وزارت ورزش از فصل آینده قرارداد فوتبالیست‌ها را زیر نظر خواهد داشت.

میثم بهرامی / همه چیز از انتشار رقم قراردادهای بازیکنان پرسپولیس شروع شد؛ لیستی که فوتبال ایران را وارد فاز جدیدی کرد. از آن زمان بود که حساسیت‌ها نسبت به رقم دریافتی فوتبالیست‌ها بالا رفت و مسئولان وزارت ورزش هم با اظهار نظرهای خود ثابت کردند که به این موضوع حساس شده‌اند. حالا وزارت ورزش به طور جدی پیگیر این ماجراست. مسئولان وزارتخانه می‌خواهند از فصل آینده قراردادهای اهالی فوتبال را زیر نظر داشته باشند تا بازیکنان و دلال‌ها نتوانند با ایجاد یک بازار کاذب، رقم قراردادهای خود را بالا ببرند.

امیر خادم معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ورزش امروز جلسه‌ای با مهدی تاج رئیس سازمان لیگ داشت و در این جلسه در مورد چگونگی عقد قرارداد بازیکنان حرف زد. او از تاج به عنوان رئیس سازمان لیگ خواست که ضوابطی برای نوع تنظیم قرارداد فوتبالیست‌ها تصویب شود تا تیم‌ها نتوانند به بازیکنان پول‌های کلان بدهند. در این جلسه که حدود سه ساعت طول کشید، تاج و خادم در مورد مفاد آیین‌نامه جدید سازمان لیگ صحبت کردند. مسائلی نظیر سن بازیکنان، مدت قرارداد، سقف هزینه باشگاه‌ها و کیفیت بازیکنان صحبت شد. مهم‌ترین موضوعی که در مورد آن صحبت شد، مسئله سقف هزینه باشگاه‌ها بود که اگر وزارت ورزش بتواند چنین مسئله‌ای را تصویب و به صورت واقعی اجرا کند، باشگاه‌ها از این به بعد نمی‌توانند به بازیکنان رقم‌های نجومی بدهند.

البته اگر باشگاه‌ها ملزم به اجرای قانون سقف هزینه‌ها شوند، می‌توانند به بازیکنان درجه اول و ملی‌پوش، به هر میزان که می‌خواهند پول بدهند اما باید با مدیریت کردن هزینه‌های خود، از رقم قرارداد سایر بازیکنان کم کنند تا هزینه‌های یک فصل‌شان از رقمی که مشخص می‌شود بالاتر نرود. با این شرایط طبیعی است که رقم دریافتی بازیکنان نه تنها نسبت به فصل گذشته بالا نمی‌رود، بلکه کاهش هم خواهد داشت. البته «سقف هزینه باشگاه‌ها» هنوز به تصویب نرسیده و در نشستی که در آینده با حضور اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ برتر برگزار می‌شود، بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهد شد.

اما موضوع دیگری که اخیرا سازمان لیگ مطرح کرده، اجازه باشگاه‌ها برای شفاف‌سازی در مورد رقم قراردادهایشان است. مهدی تاج رئیس سازمان لیگ امروز در گفت‌وگو با سایت رسمی این سازمان گفت که باشگاه‌ها در فصل آینده می‌توانند رقم قراردادهایشان را اعلام کنند: «طبق مصوبه هیات رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در سال آینده قراردادهای بازیکنان و کادر در سایت باشگاه منعکس می شود و همین امر موجب کاهش هزینه ها شده و قدرت مقایسه را به مسئولین و هواداران می دهد، ولی مناسب این است که اگر بنا به انتشار قرارداد باشگاه ها باشد همه باشگاه ها باید این امر را انجام بدهند.» گرچه باشگاه‌ها اصولا از انتشار رقم واقعی قراردادها طفره می‌روند و رقم‌های غیر واقعی را اعلام می‌کنند، اما انتشار همین رقم‌های غیر واقعی هم می‌تواند گام موثری در جهت شفاف‌سازی مسائل مالی و هزینه‌های باشگاه‌ها باشد. از طرفی بازیکنان هم نمی‌توانند در هفته‌های پایانی فصل مدعی شوند که حتی یک ریال هم پول نگرفته‌اند و به نان شب محتاج هستند.

 

43 43

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =