تسنیم نوشت:

نمایندگان پارلمان لبنان امروز نخستین دور از مذاکرات برای انتخاب رئیس جمهور توافقی را در پارلمان این کشور برگزار خواهند کرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری رویترز؛ پارلمان لبنان در حالی امروز چهارشنبه دور اول انتخاب رئیس جمهوری این کشور را آغاز می کند که بسیاری از ناظران باور دارند، اغلب نمایندگان هنوز درباره نامزد مورد نظر خود تصمیمی نگرفته اند.
دوره شش ساله ریاست جمهوری میشل سلیمان، رو به پایان است، اما موضوعات مورد اختلاف مثل نحوه مواجهه با بحران سوریه باعث شده است که نمایندگان پارلمان نتوانند درباره جانشین او بر روی شخص واحدی توافق کنند.
یکی از نامزدهای اصلی سمیر جعجع است که از او به عنوان مخالف سرسخت حزب الله لبنان، ایران و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نام می برند.
ائتلاف ضد بشار اسد به رهبری سعد الحریری از حامیان سمیر جعجع است، اما مخالفت سرسختانه او با حزب الله و همچنین سابقه اش در همکاری با نیروهای اسرائیلی در جریان جنگ داخلی لبنان در دهه های هفتاد و هشتاد میلادی کار او را برای جلب حمایت همه گروه های سیاسی سخت می کند.
سیاستمدار سرشناس دیگری که با وجود درخواست‌هایی که از او شده است، هنوز رسماً برای ریاست جمهوری نامزد نشده، میشل عون است، که حزب الله لبنان حمایت خود را از آقای عون اعلام کرده است.
در دور اول رای گیری نامزدی که بتواند دو سوم آرا را به خود اختصاص بدهد، رئیس جمهوری لبنان خواهد شد.
در صورتی که نامزدی نتواند به این میزان رای دست پیدا کند، نامزدی که در دور بعدی نصف به اضافه یک آرا را به دست بیاورد پیروز اعلام می شود.
به نظر کارشناسان سیاسی به نظر نمی رسد که جلسه امروز پارلمان به انتخاب رئیس جمهور آینده این کشور بیانجامد. حتمی بودن برگزاری جلسه دومی در پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور به چند علت است که مهمترین آن عدم توافق بین گروهها و جریان های سیاسی و امکان به حد نصاب نرسیده جلسه تعیین شده با دو سوم نمایندگان یعنی 86 نماینده از مجموع 128 نماینده یا رای سفید برخی از آنها است.
قانون اساسی لبنان تاکید می کند که رئیس جمهور با رای اکثریت دو سوم نمایندگان مجلس در دور اول انتخاب می شود و دوره های بعدی رای گیری به بیش از اکثریت مطلق یعنی 65 رای نیاز ندارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FI ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    2 2
    در صورت انتخاب سمیر جعجع قطعا روابط ایران با لبنان بحرانی میشه.جعجع جنایات زیادی انجام داده و در ربودن 5 دیپلمات ایرانی نقش مستقیم داشته.