ایسنا نوشت:

دانشمندان به دنبال ساخت یک نیروگاه هسته‌ای شناور برای فرار آن از کمند سونامی هستند.

ترسناک‌ترین بخش ضربه‌زدن سونامی به یک نیروگاه برق هسته‌ای، نشت‌های تشعشعی پس از آن است که آب اطراف نیروگاه را آلوده می‌کنند. گفته می‌شود، پاکسازی آب رادیواکتیو اطراف نیروگاه هسته‌ای دایچی فوکوشیمای ژاپن که در سال 2011 تحت تاخت و تاز سونامی قرار گرفت، دهه‌ها زمان می‌برد.

‌هم‌اکنون دانشمندان دانشگاه ام آی تی طرح ساخت نیروگاه هسته‌ای شناوری را ارائه داده‌اند که می‌تواند از کمند سونامی بگریزند و دوباره به صورت سالم ظاهر شود.

طرح ارائه‌شده «جاکوپو بونگیورنو»، استادیار مهندسی و علوم هسته‌ای این دانشگاه و همکارانش، خواستار ساخت سکوهای شناور و محکم شبیه سکوهایی است که از دکل‌های نفت و گاز آن سوی ساحل حمایت می‌کنند.

راکتورهای هسته‌ای سبک‌وزن می‌توانند در کارخانه‌های کشتی‌سازی و بر بخش فوقانی این سکوها ساخته شوند و سپس به مکان‌های مناسب در آن سوی ساحل یدک شوند. لنگرانداختن سکو در بستر دریا تضمین‌کننده مصون‌ماندن نیروگاه برق هسته‌ای از امواج سونامی خواهد بود؛ یک خط انتقال برق نیز می‌تواند نیروگاه را به شبکه الکتریکی ساحل متصل کند.

گفته می‌شود، اساسا اقیانوس، حفاظی در مقابل امواج لرزه‌ای و امواج سونامی در آب‌های نسبتا عمیق و با عمق 100 متر ایجاد می‌کند و بنابراین، این امواج خطری برای نیروگاه به شمار نمی‌آیند.

قرارگرفتن در عمق اقیانوس همچنین از بزرگ‌ترین موضوعی که به آلودگی رادیواکتیو در نیروگاه هسته‌ای آسیب‌دیده منجر می‌شود (یعنی حرارت‌دیدن بیش از حد هسته‌های راکتور که به ذوب‌شدن آن‌ها می‌انجامد) ممانعت می‌کند.

دانشمندان می گویند طراحی این نیروگاه به شیوه‌ای که آب اقیانوس به صورت خودکار راکتورهای هسته‌ای را خنک می‌کند، مانع از هر گونه نشت مواد رادیواکتیو و ذوب میله‌های سوختی می‌شود، زیرا امکان رفع این گرما در اقیانوس وجود دارد.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ش ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    2 0
    به اينجور چيزا ميگن pontoon