روزنامه ایران نوشت:

تبدیل شدن یک جنازه به دستاویزی برای مناقشات سیاسی، چندان مقبول به نظر نمی‌رسد. اما این اتفاقی است که برای جسد پروفسور «ریچارد فرای»، ایران‌شناس امریکایی رخ داده است و دو هفته پس از مرگ، برگزاری مراسم تدفین‌اش در کشاکش مخالفت‌ها و موافقت‌ها قرار گرفته است. از یک سو عده‌ای با زدن انگ جاسوسی به او خواهان جلوگیری از تدفین فرای در کنار زاینده رود هستند و در دیگر سو چهره‌های مختلفی با استدلال‌هایی همچون این‌که ریچارد فرای در حوزه ایران‌شناسی خدمات زیادی به فرهنگ و هنر ایران عرضه کرده و همواره از نام «خلیج فارس» در برابر نام‌های مجعول دفاع کرده است خواستار تسریع در انتقال جسد او به ایران و ترتیب دادن مراسم بزرگداشتی برای او شده‌اند. ریچارد فرای وصیت کرده بود که بعد از مرگش جسدش در اصفهان و درجوار آرامگاه «آرتور پوپ» دیگر مورخ و ایران شناس امریکایی دفن شود.
سوی دیگر ماجرا هم موضع کاملاً متفاوتی است که چهره‌های مخالف تدفین فرای در ایران در فاصله تغییر دو دولت اتخاذ کرده‌اند. چنان که حضور فرای در ایران در سال 89، تقاضای او برای تدفین در اصفهان و اجرای دستور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت برای اهدای یک خانه تاریخی به او در اصفهان با کمترین مخالفتی از سوی چهره‌هایی که امروز مخالف تدفین فرای در اصفهان هستند مواجه نشد. همان طور که رسول زرگرپور، استاندار اصفهان با یادآوری این نکته که «دستور رئیس‌جمهوری سابق موجب ‌شد تا در فاصله زمانی 24 ساعت در مراسمی با حضور استاندار سابق و معاون سیاسی امنیتی وی، یک باب خانه تاریخی به ارزش دو میلیارد تومان در خیابان ابن سینای اصفهان که مالکیت دولتی داشته به فرای اهدا ‌شود.» گفته است: «در سال 89 هیچ مسؤل یا شخصی را ندیدم که نسبت به تصمیم رئیس‌جمهوری و استاندار وقت در اهدای خانه تاریخی به ریچارد فرای و اجازه دفن وی در اصفهان کوچک‌ترین اعتراضی کند.»
اما روز گذشته 8 نماینده استان اصفهان در نامه‌ای خطاب به روحانی خواستار صدور دستورات لازم وی به وزارت خارجه، اطلاعات و سازمان میراث فرهنگی برای جلوگیری از دفن ایران‌شناس امریکایی در اصفهان شدند. احمد سالک، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، حسن کامران، مجید منصوری، علی ایرانپور، حجت‌الاسلام موسوی لارگانی، نیره اخوان و حمیدرضا فولادگر در نامه خود دفن فرای در اصفهان را «ننگ دیپلماتیک» و «تحمیل زورمدارانه» ارزیابی کرده و با بیان این‌که «اگرچه ریشه‌های این تحمیل در دولت‌های قبلی ایجاد شده ولی در شرایط فعلی اصلاً نباید این تحمیل را پذیرفت»، هشدار دادند دفن فرای در اصفهان «با عکس‌العمل شدید کنترل نشده مردمی» مواجه خواهد شد.
هشدار‌نویسندگان نامه درباره عکس العمل شدید مردمی گویا با ارجاع به تجمع بدون مجوز جمعی است که با حضور در مقابل مقبره «آرتور پوپ» (ایران‌شناس دفن شده در کنار زاینده رود) به شعار‌نویسی و مخالفت با دفن فرای پرداختند. تجمعی که استاندار اصفهان روز گذشته با اذعان به برگزاری جلسه میان معترضان و یکی از نمایندگان مجلس، تصریح کرد برخلاف قانون و بدون کسب مجوز انجام شده «اما استانداری به حرمت افرادی که در این تجمع شرکت کردند و مصلحت اندیشی، دخالتی در آن نکرده است».
     نظر متفاوت دیگر نمایندگان اصفهان
فارغ از این موضوع که مرجع تصمیم‌گیری برای دفن فرای در ایران کدام نهاد است، درخواست نمایندگان اصفهان در مجلس از دولت برای مخالفت با این اتفاق نیز درخواست یکصدایی نیست. استان اصفهان 20 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که از این جمع تنها 8 نفر به صراحت مخالفت خود را اعلام کرده‌اند. اما گفت‌وگوی خبرنگار ایران با برخی دیگر از نمایندگان شهر‌های مختلف این استان در مجلس به طرح نظرات متفاوتی منجر شد.
محسن صرامی فروشان، نماینده خمینی شهر در مجلس با بیان این‌که به باور او در سازمان تصمیم‌گیری استانی مثل اصفهان این مسأله باید در شورای فرهنگی شهرستان که شامل استاندار، ائمه جمعه و نمایندگان نهادهای نظارتی و امنیتی است، مورد بررسی قرار گیرد، گفت: «اگر بنا باشد برای هر تصمیمی از این دست موج‌سازی شود و تصمیم‌گیری در پشت تریبون‌ها انجام شود، مشکل‌ساز می‌شود؛ زیرا هر تصمیمی موافقان و مخالفانی دارد.» وی با بیان این‌که نمایندگان موظف به نوشتن قانون و نظارت بر اجرای آن هستند، افزود: این متولیان قانونی امر هستند که باید تصمیم‌گیری کنند. بنابراین اگر وزارت اطلاعات بگوید که ایشان جاسوس بوده است صلاح نیست که این اتفاق بیفتد اما اگر اثبات شود که فرای صرفاً یک محقق بوده است باید از موج‌اندازی میان مردم اجتناب شود.
محمد حسین میرمحمدی، نماینده گلپایگان در مجلس نیز با اعلام این‌که در صورت مغایرت نداشتن این اتفاق با منافع ملی مخالفتی با دفن فرای در اصفهان ندارد، گفت: «وزارت خارجه در این باره صاحب‌نظر کارشناسی است و باید به عنوان تنها نهاد ذی صلاح در این موضوع و البته با هماهنگی نهادهای دیگر تصمیم‌گیری کند و منافع ملی را در این زمینه بررسی کند.»
میرمحمدی درباره چرایی تفاوت برخورد با فرای در گذشته و حال افزود: «اگر در گذشته اقدام‌هایی علیه این موضوع انجام شده است، ربطی به نظر کارشناسی امروز ما ندارد و ما باید با توجه به شرایط حال حاضر تصمیم‌گیری کنیم.»
محمد فیروزی، نماینده نطنز و قمصر در مجلس نیز با این‌که در زمره مخالفان دفن فرای در اصفهان به شمار می‌رفت و برای این مخالفت دلایلی همچون دلایل 8 نماینده دیگر مخالف داشت، اما درباره این‌که چرا در زمان احمدی‌نژاد مخالف این تصمیم نبوده گفت: «شاید در آن زمان موضوع در جامعه به شکل شفافی مطرح نشده بود. علاوه بر این‌که شاید آن تصمیم‌گیری‌ها احساسی بوده است و دلیلی ندارد که بخواهیم آن تصمیم احساسی را اجرایی کنیم.» فیروزی هم البته مسئولان اجرایی کشور از جمله وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات را مرجع تصمیم‌گیری در این مورد دانست و افزود: «علی القاعده تصمیم این مراجع در این زمینه باید از سوی همه مورد پذیرش قرار گیرد» وی در ادامه با انتقاد از تبدیل شدن یک موضوع «حاشیه‌ای» به موضوعی «حساس»، گفت: «شرایط کشور ایجاب می‌کند که همه ما به مسائل مهمتری بپردازیم و از در‌گیر شدن در چنین موضوع حاشیه‌ای اجتناب کنیم.»
حمید رضا طباطبایی، نماینده نایین در مجلس هم نظری کاملاً متفاوت داشت. او با بیان این‌که لازم است به تصمیمات مقامات سابق کشورمان احترام بگذاریم، گفت: «از جهت این‌که رئیس‌جمهوری سابق کشورمان در ملاقات‌های خودش قول و تعهدی داده است، لازم است به این تعهد عمل شود.» وی با اشاره به سابقه دفن «آرتور آپهام پوپ» و همسرش در کنار زاینده رود، گفت: «این سابقه نشان می‌دهد که دفن مستشرقین تاکنون هیچ آثار سوء فرهنگی برای استان یا کشور نداشته است. بنابراین دفن فرای در اصفهان نیز اثر مخربی ندارد.» وی حساسیت‌های ایجاد شده را مرتبط با موضوع ویزای نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل دانست و افزود: «وزارت امور خارجه باید آثار دیپلماتیک موضوع و جوانب امر را به لحاظ منافع ملی بررسی کند و تصمیم‌گیری نماید.»
به این ترتیب به نظر می‌رسد اغلب نمایندگان استان اصفهان در مجلس ضمن ممتنع بودن نسبت به ماجرای دفن فرای تصمیم‌گیری درباره آن را از حوزه اختیارات مجلس نمی‌دانند.
استاندار اصفهان نیز دیروز در سخنان خود تصریح کرد که معتقد است تصمیم درخصوص دفن فرای باید در تهران گرفته شود و مربوط به استان نیست. هر چند به گفته وی «جمع‌بندی‌هایی برای دفن «فرای» در اصفهان با نظر امام جمعه در حال انجام است.»
1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    16 4
    از صفات خوب احمدی نژاد شجاعتش بود در مقابل صفات ناپسندی که داشت، امیدوارم شجاعت دولتمردان فعلی ملازم تدبیرشان باشد که تدبیر را شجاعت نیاز است. در مقابل تندروی و تندخوئی، شمشیر مولاست که باید حاکم باشد و گرنه در سی و اندی سال گذشته ایران اسلامی و ملت، از این دسته افراد دارای جمود فکری، بسیار خسارتها دیده است.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    13 2
    عزیز من یکی نیست بگوید آخر نماینده مثلا گلپایگان چرا باید نظرش را در خصوص دفت در شهر اصفهان بگوید؟؟ این نمایندگان مخاف نمایندگان شهر اصفهان هستند و شهرهای نزدیک به اصفهان اصلا نمی توان با نمایندگان استان مقایسه کرد و یا بگوییم تنها ۸ نفر نماینده از ۲۵۰ نفر نماینده مجلس با این موضوع مخالفند؟؟؟؟ قیاس مضحکی را مطرح کرده اید. در ضمن اصلا چرا موافقان این موضوع را سیاسی نمی دانید
  • بی نام A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    33 0
    به قول یه بنده خدایی: حالا یه نون به نرخ روز خور یک مار ماهی ام ....
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    19 1
    اون موقع فرق فوكوليده
  • خزاعي A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    30 1
    چون اون زمان سهم داشتند ولي الان ندارند
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    27 1
    همه چي رو به ديد سياسي و سياه مي بينند اين افراد، ديگه شورشو در اوردن، اه
  • هادی A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    15 0
    واقعا طرح این موضوع و اختلافات ناشی از آن هم خنده دار است و هم گریه آور از اوضاعمان.
  • آرزو IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    12 0
    با نظر نماینده نایین کاملا موافقم. از دستورات صریح اسلام وفای به عهد و از ملزومات اصلی اعتمادسازی در جامعه بین المللی است. نباید ایرانیان بعنوان مردمی عهدشکن معرفی شوند.
  • ازاده A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    22 2
    کاش به غیر از امریکایی بودن فرای به انسان بودن اون توجه داشتیم
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    22 4
    من فقط یه چیزی رو بگم. هی نگید این مخالفین امروز چرا در زمان احمدی نژادسال 89 مخالفت نکردن. به نظر من دو دلیل داره. یکی اینکه در سال 89 تحریمهای جدی هنوز علیه ایران وضع نشده بود و از آمریکا اینقدر عصبانی نبودیم دوم اینکه احمدی نژاد شخصیت پرخاشگری داشت و با یه گستاخی خاصی دوست و دشمن رو بی نصیب نمیذاشت. کافی بود کسی با تصمیمش مخالفت کنه تا آبروریزی راه بندازه و مدارک هفت پشت طرف رو بکشه بیرون. اینه که خیلیها جرات طرف شدن با این موجود رو نداشتن. الان فرق میکنه. هم روحانی یه آدم نجیبیه. هم اینکه یه عده دق دلی رو که از این تحریمها دارن میخوان سر فرای خالی کنن. قضیه جاسوس و این حرفا هم به نظر من بهانه است.اما به باورم چون بهش قول دادیم خوبه به این قول عمل کنیم. اوفوا بالعقود.
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    12 1
    چرا این وسط هیچ کس اشاره نمی‌کنه که جنازه این مرحوم آشی بود که رئیس‌جمهور سابق برای مملکت پخت؟ اون موقع که احمدی‌نژاد این بنده‌خدا رو امیدوار کرد که تو اصفهان دفنت می‌کنیم سازمان سیا وجود نداشت؟ سیا و جاسوسی و این اراجیف تو این نه ده ماه دولت آقای روحانی اختراع شده؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    15 0
    این 8 نماینده ایی که از جانب مردم اصفهان حرف میزنن و هشدار میدهند دفن فرای در اصفهان «با عکس‌العمل شدید کنترل نشده مردمی» مواجه خواهد شد.خواهشا " یه نظر سنجی یا تجمع از مخالفان یا موافقان دفن پرفسور فرای بزارن تا ببیند مردم اصفهان با آغوش باز حاضرند این ایران شناس که از خودمون به ایران بیشتر علاقه داشته را قبول میکنن یا نه .........پس خواهشا" از جانب مردم اصفها صحبت نکنید .
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    10 2
    اینک اما عده ای که جز خودشان ، کس دیگری را قبول ندارند و می کوشند در اقلیت بودنشان را با فریاد کشیدن و سر و صدا راه انداختن جبران کنند ، یکی از زشت ترین کارهای ممکن را انجام می دهند تا چهره ایران و مردم ایران را در جهان ، کریه و بدمنظر جلوه دهند. حمله به آرامگاه دو استاد خارجی ایران شناسی که از انها جز استخوان هایی در زیر خاک باقی نمانده است و تلاش برای جلوگیری از دفن یک ایران شناس در ایران بر اساس وصیت نامه اش به گونه ای که مدت هاست که جسد فرای در سردخانه مانده است هرگز با فرهنگ اصیل ایرانی و آموزه های اسلامی سازگار نیست.
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    10 1
    يعني اگر اون موقع خاتمي و الان روحاني نصف شجاعت و جسارت احمدي نژاد رو داشتن مملكت گلستان مي شد
  • حسن عمومی IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    13 0
    سرکارخانم نیره اخوان و آقایان احمد سالک، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، حسن کامران، مجید منصوری، علی ایرانپور، حجت‌الاسلام موسوی لارگانی، و حمیدرضا فولادگر نمایندگان محترم استان اصفهان، من اصفهانی و یکی از موکلین شما هستم.آیا حیف نیست وقت گرانبهای دوران نمایندگی را صرف این مسائل پوچ و بی ارزش میکنید؟ اگر با جلوگیری از دفن این مرد بزرگ و فرهیخته به عنوان مثال مشکل زاینده رود یا ساخت و اتمام ورزشگاه نقش جهان و دهها پروژه نا تمام دیگرحل میشد ما همگی مخلص و دعا گوی شما بودیم. ترا به خدا قسمتون میدم کاری نکنید که نسل های آینده به ما بخندند و بگویند مشگل بزرگ مجلس نهم این بود که جنازه فرای را در اصفهان دفن بکنند یانه. مسائل فرهنگی و شبیخون آنرا بطرق دیگر هم میتوان پیش برد. خداوند به همه وسعت دیدعطا کند
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    10 2
    علت عدم پيشرفت كشور بخصوص در اقتصاد و مسائل بين المللي ما همينه، كشور ما سالهاست هم از داخل و هم از خارج درگير يك سري بحث هاي الكي و اضافي شده كه وقت و انرژي زيادي ازش ميگيره، همين مساله هسته اي، كشورها دارن علنا آزمايش سلاح هسته اي مي كنن اونوقت ايران بايد سالها وقت بذاره تا به اونا حالي كنه كه مقاصد صلح آميز داره يا همين بحث كه نماينده ها رو هم درگير كرده، چون طرف امريكاييه نبايد ايران دفن بشه يا همين مساله سفير ايران در سازمان ملل، طرف حالا بهر دليلي نميخواد ويزا بده ايران هم اصرار كه يا همين يا هيچكس يا درگير شدن ايران در هرجايي
  • ایرانی IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    11 0
    هرچی میخواهم چیزی نگویم نمیشه بدانید که خوب هم میدانید کاری کرده اید که ملت مصالحشان را در خلاف جهت غقاید شما میبینند ما میخواهیم با دنیا دوست باشیم کارهای شما چندش اور است