ایده‌های تازه ولوو برای افزایش امنیت جاده‌ای

شرکت خودروسازی ولوو سیستم تازه‌ای را ابداع کرده که در هنگام عبور خودرو از بخش‌های لغزنده جاده، به شکل لحظه‌ای به دیگر رانندگان هشدار داده و نیروهای عملیاتی را آگاه می‌کند.

محبوبه عمیدی: شرکت خودروسازی ولوو سال‌هاست که برای افزایش ایمنی خودروها تلاش می‌کند. باور کنید یا نه این شرکت شیشه‌های جلوی لمینت‌شده و اتاق‌های محکم و ایمن خودروها را که برای همگی ما عادی شده، اولین‌بار در سال 1323/1944 به صنعت خودرو معرفی کرد. این‌بار این خودروساز سوئدی به سراغ امنیت جاده‌ها رفته و برای بهبود شرایط سفر در جاده‌های بارانی، برفی و لغزنده، سیستمی مبتنی بر رایانش ابری را پیشنهاد کرده است.

این خودروساز در پروژه‌ای مشترک با Trafikverket (مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای سوئد) و Statens Vegvesen (مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای نروژ) 50 خودرو را در جاده‌های اسکاندیناوی به حرکت در آورده و وضعیت ارتباطی آنها را هدایت کرده است. این خودروها می‌توانند اطلاعات لحظه‌ای از شرایط جاده را میان گروه 50 تایی خود و ناظران به اشتراک بگذارند.

هنگامی که یکی از این 50 دستگاه خودرو با بخشی لغزنده یا پوشیده از برف در جاده برخورد کند؛ داده‌های لغزندگی جاده را از طریق شبکه بی‌سیم تلفن‌های همراه به بانک اطلاعاتی خودروهای ولوو ارسال خواهد کرد. هشدارها سپس به خودروهایی که در همین مسیر حرکت می‌کنند، منتقل می‌شود و همزمان مسئولان عملیاتی و مدیران در جریان شرایط خاص منطقه قرار خواهند گرفت تا بتوانند بهتر از پیش برای مدیریت موقعیت‌های خطرناک در جاده آماده باشند.

اریک ایسرائیلسون که مدیریت این پروژه مشارکتی را در ولوو به عهده دارد، می‌گوید: «زمانی که سازمان‌های مسئول به حجم قابل‌توجهی از اطلاعات جاده‌ای که توسط خودروهای گوناگون ارسال شده دسترسی داشته باشند، بهتر می‌توانند شرایط را در جاده‌های لغزنده زمستانی مدیریت کنند. این داده‌ها در نهایت می‌توانند باعث شوند جاده‌ها برای تمامی خودروهایی که از آنها عبور می‌کنند، ایمن‌تر از پیش شوند».

کارشناسان ولوو می‌گویند اطلاعات هویتی خودروهایی که در این پروژه مشارکت دارند در اختیار مسئولان قرار نخواهد گرفت و تنها هدف از اجرای آن شناخت بهتر شرایط جاده‌ها است. آنها تلاش می‌کنند طی چند سال آینده این سیستم را آماده ارائه به خریداران کنند.

ایسرائیلسون که مدیریت ITS (سرنام سیستم حمل‌ونقل هوشمند) را به عهده دارد، می‌گوید: «پروژه تعریف شده یکی از اولین نمونه‌های عملی ارتباط تنگاتنگ میان خودروها به کمک شبکه تلفن همراه است. آنها می‌توانند اطلاعات را میان خود و زیرساخت‌ها رد و بدل کنند. با این حال در ابتدای راه هستیم و می‌خواهیم در آینده نزدیک بتوانیم داده‌های حیاتی متعددی را توسط این خودروها به خودروهای دیگر و مراکز نظارتی ارسال کنیم. این ارتباط نه‌تنها پتانسیل بالقوه قابل‌ملاحظه‌ای برای بهتر کردن جریان ترافیک دارد بلکه می‌تواند تجربه رانندگی دلپذیرتر و ایمن‌تری را برای رانندگان فراهم کند.

ولوو تنها یکی از خودروسازانی است که تلاش می‌کنند از شیوه‌های ارتباطی نهایت استفاده را ببرند و جاده‌هایی ایمن‌تر را در اختیار رانندگان قرار بدهند. خودروسازانی مانند مرسدس بنز، بی.ام.و، جنرال موتورز و تویوتا نیز از این توان بالقوه در جهت ارسال داده‌ها از خودرو به خودرو، از خودرو به زیرساخت‌ها و در نهایت بهبود شرایط حمل‌ونقل جاده‌ای و ترافیک شهری استفاده می‌کنند.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    49 1
    ایران خودرو و سایپا چی؟
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    73 0
    اگر اينايي كه اونا توليد مي كنند خودروست پس اينايي كه ما توليد مي كنيم چيه؟
    • جیم جارموش IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      38 1
      گاری با قیمت سفینه فضایی
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    8 4
    فقط پرايد رو عشق است
    • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      3 1
      اخ اشتباهی مثبت دادم
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    13 8
    درد و بلاش تو سر اسکانیا
    • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      15 0
      عزیز جان اون اسکانیای سوئد دنیاش با اسکانیای مونتاز ایران خیلی تفاوت داره.قابل مقایسه نیست.اون اسکانیا سخت ترین استاندارد های اروپا رو پاس می کنه البته این اسکانیا هم سخترین استانداردهای ایران رو پاس می کنه
  • ابوالفضل EU ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    8 0
    سايپا هم مشابه همين سيستم رو داره در مواقع لغزندگي جاده هيچكس جرات نداره از كنار يه سايپا عبور كنه و همه بايد ازش فاصله بگيرن . چون سيستم هشدار دهنده سايپا بقيه را از نزديك شدن به خود منع مي كند .
  • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    5 0
    هر وقت تونست فروش خودروهاش رو به نصف سایپا برسونه مرده.
  • مهدی IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    9 0
    این شرکت شیشه‌های جلوی لمینت‌شده و اتاق‌های محکم و ایمن خودروها را که برای همگی ما عادی شده کجای اتاق های محکم واسه ما عادی شده؟ اونم با پراید اگه بدنه پراید رو با سوهان بکشی بعد لایه رنگ نوشته روغن نباتی لادن
    • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      5 0
      کلی خندیدم دمت گرم اول صبح یه حالی به ما دادی خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • مهدی A1 ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    7 0
    اینا بعد از بدنه رفتن سراغ امنیت جاده ای بعد ما باید تنها چیزی که توش پیشرفت میکنیم چراغ عوض کردن مدل پراید و ماشینای جدیده ما که خودرو نفهمیدیم چیه نسل های بعدی ما ایشاءالله.
  • shk IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    4 0
    اثاث خونه باید به صاحب خونه بیاد.