ماجرای کارمزد همچنان یکی از پرمخاطب ترین موضوعات محافل مردمی و بانکی است. اما این بار بزرگترین بانک کشور با بیشترین تعداد مشتری در اقدامی عجیب با برداشت مبلغ 50 هزار ریال در روزجمعه از حساب مشتریان باعث بروز نارضایتی در بین مشتریان خود شد و موج وسیعی از انتقادات را به جان خرید.

مریم یعقوبی

ماجرای کارمزد همچنان یکی از پرمخاطب ترین موضوعات محافل مردمی و بانکی است اما این بار بزرگترین بانک کشور با بیشترین تعداد مشتری در اقدامی عجیب با برداشت مبلغ 50 هزار ریال در روزجمعه از حساب مشتریان باعث بروز نارضایتی در بین مشتریان خود شد و موج وسیعی از انتقادات را به جان خرید. نیمه دوم فروردین ماه امسال بانک ملی با اعلام هزینه های مربوط به ارسال پیامک به مشتریان خود اطلاع داد که تا ماه آینده اقدام به کسر کارمزد 10 هزار تومانی برای یک سال از حساب مشتریان خواهد کرد. این اطلاع رسانی در همان نوبت هم با مخالفت های بسیاری مواجه شد اما روابط عمومی این بانک در دفاع از این اقدام افزایش مشتری، افزایش درخواست برای پیامک و گران کردن پیامک از سوی اپراتور را به عنوان دلائل اقدام خود برشمرد.

چرا بانک ها به سمت دریافت کارمزد می روند؟

خدمت ارسال پیامک برای مشتریان در اوائل دهه هشتاد به عنوان یکی از خدمات ارزش افزوده ابزاری برای رقابت میان بانک ها بود. باگذشته حدود ده سال اما بانک ها برای ارائه این خدمت محدودیت هایی اعمال می کنند؛ برخی بانک ها مانند ملت و ملی برای ارائه این سرویس از متقاضیان هزینه ای دریافت می کنند و برخی دیگر نیز کف مبلغی تراکنش هایی را که باید برای ان پیامک ارسال شود بالا می برند. پای صحبت بانک ها که بنشینیم؛ افزایش قیمت پیامک توسط اپراتورها، افزایش تعداد کاربران و تراکنش ها را عامل اصلی محدودیت های پیامکی عنوان می کنند.

مبنای کسر هزینه چقدر است؟

گذشته از اصل ارسال پیامک و هزینه آن سوال اصلی دیگر این است که مبنای محاسبه کارمزدی که دریافت می شود چیست؟ مبلغ ده هزار تومانی که بانک هایی مانند ملت و ملی دریافت می کنند، کدام محاسبه است؟

سوال مهم تر اینکه چرا از همه متقاضیان هزینه یکسانی دریافت می شود؟ در حالی که تعداد تراکنش ها و پیامک هایی که به تبع تراکنش ارسال می شود بسته به هر مشتری متفاوت است. طبیعی است یک تاجر یا کاسب که حساب بانکی او بانک ملی است احتمالا در روز تعداد واریز و برداشت های بیشتری دارد تا یک کارمند یا زن خانه دار پس چرا هر دو باید هزینه یکسانی پرداخت کنند؟ چرا بانک ها حاضر نیستند در صورت رضایت مشتریان به ازای هر پیامک هزینه آن را از متقاضی دریافت کنند؟

 

تناقض اظهارات نهاد ناظر حاکمیتی

بررسی ها نشان می دهد مانند بسیاری از موارد مشابه در حوزه کارمزد خدمات بانکی خصوصا خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی،موضوع دریافت هزینه بابت ارسال پیامک هم مبهم است و نهاد ناظر حاکمیتی در این باره موضع روشنی ندارد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی امروز دریافت هزینه بابت ارسال پیامک بانک‌ها را به‌شرط اعلام رضایت مشتری بدون اشکال دانسته است اما نکته عجیب این است که وی چندی قبل در موضعی کاملا متفاوت این کار را تخلف بارز دانسته بود. حکیمی گفته بود: «بسیاری از بانک‌ها به محض کسر یا افزوده شدن مبلغی به حساب مشتریان، آن را با پیامک به اطلاع مشتریان می رسانند که اگر برای این خدمت کارمزدی دریافت کنند، غیر قانونی است. از هموطنان می خواهیم هرگونه دریافت وجه با این بهانه  را با شماره‌های 29954855 برای پیگیری به بانک مرکزی اطلاع دهند»!

امروز اما حکیمی درباره اعتراضاتی که برای کسر هزینه بابت ارسال پیامک یکی از بانک‌ها صورت گرفته است، گفته است: «بانک‌ها می‌توانند به‌ازای خدمتی که به مردم ارائه می‌دهند پول بگیرند. از آنجایی که ارسال پیامک جزو خدمات بانکی نیست و خدمت اضافه محسوب می‌شود بانک‌ها مختار هستند بابت آن هزینه دریافت کنند.»

به نظر می رسد از ابعاد دیگری مانند تصرف بدون مجوز در حساب های مردم نیز به اقدام اخیر بانک ملی انتقاداتی وارد کرد؛ اقدامی که خاطرات تلخ سال های نه چندان دور را درباره برداشت از حساب بانک ها و ... به ذهن می آورد.

بانک های دیگر چقدر هزینه پیامک می دهند؟

در بررسی های خبرنگار خبرآنلاین از یکی دیگر از بانک های بزرگ کشور که تعداد مشتریان آن به مراتب بیشتر از مشتریان بانک ملی می باشد اعلام شد هزینه سالانه ارسال پیامک به مشتریان اعم از پیامک تبلیغاتی و پیامک برداشت و دریافت در کل 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می شود.

حال باید بررسی کرد که چرا سرویس ارسال پیامک بزرگترین بانک دولتی که دسترسی بیشتری به اپراتورها داشته و تعامل دوطرفه با آنها دارد، هزینه هایی به این گزافی در بر داشته و پیش بینی این بانک برای هزینه 50 میلیاردی در سال 94 بر چه اساسی صورت گرفته است؟

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    هيچ عيبي ندارد .هر جا سخن از اعتماد است باز هم بازهم نام بانك ملي ايران ميدرخشد
    • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      8 69
      هر جا سخن از اعتماد است باز هم بازهم نام بانك ملي ايران ميدرخشد.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      73 1
      از خاوری معلوم شد بانک ملی صاحب نداره
    • نا شناس IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      27 2
      چند ماه قبل هم بانک حکمت ایرانیان هم مبلغ چهار هزار تومان از حساب مشتریاش کم کرد ، تازه کار به همینجا هم ختم نشد و چند هفته پیش پیامی از این بانک اومد که فقط به تراکنش های بالای سی هزار تومان پیامک تعلق می گیرد خبر آنلاین لطفا پیگیری کنید.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    چرا به خدمات رایگان عادت کردیم؟
    • مهدی A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      206 1
      هرجا سخن از اعتماد است خنده ام میگیره
    • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      199 3
      كدوم خدمات رايگان اينقدر از حساب مردم سود ميبرن كه اين خدمات رايگان توش گمه،
    • علی IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      154 1
      فرض کنم که ارسال این پیامک ها برای بانکها هزینه داشته باشه پس تکلیف سود اون پولهایی که همه روزه به این بانک ها واریز میشه چی میشه ؟؟؟؟
    • بی نام US ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      176 1
      تو بعضی کشور ها دارن اینترنت رایگان میدن اما اینجا ...... کدوم خدمات رایگان دوست عزیز؟؟؟
    • مهدی A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      138 1
      خدمات رایگان؟ ایا این سوال رو از خودت پرسیدی که بانک به اسم حساب قرص الحسنه به مشتری سودی پرداخت نمیکنه؟ ایا در مقابل پولی که بانک سود میبره و سودی به مشتری پرداخت نمیکه دادن باید دستمزد کم کنه؟ یا برای انجام خدماتی که وطیفه بانک هزینه دریافت کنه؟
    • بی نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      29 3
      اشتباه مثبت دادم
    • بی نام GB ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      93 1
      پول بی زبون رو میدی دست بانک. اونوقت پیامک رو میگی خدمات رایگان؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      67 1
      به خاطر اینکه میلیونها پول بی زبان جاری و قرض الحسنه ما بدون یک ریال سود نزد این آقایان نگهداری می‌شود.
    • محمد IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      48 1
      پولی که توی حساب جاری است قرض الحسنه است و بانک بابت آن هیچ سودی نمی دهد کجایش رایگان است حاجی
    • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      4 2
      به اشتباه منظر مثبت دادم.
    • محمد A1 ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
      9 1
      زیرا همان مبلغ ناچیز حقوق واریزی به بانک ملی یا مانده ی حساب مردم در این بانک دارای سودی به مراتب بیشتر از 50000 ریال است . این کار طمع ورزی و سوء استفاده از اعتماد عمومی است .
    • مسعود IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
      3 1
      بله این درسته که چرا به خدمات رایگان عادت کردیم ولی این درست نیست که برداشت های 50 میلیاردی به خاطر چیزی حدود 2 میلیارد در سال هزینه پیامک، از مردم دریافت بشه. یعنی چیزی حدود 48 میلیارد تومن بیشتر از نیاز. این 48 میلیارد کجا میره؟این دزدی نیست؟
  • حميد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    خيالي نيست مني كه معدل 3 سال گذشته ام 28 مليون بوده با دستگاه پوز مانده ملي رو هر روز منتقل مي كنم تو حساب كوتاه مدت بانك هاي خصوصي 5 هزار تومن رو هم با جون و دل مي دم.
    • عباس US ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      64 1
      امثال شما هست که کشور به این روز افتاده بانک های ما همه کاری میکنن جز بانکداری
    • شهروند ایرانی A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
      8 1
      متاسفم
  • سعدان A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    216 7
    واقعا خیانت درامانت هست .ضمنا ازبرکت پولهای بلوکه شده مردم درحساب بانک ملی وامهای کلان بدون سود به کارمندانشان میدهند وسودهای کلان عاید میشوند.اینو به چشم نمیبنند فقط هزینه پیامک میبینند.من چند مدتی درامارات ساکن بودم بانکهای اسلامی اونجابابهترین خدمات وامهایی باکارمزد یک درصد به مشتریانش میدهد.امابانک ملی 5میلیون وام میدهد باسود 25درصد
  • میثم A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    66 1
    این بانکداران اسلامی که بابت چندتا پیامک فرستادن پول میگیرن ، آیا حساب این رو هم میکنن که چند میلیون نفر از همین مردم حداقل موجودی 200000 تومانی توی حساب کارتشون دارن و دست نمیزنن ؟؟؟ اشکالی نداره برادران مومن از امروز به موجودی این کارت ها سود روزشمار 10 درصد رو بدین ، پول ساپتا و ماپتا و هاپتا هم کم کنین ، بعد ببینین کی ضرر میکنه..............
  • احمد GB ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    94 1
    آیا بانک هم سودپول حسابهای جاری به دارندگان آن میدهد یا موضوع یک طرفه است ضمناً ابتدا باید اطلاع رسانی میشد اگر کسی نمیخواست اعلام میکرد بعد بانک نسبت به کسر خودسرانه اقدام میکرد .پول مردم در دست بانک امانت است نباید هر طوری دلش خواست اقدام کند. قانونن به این کار میگویند تصرف عدوانی
    • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      74 2
      هنوزافکارخاوری دراین بانک حاکم است
  • بی نام NL ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    75 2
    کل پیامکی که در سال گذشته برای من اومده حدود 42 پیامک بوده اونوقت هزینه ارسال پیامکها میشه 5000 تومن اگه این ... نیست پس چیه؟
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      35 1
      داره پول 1111پیامک اول سال می گیره
  • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    74 1
    فقط می تونم اینو بگم: خیانت در امانت
  • مهدی A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    107 2
    هر جا سخن از اختلاس است نام بانک ملی ایران می درخشد.
  • حبیب IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    51 1
    این کار خیانت است و باعث عدم اعتماد مشتریان می شود
  • محمد ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    68 2
    مطمئناً من حساب بانك ملى خودم را ميبندم. اعتماد به بانك ملى از بين رفته است. پس بيايند سود روزانه حساب من را پرداخت كنند و بپردازند!!! متاسفم براى اين تصميم هاى غير هوشمند.
  • داود IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    56 2
    من دو ساعت فقط تو فکر این بودم که این کسری بابت چی بود؟؟؟ ما یک ماه می بینی تو حساب جاری 15 میلیون 20 میلیون داریم بدون این که برداشت کینم حداقل سود این پول 300 هزار تومان می شود ما چیزی نمی گوییم اونوقت اینها از یه قرون نمگذرند کارشان اصلا درست نبود. من خودم بی اعتما دشدم نسبت به این حرکت . آقایان بانک ملی بخاطر چند میلیارد سود اعتبار یک عمر خود خود را از دست ندهید. مشتری مدار باشید. ا
  • سجاد A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    35 1
    بنده حساب خودم رو هفته پیش افتتاح کردم و هزار تومن همون روز برای فعال سازی پیامک از حسابم کسر شد هیچ اطلاعی هم ندادند که هزینه طرح چقدره.این هفته هم که مجدد مبلغ پنج هزار تومن کم کردند.بانک ملت پارسال همین طرح رو داشت اما اطلاع داد که هر کس سیستم پیام رسانی رو می خواد تا یک تاریخ مشخص بیاد فرم پر کنه و هزینشو بده.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    47 2
    من حسابم رو تخلیه کردم ریختم پارسیان ، محیط کاری این بانک خصوصی به آدم یه حس دیگه میده، بانکهای خصوصی بهترن چون بر اساس قانون سرمایه و بازار آزاد کار می کنن
  • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    42 2
    هر جا سخن از اختلاس است نام بانك ملي ايران ميدرخشد
  • فرشاد A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    6 2
    خدا رو شکر حساب من خالی بود نتونستن ازش پول کم کنن خخخ
  • بی نام RO ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    15 2
    اينم بزرگترين بانك جهان اسلام اون از سوداش اون از بهره هاش اينم از برداشت بي اطلاعش
  • حاجی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    15 2
    جالبه..
  • وحید IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    14 1
    اگه چاره داشتم یه ثانیم واسه بستن حساب ملی معطل نمی کردم سرجمع پنج تا پیام دادن دونه ای هزار تومن سر گردنه که میگن اینجاست
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    18 1
    میشه قیمت بیش از 500 پیامک یعنی واقعن بانک در روز بیش از یک پیامک به همه مشتریان میزنه؟ یا اینکه قراره یه خاوری جدید داشته باشیم؟
  • رامین A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    17 1
    23 ماه پیش می خواستم برم بانک ملی حساب باز کنم. خوب شد یدم رفت.
  • منصور A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    38 1
    سلام:به نظر من برای تنبیه این بانک حسابهایمان را خالی کنیم بهتر است تا درسی به این بانک داده باشیم
  • حسام A1 ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    29 1
    ظاهرا بانک ملی می خواهد اختلاس خاوری را بک جوری از مردم بگیرد.
  • شهروند ایرانی A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    8 1
    شخصا دیروز رفتم حسابم رو خالی کردم و فقط پانصدتا تک تومن در حسابم است
  • حسینی دولت آبادی از قزوین A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    5 2
    بانک ملی اخیراْ تو یه فضای دیگه داره حرکت میکنه. برای فعال کردن پیامک حسابم از من درخواست سند موبایل کردند. هر چه گفتم که بانکهای دیگه فقط یه درخواست امضا شده از مشتریان میگیرند و ضمن اینکه همراه اول هم دیگه مثل سابق سند موبایل نمیده قبول نکردند و گفتند این قانون مبارزه با پول شوییه و مشتریانی داریم که اعتراض دارند به اینکه گزارش حساب ما چرا برای فلان شماره ارسال شده. دوستانم تو بانکهای دیگه کارمیکنند. موضوع را به اونا گفتم . گفتند چنین چیزی نیست و وقتی مشتری خودش شماره تلفن رو تو فرم می نویسه و امضا میکنه این خودش یه سنده .
  • ناصر A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    8 1
    بانک های ایران این همه سود وام و سپرده گذاری از ملت میگیرن بازم نمیخوان یه خدمات پیامکی ورایگان به مردم بدن
  • حسین IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    برای استفاده از اینترنت بانک ملی یا بام هم باید حتما پیامک بانک فعال شود در صفحه بام خبری هست که تعداد کاربران از 400 هزار نفر گذشت و یعنی سالانه بیش از 40 میلیارد ریال حال تعداد افرادی که از ساپتا استفاده می کنند و عضو بام نیستند هم بسیار بیشتر است مشکل اینجاست که بسیاری از مشتریان مانند فرهنگیان مجبور به دریافت حقوق از بانک ملی هستند که بانک ملی از این موضوع نهایت سوءاستفاده را می برد،علاوه بر سود کلان از حقوق ها که در این بانک واریز می شود و باقی مانده پس انداز ها ،فرهنگیان مجبور به پرداخت کارمزد هم هستند. کاش می شد بانک دیگری را برای دریافت حقوق معرفی کرد...