شهردار اصفهان استیضاح و برکنار شد/ عامل تغییرات، مسایل مالی یا وزن کشی سیاسی؟

مرتضی سقائیان نژاد که سالها بود در شهرداری اصفهان، حضور داشت امروز صبح در یک نشست استیضاح در ساختمان شورای شهر این کلانشهر، با 14 رای موافق استیضاح، از کار برکنار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرتضی سقائیان نژاد شهرداری اصفهان که از سال 82 شهردار اصفهان شمرده می شد، پس از 12 سال حضور در بلدیه این کلانشهر، به رای شورای شهر اصفهان، از کار برکنار شد.

در جلسه استیضاح او، 14 نفر از اعضای شورای شهر موافق استیضاح بودند و 7 نفر هم مخالفت خود را با برکناری او اعلام کردند. با این وجود، سقائیان نژاد 62 ساله، از ادامه حضور در بلدیه سپاهان، بازماند.
شورای شهر اصفهان علیرضا بوژمهرانی که مسئول امور مالی شهرداری اصفهان بود را هم اکنون با حفظ سمت به عنوان سرپرست امور اجرایی و اداری این شهرداری منصوب کرد تا تکلیف شهردار سومین کلانشهر کشور مشخص شود.


سقائیان نژاد که بود و چه کرد؟

شهردار سابق اصفهان در دهه ۶۰ به خاطر تحصیل از کشور خارج شد و به ایالات متحده آمریکا رفت. او در ایالات متحده توانست مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی برق - گرایش ماشین های الکتریکی - از دانشگاه ایالتی کنتاکی دریافت کند و در سال 1368 به کشور بازگشت و بلافاصله به ریاست دانشگاه اصفهان رسید. سقائیان پس از حضور در مدیریت عرصه صنعت، با روی کار آمدن چهره های نزدیک به جبهه پایداری در شوراهای شهر اصفهان و تهران، به شهرداری این کلانشهر برگزیده شد و تا امروز که رسما برکنار شد، سکان مدیریت شهری اصفهان بزرگ را در دست داشت.

همانطور که محمدباقر قالیباف در زمان تصدی خود به عنوان پرسابقه ترین شهردار پایتخت، توانست چهره تهران را دگرگون کند، سقائیان نژاد نیز به دلیل حضور سالیان سال بر اریکه مدیریت شهری اصفهان توانسته بود چهره این کلانشهر تاریخی را متحول کند. او با تهیه نقشه جامع و تفصیلی اصفهان توانست ساخت بزرگراه های متعدد در این کلانشهر را پیش ببرد، متروی اصفهان را استارت بزند و پل طبقاتی خیابان امام خمینی (ره) را احداث کند. پلی که سالها بعد، الهامبخش قالیباف برای دو طبقه کردن اتوبان صدر شد.
البته همواره عملکرد سقائیان نژاد، با انتقاداتی مواجه بود. بزرگترین انتقاد را حامیان محیط زیست و میراث فرهنگی اصفهان به او داشتند که می گفتند سیاست های توسعه کالبدی این شهردار، باعث شد موجودیت و سندیت تاریخی بسیاری از امکان کهن این شهر با خطر مواجه شود. عبور متروی اصفهان از زیر پله اله وردی خان (33 پل) و میدان نقش جهان و مدرسه و مسجد چهارباغ، احداث ساختمان بلندمرتبه نقش جهان در منظر و مرئای میدان نقش جهان و مسایلی از این دست، باعث شد عملکرد شهرداری اصفهان در زمان تصدی سقائیان نژاد با سئوال ها و تذکرات مردم همراه شود. از جمله اینکه در سالهای اخیر، تجمعات زیادی توسط دوستداران میراث فرهنگی در اصفهان علیه سیاستهای او سازماندهی شد و البته پاسخ سقائیان نژاد مانند سایر مدیرانی با سیاست توسعه، یک چیز بود: جلوی پیشرفت شهر را نگیرید.

در یک جمله می توان حضور سقائیان نژاد در شهرداری اصفهان را پیگیری اموری دانست که غلامحسین کرباسچی استاندار اسبق این کلانشهر، دنبال می کرد، نیم نگاهی به توسعه کالبدی شهر به همراه میدان دادن به دوستان سیاسی در اداره مسایل محلی.
سقائیان نژاد با وجودی که از موسسان جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان بود، نزدیکی زیادی با چهره های وابسته به جبهه پایداری داشت. به طوری که در دوره چهارم شورای شهر، برخی از ناظران، حضور سه باره او در شهرداری اصفهان را مرهون چهره های نزدیک به جیهه پایداری دانستند.
اکنون، برکناری او از شهرداری اصفهان، این شایبه را دامن می زند که آیا وزن کشی سیاسی گروه های اصفهانی برای جلب نظر مردم در انتخابات آینده مجلس و خبرگان، عامل این تغییرات بود یا آنطور که در هفته های اخیر در شبکه های اجتماعی شهروندان و فعالان سیاسی دیار نصف جهان می چرخد، عامل این برکناری، مسایل مالی شهرداری بوده؟

شاید چیزی که به این شایعات دامن زد، سخنان حسن رحیمی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان بود که خبر از بازداشت چند نفر از مدیران شهرداری داده بود.او درباره برخی اخبار مبنی بر فساد مالی چند تن از مدیران شهرداری اصفهان، گفته بود: تحقیقات در این زمینه در حال انجام و فعلا محرمانه است و هیچ‌گونه اطلاعاتی در این خصوص قابل بیان نیست.

هنوز شورای شهر اصفهان، به صورت شفاف، درباره این برکناری اعلامیه رسمی صادر نکرده است.

 


47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    حیف خیلی شهردار خوبی بود اصفهان را آباد کرد سپاسگزارم شهردار. موفق باشید
    • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      35 12
      راست میگه خیلی آباد شد دیگه بسه بزارید یه مدت هم خراب باشه و از دست این به اصطلاح " ابادگران " اصفهان یه نفس راحت بکشه
    • علی A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      11 4
      اینا را که سیاسیون نمی فهمند. فقط جناح بندی براشون مهمه
    • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      13 15
      ایکاش در مقابل این آبادی ظاهری، خانه خرابی گروهی از مردم و پر شدن جیب عده ای دیگر را هم می دیدید. آیا ساختمان جهان نما، بدنه سازی چهار باغ، پاساژ چهارباغ و..... الان آباد است؟ یا فقط اموال مردم را به مفت خریدند وحالا به جای آن ها مغازه ساختند. حق نیست کارهای خوب را هم نگوییم اما همه جا هم آباد نشد و در بعضی جا ها حق مردم ضایع شد. شهر فقط ساختمان و خیابان نیست. شما باید به عنوان یک شهروند در شهر احساس امنیت وآرامش کنید. اما متاسفانه مجموعه شهر داری اصفهان فقط به فکر کسب درآمد است و به هیچ چیز دیگری از جمله حقوق شهروندان توجه ندارد. آیا توانسته اید از حقتان در مقابل همسایه پولدار ومتجاوز دفاع کنید؟ آیا شهرداری همسایه شما بوده تا بی عدالتی را با تمام وجودتان حس کنید وصدایتان به جایی نرسد؟
    • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
      1 0
      آباد؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    60 5
    لطفا دو مورد را اصلاح فرمایید 1 نام ساختمانی که احداث شده "جهان نما" است و نه "نقش جهان" 2 ایشان ریاست "دانشگاه صنعتی اصهان" را داشته اند نه "دانشگاه اصفهان"
    • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      21 1
      ابتدا رییس دانشگاه اصفهان بود و بعدش رییس دانشگاه صنعتی اصفهان شد........می توانید به سایت هردو دانشگاه مراجعه کنید و قسمت روسای پیشین رو نگاه کنید
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    40 5
    کی این متن رو نوشته؟ این بلدیه نوشتن دیگه چه صیغه ای بود؟؟؟ بلدیه؟؟؟
    • ahmad A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      11 0
      اره جالبه یکی به نعل یکی به میخ. نه به بلدیه گفتنش نه به سپاهان گفتنش. نه عربی نه پارسی.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    59 8
    کرباسچی به اصفهان خدمت کرد و سقاییان ادامه داد ولی امان از اختلاس ها
  • محمدرضا A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    32 41
    به عنوان یک فارغ التحصیل مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر سقاییان نژاد از لحاظ مدیریت و اخلاق حرف نداشتند...کاری به جناح بندی های سیساسی ندارم/
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    35 19
    خدا رو هزار مرتبه شکر.امیدوارم شورای شهر اندک تدبیر رو بکار بگیره و مهندس جوادی شهردار اسبق اصفهان رو دو مرتبه برگردانند.
  • الناز A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    25 7
    آخه سال 82 که سقائیان شهردار اصفهان بود جبهه پایداری که اصلا تشکیل نشده بود در ضمن وی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان بود
    • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
      1 0
      شما خبر نداشتی. سال 82 جبهه پایداری چی ها که اسمشون آبادگران بود اومدن تهران رو دو دستی دادن به احمدی نژاد و اصفهان رو به سقاییان نژاد. در ضمن سقائیان پیش از دانشگاه صنعتی، توی دانشگاه دروازه شیراز رئیس بود
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    27 9
    دستشون درد نکنه .لطفا فکر نکنید چون به مرکز شهر رسیدگی میشد یعنی به همه جای شهر رسیدگی میشد بعضی قسمتها رو اصلا جزو حوزه شهری حساب نمی کرد .کاش مدرکش هم مرتبط با کارش بود
  • بی نام SE ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    12 0
    آقای سقاییان در دانشگاه صنعتی اصفهان بود ...
  • ببو IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    67 15
    خبرآنلاین چهره تهران و اصفهان رو کرباسچی عوض کرد یا قالیباف و سقائیان نژاد؟ تحریف تاریخ نکنید لطفا
  • امین A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    26 15
    اول اینکه ایشان رییس دانشگاه صنعتی اصفهان بودند و نه دانشگاه اصفهان. دوم اینکه واقعاً طرحهای توسعه ی ایشان، ساختار زیبای شهر اصفهان را تخریب کرد. تراکم فروشی و تخریب خانه های قدیمی و شاهکارهای معاصر معماری اصفهان، تخریب گسترده بافت تاریخی و گسترش ساختمانهای بی هویت چند طبقه به جای خانه های واقعا زیبای دهه های 40 و 50 و 60 از ویژگیهای دوره مدیریت ایشان است. البته بنده آنطور که در وبسایت شورای شهر اصفهان دیدم، به نظر نمی رسید که دغدغه ی فرهنگی اعضای شورا باعث عزل ایشان شده باشد و یا اصلاً شورا دغدغه ی فرهنگی داشته باشد. بنا بر این نمی توان امیدوار بود که شهردار بعدی دست از تخریب و تراکم فروشی و به اصطلاح توسعه ی سرطان وار شهر بردارد.
  • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    7 5
    ایشان قبل از تحصیلات دکترا در آمریکا و با مدرک فوق لیسانس رئیس دانشگاه اصفهان بودند. بعد از برگشت از آمریکا جزو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی شدند و بعد از مدتی هم به ریاست این دانشگاه رسیدند. پس در دو مقطع ریاست دو دانشگاه بزرگ اصفهان را داشته اند.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    20 13
    آقای دکتر سقائیان فقط به خاطر وزن کشی سیاسی برکنار شد ، اتفاقا در یک ائتلاف نا همنجنس جبهه پایداری اصفهان و اصلاح طلبان علیه شهردار این برکناری اتفاق افتاد چون همیشه از این دست اخبار اختلاس و سوء استفاده وجود داشت اما این بار با اینکه هیچ اتهام مستقیمی متوجه شهردار نبود از کار برکنار شد. ای کاش مردم ما به اهمیت انتخابات شورای شهر اصفهان پی برده بودند
  • بی نام RO ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    16 8
    باغات و میراث فرهنگی اصفهان قربانی به اصطلاح توسعه که به زعم بعضی تنها پل و اتوبان است شد.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    11 7
    حیف
  • شیخ سجادیه A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    16 16
    خیلی خوب شد که رفت. خداوند متعال را شاکریم
  • شاهین A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    22 5
    اصفهان تا چند سال پیش تقریبا زیباترین شهر ایران بود ولی همونجور قفل شد والان بقیه شهرهای ایران جای اصفهان را گرفتند باتبریک به اون شهرها بابد علت این امر را شهردار بعدی جستجو کنه ودرمان بشه وگرنه این بره و اون بیاد جز هزینه برای مردم هیچی نداره.
  • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    12 11
    جای خالی او در شهرداری اصفهان وشهردار بعدی معلوم نیست چه چیزی را برای اصفهان ومدیریت شهری اش رقم می زند
  • خشایار A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    16 10
    کدام مترو را استارت زد ما که تو این شهر مترو ندیدیم و در ضمن من برای گرفتن پروانه ساخت بارها به این شهرداری منطقه 5 مراجعه کردم که هیچوقت کارمندانش در محل کار حضور ندارند و وقتی هم هستند اینقدر بد رفتارند که من یکی قید گرفتن پروانه را زدم .
  • ارسلان GB ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    3 1
    به نظر من جمالی نژاد بهترین گزینه برای شهردار بعدی اصفهان است
  • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    1 2
    دوستانی که دفاع میکنند و دوستانی که خوشحالند چند نکته از من کمترین: 1 اصفهان زمانی از شهرهایی مثل مشهد و تبریز و شیراز سرآمدتر و جلوتر بود اما امروز چی؟ 2 چرا اصفهانیهای سرمایه دار سرمایه های خود را در مشهد و شیراز و کیش بردند و در آن شهرها به سرمایه گذاری مشغولند؟ 3 چرا هنوز در اصفهان پروژه هایی هست که خودشان آثار باستانی شدند 4 چرا در مقایسه مرکز مطالعات مجلس بین شهرداریهای کلانشهرها اصفهان رتبه نخست فساد اداری را گرفت؟ 5 چه تحولی در 5سال گذشته در اصفهان رخ داده است؟ لطفا احساسات و تعصبات را کنار بگذارید و منطقی فکر کنید
  • اصفهانی A1 ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    4 1
    ائتلاف عجیب و غریب پایداری و اصلاح طلبان در اصفهان برای رسیدن به قدرت باعث شد شهردار محبوبمان را از دست بدهیم.
  • مشکی A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    5 0
    من کاری به سیاست و باند بازی ندارم فقط میتونم بگم بابت زحمات اقای سقاعیان نژاد ممنون
  • شهروند IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 2
    اگه خونت تو مسیر قرار بگیره انوقت می فهمی چقدر مدیران شهرداری لایق و مدافع حقوق شهروندان هستند.
  • مهران A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    بعد از خشکاندن زاینده رود در سال 1378 با انتقال تمام آب آن به یزد، امید می رفت که شورای شهر کاری برای این عامل اصلی موجودیت اصفهان بکند. اما هیچ کدام از شوراها و شهرداران وقت به بهانه کاملاً مردود «نبودن زاینده رود در حوزه اختیاراتشان» هیچ کار عملی در این مورد نکردند. آبی هم که اکنون در زاینده رود هست را مدیون پیگیریهای کشاورزان اصفهان هستیم. یعنی این شورای شهر و شهردار منتخبش یک ذره به اندازه کشاورزان اختیاری در مورد زاینده رود ندارند؟ علت اصلی برکناری آقای سقاییان نژاد، به هر دلیلی، چندان روشن به نظر نمی رسد ولی امیدواریم شورای شهر اهمیت وجودی زاینده رود برای اصفهان را درک کرده و آن را در انتخاب شهردار بعدی نشان دهد.
  • بی نام A1 ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    کارهای خوبی کرد یکارخانه عظیم در شهر ایجاد کردبا پول مردم حقوق می داد شهرداری عامل افزایش قیمت خانه در شهر است
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    1 2
    متاسفانه سيماي شهر در زمان مديديت ايشان بسيار نامطلوب شده است. نداشتن مديريت در پروژه بي سرانجام مترو از مهمترين عوامل بدي سيماي شهر است. اميدوارم كه خبرهاي اختلاس هم صحت نداشته باشد. به هرحال بايستي كمي صبر كرد كه مشخص شود اختلاسي در كار بوده يا خير
  • رسول کفعمی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    1 0
    سلام جناب اقای شهردار شهر فقط مرکز و یا خیابانهایی که از ما بهتران در ان زندگی میکنند نیست بهتره که به نواهی اطراف هم زیر چشمی یکنظری داشته باشید من دو جلسه در ملاقات مردمی ناحیه 15 در مورد مشکلاتیپیش پا افتاده مثل اسفالت که واقعا نیاز مردم شهرک الاهیه بود خدمت رسیدیم که با چه درد سری توانستیم وقت ملاقات بگیریم جناب شهردار محترم اگر خانواده شخص شما در زمستان برای رفتن به سر کار و یا درس بعلت نبود اسفالت چند بار داخل گل فرو وزمین میخوردند با اینکه این شهرک بیش از 800 پلاک موجود دارد و برای گرفتن پروانه ساختمان حدود 30 میلیون تومان شهرداری ناحیه پول دریافت میکنند ومشکلات دیگر از قبیل نداشتن اب تلفون نداشتن مسجد جدول کشی نداشتن تابلو واسم برای ادرس
  • حافظی A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    3 5
    کارکنان شهرداری اصفهان پشتیبان شورای شهر اصفهان می باشند
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    8 1
    جناب آقای دکتر سقا ییان از زحمات شما متشکرم یک شهروند اصفهانی