راه دشوار اجماع در دو جبهه اصلاح طلبان و اصولگریان/ وحدت از چه مسیری می گذرد؟

رسیدن به اجماع شاید دشوارترین گام اصولگرایان در مسیر انتخابات مجلس دهم باشد. چه آنکه گروه های مختلف اصولگرا تلاش برای رسیدن به اجماع را در شرایطی تجربه می کنند که دو چهره موثر را در میان خود ندارند.

زينب صفري: آیت الله مهدوی کنی و حبیب الله عسگراولادی دو چهره میانه رو و صاحب نفوذ در میان اصولگرایان حالا دیگر نیستند تا با سخنان و یا طرح های مختلفشان اصولگرایان را حول یک محور متحد کنند.هر چند همان موقع هم به رغم تلاش ها برای همگرایی میان اصولگرایان در نهایت باز هم بخشی از اصولگرایان همچون جبهه پایداری ساز مخالف کوک کرد و حاضر به قرار گرفتن زیر چتر اجماع نشد.

حالا اما در آستانه انتخابات مجلس دهم باز هم راه دشوار اجماع پیش روی اصولگرایان قرار گرفته است. این بار سيدرضا تقوي، عضو جامعه روحانیت مبارز میدان دار ایجاد وحدت در میان اصولگرایان شده است تا قطار اصولگرایان به سلامت از پیچ انتخابات عبور کند.

جامعتین

دو تشکل قدیمی و مهم اصولگرایان یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نقش محوری در سیاست ورزی های اصولگرایانه بازی می کنند. جامعتین عمدتا محور اتحاد اصولگرایان بوده است و تلاش چهره های تاثیر گذار این دو تشکل نقش عمده ای در دست یابی اصولگرایان به وحدت داشته است.اگر تا چندی پیش مثلث آیات مهدوی کنی، یزدی و حبیب الله عسگراولادی این اتحاد را عملیاتی می کرد حالا چشم اصولگرایان به مثلث آیات یزدی، موحدی کرمانی و مصباح دوخته شده است تا ببینند بالاخره اجماع میان اصولگرایان عملی خواهد شد یا خیر؟.

جبهه پیروان

جبهه پیروان خط امام و رهبری خود یکی از قدیمی ترین تشکل ها برای ایجاد همگرایی بیشتر میان اصولگرایان است و از 17 تشکل کوچک تر اصولگرا  تشکیل شده است. حبیب الله عسگراولادی، دبیرکل فقید این جبهه نقش عمده ای درهمگرایی این گروه های هفده گانه با سایر اصولگرایان داشت. حالا جای او را محمدرضا باهنر گرفته است. مردی که به توان لابی های قدرتمندش معروف است.

فراکسیون رهروان ولایت

"رهروان ولایت" در مجلس نهم و در فضای شکاف میان نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان (فراکسیون اکثریت در مجلس هشتم) متولد شد که عمده اختلاف آنها بر سر نحوه مواجهه با دولت و سیاست های آن بود. رهروانی ها قائل به حمایت بی چون و چرا از دولت و یا اصطلاحا وکیل الدوله بودن نبودند. این تولد آنها را در مجلس نهم به فراکسیون اکثریت و فراکسیون اصولگرایان را به اقلیت تبدیل کرد. علی لاریجانی و محمدرضا باهنر از چهره های عمده این تشکل به شمار می روند. هرچند بعد از شروع به کار دولت یازدهم زمزمه هایی از جدایی باهنر از رهروان ولایت شنیده می شود. رهروان ولایت حالا گام های نهایی را برای تبدیل شدن به یک حزب یا جبهه سیاسی برمی دارد.

"جبهه پایداری" و "جمعیت رهپویان و ایثارگران"

نسل نوظهور اصولگرایان اما دردسرهای نوظهوری نیز برای آنان دارند. "جبهه پایداری" تشکلی که در سال 90 تشکیل شد و حامیان سرسخت اولیه احمدی نژاد را در خود جای داد از همان ابتدا بنای ناسازگاری با اصولگرایان  گذاشت. تلاش های مکرر آیت الله مهدوی کنی در انتخابات مجلس نهم و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برای همراه کردن آنها با سایر اصولگرایان بی نتیجه بود. همانطور که این تلاش ها در مورد"جمعیت رهپویان و ایثارگران" دیگر تشکل هاي نوظهور اصولگرا چندان به نتیجه مطلوب نرسیده است. موضوعی که در اظهارات سیدرضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز نیزبه آن اشاره شده است. او در یکی از آخرین اظهاراتش با اشاره به جلسات هم انديشي اصولگرایان گفته است: «جلسات متعددي با اصول گرايان داشتيم تا بتوانيم همه را در يک جبهه کنار هم جمع کنيم.البته جمعي نيز به رغم دعوت، از شوراي هماهنگي تبعيت نمي‌کنند. اما ما تنها از جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين در تصميم گيري‌ها تبعيت خواهيم کرد.»

احمدی نژاد و حامیانش

احمدی نژاد و حلقه پیرامون او طیف دیگری از اصولگرایان هستند که           عزمشان برای حضور در انتخابات مجلس جزم است اما کشاندن آنها به زیر چتر اجماع به این سادگی ها نخواهد بود. حامیان "بهار" در بهترین حالت وحدت با حامیان دیروز خود در جبهه پایداری را به همگرایی با سایر اصولگرایان ترجیح می دهند و این موضوع چالش دیگری بر راه اجماع میان اصولگرایان خواهد بود. از سوي ديگر با مواضع اخير باهنر و زمزمه هاي نزديک شدنش به جبهه پايداري، موضوع اجماع در ميان اصولگرايان دشوارتر خواهد شد.

اجماع در میان اصلاح طلبان:

اما در اردوگاه اصلاح طلبان نیز رسیدن به اجماع کلیدی ترین موضوع این روزها است.اصلاح طلبان در شرایطی خود را برای ورود به انتخابات مجلس آماده می کنند که پیش از این دو بازوی مشورتی اصلاح طلبان و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را در کنار خود داشتند. در ادامه تلاش اصلاح طلبان برای رسیدن به انسجام عملی، حالا شورای راهبردی نیز به دو شورای قبلی اضافه شده است. در واقع شورای مشورتی اصلاحات، شورای هماهنگی و شورای راهبردی، مسئولیت انتخاب نامزدهای اصلاح‌طلبان و رساندن آنها به اجماع در انتخابات را برعهده دارند. شورای مشورتی متشکل از 82 شخصیت اصلاح‌طلب است. در شورای هماهنگی نیز دبیران برخی احزاب اصلاح‌طلب حضور دارند؛ افزون بر این ریاست شورای راهبردی را نیز عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات برعهده گرفته است. محور اجماع در اردوگاه اصلاح طلبان عمدتا رییس دولت های هفتم و هشتم است.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

این شورا که نمایندگان بیست حزب اصلاح طلب را در درون خود جای داده بر خلاف نام خود نتوانسته آنچنان هماهنگی در میان اصلاح طلبان ایجاد کند. با این حال اما این شورا در کنار شورای مشورتی اصلاحات به دنبال سازو کارهای همگرایی در میان گروه های اصلاح طلب است.

تازه واردان اصلاح طلب اجماع می کنند؟

محمدرضا عارف از چهره های اصلاح طلبی است که نام او در انتخابات 92 بیشتر شنیده شد. او که بعد از انصراف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، گله مندی هایی از اصلاح طلبان داشت حالا با شتابی بیش از سایر اصلاح طلبان فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

اما صادق خرازی دیپلمات سابق نیز با تشکیل حزب اصلاح طلب ندا خبرساز شده است. او بعد از انتقاداتی که به اصلاح طلبان وارد کرد دست به کار تاسیس این حزب شد. اعضای ندا عمدتا جوانان احزاب پیشین اصلاح طلب هستند که دیگر احزابشان امکان فعالیت ندارد. تشکیل ندا با واکنش های متفاوتی از سوی اصلاح طلبان مواجه شد. حزب ندا از همان ابتدا بر حضور پررنگ خود در انتخابات مجلس تاکید کرده بود اما برخی اظهارات دبیرکل این حزب از جمله اینکه " اگر اصلاح طلبان با ما ائتلاف نکنند، ما کار خودمان را خواهیم کرد" امیدها برای رسیدن به اجماع با این تازه واردان اصلاح طلب را با اما و اگرهایی مواجه کرده است.

 

2929

 

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    14 5
    وحدت فقط باید حول محور منافع ملی باشد. لزومی ندارد که احزاب با هم وحدت کنند بلکه وحدت باید در مجلس شکل بگیرد.
  • بی نام US ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    13 1
    اجماع چیه؟ اصولگرایان باید مجلس را اخر امسال خالی کنند این خواست مردم بزودی محقق میشه حالا هر قدر هم رد صلاحیت صورت بگیره ولی دیگه جایگاهی ندارن
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    10 2
    چرا باید مردم با دلواپسان وحدت داشته باشند یعنی چی این تیتر