راهی که مردم بتوانند به راحتی کسب و کار داشته باشند

در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از سیاست دولت برای افزایش چهار برابری صادرات غیرنفتی خبر داده که فعالان بخش خصوصی با همراهی با این سیاست، معتقدند که اقتصاد کشور به اندازه صادرات نفتی، می‌تواند صادرات غیرنفتی داشته باشد.

به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت از سیاست دولت برای افزایش چهار برابری صادرات غیرنفتی خبر داده است. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، صادرات محصولات غیرنفتی در حال حاضر 50 میلیارد دلار است که دولت برنامه دارد صادرات غیرنفتی را طی سه سال آینده به 4 برابر افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در شرایط کنونی اقتصاد ایران، توسعه صادرات غیرنفتی از مهم‌ترین مسایل سیاسی و اقتصادی است که در این زمینه، اعمال سیاست‌های تشویقی و حمایت از تولید در راستای افزایش توسعه صادرات، امری ضروری است.

توسعه صادرات غیرنفتی نه‌تنها از دیدگاه ارزآوری آن، بلکه از نظر ایجاد اشتغال در داخل کشور از اولویت ویژه‌ای برخوردار است. بر این اساس، فعالان بخش خصوصی معتقدند که در سال‌های گذشته با توجه به آثار و اتکایی که به درآمدهای حاصل از نفت‌خام وجود داشته، بخشی از بدنه اجرایی و تصمیم‌گیری کشور نسبت به صادرات توجه آن‌چنانی نداشتند.

از سوی دیگر، بخش تجارت خارجی همواره از نداشتن راهکارهای مدون و مشخص صادراتی و پیروی نکردن از خط‌مشی ثابت در زمینه صادرات رنج می‌برده و از این جهت، همواره موانع بسیاری پیش پای صادرکنندگان بوده است؛ چراکه تغییر مستمر قوانین و مقررات، آیین‌نامه و بخشنامه‌های مرتبط با صادرات به خصوص در دولت قبل، اغلب موجب سردرگمی صادرکنندگان می‌شد و مشکلات متعددی را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای صادرات به‌وجود می‌آورد.

در این شرایط، به نظر می‌رسد سمت و سوی دولت روحانی با توجه به بهبود روابط سیاسی و کاهش درآمدهای نفتی، تغییر رویکرد در حوزه صادرات غیرنفتی باشد؛ به گونه‌ای که به‌تازگی محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از سیاست دولت برای 4 برابر شدن صادرات غیرنفتی در سه سال آینده است.

در این خصوص، غلامعلی سلیمانی، یکی از فعالان بخش خصوصی و از کارآفرینان ایران معتقد است که «ما به اندازه صادرات نفتی می‌توانیم صادرات غیرنفتی داشته باشیم.»

به گفته وی، «توليد، صنعت و صادرات ركن اصلي پيشرفت اقتصادي يك كشور است و بدون شک با داشتن افراد تحصیلکرده و با تجربه‌ای که در کشور داریم و با منابع زیرزمینی همچون نفت و گاز می‌توانیم به عنوان یک قدرت اقتصادی عمل کنیم.»

این فعال بخش خصوصی عنوان می‌کند: «این در حالی است که در حال حاضر به دلیل داشتن مشکلات مادی، حتی قادر به خوردن شیر معمولی هم نیستیم و این اثرات جامعه‌ای است که به تولید و صادرات نمی‌اندیشد.» 

سلیمانی در پاسخ به این پرسش که مشکل اساسی قانون‌گذاران و دولت را در حمایت از صنعت در چه می‌دانید؟ تصریح کرد: «پایه و اساس اقتصاد کشور براساس واردات است و استراتژیک و سیاست این مملکت براساس تولید نیست و برای همین تولیدکنندگان بیشتر در معرض خطر و آسیب هستند.»

وی متذکر شد: «چرخه صنعت بايد بچرخد و اشتغالزایی شود تا مردم در جامعه به راحتی بتوانند کسب‌وکار داشته باشند و زندگی کنند.»

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: «ما از روز اول منتظر هر تصمیم عجیب و دست‌اندازهای قانونی و سلیقه‌ای در راه تولید بودیم و هستیم و حتی با هر مشکلی کنار می آییم و  هر روزی که دولت هر اقدامی را صلاح بداند، با کمال میل می پذیریم.»

سلیمانی خاطرنشان کرد: «فقط از دولت یک انتظار داریم و این‌که به جای این‌که یک دولت سیاسی باشد، یک دولت اقتصادی باشد و مملکت را به سمت تولید و صادرات سوق دهد.»

وی تاکید کرد: «ما بيشتر از نفت مي‌توانيم صادرات غيرنفتي داشته باشيم.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =