مجله مهر نوشت:

خبر ساخت یک «لامبورگینی» وطنی در مشهد آنقدر جذاب هست که به سراغ سازنده این ماشین برویم و پای حرفهایش بنشینیم.

 ساعت ۶ عصر ماشین را جلوی کارگاه ساده آقای ریحانی پارک میکنم و بلافاصله با او و پسرش مواجه میشوم. پسربچه ۹ سالهای که پدر معتقد است کار اصلی ساخت ماشین را او انجام داده است! سر صحبت را هم اول او باز میکند و از نحوه ساخت ماشین میگوید. «ایلیا» آنقدر جدی و فنی از مراحل ساخت لامبورگینی میگوید تا کمکم باورم بشود که حرفهای پدر تعارف نیست؛ پسر هم به اندازه پدر برای ساخت این ماشین عرق ریخته است!

 

از کودکی به خودرو علاقه داشتم

محمدرضا ریحانی ۴۴ ساله است و در رشته مهندسی برق تحصیل کرده. چند سالی میشود که  ازدواج کرده و صاحب یک پسر و دو دختر است. وقتی از او می پرسم چه شد که به فکر ساختن لامبورگینی وطنی افتادید، میگوید: «همیشه از کودکی به ساخت خودرو علاقه داشتهامآقای ریحانی یک سال و نیم پیش شروع به ساخت لامبورگینیاش کرده و وقتی می گویم چرا لامبورگینی؟ جواب میدهد: «وقتی پروژه‌‌ای را شروع میکنم و حالا که دارم زحمتش را میکشم، دلم می خواهد بهترین نوعش را انتخاب کنم و به نظرم لامبورگینی بهترین بود و از نظر اقتصادی بدنهاش به شکلی است که اگر بخواهم بازتولیدش هم بکنم برایم سود داردوقتی بدانی لامبورگینی با پلاک موقت برای صاحبش چیزی حدود ۲ میلیارد تومان آب می خورد، جواب آقای ریحانی معنای بهتری پیدا می کند.

هر نوع دستگاهی را میتوانم بسازم

تقریبا ۲ماهی میشود که کارش تمام شده. قبلترها از این کارها زیاده می کرده است. مدت ۴ سال در کار ساخت دوچرخه بوده و دوچرخههای دندهای و کمکدار تاشو و موتوردار ساخته است: «خیلی دستگاهها را ساختهام. دستگاه تراش، دستگاه کوره رنگ، دستگاه پرس هیدرولیک، ربات ساخت جوشکاری و...همه را خودم می سازمبعد هم مدتی در کار ساخت ماشین آلات صنعتی بوده. آقای ریحانی مدعی است هرنوع دستگاهی را می تواند بسازد؛ اما با وجود امکانات بهتر کارهای بزرگتری می تواند انجام بدهد: «درکارگاهی که دارم فضا مناسب نیست باید کارگاه بزرگتری بگیرم و به فکر یک کارگاه بزرگتر هستمبعد هم مشغول ساخت ماشینهای صنعتی شده و دست آخر هم علاقه زیاد، او را به سمت ساخت خودرو کشیده است.

 

لامبورگینی را به خاطر پسرم ساختم

درست است که او علاقه زیادی به ماشین دارد؛ اما ایده ساخت مدل لامبورگینی را پسرش ایلیا به او داده است. ایلیا علاقه زیادی به لامبورگینی دارد. آقای ریحانی میگوید: «بیشتر به خاطر پسرم آن را ساختمدر آینده هم میخواهد  تعدادی از این ماشین تولید کند و بعد به سراغ کارهای جدیدتری برود و از کارهای جدید تر و بهتر، نمونه سازی کند.

کپیسازی یک صنعت است

آقای ریحانی مشکلی با کپیکاریهایش ندارد و اتفاقا معتقد است کپی سازی یک صنعت است و کسی که کپی سازی میکند، می شود صنعت کاراو می گوید: «خود ژاپن زمانی  موتورهای ایتالیایی و ماشینهای آمریکایی را کپی می کرده و بعد به این حد رسیده یا مثلا همین چین! شما میدانید که چین یکی از بزرگترین کپی کاران است؟ اما به چین هم می گویند کشور صنعتی! درصورتی که کارشان کپی است. البته هر ماشینی باید اول قالب و بدنهاش طراحی و ساخته شود و امکانات خاصی میخواهد؛ اما من روش خاصی را ابداع کرده ام که هر ماشینی را به راحتی میتوان تولید کرد. اما نمیتوانم بگویم! البته شاید جای دیگر کسی این کار را کرده باشد؛ اما من اطلاعی ندارمدرست است که این ماشین از لحاظ ظاهری خود لامبورگینی است؛ اما از لحاظ فنی با آن تفاوت دارد. لامبورگینی ۱۲ سیلندر است و ۴۰۰ کیلومتر سرعت دارد؛ اما این ماشین ۸ سیلندری است و تنها ۲۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

فقط با ۱۵۰ میلیون لامبورگینی ساختم

اگر کسی بخواهد در ایران لامبورگینی وارد کند و بتواند پلاک موقت آن را به پلاک دائمی تبدیل کند، نزدیک ۸ میلیارد تومان هزینهاش میشود؛ اما آقای ریحانی با کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان آن را ساخته است: «در ساخت یک هزینه مالی داریم و یک زمانی که برای من یک سال و نیم طول کشید؛ یعنی تمام کارهایم را کنار گذاشتم و به ساخت این ماشین چسبیدمآقای ریحانی موفق شده هزینه ساخت را خیلی پایین بیاورد و این را یک موفقیت بزرگ میداند. به نظر او می شود خیلی ارزانتر هم این دست ماشین ها را تولید کرد.

لامبورگینی را از روی چند تا عکس ساختم

برای ثبت این ماشین به پارک فناوری رفته؛ اما استقبال خاصی از او نکردهاند به خاطر اینکه گفتهاند کارش اختراع محسوب نمیشود و کپی است؛ اما او اعتقاد دارد کپی کاری دوحالت دارد: «زمانی یک ماشین وجود دارد و یک گروه متخصص آن را دقیقا بازسازی میکنند و قطعه به قطعه آن را میسازند؛ اما حالت دیگرش موتور و شاسی ماشین است و بدنه تغییر میکند؛ مثلا موتور این ماشین موتور بیوک است؛ اما من قالب بدنه لامبورگینی را فقط از روی چند تا عکس درست کردهام

 

اجرای طرح اولیه لامبورگینی با گِل!

آقای ریحانی از این ناراحت است که شرکت های خودروسازی استقبال خاصی از کارش نکردهاند. او به کانون مخترعین دانشگاه فردوسی مشهد هم رفته؛ اما برای کارش ارزشی قائل نشدهاند و نظرشان این است که این کار اختراع و فناوری جدیدی به حساب نمیآید؛ گرچه او فکر میکند که سایپا و ایران خودرو هم اینچنین دستگاهی را ندارند که ماکت یک ماشین را بسازند. ماکتی که او اول طرحآن را با گِل زده و بعد هم با گچ و کامپوزیت قالب ریزی کرده است.

هیچ کس از من حمایت نکرد

آقای ریحانی مسیر سختی را آمده وتوی کار ناامید هم شده؛ اما وقتی با استقبال بعضی از بازدیدکنندگانش مواجه میشود و تشویق هایشان را میبیند، دوباره امیدوار میشود و حتی ایده میگیرد تا کار را به پایان برساند. خودش می گویدهرکس به اینجا آمده تعجب میکرده که چطور در یک کارگاه ساده با امکانات کم توانستهام این کار را به پایان برسانم
مثل هر تولیدکنندهای آقای ریحانی هم دلش می خواسته حمایتش کنند تا با کیفیت بهتری کارش را به انجام میرسانده، خط تولید راه میانداخته و استانداردهای بهتری را رعایت می کرده و هنوز هم امیدوار است که این کار شدنی بشود. میگوید: «من انتظار داشتم حداقل یک مدرک افتخاری به من میدادند تا لااقل تشویقی برای دیگران باشد و ایدهای باشد برای کسانی که می خواهند وارد این فضا بشوند و جنبه مثبتی برایشان داشته باشدبا همه این گلایهها، آقای ریحانی از کسانی که او را حمایت کردهاند، تشکر میکند و در جای جای مصاحبه از من میخواهد که از اسپانسر او هم یادی بکنم!

نمایشگاه بینالمللی خودرو و رونمایی از لامبورگینیایرانی

آقای ریحانی هنوز هم پرانرژی و فعال است و یک لحظه هم در کارگاهش نمینشیند. پسرش ایلیا هم با اینکه دانش آموز دبستانی است؛ اما اطلاعات خیلی خوبی در حوزه فنی دارد و همراه پدر در گارگاه مشغول است. حالا نمایشگاه بین اللملی مشهد در بخش خودرو یک غرفه رایگان در اختیارش قرار داده تا با افتتاح آن، ماشین را به نمایش عمومی بگذارند. این نمایشگاه ۵۰ روز دیگر در مشهد آغاز به کار خواهد کرد.
محمد رضا ریحانی قصد دارد ۱۶ شهریور سفری را از مشهد به بندرعباس آغاز کند. او می خواهد ۳۰ شهریور روز جهانی صلح، لامبورگینی پرشین گلفش را که نشاندهنده توانمندی ایرانی است به خلیج همیشگی فارس برساند و وقتی میپرسم چرا اسم ماشین را لامبورگینی پرشین گلف گذاشته اید؟ با لبخندی از سر شوق میگوید: «عرق ملی!» 

خودروی لامبورگینی آونتادور به تعداد ۶۰۰ عدد در کل دنیا ساخته شده و نمونه ساخته شده توسط آقای ریحانی در حال حاضر به عنوان نمونه با موتور ۸ سیلندر ۲۲۰ اسب بخار با طراحی گیر بکس خود سازنده قابلیت حرکت و مانورهای اساسی رانندگی را دارد و بر اساس اطلاعات ارایه شده قابلیت نسب دو موتور ۸ سیلندر بر روی این خودرو وجود دارد.

گفتنی است این خودرو که (lamborghini persian gulf) نام گذاری شده است قرار است به صورت نمایشی با همکاری شرکت ایرانی دادمهر به عنوان سفیر صلح ایران از شمال کشور تا خلیج فارس با شعار صلح جهانی مسیر مختلفی را از شهر های مختلف کشور طی نماید.

۴۷۲۳۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 146
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    پس کپی رایت چی میشه؟؟؟ بدنه لامبورگینی قطعات پیکان و 405
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    221 5
    حتما 400 ملیون میگیرند واسه پلاک کردنش تو ایران به نبوغ واختراع بها نمیدند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    یک نابغه است واقعا دمش گرم ای کاش قدر این مهندسا رو می دونستن
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      10 21
      منم حرفی ندارم کارش جالب بود ولی اگر نبوغ از دید شما اینه که تمام چینی ها نابغه هستند . ایشون کپی کرده بدنه یه ماشین رو رو موتور وشاسی یکی دیگه سوار کرده کاری که ایران خودرو سالها با موتور پژو و بدنه پیکان و بالعکس انجام می داد . لطفا واژه ها رو درست استفاده کنید اگه این نابغه است پس اونی که اولین بار همچین ماشینی رو طراحی کرد چیه
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    یعنی شرکت های خودروسازی داخلی اگر با دیدن این عکس ها از خجالت نمیرند خیلی پوست کلفت تشریف دارند
  • سامی A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    334 5
    بابا ایول...... خود کپانی لامبورگینی اگه اطلاع ببره از این موضوع بی درنگ استخدامش میکنه اونقت سایپا و ایرانخودرو کلاس میذارن واسه این بنده خدا
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    215 8
    شاهکار بود دمش گرم.چه استعدادایی داریم
  • حسین SE ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    پژو آردی کم بود، لامبورگینی آر دی هم ساختیم... گلا ما انگار استاد مخلوط کردن ماشین هاییم... وقتی موتور بیوک رو یک ماشین می گذاری که این دیگه لامبورگینی نمی شه.. بخش اصلی مهندسی لامبورگینی موتورشه...
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    224 4
    از این مخ ها تو ایران زیاده ولی کسی قدر نمیدونه
  • امید A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    136 4
    احسنت. کار بزرگی انجام داده
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    53 2
    عکس این بنده خدا کارگردانه ایتالیایی این وسط چی کار می کنه؟؟؟؟
  • داريو A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    64 0
    خوب ساخته خسته نباشي
  • پوریا IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    27 2
    سرجیو سولیما هم تو این کار شریک بود؟ :
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    14 41
    خــــــــــــــط تولید؟ کپی رایت هم پ.. .
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    58 5
    هرکارباارزشی که بوسیله ایرانیهاانجام گیرد اکثرابهائی به ان نمیدهیم ولی کاری باارزش متوسط توسط غریبه ها صورت گیرد به به وچه چه مان گوش فلک راکرمیکند......ساله دل طلب جام جم ازمامیکرد انچه خودداشت زبیگانه تمنامیکرد.......
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    61 1
    کاش مسئولین از ایشان دعوت نمایند که برای خودرو سازهای داخلی ایده بدهند چرا وقتی چنین استعدادهایی داریم خودروهای بی کیفیت تحویل ملت میدیم این نشون دهنده اینه که خودرو سازها نمیخوان وگرنه میشه خودروی خوب ساخت
  • رضا A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    45 68
    بابا فقط ظاهرش مثل لامبورگینی هست، از این نوع ماشین ها داخل چین هر چند تابخای هست. داخل برنامه تخت گاز هم نشون داد. نمیگم کار اسونی بوده ولی معجزه هم نکرده. بیشتر به درد ادم هایی میخوره که میخان پز بدن
    • اردلان A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      7 1
      عجب
    • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      13 6
      مثلا تو تا به حال چه کار مثبتی انجام دادی؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    98 1
    قطعآ با لامبورگینی خیلی تفاوت داره اما واقعآ دمت گرم تفاوت شما با مخترع لامبورگینی اینه که برای شما ارزش و امکانات نبوده وگرنه حق کشور ما پراید و 405و سمند نیست
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    58 5
    از فردا همین ماشین رو 8 میلیارد تومن به مردم نفروشن نندازن صلوات
  • alireza A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    53 2
    واقعا مرحبا ... کارت رو حسادت نمیذاره شرکت های خودروسازی قبول کننن . چون خودشون زیر سوال میرن ؟ واقعا بهت تبریک میگم و برات دعا میکنم که موفق باشی
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    53 1
    خدایی ماشینش خیلی با کیفیت تر از ماشینای ایران خودرو و سایپاست.
  • yaser A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    58 1
    مسئولین اگه کل صنعت خودروسازی رو بدن به ایشون ضرر نمی کنن.... والله
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    84 2
    بنجول سازان عزیزسایپا و ایرانخودرویاد بگیرید و حیا کنید
  • محسن A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    37 1
    خدا خيرت بده انتظار مدرك افتخاري داري؟؟ شانس آوردي تا حالا به جرم كپي غير مجاز به مراجع قانوني معرفيت نكردن.ميدوني كه تو اين مملكت واسه اينجور كارها قانونهاي خيلي خوبي دارن.اگه سارق بودي كه تو چند ثانيه موفق ميشدي در فلان ماشين رو باز كني و به سرقت ببريش تو تلويزيون جا داشتي ولي حالا كجايي؟؟؟؟
  • بهنام64 A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    20 20
    موتور بیوک؟؟؟؟ ای کاش مثل خودروساز های محترمون دنبال ظاهر نبود یک موتور خودرو درست می کرد که به مراتب کار سختری هست ....
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    برداشته با آهن قراضه و یه موتور متفرقه یه فرقون درست کرده اسمشم گذاشته لامبورگینی ، خیلی مسخرست که بدنه لامبورگینی با آهن قراضه درست بشه و موتورشم ماله یه ماشینه دیگه باشه
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    23 3
    ایول
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    16 3
    عالی
  • احسان IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    34 4
    من که باور نمیکنم ولی دمش گرمممممم
  • رضا IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    42 3
    قابل توجه مهندسین خوش ذوق ایران خودرو و سایپا که صد مدل پیکان و پراید رو با تغییر رنگ و سپر و چراغ و ... تولید کردند طراحی یعنی این که با دست خالی از برترین خودرو جهان نمونه تولید کنی خجالت بکشید با این ماشینهای در پیتتون یاد بگیرید پس میشود خودرو روز دنیا را تولید کرد اگر منفعت طلبی و تنبلی و پول پرستی را کنار بگذارید و خدمت گزاری را پیشه کنید حالا نمیگیم خود لامبورگینی رو تولید کرده و مثل اون که هست مهم اینه که تلاش کرده
  • عليرضا ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    14 7
    اميدوارم يك سرمايه گذار حمايت كنه و توليد انبوه بشه
  • یوسف A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    24 3
    واقعا دست مریزاد.نگران نباش خارجی ها کارتو ببینن دعوت به همکاری میکنند.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    20 28
    خيلي عاليه/ولي به نظر شما موتور لامبورگيني گرونتره يا موتور بيوك/بدنه لامبورگيني كه كامپوزيته گرونتره يا بدنه فلزي/شاسي لامبورگيني با كيفيت تره يا شاسي دست ساز شما؟/شما فقط يه بدنه در اصل ساختي اون هم با ورقه آهن
  • امین A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    16 2
    مهندسهای ایران خودرو و سایپا یاد بگیرن ...
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    20 5
    مشهدگيني
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    5 29
    ای بیعقل من همین رو از بازار خریدم هزارو پانصد تومان
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    10 3
    خیلی عالی عالی
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    2 5
    بدنه اش از فايبرگلاسه
  • صادق IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 2
    حرف نداره...
  • بی نام DE ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    25 1
    مدرک افتخاری برو آقا حالا شکر کن خودروساز های داخلی دستگیرت نکردن، رو دست اونا بلند شدی، جرم سنگینیه
  • ehsan IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    3 1
    حالا راه هم میره اما دمش گرم خیلی خوبه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    13 23
    خب شکل بدنش لامبورگینی، قبول، موتورش چی؟ استحکامش چی؟ سیستماش چی؟
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    20 2
    ای بابااین کارا چیه دیگه ؟ نمیگه ایران خودرو ناراحت بشه ؟ یا سایپا اگه روند تولید پراید رو متوقف کنه دیگه چی رو نصفه قیمت به عراق صادر کنیم ؟ خخخخخ
  • محمد رضا IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    21 3
    جالبه بدونین وقتی ایران خودرو پیکان مونتاژ میکرد هیوندای هنوز تاسیس نشده بود. اگه از چنین افرادی حمایت بشه که پراید 20 میلیونی میشه 5 میلیون و سود های میلیاردی یک سری ها به خطر میفته...
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    25 2
    مععععععع. چجوری اینو درسته کرده؟؟؟موتورش که هیچی ولی این بدنه رو از رو چندتا عکس درست کردن ینی یه هنرمند نابغه ست.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 28
    آقا اینکه چند تکه فلز رو به هم جوش بدی با تولید لامبورگینی فرق داره. حیف 150 میلیون.
    • م A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      1 1
      دقیقا، حیف 150 میلیون.
  • سارا IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    16 3
    اگه خودمون از این افراد مستعد استفاده نکنیم بقیه میبرنش از استعدادش استفاده میکنن...
  • بی نام TR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    10 3
    فوق العادیت
  • المیرا IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    14 3
    تو رو خدا یکم فکر دلال ها و وارد کننده های خود روهای لوکس باشین.. تا کی حمایت از تولید داخلی؟ :
  • arsalan IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    25 3
    اینجای مصاحبه و دقت کنین: برای ثبت این ماشین به پارک فناوری رفته؛ اما استقبال خاصی از او نکرده‌اند به خاطر اینکه گفته‌اند کارش اختراع محسوب نمی‌شود و کپی است؛ الان ایران خودرو و سایپا دقیقا چیکار میکنن؟بنده خدت گیربکس و همه چیشو خودش ساخته..
  • محمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    14 0
    دمش گرم بخدا کارش درسته اینارو باید ازشون حمایت کنن بعد سایپا میاد چندین سال بدون یه ذره ابتکار پراید میسازه که هر سال تولید بجای بهتر شدن محصولاتش عیب و ایراد از ماشین صفر کیلومترش میاد بیرون ..با این ابتکار خودرو میسازه
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 15
    لگنه
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    6 1
    نه
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    16 3
    درود بر تو هرچی که هست تلاش و پشت کار داشتی درد و بلات بخوره تو سر ایران خودرو و سایپا و...
  • علي IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 3
    بابا دمش گرم
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 3
    دست مریزاد
  • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    9 3
    افرين
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    20 2
    یعنی خفت و خجالتش بار ایران خودرو و سایپا که با میلیاردها تومن هزینه و کمکهای دولتی نهایت ابتکار و ابداعشون عوض کردن شکل چراغهای پژو و پرایده
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    10 2
    آقای x آقای y قدر اینجور کسا رو بدونین. یکم از پول خوریتون کم کنین و از هنر این آقا استفاده کنید
  • kian IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 2
    حرکت و نبوغشان باعث افتخار ایرانیست
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    11 13
    واقعا انتظار داشته ازش حمایتم بکنن؟؟ موتور بیوککککک
  • پرایدو IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    13 2
    چیزی نمی تونم بگم جز دمت گرم
  • محمد A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    9 6
    برای تست با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت بزن به یه درخت ببین چیزیش میمونه؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    20 3
    کاش یکی مثل شما رئیس ایران خودرو بود.
  • مهندس مکانیک IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 8
    درخودروسازی کمترین زمان برای ساخت بدنه اختصاص داده میشود .
  • حميد IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 3
    كلا گور باباي كپي رايت و از اين جور حرفا ديگه
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 3
    خدایی ایول داره
  • mehdi IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    10 2
    مگه میشه مگه داریـــــــــم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    6 2
    آقا من هنگ کردم. دمش گرم.
  • علی A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    59 3
    من یه دختر خانوم 16 ساله رو میشناسم که تو زیرزمین خونشون اورانیوم غنی میکنه... لامبورگینی چیزی نیست که...
  • reza A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 1
    انصافا تمیز درآورده، میرزه به کلی از آقایون مهندسای به ابتکار شاغل در عرصه ی صنعت، منطقی هم هست که بهش مدال و جایزه ندن، اگه دنبال یه هم چین ادمایی بودن که وضعیت خودروسازی ما این نبوذ
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    5 5
    میخرمش
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 6
    ایشاالله که ایشون هواپیمای مسافربری و فانتوم و ... بسازند که دیگه کم کم،کم کم خودکفا بشیم
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    5 7
    موتور بیوک کجا موتور لامبورگینی واقعی کجا خخخ
    • بيوک لاكراس IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
      0 1
      بيوک موتور بسيار خفن و قدرتمندي داره خوب وقتي در ١٠٠ کيلومتر٢٠ ليتر بنزين هاپولي ميکنه ببخشيدا اقايوني كه ميگن كاري نکرده اون بدنه پيکانه كه مكعب مسطتيله بدنه پرايد هم طراحيش 5 هفته توسط شركت فورد طول کشيد حالا شما فكر كن دراوردن قوس هاي لامبورگيني
  • سحر US ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    16 3
    شاید از نظر ظاهر شبیه باشه وبی مطمنا از نظر فنی هیچ شباهتی نداره
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    6 2
    احسنت به اقای ریحانی عزیز. از همین جا از دولت محترم تقاضامندم شرایط کار را برای اقای ریحانی و همچون ریحانی های دیگر را فراهم کنید تا سر از اروپا و امریکا در نیاورند. به عبارتی فرار مغزها
  • امیر A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    4 2
    ماشالله به نظر من سعی کن ادامه بدی و یک ایرانیشو خوبشو بسازی حیف که امثال شما عزیزان کسی دستشون رو نمیگیره
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    3 2
    دمت گرم خیلی باحال بود
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 3
    اگه پلاکش کن من میخرمش
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    11 13
    چقدر سخیف و مسخره. بیشتر شبیه ماکت هست
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 11
    پرچم مشهدی بالاااااااااااااااااااا
  • حمید IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 0
    فقط شبیه سازی کرده
  • بی نام RO ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    4 2
    معلومه عزیزم که حمایت نمیشی چون چیزی دست خودرو سازان محترم نمیگیره
  • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    10 12
    البته این یک ماکت ناشیانه بیشتر نیست....
  • بهنام بچه خوی A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    9 4
    خال مهرويان سياه و دانه ي فلفل سياه هردو جان سوزند اما اين كجا و آن ...
  • میلاد A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 10
    شرکت لامبورگینی هم اگه می خواست با بوچ ماشین بسازه قیمتش کمتر هم در میومد ما در زمینه خودرو سازی هیچ حرفی برای گفتن نداریم این آقای مهندسم بهتره بره به مردم کمک کنه خواهشا تایید کن خبر جان
  • ramin IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 1
    آفرین اما مهمترین قسمت یک ماشین که همان قلب ماشین می باشد موتور آن است مثلا خود ایران خودرو و سایپا با 4 نوع موتور قرن هشتی 50 نوع ماشین زدند و به بازار عرضه کرده اند..... اگه کسی موفق شد موتور طراحی کنه واقعا باید مجسمه اش رو بدن بسازند....
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 2
    بجای این ماشین های چینی که مفت هم نمی ارزد از ایشان حمایت کنید
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 2
    مشخصات فني آنهم مثل لامبورگيني است؟ اصل مشخصات فني است نه اتاق
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 2
    بيچاره شانس آورده تا حالا کارگاهش رو پلمپ نکردن، مدرک افتخار هم ميخاد:
  • امیر A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    6 5
    بعنوان یک ایرانی به ایشان افتخار می کنم...
  • ایرانی A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    10 3
    دلیل اینکه بیل گیتسها بیل گیتس میشن همین تفاوت هاست. کسی توی ایران واسه زحمتی که میکشی... واسه ایده ای که داری پشیزی ارزش قائل نیست... از بس که غیرمتخصصهای بی دانش سر پست های غیر تخصصی هستن و از طرفی سیاست درستی هم در این مورد تعریف نشده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    6 9
    پولش رو هدر داده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    4 5
    احتمالا لامبورگینی با موتور پرایده
  • تشکر A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    5 7
    خبر عزیز آخه از کی تا حالا کپی کردن هنر شده؟؟ اون کارخونه ای که اصل اینو میشازه این همه به ساختنش افتخار نکرده که این آقا و شما به کپی کردنش افتخار کردین. حالا مشخص نیست همون کیفیت رو داشته باشه.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    3 3
    اي ول داره
  • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 2
    این تنهایی اینجور بدنه ای تولید کرده، سایپا با این همه ادعا بدنه تیبا رو پس فردا میبرنش شرکت ها و ازش استفاده میکنن و ما فقط تو سایتا میگیم ایا میدانید اقای ریحانی ایرانی است ؟؟؟ کارش جای تحسین داره
  • سینا A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    14 2
    موتورش موتور پراید نباشه صلوات :|
  • بی نام RO ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    6 3
    افریییییییییییییییییییییییین
  • امیرحسین IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    4 2
    دمشون گرم خیلی امیدوار شدم
  • 888 IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 2
    آقای ریحانی کار بسیار بزرگی کردن نمی دونم مسئولین چرا درک نمی کنن..........
  • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    13 2
    بله جلد لامبورگيني قابل ساخت هست ولي آلياژ بدنه نوع موتور ايمني قدرت سرعت هيچ كدام را نمي توان در كارگاه آقاي ريحاني و غيره ساخت.
  • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    10 5
    مشهدی می تواند
  • بی نام RO ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    5 3
    آفرین به مرد بزرگ ایرانی
  • يكي A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    6 4
    موتورم که خب ولش کن... به موتور پیکانی چیزی میزارم روش و راحت... دیگه چی میمونه؟ اسمش... پرشین گلف...
  • mim IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    3 7
    ژستت توحلقم ریحانی جان
  • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    3 1
    کاش راجع به موتور و گیربکش بیشتر توضیح میدادید. مربوط به چه ماشینیه؟
  • کسری A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    6 2
    خسته نباشید و درووووووووووووووووووووووووووود کمترین کاریه که از دست من بر میاد. ای کاش این گزارش رو به وبسایت لامبورگینی می فرستادید حتی با زبان فارسی اونا اینقد این کار واسشون جالب و مهم خواهد بود که خودشون زحمت ترجمشو بکشن.... یا عباس بدرود
  • رسول IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 0
    یعنی شرکتایی مثل ایران خودرو و سایپا واقعا باید خجالت بکشن تنها هنرشون اینه که با صرف میلیارد ها تومن پول، آخرش پراید رو بعد از سالها تبدیل می کنن به پراید وانت و به زور به اسم حمایت ملی با قیمتای وحشتناک می فروشن به مردم
  • مرتضی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    11 0
    پراید که نساختی استقبال کنن . لامبورگینی ساختی . اگه پراید می ساختی الان هم استقبال داشتی هم 7000 تا پیش فروش کرده بودی تحویل اسفند 94 که تابستون 95 به دست مردم برسه .
  • محمد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    11 0
    البته لامبورگینی نساخته چیزی شبیه لامبورگینی ساخته ولی با توجه به امکاناتی که داشته کارش قابل تحسینه
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    2 9
    آقا مسخره بازیه دیگه؟؟؟ جدی که نمیگید؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    6 1
    متاسفم که به افراد با استعداد بهایی داده نمیشه... اگه به این افراد کمک بشه خیلی از کارهای ناممکن، ممکن میشه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    6 12
    این فقط یه قابی از لامبورگینی هستتش . حیف 150 میلیون
  • محمد IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 3
    جای تو، تو ایران نیست
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    17 2
    پلاک persian gulf اش عشقه. دمت گرم
  • آریا IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    5 4
    آیا بدنه هم همان کیفیت رو داره که فولادش در ایران نیست و آیا بدنه موتور کربنی اش هم اهمان کیفیت رو داره ؟ یا فقط ظاهرشو ساختی؟
  • حمید IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    10 1
    واقعا خسته نباشن. دمشون گرم. خیلی کار تمیز و قابل تقدیری هستش. مسولان به این افراد خلاق و امثال ایشون توجه کنن
  • عماد A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    11 0
    کار جالبی کرده و در نوع خودش برای اقداماتی از قبیل همین سفیر صلح بودن نمادین میتونه مناسب باشه. اما واقعا خب کپی کاریه دیگه. این که نمیشه اختراع، که توقع حمایت از سوی نهادهای علمی هم داره. اگه قدرت، آیرودینامیک، سیستم تعلیق، سیستم الکترونیکی و ... بهتری داشت یا حداقل با لامبورگینی برابری می‌کرد و میشد از این طراحی چندتا مقاله ارائه داد، اونوقت میشد با توجه به هزینه ی ساختش به عنوان یک طرح علمی بهش نگریست اما واقعا وقتی در حد ماکت هست البته هنر و دانش ماکت‌سازی هم در نوع خودش به شدت ارزشمند و مهمه و خیلی فراتر از این ماشین نباید از مراکز علمی چنین انتظاری داشته باشه و نباید از توجه ندیدن هم سرخورده بشه.
  • مهدی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    15 1
    افرین به تو هموطن خداییش اگه پول و قدرت داشتم شما نابغه های کشورم را در جهت تولید به کار میگرفتم متاسفانه من طرح کتاب خوان های الکتریکی را سال 86 کلید زدم و در نهایت در دانشگاه مورد استقبال استادم قرار گرفت متاسفانه جاهای دیگه در حد پوز خند مسولین انگار چیز های دیگه مورد استقبال قرار میگیره .... بماند در هر حال از شما متشکرم
  • حسین IT ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    17 1
    فقط میشه گفت آفرین به پشتکارت مهندس...چند سال تو بهترین محیط های آکادمیک دنیا درس خوندم و همش شاهد این بودم که دانشگاه و صنعت چطور از طراح های نچندان پیچیده دانشجوها حمایت میکنند.. ولی اینقد لایه ها مدیریتی ایران پیچیدس که هر نوع ایده و طرحی مث این به راختی نادیده گرفته میشن.. دلیلش هم واسه این نیست که خارجیا خیلی خوبن ما خیلی بد... دلیلش فقط اینه که با دنیا ارتباط نداریم که یحتمل با برداشته شدن تحریما این جور بی مهریا خود به خود کم میشه
  • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    13 1
    دمش گرم
  • بی نام DE ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    21 2
    درسته که لامبورگینی به این راحتی ها ساخته نمی شود ولی این آقا استعداد زیادی دارد.
  • نادیا A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    27 8
    پرچم مشهدی ها بالاست بزن لایکو
  • متولد ماه مهر GB ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    16 2
    فدای سرت که استقبال نکردند خیلی دلشون بخواد نتیجه چهاردهه فعالیت متخصصانشون و میلیاردها تومن سرمایه گزاری و رانت و ... شده رانا، تیبا و ... خدا قوت مهندس
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    15 2
    بعنوان یک هموطن که استاد رشته مهندسی صنایع است علاوه بر تصدیق صحبتهای ایشان برایشان زیبترین ارزوها را دارم. امیدوارم شرکتهای خودرو سازی داخلی که توانشان را با هزاران نیروی متخصث معطوف تغییر چراغ خودروها کرد اند از ایشان یاد بگیرند
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    12 1
    تحسین برانگیز است
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 22
    یه کار پیش پا افتاده بیخود بزرگ نکنید 20 سال پیش این چیزا رو تو دیدنیها نشون می دادن
  • بی نام RO ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    20 2
    آقای ریحانی از این ناراحت است که شرکت های خودروسازی استقبال خاصی از کارش نکرده‌اند: خیلی جا لبه که سایپا هنوز تو ساخت پرایدش مونده بعدشم برای این ایرانی قیافه میگیرن هموطن از من به شما نصیحت در ایران استعدادتون به هدر ندهید ارزشی قاعل نمیشن
  • بی نام DE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    55 1
    ایشون تنهایی با 150 میلیون طرح لامبورگینی آوانتادور درست کرده...حالا خوب یا بد ولی تنهایی و بدون امکانات...حالا این به اصطلاح خودروسازان با بودجه های آنچنانی همچنان یک پراید را با تغییر تنها چراغ با قیمت گذاف به مردم غالب میکنند...به خداوندی خدا من که راضی نیستم و به خدا میسپارمشون...
  • میم.الف A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 2
    دمش گرم. سایپا و ایران خودرو رو بدید دست استاد. بهتر از اونا نیس که پرایدوانت میسازن؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    18 1
    خدایی خیلی شبیه. حالا جدای از موتورش . جای تقدیر داره. پسرش عقده ای نمی شه
  • نادر 20 A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    20 3
    آقای ریحانی اون آقایونی که حمایت نکردند به نفعشون نبوده شما به دل نگیرید
  • شایان A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    18 4
    اگه یه سری مسائل نبود با یکم بیشتر از همین مقدار پول میشد لامبورگینی واقعی خرید
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    3 1
    ولی انصافا تمیز کار کرده.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    5 4
    شانس آورد یا بیاره براش اعلام جرم نکنن تا بتونن ماشینای بوق خودشونو به ملت بندازن. رقیب میخوان چیکار
  • ... A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    4 4
    در واقع به نوعی یک مجسمه ساخته اند
  • چینی IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    2 8
    نمونه چینی اش ارزان تر تمام شده با کیفیت بهتر.
  • h.n A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    4 0
    عالی بود ، شاهکاره
  • فرید A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    2 1
    شکل وظاهرشو همه میتونن درست کنن مهم داخل و موتورشه این لامبورگینی که این اقا ساخته از اگزوزش فقط دود میاد بیرون
  • امیررضا RO ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    2 0
    این است تولید ملی
  • ایلیا سام A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    1 0
    سلام خواستم ببینم اگ من سفارش بدم با قیمت۲۰۰میلیون تومن برام میسازه؟و کجا پیداش کنم