ایرنا نوشت:

تازه ترین گزارش مرکز آمار از کاهش50 درصدی تعداد پروانه های ساختمانی در تهران حکایت دارد. براساس گزارش مرکز آمار، صدور پروانه های ساختمانی در شهرستانها و مراکز استانها هم حدود 37 درصد کاهش داشته است.

یکی از دلایل کاهش صدور پروانه ساختمانی و عدم رغبت سازندگان را می توان رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز دانست که به دنبال آن باید منتظر افزایش قیمت در یکی دو سال آینده هم باشیم.

تعادل در عرضه و تقاضا به عنوان یک اصل در بازار مسکن مطرح است زمانی که عرضه و تولید در بازار کم می شود، تقاضا هم با افزایش همراه خواهد بود.

بنابراین در زمان رکود و کاهش تولید هم نه تنها تقاضاها باقی می مانند که تقاضاهای دیگر هم اضافه شده و انباشت تقاضا ایجاد می شود در آن صورت قیمت ها هم به صورت جهشی بالا رفته و توان خرید هم کاهش می یابد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی نبود منابع کافی و شفاف نبودن سیاست های دولت در حوزه مسکن در یکی دو سال گذشته رکود را بیشتر کرده که این خود موجب عدم انگیزه سازندگان به ساخت و ساز و رونق این بازار شده است.


ضمن آنکه جهش قیمت سال 91 و ریزش قیمت ها در سال های بعد هم یکی از دلایلی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران برای کاهش انگیزه سازندگان و گرفتن پروانه ساخت و ساز عنوان می کند.

مصطفی قلی خسروی گفت: وقتی در سال 91 بازار مسکن با یک جهش بی سابقه قیمت مواجه شد سازندگان هم هرچند در ابتدا سود بردند اما با کاهش قیمت ها و عدم برنامه ریزی مناسب در این بازار، سازندگان نتوانستند جایگزین مناسبی پیدا کنند.

او ادامه داد: گران شدن قیمت مسکن سازندگان را ترغیب به گرفتن صدور پروانه ساخت کرد اما با کاهش قیمت ها واحدهای ساخته شده به فروش نرفت که این به ضرر سازندگان شد به همین علت انگیزه ساخت و ساز هم کم شده است.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه امیدواریم این روند در سال 94 ادامه دار نباشد و بازار رونق بگیرد، گفت: پرداخت وام 80 میلیون تومانی به سازندگان می تواند یک اهرم برای افزایش ترغیب به ساخت و ساز در کشور شود.

خسروی گفت: رونق مسکن نیازمند حمایت دولت است بنابراین نیاز است تا دولت تسهیلات مناسبی هم برای سازندگان در نظر بگیرد تا شاهد افزایش قیمت های ناشی از کمبود عرضه در سال های بعد نباشیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: وام 80 میلیون تومانی مسکن هرچند می تواند در بازار تاثیر خوبی داشته باشد اما کافی نیست. حداقل باید معادل 80 درصد قیمت مسکن تسهیلات داده شود اما این تسهیلات هم باید در گردش باشد به گونه ای که مثلا اگر حداقل دو قسط از آن عقب بیفتد بانک حق مصادره ملک را داشته باشد.

خسروی گفت: کاهش صدرو پروانه های ساختمانی یک واقعیت است اما تا پایان سال افزایش قیمتی در بازار نداریم و امیدواریم در سال جدید هم با توجه دولت و اجرای سیاست های مناسب بازار مسکن و دریافت پروانه ساخت رونق بگیرد.


رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران نیز در این باره گفت: در گذشته با یک جهش قیمتی مسکن مواجه شدیم که با آمدن دولت یازدهم و اجرای سیاست هایی برای کنترل تورم حوزه مسکن هم در رکود فرو رفت.

حسن محتشم گفت: با رکود در بازار بخش قابل توجهی از افزایش قیمت ها هم برگشت خورد و این روند در کنار سیاست کنترل تورم و کمبود نقدینگی متقاضیان ساخت و ساز را از گرفتن پروانه ساخت منصرف کرد.

او ادامه داد: اگر رکود بازار همچنان ادامه دار باشد سازندگان هم نخواهند توانست واحدهای ساخته شده خود را به قیمت مناسب به فروش برسانند ضمن آنکه تامین منابع هم سخت و به همین خاطر انگیزه ساخت و ساز هم فعلا کم شده است.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه عرضه و تقاضا لازم و ملزوم یکدیگر هستند، گفت: تاثیر کاهش صدور پروانه ساخت و ساز یکی دو سال آینده خواهد بود که با کاهش عرضه تقاضا افزایش یافته و در ادامه تقاضاهای ناشی از ازدواج های جدید هم اضافه می شود و این امر موجب افزایش بی رویه قیمت ها در بازار خواهد شد که توان خرید را هم کاهش می دهد.

گفتنی است، براساس آمار رسمی منتشر شده، شمار پروانه های ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با فصل قبل از آن (زمستان 92) و فصل مشابه سال قبل (بهار 92) در تهران و کشور کاهش یافته است.

براین اساس، شمار پروانه های ساختمانی در تهران در مقایسه با زمستان 92 معادل 2.9 درصد و در مقایسه با بهار 92 معادل 50.5 درصد کاهش یافته است.

همچنین براساس گزارش مرکز آمار، تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در بهار امسال بالغ بر 26 هزار و 493 واحد بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 3.2 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 53.3 درصد کاهش داشته است.

مرکز آمار ایران همچنین گزارش داد که در بهار سال 93 تعداد 34 هزار و 237 پروانه ساختمانی توسط شهرداری های کشور صادر شده که نسبت به فصل گذشته (زمستان 92) حدود 45.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار92) حدود 38.4 درصد کاهش داشته است.

به این ترتیب هم در تهران و هم در کشور، کاهش چشمگیر صدور پروانه های ساختمانی را شاهد هستیم.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    28 3
    گرفتن پروانه ساختماني دليل بر ساخت نيست... شما بررسي كنيد ، چند درصد از مجوزهاي صادر شده شروع به ساخت داشته اند؟؟ در اون صورت آمارتون درست ميشه... يعني ساخت نسبت به دو سال پيش 95 درصد كاهش داشته ، دقت كنيد "ساخت" نه مجوز... قيمت تمام شده آپارتمان مثلا ، براي سازنده بعد از 18 ماه در مياد چهار ميليون تومان بعد قيمت فروشش سه ميليون تومانه يعني سود منفي سي درصد در سال در صورتي كه بانك 30 درصد سود بدون ماليات و بدون كار و ... ميده نتيجه گيري اين است كه در آينده ايي بسيار نزديك شب ميخوابيم صبح بيدار ميشيم مسكن ده درصد گرون شده دوباره فردا هم همينطور ، و ظرف مدت شش ماه شاهد گرون شدن دويست درصد قيمت مسكن هستيم... دليلشم خيلي خيلي ساده است ، چون سياست به گونه ايي بوده كه مسكني ساخته
  • محمدرضا سجادیه A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    5 23
    نگران نباشید. جمعیت کشور روند نزولی پیدا کرده و مرتبا داره پایین میاد. بیشتر مردم و حتی پولدارها اجاره نشینی را بهتر میپسنند. به قول دوستمان مهرداد بانکها سود بهتری میدند و الان تو اصفهان ما مردم با سود پول دریافتی واحد اجاره کردند و راضی ترند. در آینده هم خواهان خیلی کمتر و کمتر میشه چون جمعیت داره کمتر و کمتر میشه و پول هم در بساط مردم جوابگوی خرید مسکن نیست.دلال بازی هم راه نندازید. مسکن دیگر محل مناسبی برای سرمایه گزاری نیست. بی خیال
    • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
      17 2
      به همین خیال باشید که خونه گرون نشه.اندکی صبر سحر نزدیک است
    • بی نام IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
      4 4
      دوست عزیز خیلی تحلیل کودکانه ای بود
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    3 14
    بنده یه واحد اپارتمان گذاشتم واسه فروش توهر سایتی حتی دیوار زیر قیمت هم گذاشتم کسی مشتری نیست حتی واسه تعویض هم کسی حاضر نیست مردم پولی ندارن