181رشته آموزش عالی غیرمجاز دانشگاه آزاد در جدول کد-رشته های مجاز وزارت علوم مهلتی 4ماهه برای اخذ مجوز دریافت کرده اند.

طهورا شهبازی: دانشجویانی که امسال قصد ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد و دکترا داشتند با نگاهی به فهرست کد-رشته های مجاز غافلگیر شدند. امسال در لیست کد-رشته های مجاز رشته هایی به چشم می خورد که در توضیح آنها عبارت «مجوز تا اردیبهشت 1394» درج شده بود. رشته هایی که اگر تا اردیبهشت 1394 مجوز لازم را اخذ نکنند ملغی و دانشجویان 88 رشته کارشناسی ارشد و 93 رشته دکترا بلاتکلیف می شوند.

ماجرای غیر مجاز بودن برخی رشته ها از آنجا آغاز شد که مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در آبان ماه امسال از غیر مجاز بودن 700 رشته دانشگاه آزاد سخن به میان آورد. بعد از آن نیز برخی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون آموزش اشاره هایی به برخورد با رشته های بدون مجوز داشته اند.

در این رابطه قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش گفته بود: در جلسه ای که با وزیر علوم و میرزاه رییس دانشگاه آزاد داشتیم، موضوع پذیرش دکترا در دانشگاه آزاد مطرح بود و دغدغه نمایندگان این بود که پذیرش در رشته هایی صورت گرفته که مجوزی ندارند و استانداردهای لازم در آنها وجود ندارد. در نهایت رئیس دانشگاه پذیرفت و گفت که هدفشان این است در چار چوب استانداردهای موجود و قوانین و مقررات شورای گسترش حرکت کنند و اعلام کرد که خودشان در حال بررسی رشته هایی هستند که باید پالایش بشود.

وزیر علوم هم دراین باره اعلام کرد: هیاتی تشکیل شده و نمایندگان دانشگاه آزاد و وزارت علوم در آن حضور دارند و تا اردیبهشت ماه باید نتیجه نهایی مشخص شود و در رشته هایی دانشجو گرفته شود که مجوز خاص را دریافت کرده باشند. در سال آینده در رشته های بدون مجوز نباید دانشجو بگیرند.

همزمان رئيس دانشگاه آزاد نيز گفت: اگر واحدي در دانشگاه آزاد اسلامي پذيرش دانشجو در مقطع دكتري داشته باشد ولي فاقد استاد باشد بايد آن رشته ملغي و دانشجو به واحدي ديگر منتقل شود.

اما این قصه سر دراز دارد و ماجرای آن به یک دو سال ریاست حمید میرزاده در دانشگاه آزاد محدود نمی شود. همانطور که حسینی مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی می گوید: این ماجرا به سال 89 و ریاست فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد بر می گردد که حدود 1500رشته بدون مجوز اعلام شده بود اما این رشته ها به قوت به کار خود ادامه داده بودند.

سال 89 آغاز گسترش رشته های غیر مجاز دانشگاه آزاد

سید حسین حسینی مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در مورد شرایطی که باعث غیر مجاز شدن برخی رشته ها می شود به خبرآنلاین گفت: همه دانشگاه ها چه دولتی و چه غیر دولتی برای ایجاد هر رشته باید تقاضا های خودشان را به دفتر گسترش آموزش عالی ارائه دهند و حسب موضوع اگر مرتبط با وزارت علوم باشد، وزارت علوم و اگر مربوط به وزارت بهداشت باشد باید به وزارت بهداشت ارسال کنند.

به گفته او بالاترین مرجع قانونی که در این مورد وجود دارد شورای گسترش آموزش عالی است که در هر دو وزارتخانه فعالیت دارد: بنابراین هر رشته ای که بخواهد مجوز پذیرش دانشجو را اخذ کند باید از شورای گسترش آموزش کشور مجوز خود را بگیرد و هر رشته ای را که بدون کسب مجوز از این مراجع اعلام ظرفیت دانشجو کنند غیر قانونی است و دانش آموختگان آنها هم از نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت مدرکشان از درجه اعتبار ساقط می شود. بنابراین در این ارتباط هم همین است. در دانشگاه آزاد از سال 89 رشته هایی بودند که در واحدهای علوم و تحقیقات سراسر کشور فعال اما غیر مجاز بودند با این حال امسال متاسفانه در شهریور ماه هم رشته های جدیدی را اضافه کرده است که اینها هم بدون مجوز هستند.

وزارت علوم نمی تواند کاری کند

اما درباره اینکه برخوردها با این نوع رشته ها چرا بعد از اینکه کار از کار گذشته و دانشجویانی زیر بار هزینه های سنگین رفته اند صورت می گیرد، حسینی به خبرآنلاین می گوید: ما از گذشته از زمانی که تیم جدید وزارت علوم مستقر شده در مورد این 1500رشته ای که از گذشته فاقد مجوز بودند گزارش هایی را اعلام کردیم. منتها در همان موقع صورتجلسه ای تنظیم شده بود که به اینها اجازه داده بودند تا مهر 93 پذیرش دانشجو داشته باشند تا در این فاصله دانشگاه آزاد بیاید شرایط خود را اعلام و مجوز اخذ کند که این اتفاق نیفتاده و رشته های جدید هم به این رشته ها اضافه شده است.

او گفت: وزارت علوم در این بحث ها اقدام خاصی را نمی تواند انجام دهد مگر اینکه به مراجعی شکایت کند ولی به هر شکل در حال حاضر آنچه اتفاق افتاده انعکاس موضوع هم به مراجع مربوطه، شورای انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و هم خود وزیر علوم بوده که در همه این حوزه ها تصمیماتی گرفته شد و امیدواریم اقداماتش انجام شود و رشته هایی که فاقد مجوز هستند تعیین تکلیف شود.

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در مورد شرایطی که منجر به مجاز شدن این رشته ها می شود، گفت: در حال حاضر بحث ما این است که رشته هایی که بدون مجوز پذیرش داشتند باید با توجه به استانداردهایی که برای هر رشته نیاز هست مورد ارزیابی قرار گیرند اگر دارای شرایط بودند، می توانند ادامه فعالیت داشته باشند و اگر فاقد شرایط بودند که ادامه فعالیت آنها غیر ممکن می شود.

به گفته او شرایطی که باید این رشته ها داشته باشند عمدتا مربوط به هیات علمی است: برای راه اندازی یک رشته کارشناسی ارشد حداقل یک دانشیار و 3استادیار و در مقطع دکترا 2 دانشیار و 3 استادیار نیاز است و البته این شرایط را را در ماه های آخر به تصویب رساندیم اما اگر بخواهیم بر اساس معیارهای سابق هم ارزیابی کنیم در هر رشته ای که تقاضا وجود داشته باشد باید در کارشناسی ارشد 3استادیار و در دکترا حداقل یک دانشیار و 3استادیار حضور داشته باشند. این شرایط از نظر هیات علمی است و سایر مسایل هم باید قطعا وجود داشته باشد. از نظر امکانات آزمایشگاهی، سخت افزاری و نرم افزاری که باید در جای خودش قرار گیرد.

حسینی در مورد اینکه با وجود گسترش این تخلفات درسال های گذشته چرا امسال و بنا به درخواست برخی نمایندگان  به آنها رسیدگی می شود، گفت: این اتفاق در دولت قبل هم افتاده و در حوزه گسترش آموزش عالی نیاز سیاسی مطرح نیست. هر کد رشته ای که می خواهد پذیرش دانشجو داشته باشد باید مجوزش را از شورای گسترش اخذ کند و این نگاه سیاسی ندارد. به همین دلیل تمام رشته هایی که دارای مجوز از وزارت علوم هستند را روی سایت این وزارتخانه قرار دادیم تا دانشجویان اسامی رشته ها را در مقاطع مختلف مشاهده کنند.

اسامی بعضی از کدرشته هایی که مجوز آنها تا اردیبهشت1394است به شرح زیر است:

رشته های کارشناسی ارشد

ردیف شهر گرایش رشته  نام واحد
۱ تهران اصلاح نباتات مهندسی کشاورزی اسلامشهر
۲ تهران الکترونیک مهندسی برق اسلامشهر
۳ تهران مهندسی آب مهندسی عمران اسلامشهر
۴ تهران مهندسی سازه مهندسی عمران اسلامشهر
۵ تهران زبان و ادبیات آلمانی علوم و تحقیقات تهران
۶ تهران شیمی دریا شیمی علوم و تحقیقات تهران
۷  یزد زمین شناسی اقتصادی زمین شناسی بافق
۸ یزد زمین شناسی مهندسی زمین شناسی بافق
۹ یزد قدرت مهندس برق  بافق
۱۰ یزد استخراج معدن مهندسی معدن بافق
۱۱ یزد مهندسی مکاترونیک بافق
۱۲ یزد فیزیولوژی ورزشی تفت
۱۳ یزد مهندسی زلزله مهندسی عمران تفت
۱۴ یزد ژنودزی مهندسی عمران تفت
۱۵ یزد مهندسی معماری تفت
۱۶ یزد آموزش زبان انگلیسی میبد
۱۷ یزد محیط زیست میبد
۱۸ یزد مهندسی عمران میبد
۱۹ یزد نرم افزار مهندس کامپیوتر میبد
۲۰ یزد آلودگی های محیط زیست مهندس منابع طبیعی محیط زیست میبد
۲۱ یزد سنجش از دور و سیستم یزد
۲۲ یزد اطلاعات جغرافیایی یزد
۲۳ یزد الکترونیک مهندسی برق یزد
۲۴ یزد قدرت مهندسی برق یزد
۲۵ یزد اقتصاد انرژی  یزد
۲۶ یزد اقتصاد انرژی  یزد
۲۷ یزد الکترونیک  مهندسی برق یزد
۲۸ یزد قدرت مهندسی برق  یزد
۲۹ یزد مهندسی مکاترونیک یزد
۳۰ یزد خوردگی و حفاظت مواد مهندسی مواد یزد
۳۱ یزد نرم افزار مهندسی کامپیوتر یزد
۳۲ یزد
نقاشی یزد

 

رشته های دکترا

ردیف شهر گرایش رشته نام واحد
۱ تهران علوم انسانی کلام علوم و تحقیقات تهران
۲ تهران علوم انسانی حقوق- حقوق بین الملل عمومی علوم و تحقیقات تهران
۳ تهران علوم انسانی  حقوق- حقوق خصوصی علوم و تحقیقات تهران
۴ تهران علوم انسانی عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی علوم و تحقیقات تهران
۵ تهران علوم انسانی علوم تربیتی- برنامه ریزی درسی علوم و تحقیقات تهران
۶ تهران علوم انسانی علوم ارتباطات علوم و تحقیقات تهران
۷ تهران علوم انسانی فلسفه- فلسفه هند علوم و تحقیقات تهران
۸ تهران علوم پایه زیست شناسی- زیست شناسی-تکوینی جانوری علوم و تحقیقات تهران
۹ تهران علوم پایه زیست شناسی- زیست شناسی دریا- جانوران دریا علوم و تحقیقات تهران
۱۰ تهران فنی و مهندسی هوش مصنوعی علوم و تحقیقات تهران
۱۱ تهران کشاورزی و دامپزشکی  آناتومی و جنین شناسی دامپزشکی علوم و تحقیقات تهران
۱۲ تهران کشاورزی و دامپزشکی دستیاری جراحی دامپزشکی علوم و تحقیقات تهران
۱۳ تهران کشاورزی و دامپزشکی مهندسی کشاورزی- مهندسی منابع آب علوم و تحقیقات تهران
۱۴ خارج از کشور علوم انسانی حقوق عمومی امارات متحده عربی
۱۵ خارج از کشور علوم انسانی حقوق بین الملل عمومی امارات متحده عربی
۱۶ خارج از کشور علوم انسانی حقوق کیفری و جزم شناسی امارات متحده عربی
۱۷ خارج از کشور علوم انسانی مدیریت دولتی امارات متحده عربی
۱۸ خارج از کشور علوم انسانی مدیریت صنعتی امارات متحده عربی
۱۹ خارج از کشور علوم انسانی مدیریت آموزشی امارات متحده عربی
۲۰ خارج از کشور علوم انسانی مدیریت دولتی- مدیریت منابع انسانی امارات متحده عربی
۲۱ خارج از کشور علوم انسانی مدیریت تکنولوژی امارات متحده عربی
۲۲ خارج از کشور علوم انسانی مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی امارات متحده عربی
۲۳ خارج از کشور علوم انسانی مدیریت- مدیریت بازاریابی امارات متحده عربی
۲۴ خارج از کشور علوم انسانی مدیریت- مدیریت مالی امارات متحده عربی

47233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    4 1
    خب این بلاتکلیفا برن توی دانشگاه ایرانیان ثبت نام کنند
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    6 2
    به جای تصویب این همه رشته درسی یه فکری به حال اوضاع کار و ازدواج جوونا باشین لطفا،،، تو این شرایط اصلا دیپلم گرفتن هم به صلاح نیست چه برسه تا دکترا رفتن
  • علی A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    7 1
    والله اون زمانی که ما توی دانشگاه آزاد درس می خوندیم یعنی اواسط نیمه دوم سال 90 که جاسبی رفت و دانشجو اومد خیلی از دوست های من که دانشجوی پردیس علوم تحقیقات بودن رشتشون بدون مجوز بوده الانم توی گرفتن مدرک و رفتن به سربازی گیر کردن پس ربطی به دوران دانشجو نداره ... جناب جاسبی این رشته هارو بوجود آرودن و الانم باید جواب بدن ... البته همین اتفاق قراره به خاطر شاهکار جناب میرزاده توی افزایش 8 برابری غیرقانونی دکترا هم اتفاق بیوفته ... دانشگاه آزاد به جای اینکه ملت و دولت و مجلس رو متهم به حسادت و مانع پیشرفت بودن بکنه بهتره توی سیاست هاش که دانشگاه ها رو به سطح هتل آپارتمان تقلیل داده تجدید نظر بکنه ...
  • بی نام A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    3 2
    این تیتر شما عین بی انصافی. به عنوان یکی از اعضای تحقیق و تفحص دانشگاه آزاد میگویم: اگر فرهاد دانشجویی نبود، اصلا همچین چیزهایی رو نمیشد، چون اصلا کسی با کمیته تحقیق و تفحص مجلس، همکاری نمیکرد و سندی ارائه و خوانده نمیشد. قابل توجه شما: کل دانشگاه آزاد از مسیر خارج شده. این دانشگاه رسالتش تربیت تکنسین ماهر بود و نه دادن مدرک ارشد و دکترا هدف هم مشخص بود، کسی که برای آموزشش پول داده باشه، ارزش پول درآوردن و کار کردن رو میفهمه و در نتیجه کسب و کار مهارتی رونق میگیره اما امان از مدیران بی مدرک این مملکت . که بالاخره یکی باید بهشون مدرک بده و کجا بهتر از دانشگاه آزاد از هفت دولت آزاد
  • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    3 0
    اگر رشته ای فقط در یک واحد پذیرش داشته و لغو مجوز شود ،تکلیف دانشجوها این رشته ها چی میشه؟
  • علیرضا A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    زحمت این بندگان خدا چه میشود ؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    49 9
    دانشگاه آزاد که دانشگاه رو میخواد کنه تجارتخانه و از سال آینده کارشناسی ارشد تقریبا یه ساله میشه.میزان بیکاری کم بود حالا بیا درستش کن.خدایا خودت کمک کن
  • آرش A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    6 1
    در مورد موسسات غیرانتفاعی هم باید همین بررسی‌ها انجام بشه که خیلی‌هاشون دقیقا همین شرایط رو دارن، استاد ندارن، امکانات هم ندارن . . .
  • سعید فراهانی EU ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    3 2
    عزیزم دکتر فرهاد دانشجو که اسفند 1390 اومد و از 1391 رییس دانشگاه بود شما سال 1389 رو از کجا آوردی توی مدیریت فرهاد دانشجو انصاف نداری اقلا تاریخ ها درست بنویس اینجوری نشه اکه مردین نظرم رو بذارین
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    2 1
    دیگه کار به جایی رسیده که واحدها به پذیرفته شدگان سالهای قبل پیامک میزنن که بیا و ثبت نام کن ؛ آزمون ورودی هم که شده کشک فقط کافیه اسمت رو خوش خط بنویسی
  • محمد IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    9 1
    خواهش میکنم حداقل برای مقطع دکتری که عالی ترین مقطع اموزشی کشور هست یه فکری بکنید دارن نابود میکنند دکتری رو خیلی وضع وخیمه
  • ناشناس IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    1 1
    عزیزم دانشگاه ازاد زمان تدریس مقطع دکتری و ارشد رو به یکسال تقلیل داد یعنی مهر بهمن و تابستون شما تابیان بجنبید دانشجوهای دکتری بدون مجوزش فارغ التحصیل هم شدن