مهر نوشت: مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال از تغییر درزمان بندی فرزندآوری در ۵ سال اول و دوم زندگی مشترک زوجین خبر داد و گفت: در سال گذشته رشد موالید نسبت به چند سال قبل کاهش یافت.

علی اکبر محزون در نشست خبری که به مناسبت روز ملی جمعیت برگزار شد، به رشد موالید در کشور اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر بعد از بازنگری در سیاست های جمعیتی برای چند سال رشد موالید به طور خفیف افزایش یافت، اما از سال ۹۴ دوباره با کاهش رشد موالید رو به رو بودیم به طوری که در سال ۹۱ رشد موالید ۲.۹ و در سال ۹۲، ۳.۵ ، سال ۹۳، ۴.۲ و در سال ۹۴ به ۲.۳ درصد کاهش پیدا کرد.

او گفت: نرخ موالید به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور در سال ۹۳، ۲۰.۱ بود که این نرخ در سال ۹۴ به ۱۹.۸ کاهش پیدا کرد.

رشد منفی موالید در ۴ استان/ قم، یزد، هرمزگان و همدان بیشترین رشد موالید را داشتند

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال گفت: استان های قم، یزد، هرمزگان و همدان با ۵.۶، ۵.۴، ۴.۹ و ۴.۸ درصد به ترتیب دارای بیشترین رشد موالید و همچنین استان های گیلان با منفی ۳.۴، لرستان با منفی ۲، کرمانشاه با منفی ۰.۶ و آذربایجان شرقی با منفی ۰.۲ کمترین رشد موالید را به خود اختصاص داده اند.

محزون همچنین به سن مادران در فرزندآوری اشاره کرد و گفت: آمارهای سال ۹۴ نشان می دهد ۸۹ درصد ولادت ها مربوط به مادران ۱۹ تا ۳۷ ساله بوده که میانگین سن مادران ۲۸.۴ سال بوده است. مادران ۲۹ ساله با ۶.۴، ۲۸ ساله با ۶.۳ و ۲۷ ساله با ۶.۲ درصد بیشترین سن مادران در ولادت ها را به خود اختصاص داده اند.

او گفت: در سال ۸۹ نیز ۹۰.۶ درصد ولادت ها مربوط به مادران ۱۸ تا ۳۶ سال بوده و این در حالی است که درسال ۹۴، ۸۹ درصد ولادت ها به مادران ۱۹ تا ۳۷ سال اختصاص یافته است.

به گفته او در سال گذشته ۸۸.۵ درصد ولادت ها مربوط به پدران ۲۳ تا ۴۱ سال بوده است. این در حالی است که در سال ۸۹، ۸۹.۲ درصد ولادت ها مربوط به پدران ۲۲ تا ۴۰ سال بوده است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال همچنین به تحلیل فاصله ولادت ها از ازدواج والدین برای اولین بار در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۸۹، ۵۲.۴ درصد ولادت ها در ۵ سال اول زندگی زوجین و ۲۴.۷ درصد نیز در ۵ سال دوم زندگی رخ داده است.

محزون گفت: این در حالی است که در سال ۹۴ این درصدها تغییر یافته به طوری که ۴۵.۴ درصد ولادت ها در ۵ سال اول و ۲۹.۳ درصد ولادت ها در سال دوم زندگی به ثبت رسیده است این آمارها نشان می دهد که زمان بندی فرزندآوری دچار تغییراتی شده و بخشی از آن از ۵ سال اول زندگی مشترک به ۵ سال دوم انتقال یافته است.

او در ادامه گفت: یکی از اقداماتی که به مناسبت این روز باید انجام شود رصد مستمر اجرایی شدن سیاست ها و ارزیابی و پایش برنامه هایی است که اجرا می شود.

او گفت: روز ملی جمعیت با هدف رصد و ارزیابی این برنامه ها برگزار می شود و در سازمان ثبت احوال نیز همایش هایی تخصصی در استان های مختلف اجرا می شود به طوری که شورای راهبردی جمعیت به ریاست استانداران و دبیری ادارات کل ثبت احوال سراسر کشور تشکیل شده و برنامه هایی را به همین مناسبت به اجرا خواهند گذاشت.

۴۲۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گیلان IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    5 4
    نسل گیلانیان دارند منقرض می شند
  • وحید A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    27 0
    خدا رو شکر که جمعیت داره کم میشه. از ما که گذشت ولی شاید واسه نسل های بعدی ما شرایط مناسب کار، مسکن ، اقتصاد و رفاه با جمعیت کم فراهم بشه
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    30 1
    فرزند کمتر زندگی بهتر آرامش بیشتر...
  • نادر GB ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    6 0
    حق اولاد بنده به عنوان یک کارمند 7700 تومان می باشد که تقریبا خرج دو روز پوشک بچه مو پوشش میده... دوستان حتما در راستای فرزندآوری حرکت کنین که حسابی حمایت می شین.... خخخخ