صدای اقتصاد نوشت:

برخی از رسانه ها روی موضوع کسری بودجه خانوارها دست گذاشتند و با مقایسه میزان هزینه‌ها و درآمدها، از ناسازگاری دخل و خرج خانوارها در این سال سخن گفتند. اما بانک مرکزی در توضیحاتی که در مرداد ماه منتشر کرد درخصوص این موضوع عنوان کرد که درمورد متوسط درآمد ناخالص خانوارهای کشور، امکان کم گویی از سوی خانوارها وجود دارد. از سوی دیگر موضوع بعدی که وجود دارد این است که از سال 1371 به عنوان نخستین سالی که آمارهای بودجه خانوار آن در دسترس قرار گرفته تاکنون، مطلقاً هیچ سالی نبوده که در آن، آمار اعلام‌شده برای درآمدهای بودجه خانوار از هزینه‌های اعلام‌شده بیشتر باشد. 

مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی بر این باور است که درصورتی که آمارهای درآمد خانوار در گزارش بانک مرکزی را معتبر بدانیم، قاعدتا باید به این نتیجه برسیم که مجموع کسری بودجه 24 ساله خانوارهای ایرانی طی این مدت به حدود 247 درصد رسیده است.

او می گوید: خانوارها هر سال مجبور بوده‌اند به دلیل کمبود درآمدها در مقایسه با مخارج، این کسری را به نحوی جبران کنند و به دلیل این که هیچ وقت هم درآمد آنها از مخارج بیشتر نشده، این کسری مدام روی هم انباشت شده و بدون لحاظ کردن سود این رقم، در حال حاضر به حدود 247 درصد از کل درآمدهای آنها رسیده است، امری که از دیدگاه من به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد. تقوی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه پاسخ‌دهندگان به سوالات مرکز آمار تمایل دارند درآمد خود را کم گزارش کنند که احتمالاً به دلیل ترس از مالیات باشد، در نتیجه در آمار بودجه خانوار تقریباً همیشه هزینه خانواده‌های ایرانی از درآمد آنها بیشتر است.

به هر حال هر سال داستان تکراری که دخل و خرج خانواده های ایرانی با هم نمی خواند بعد از اعلام آمارهای بانک مرکزی همچنان ادامه دارد و منتقدانی را نیز به دنبال خود دارد. منتقدان می گویند مردم تحت فشار اقتصادی شدید هستند اما این موضوع را نمی توان از آمار درآمد و هزینه خانوار استخراج کرد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =