سفر به میراث جهانی یونسکو/سازه های آبی شوشتر؛ شاهکار مهندسی ساسانیان

نوروز و تعطیلاتش فرصت خوبی برای ایران گردی است. در این میان چه پیشنهادی بهتر از میراثی که از ایران در لیست جهانی میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

هادی معیری نژاد- میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ 16 نوامبر 1972 میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید.

موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، است.

برپایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود. مکان‌های میراث جهانی ثبت‌شده در سازمان یونسکو، مکان‌هایی مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و یا شهر هستند.

فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل ۱۷ مکان است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. تمام ۱۷ مکان فرهنگی است.

در این مطلب به بررسی سازه های آبی شوشتر می پردازیم که در سال 2009 میلادی در طی نشست سازمان یونسکو به لیست میراث جهانی این سازمان اضافه شد.

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پلها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند. در سفرنامه مادام ژان دیولافوآ باستان‌شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

شوشتر

با تشکیل پایگاه سازه‌های آبی و گسترش فعالیت‌های پژوهشی پیرامون این سازه‌ها ابتدا پرونده مجموعه آسیاب‌های شوشتر که سال‌ها در لیست پیشنهادی ثبت جهانی ایران قرار داشت تهیه شد. اما به پیشنهاد و نظر کارشناسان میراث جهانی یونسکو مبنی بر اینکه محوطه آسیاب‌ها تنها بخشی از مجموعه به‌هم پیوسته سازه‌های آبی در شوشتر است تهیه پرونده منظومه آبی تاریخی شوشتر در دستور کار قرار گرفت. این پرونده پس از تکمیل و رقابت موفقیت‌آمیز در مقایسه با آثار پیشنهادی دیگر، از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان دهمین اثر ایران به کمیته میراث جهانی یونسکو ارائه شد. سرانجام در نشست سالانه اعضای این کمیته در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، این پرونده با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید

شوشتر
مجموعه آسیابها و آبشارهای شوشتر از بی‌مانندترین نمونه‌هایی است که جهت استفاده بهینه از آب در ادوار کهن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این محوطه مجموعه‌ای از سد،تونل‌ها، کانال‌های فرعی وآسیاب‌های آبی است که بصورت یک مجموعه صنعتی-اقتصادی بوده و جزئی از مجموعه بزرگ سازه‌های آبی شوشتر می‌باشد که در کتب تاریخی مکرراً به آن اشاره گردیده است. اساس کار مجموعه به این صورت است کهسد گرگر مسیر رودخانه را مسدود کرده و سطح آب را برای آبگیری سه تونل حفر شده در تخته سنگ بالا می‌آورد.

تونل‌های سه‌گانه آب را به مجموعه هدایت می‌کنند و به کانال‌های متعددی تقسیم می‌شوند که پس از گرداندن چرخ آسیاب‌ها، آب بصورت آبشارهایی به محوطه‌ای حوضچه مانند سرازیر می‌شود. یکی از ویژگی‌های بسیار بارز مجموعه آسیابها و آبشارها مجاورت آن با بافت تاریخی شهر شوشتر است. این محوطه علاوه بر استفاده‌های صنعتی، در روزهای کم آبی نیز، آب مورد نیاز ساکنین را تأمین می کند

شوشتر
مجموعه آسیابها و آبشارهای شوشتر با توجه به زمان ساخت از شاهکارهای فنی و مهندسی در جهان است. این شاهکار مهندسی هم در ایران و هم در جهان بی نظیر است. بدون شک با توجه به اهمیت شهر شوشتر در برهه‌هایی از تاریخ و توجه ویژه به احداث تأسیسات آبی در این منطقه که از فنون مهندسی پیچیده‌ای سود می‌جوید، ما را در نتیجه نهایی مصمم می‌نماید که احداث آسیاب‌ها را متعلق به دوران کهن و حتی هم عصر با ساسانیان بدانیم.

امکانات گردشگری
خوشبختانه این سازه دارای پایگاه فرهنگی در شهر شوشتر است که محققان و گردشگران را راهنمایی می کند همچنین چند هتل رستوران در این شهر جهت ارایه خدمات به گردشگران که قصد دیدن این شاهکارهای مهندسی را دارند به ارایه خدمت می پردازند. از جمله

هتل سنتی شوشتر(خانه سرابی)

شوشتر

به نشانی: شوشتر،خیابان عبدالله بانو،جنب دبستان پسرانه زرین،کوچه هتل سنتی شوشتر.

آدرس سایت: www.shushtar-hotel.com

هتل رستوران جهانگردی شوشتر
به نشانی :شوشتر،انتهای خیابان شهید شرافت،روبروی برج کلاه فرنگی.
هتل رستوران بزرگ فرهنگیان شوشتر
به نشانی: شوشتر، فرهنگ شهر، خیابان مدرس، روبروی ایستگاه راه آهن.

4646

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    39 0
    واقعا هر جای استان زر خیز خوزستان را که نگاه میکنیم آثاری بی نظیر از ایران باستان میبینیم.این مجموعه تحسین برانگیز نیز در زمان شاپور ساسانی و با بهره گیری از اسرای رومی ساخته شد.البته بنده در حدود 28 سال پیش هم از این مجموعه بازدید کرده بودم که در آن زمان با توجه به حجم بسیار زیاد آب رود کارون از ابهت و شکوه بیشتری برخوردار بود و قدرت آب بیشتر نمایان بود. درحالیکه چنین آثاری در خوزستان کم نیستند متاسفانه توجهی به آنها نمیشود.امیدوارم با توجه عادلانه به همه بناهای تاریخی این سرزمین و جلوگیری از تخریب آنها روز به روز شاهد جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی باشیم چرا که کشور ما پتانسیل لازم را برای این امر دارد. از سایت خوب شما هم که این آثار باارزش را به هموطنان معرفی میکنید تشکر میکنم.
  • سنایی فر A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    7 0
    با سلام و تشکر از مسئولین سایت خبرآنلاینطبق نظر برخی مورخان شوش به معنای خوب و شوشتر به معنای خوبتر بوده و یا آنرا بخاطر داشتن شش دروازه تغییر یافته ششدر دانسته و برخی نیز آنرا یادگار هوشنگ پیشدادی میدانند. بهرحال آثار کشف شده در شوشتر وجود این شهر در دوره عیلامی ها را با نام هیدالو یا آدامدن تأیید میکند و شرح ساخت پل بند شادُروان شوشتر در شاهنامه فردوسی اهمیت این آثار را نشان میدهد و همچنین سخن از دیبای شوشتر و خود نام شوشتر یا ششتر به معنی خوبی و خوش سیمایی در شعر اکثریت شاعران ایرانی همچون منوچهری،سنایی،نظامی،فرخی و..،داشتن گویش محلی شوشتری و داشتن شخصیتهای تاریخی نظیر سهل بن عبداله شوشتری عارف و زاهد بزرگ قرن سوم و دیگر مورخان و فقها بر قدمت اینشهر و اصالت مردمانش صحه میگذارد.