نقدی بر عملکرد صدا و سیما در جریان پوشش موفقیت فیلم «فروشنده»

ایسنا نوشت: در حالی که شامگاه گذشته موفقیت فیلم «فروشنده» در جشنواره کن به خبری داغ و مسرت‌بخش در شبکه‌های اجتماعی و اغلب شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بدل شده بود و روزنامه‌های صبح امروز هم تلاش کردند تا با اعلام این موفقیت در صفحه نخست خود قافله را به رسانه‌های دیگر نبازند، تلویزیون ایران به پخش حداقل‌ها در اعلام این موفقیت ملی بسنده کرد.

بیژن نفیسی روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره‌ی بازتاب موفقیت سینمای ایران در جشنواره کن در رسانه‌های داخلی، با انتقاد از عملکرد سازمان صداوسیما در قبال اخباری که از آن به عنوان «موفقیت ملی» یاد می‌شود، تصریح کرد: این صداوسیما نیست که ارزش خبری رویدادها را تعیین می‌کند و نباید این‌طور فکر کرد که با عدم پوشش رویدادی که قطعا برای مردم کشورمان ارزش خبری دارد، چیزی کم می‌شود.

این مدرس روزنامه‌نگاری درباره رقابت سازمان صداوسیما با شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای در پوشش رویدادهایی که برای مردممان دارای ارزش خبری بالا هستند، خاطرنشان کرد: خیلی بد است تلویزیون به جشنواره‌ای که هنرمندان خودمان در آن حضور دارند نپردازد. ما حتی‌الامکان باید سعی کنیم رویدادهای مهم دنیا را پوشش بدهیم. ما نمی‌توانیم با عدم پوشش برخی اخبار و رویدادها مقابل آنها را بگیریم.

وی سپس به وظایفی اشاره کرد که رسانه‌ها در قبال پوشش رویدادهای مهم دارند و یادآور شد: یکی از وظایف جدی رسانه‌ها پوشش‌ دادن و پرداختن به رویدادهایی است که دارای ارزش خبری هستند و اگر پوشش داده نشوند رسانه‌های دیگر آن را کار می‌کنند. وقتی کار ما جامعیت نداشته باشد قطعا در درازمدت روی مخاطبان‌مان هم تأثیر می‌گذارد. ما باید مجموعه‌ای از رویدادها که در سطح ملی و بین‌المللی اتفاق می‌افتد را پوشش بدهیم و این‌طور نباشد که نسبت به رویدادهایی که برای مردم ارزش خبری دارند بی‌اهمیت باشیم.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت بیان کرد: مردم ما به تماشای جشنواره‌ای مثل کن به دلیل اینکه هنرمندان ایرانی در آن حضور دارند، علاقه دارند و باید به آن‌ها احترام بگذاریم. اینکه ما پوشش این جشنواره‌ها را کنار بگذاریم و بگوییم جشنواره کن برایمان مطرح نیست، یک اشتباه است و ما در پی آن مخاطبان‌مان را از دست می‌دهیم.

نفیسی در ادامه پیشنهاد کرد: ما برای یک عده خاص در تلویزیون برنامه پخش نمی‌کنیم، بلکه برای کل مملکت برنامه پخش می‌کنیم. ما حتی شاید خیلی از رویدادهای داخلی‌مان را هم پوشش ندهیم که به نظر من در پی این اتفاق اعتماد به منبع خبر دچار مشکل می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد صد در صد مخاطبان‌مان هم کم می‌شود؛ به عنوان مثال ما جشنواره‌ای مثل جشنواره کن را می‌توانستیم پوشش بدهیم و اگر نقطه نظری داشتیم یک منتقد می‌آوردیم و درباره آن اظهارنظر می‌کردیم نه اینکه اصلا به آن نپردازیم. این خیلی اشتباه است.

این مدرس روزنامه‌نگاری در پایان مجددا تأکید کرد: موفقیت کشور ما در جشنواره کن بازتاب وسیع بین‌المللی داشت. ما به خوب و بد قضیه کار نداریم اما نمی‌توانیم موفقیت ملی‌مان را نادیده بگیریم. من خودم شخصا اولین بار در «ایسنا» این خبر را مشاهده کردم. زمانی که در جشنواره‌های خارجی، کشور ما حضور ندارد قضیه متفاوت است اما وقتی خودمان هم در این جشنواره حضور داریم حتما باید به آن پرداخته شود و این‌طور نباشد که برایمان ارزش خبری نداشته باشد.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    94 6
    اخبار بوکوحرام رو میگه
  • مهدی A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    115 6
    صدا و سیمای یک جریان سیاسی و نه صدا و سیمای ملت ایران، با این کارها فقط خود را بیشتر و بیشتر نزد مردم خراب می کند و آبرو و اعتبار نداشته ی خود را بیشتر از دست می دهد.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    72 4
    کار دیروز وامروزش نیست
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    91 3
    خوشبختانه با وجود نعمت تکنولوژی ارتباطات شب گذشته بلافاصله با عکسی از خبر گذاری رویترز از خبرآگاه شدم و برای تمام دوستان همان موقع فرستادم و شب شادی داشتم و صبح با لبخند و انرژی بیشتر بیدار شدم . بگذار آقایان در خلوت کده خودشان با امکاناتی که مال مردم ایران هست ولی به کام اقلیتی کوچک تنها بمانند
  • دکتر A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    59 4
    صدا سیما کلا در همه مسائل هنری ،اجتماعی، خبری و.....تعطیله...
  • دکتر اثناعشری IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    44 7
    عزیز دل برادر این موفقیت ملی نبود، بین المللی بود، به این میگن موفقیت جهانی و بین المللی، اگر جشنواره داخلی بود می شد ملی.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    63 5
    کی به صدا سیما توجه میکنه. اکثرا یا از شبکه های اجتماعی پیگیر اخبار جشنواره بودن یا از کانال رسمی خود جشنواره. صدا سیما اخبار یمن پخش کنه.
  • سهیل IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    53 4
    صدا و سیمای میلی
  • ایمان A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    93 4
    چه انتظاری دارید از صداوسیمایی که حتی جرعت پخش زنده و بدون سانسور جشنواره فجر خودمون رو هم نداره؟
    • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      2 0
      جرأت
  • بی نام US ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    55 3
    من که نمیبینم برام مهم نیس چی پخش کنه
  • بی نام LU ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    63 3
    صداوسیما فقط برای یه اقلیتی در ایران برنامه پخش میکنه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    95 3
    اصولا چشم ندارن خوشحالی مردم ببینن
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    87 2
    واقعا صدا و سیما شورشو در آورده بعد میگن چرا مردم میرن سراغ ماهواره و .....مقصر خودشونن هستن دیگه مردم اعتمادشون رو از دست دادن
  • سعید A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    95 2
    رسانه ملی در مانده در خم یک کوچه تلگرام برنده رسانه ها در ایران
  • ایرانی A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    68 2
    مگر موفقیت هر یک از ایرانی‌ها در هر کجای دنیا ـ چه علمی، چه ورزشی و چه هنری ـ افتخاری برای کشورمان ایران محسوب نمی‌شود؟ پس چطور صدا و سیما به عنوان یک رسانه‌ی ملی می‌تواند به این موفقیت‌ها اینگونه بی‌توجهی یا کم‌توجهی نشان دهد؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    48 5
    کسی رسانه ملی نگاه نمیکند فقط ماهوراه . صدا و سیما از دور خارج شد و به تاریخ پیوست...
  • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    57 2
    صداو سیما خودشو کلا راحت کرده به سینما به چشم زائده ای اضافه نگاه میکنه و این مطلب رو در رفتارش با سینما و دست اندرکارن آن نشان میده از پخش نکردن تبلیغات فیلم تا بی اهمیت نشان دادن موفقیت سینمای ایران و ممنوعیت بعضی از هنرمندان سینما . بعد هم میگن چرا مردم جذب شبکه های ماهواره ای شدن خب این هم یک دلیل
  • ناشناس IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    50 2
    دعا کن فردا نگن اهدا جوایز بدلایل پشت پرده بوده.اطلاع رسانی پیشکش
  • سعید A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    38 2
    هیچی به اندازه این صدا و سیما رو مخم نیست
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    16 2
    بی بی سی 20000 نفر کارمند داره بعد صدا و سیمای ما 48000 نفر که دارند بیت المال رو حیف و میل می کنند برای یک عده ی قلیل و خاص .
  • یک مادر A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    23 5
    من به عنوان یک مادر، اجازه نمیدم بچه هام صداوسیما تماشا کنن. چون فکر میکنم بد آموزی های تلویزیون ملی خودمون از شبکه های فارسی زبان خارج از کشور بیشتره. نمونه اش مشکل در صداقت و پوشش خبری که باعث دروغگویی شده و سریال های غمگین و ممیزی که باعث افسردگی شده..امیدوارم مسولین فقط کمیت هارو کپی برداری نکنن بلکه به کیفیت ها هم توجه کنن.
    • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      3 3
      بذار ماهواره نگاه کنن.