ایسنا نوشت: رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم از ورود بیش از 18 هزار و 500 نیروی انسانی جدید به مدارس از ابتدای مهر 95 خبر داد.

محمدحسین سلیمی جهرمی در نشستی خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و شهدای فرهنگی گفت: آموزش و پرورش از سال 1390 به صورت جدی در مسیر خود با توجه به سند تحول بنیادین گام برداشته و باید از یک نهاد آموزشی به یک نهاد فرهنگی اجتماعی و مولد سرمایه‌های انسانی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود.

او گفت: در سند تحول بنیادین برای رسیدن به آموزش و پرورش پویا برنامه‌ها و راهکارهایی اعلام شده اما تحول در نیروی انسانی مهم‌ترین ارکان آن است. گویی تحولی اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه در نیروی انسانی تحول رخ دهد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه وجود معلم شایسته در ابعاد حرفه‌ای و تخصصی یک ضرورت محسوب می‌شود، گفت: تحول در نیروی انسانی مستلزم برنامه‌ریزی‌های گسترده است که آموزش و پرورش از چند سال پیش با اتکا به سند تحول اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده و در زمینه جذب نیروی انسانی فعالیت‌های گسترده‌ای در حال انجام است که از جمله مهم‌ترین آنها ایجاد دانشگاه فرهنگیان و تربیت دانشجو مربیان در آن است.

سلیمی‌جهرمی ادامه داد: برای تربیت مربیان فعلی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برنامه‌ریزی می‌کنیم و در بخش معیشت و فرهنگیان هم بحث رتبه‌بندی و سنجش صلاحیت مربیان در دستور کار قرار گرفته است که فاز نخست آن سال گذشته اجرا شد و فازهای بعدی برای سال‌های 95 و 96 در حال اجرایی شدن است که البته روند آن ارتباط مستقیم با شرایط اقتصادی کشور دارد.

او از برنامه‌ریزی برای اجرای نظام سنجش صلاحیت و بهسازی معلمان خبر داد و گفت: امروز مساله تکریم و بزرگداشت مقام معلم تنها برای خود معلم نیست بلکه در نهایت بهره اصلی از این تکریم به خود جامعه برمی‌گردد تکریم هم هدف و هم روش و وسیله تربیت است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم ادامه داد: برای برنامه‌ریزی درخصوص تکریم معلمان در سال 95 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم توسعه را ملاک عمل قرار دادیم و مواردی چون کاهش تمرکز و تحفیظ اختیار در امر آموزش و پرورش، توجه به مقتضیات محلی و منطقه‌ای، تعامل مدرسه به عنوان کانون تربیتی معلم با پیرامونش، جلب مشارکت اثربخش و مسوولانه با نهادهای دولتی و غیردولتی، استفاده از بسترهای فرهنگی و اجتماعی و تنوع بخشی و ایجاد انسجام در برنامه‌ها را مدنظر جدی قرار دادیم.

سلیمی‌جهرمی گفت: البته باید توجه داشت اگرچه آموزش و پرورش در هفته معلم به عنوان هفته نمادین برنامه‌هایی را در دستور کار قرار می‌دهد اما تکریم از معلم باید در طول سال انجام شود زیرا کار معلمان لحظه به لحظه و همیشگی در جریان است و برای اشاعه این فرهنگ و ارتقای آن باید همواره تلاش کنیم.

او در ادامه به نامگذاری روزهای هفته معلم اشاره کرد و گفت: روز یکشنبه 12 اردیهبشت‌ماه تحت عنوان "معلم و اندیشه مطهر" نامگذاری شده است. در این روز علاوه بر ملاقات با خانواده شهید مطهری با حضور وزیر و احتمالا رییس جمهور مسابقات کتابخوانی با موضوع اندیشه‌های شهید مطهری برای فرهنگیان برگزار می‌شود.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم گفت: در روز دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه که تحت عنوان "معلم و میثاق با ولایت" نامگذاری شده بخشی از معلمان کشور با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت. در این دیدار حضور قابل توجه دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان را شاهد خواهیم بود و بیش از نیمی از حاضران دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هستند. در واقع از مجموع 3 هزار سهمیه، 1700 سهمیه به دانشگاه فرهنگیان و 120 سهمیه به دانشگاه شهید رجایی اختصاص پیدا کرده است.

سلیمی‌جهرمی با بیان اینکه روز سه‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه تحت عنوان "جامعه، معلم و فرهنگ تکریم" نامگذاری شده و فرهنگیان با رییس مجلس در این روز دیدار می‌کنند، گفت: چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه روز معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت، فرهنگیان، با رییس جمهور دیدار دارند. روز 16 اردیبهشت‌ماه روز "معلم و جلوه‌های ایثار" و 17 اردیبهشت‌ماه "روز معلم، روز زمینه‌ساز وحدت ملی" است و وزیر آموزش و پرورش سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران خواهد بود.

او گفت: 18 اردیبهشت‌ماه تحت عنوان "معلم، فرهنگ‌ساز اقتصاد مقاومتی" نامگذاری شده و روز 19 روز "تجدید میثاق با امام راحل (ره)" خواهد بود.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه برنامه شناسایی و تقدیر معلمان نمونه به استان‌ها واگذار شده است، گفت: سال‌های قبل گلایه‌های بسیاری در این خصوص مطرح می‌شد اما اکنون ستاد مرکزی امر مقایسه ارزیابی و انتخاب را انجام نمی‌دهد و خود استان‌ها معلمان برترشان را معرفی کنند. در مجموع 32 نفر نماینده معلمان استانی، سه نفر نماینده معلمان استثنایی و سه نماینده معلمان مدارس غیردولتی، یک نفر نماینده دانشگاه فرهنگیان، و یک نفر دانشگاه شهید رجایی (40 نفر) به برنامه‌های ملی دعوت می‌شوند. اعتبار در نظر گرفته شده برای این امر سال گذشته 7 میلیارد تومان بود که امسال به 9 میلیارد تومان رسیده است.

رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره ورودی جدید به آموزش و پرورش از مهر 95 گفت: امسال بخشی از فارغ‌التحصیلان از دانشگاه فرهنگیان به ویژه برای مقطع ابتدایی که تعداد آنها حدود 13 هزار و 500 نفر برآورد می‌شود وارد مدارس خواهند شد و از طریق آزمون استخدامی نیز حدود 5000 نفر به سیستم اضافه می‌شوند. علاوه بر این بخشی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید رجایی و 500 نفر از فارغ‌التحصیلان تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای را خواهیم داشت که می‌توان گفت بیش از 18 هزار و 500 نفر مهر امسال وارد مدارس کشور خواهند شد.

سلیمی جهرمی گفت: برای جذب نیروی جدید نیز در حال مذاکره با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم.

۴۲۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =