۰ نفر
۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
تحویل سال دهاتی ها؛ ساده اما فرهنگی

محسن وطنی

شبکه شما در اقدامی کم سابقه ، ویژه برنامه تحویل سال نو را از یک روستا به روی آنتن برد. این ویژه برنامه که نامش را از یکی از زیباترین سروده های استاد محمد علی بهمنی با نام "ساده بگم دهاتی ام" وام گرفته بود، توانست این شعر را از انحصار یک خواننده خاص خارج کند و بار دیگر این اثر ارزشمند را با نام پدید آورنده آن به عرصه رسانه بکشاند.

معروف شدن آثار شاعران و ترانه سرایان، به نام خوانندگان اثر، آفت بزرگی است که متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل عوام زدگی و کم توجهی مخاطبان عام به ترانه سرایان به عنوان اصلی ترین پدیدآورندگان اثر، دامنگیر فضای موسیقی کشور شده است. مخاطبان عام چنان نقش ترانه سرا و حتی نقش آهنگساز و نوازندگان اثر را فراموش می کنند که گویی شخص خواننده محترم به تنهایی این اثر هنری را پدید آورده و دیگران هیچ نقشی در اجرای این اثر نداشته اند حال اینکه سهم خواننده در پدید آمدن یک اثر ماندگار، به مراتب از سهم ترانه سرا و آهنگساز کمتر است.

 در این ویژه برنامه نوروزی، ترانه زیبای استاد بهمنی، که سالها پیش از این در اولین آلبوم تورج شعبانخانی نیز دکلمه شده بود با آهنگسازی متفاوت و با اجرای زیبای مسعود خادم  به روی صحنه رفت و توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد.

در بین ویژه برنامه های تحویل سال نوروز 1394 در حالیکه بسیاری از شبکه ها طبق روال سالهای گذشته در گیر شوخی های بداهه و بی نمک چهره های معروف بودند، شبکه شما با توجه به ماموریت اصلی اش یعنی اهتمام به فرهنگ و سنن اقوام مختلف ایران اسلامی، برنامه اش را از روستای باستانی ابیانه به روی آنتن برد و چهره های فرهنگی شاخصی را نظیر استاد ساعد باقری، افشین علا، اسماعیل امینی، محمد سلمانی و حمید رضا شکارسری را با خود به همراه داشت. سال 1394 در شبکه شما با صلوات خاصه حضرت زهرا سلام الله علیها با صدای دلنشین ساعد باقری آغاز شد.  همچنین حضور توام با نشاط حسین محب اهری که در ماههای گذشته نگران سلامتی اش بودیم، به این ویژه برنامه طعم زندگی بخشیده بود.

سازندگان ویژه برنامه نوروزی شبکه شما، به بهانه نزدیکی ابیانه به کاشان، بزرگداشتی نیز برای استاد مشفق کاشانی گرفتند که این حرکت نیز در جای خود قابل تقدیر و تحسین است.

در کل، حضور مهمانان فرهنگی و تلفیق شاعرانه ایام فاطمیه و نوروز ، در فرم و محتوای برنامه و نگاه فاخر به مخاطبان باعث شد که ویژه برنامه امسال شبکه شما که از لحاظ طراحی پروژه و انتخاب مهمانان نمره بیست داشت، بتواند در کنار شبکه هایی مثل نسیم و شبکه چهار، در اجرا نیز نمره قابل قبول تری را نسبت به باقی شبکه های سیما کسب کند.

در کنار تمام این خوبیها، عدم استفاده از پلاتوهای زنده در فضاهای خارجی روستای ابیانه، ضعف بزرگی بود که توضیحات مکرر مجری، مبنی بر اینکه مواجهه با باران سیل آسا، سازندگان برنامه را با مشکل مواجه کرده است، نیز نتوانست آن را بپوشاند و جا داشت که سید وحید حسینی، تهیه کننده با تجربه سیما، با مراجعه به سایتهای هواشناسی، برای حل این مشکل پیش بینی های لازم را به عمل می آورد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    9 24
    هر اثر هنری اگر بهترین اثر از لحاظ دیالوگ ، فیلمنامه و یا نویسندگی ، آهنگسازی باشه تا اجرا نشه بخودی خود ارزش هنری پیدا نمی کنه . نویسنده محترم این مطلب باید این رو بدوند که تنها صداست که می ماند . وگرنه شعر یا سروده ایشون بخودی خود ارزش هنری نداشته و وقتی با صدای همان خواننده خاص خونده شد که محبوبیت فراوانی هم دارند معروف شد . بهتر نیست بجای یکطرفه سخن گفتن انصاف را رعایت کنید