تسنیم نوشت:سازمان عفو بین‌الملل با تأکید بر ارتکاب جنایات جنگی در یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی خواستار تعلیق فروش تسلیحات به اعضای این ائتلاف شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین‌الملل، روز سه‌شنبه در گزارشی تأکید کرد شواهدی قاطع دال بر ارتکاب جنایات جنگی توسط ائتلاف سعودی علیه یمن وجود دارد و این وضعیت ایجاب می‌کند تا تحقیقات مستقل و مؤثری درباره نقض حقوق بشر توسط این ائتلاف، صورت بگیرد و فروش برخی تسلیحات به اعضای آن تعلیق شود.

این سازمان در گزارش خود استفاده ائتلاف از «بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه» در بمباران صعده را تایید و تأکید کرد که در بازه زمانی ماه مه تا جولای و در جریان 13 حمله هوایی به این استان با بمب‌های خوشه‌ای، حدود یکصد غیرنظامی از جمله 59 کودک کشته شدند.

«دوناتلا روورا» رئیس کمیته حقیقت‌یاب این گروه در یمن گفت: «این گزارش شواهد بیشتری را دال بر حملات هوایی غیرقانونی توسط ائتلاف سعودی آشکار می‌کند که برخی از آنها جنایت جنگی است».

بر اساس این گزارش، سازمان عفو بین‌الملل تعلیق فروش تسلیحات و تجهیزات جنگی به اعضای ائتلاف سعودی را که بنا به اعلام این سازمان، ائتلاف از این تجهیزات در نقض قوانین حقوق بشر بین‌المللی استفاده می‌کند خواستار شد.

این دیده‌بان مستقر در لندن با اشاره به کشتار فزاینده غیرنظامیان یمنی توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی، متذکر شد استان صعده شاهد بیشترین کشتار در جریان حملات هوایی ائتلاف است.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است: نیروهای ائتلاف سعودی به جان غیرنظامیان بی‌توجه هستند. نیروهای ائتلاف بارها به منازل شهروندان یمنی حمله کرده‌اند بدون اینکه شواهدی دال بر نظامی بودن این اهداف وجود داشته باشد.

رووا افزود: «انتخاب مناطق پرجمعیت به‌عنوان اهداف نظامی و تداوم بمباران منازل شهروندان نمونه‌های بارزی هستند که به‌صراحت نشان می‌دهند نیروهای ائتلاف در اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای اجتناب از کشتار غیرنظامیان شکست خورده‌اند».

در این گزارش آمده است در سایه بحران انسانی گسترده در صعده، شهروندان آن در ترس و وحشت از حملات هوایی مستمر ائتلاف سعودی زندگی می‌کنند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =