معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر، نتایج نظرسنجی "میزان آگاهی مردم از حقوق و تکالیف خود در جامعه و نگرش آن ها به حقوق بشر" را تشریح کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل و همکاریهای بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر گفت: بنابر سفارش ستاد حقوق بشر نظرسنجی توسط مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما از 816 شهروند تهرانی با هدف بررسی وضعیت آگاهی شهروندان از حقوق خود طبق قانون اساسی، میزان اجرای برخی از اصول قانون اساسی مرتبط با حقوق ملت در جامعه از نظر پاسخگویان و سنجش نگرش شهروندان درخصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و جهان،  انجام شد.

در این نظر سنجی که با استفاده از روش محله ای- میدانی و از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه انجام شد، 50/2% پاسخگویان زن و 49/8% مرد، 45/5% پاسخگویان شاغل و 45/5% خانه دار و 19% دانشجو، 57/4% پاسخگویان دارای تحصیلات عالی و 24/9% دارای تحصیلات دیپلم بودند. همچنین در بین پاسخگویان، قومیت­های مختلف ایرانی و ادیان مختلف حضور داشتند.

بیش از 68% از پاسخگویان اظهار داشتند که معمولاً اخبار سیاسی را بیشتر از رادیو و تلویزیون داخلی پیگیری می­کنند. 15% نیز مطبوعات را منبع دریافت اخبار سیاسی معرفی کردند.

غریب آبادی افزود: به طور میانگین، حدود 90% از پاسخگویان از حقوق اساسی خود طبق قانون اساسی آگاهی کافی دارند. برابر این نظر سنجی،78/9 درصد پاسخگویان معتقد بودند که کشورهای غربی تا جایی مدافع حقوق بشر هستند که منافع سیاسی خودشان تامین شود. 76/7درصد نیز بر این باور بودند که اعمال تحریم ها علیه ایران از سوی کشورهای خارجی برخلاف حقوق بشر است. از نظر 72/5 درصد از پاسخگویان نیز کشورهای غربی از حقوق بشر بهره برداری سیاسی می کنند. بیش از 67 درصد نیز مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر را مناسب تشخیص دادند.

معاون ستاد حقوق بشر کشورمان همچنین اظهار داشت که بیش از 78 درصد پاسخگویان، گزارش های نهادهای بین المللی از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را بی طرفانه ندانستند. بیش از 90 درصد پاسخگویان نیز درخصوص انجام تکالیف شهروندی خود در حوزه های احترام به حقوق همسایگان، تبعیت از قوانین راهنمایی و رانندگی و حفاظت از اموال عمومی در شهر مانند اموال شخصی پاسخ مثبت دادند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =