تسنیم نوشت:

یک خبرگزاری غربی اعلام کرد، در حالی که ضرب الاجل ۳۱ مارس برای دستیابی به توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی و ایران، نزدیک است، نگرانی‌ها در خصوص رقابت عربستان با ایران برای دستیابی به توانایی‌های هسته‌ای افزایش یافته است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی تاکید کرده است که اگر توافق نهایی با ایران مسیر هسته‌ای شدن تهران را باز بگذارد، ریاض نیز به این اقدام پاسخ خواهد داد و به دنبال دستیابی به توانایی های هسته‌ای مشابهی خواهد بود.

ترکی الفیصل شاهزاده سعودی طی ماه جاری هشدار داد که توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 می تواند موجب تشدید رقابت هسته ای در منطقه شود. وی در مصاحبه با بی بی سی گفته است که برنامه هسته ای ایران می تواند موجب شود تا سایر کشورهای منطقه نیز بی درنگ برای توسعه سوخت هسته ای اقدام کنند. عربستان سعودی نیز به دنبال دستیابی به چنین حقی خواهد بود و همین طور سایر کشورها.

رئیس سابق سرویس جاسوسی عربستان سعودی گفت: من همواره گفته ام که هر نتیجه ای که از این مذاکرات حاصل شود، ما نیز به دنبال همان خواهیم بود. بنابر این، اگر ایران توانایی غنی سازی اورانیوم را در هر سطحی داشته باشد، این تنها عربستان نخواهد بود که خواستار چنین چیزی خواهد بود.

این مقام سابق عربستان سعودی گفت: کل جهان آماده خواهد بود تا در این مسیر بدون هیچ گونه مهاری گام بردارد و این اعتراض اصلی من به این روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 است.

مذاکره کنندگان تلاش می کنند تا در مذاکرات هفته جاری در سوییس به توافقی بر سر برنامه هسته ای ایران دست یابند. ایران و قدرت های جهانی ظاهرا هنوز بر سر مسائل اصلی و کلیدی اختلاف نظر دارند که شامل اندازه برنامه غنی سازی اورانیوم ایران است.

هر چه به ضرب الاجل نزدیک تر می شویم، آمریکا ظاهرا از درخواست های خود برای متوقف شدن کامل فعالیت های هسته ای ایران دست می کشد و این مساله موجب نگرانی کشورهای عربی خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی می شود.

مارک فیتزپاتریک دبیر برنامه خلع سلاح و مقابله با گسترش تسلیحات موسسه بین المللی مطالعات راهبردی لندن در این باره تاکید کرد که این نگرانی وجود دارد که عربستان سعودی و شاید سایر کشورهای منطقه، به دنبال دستیابی به قابلیت های هسته ای مشابهی باشند.

کشورهای عربی پیش از این نیز به دنبال متنوع کردن منابع تامین انرژی خود با احداث نیروگاه هسته ای بوده اند. 4 رآکتور اتمی امارات متحده عربی قرار است توسط یک کنسرسیوم با سرپرستی کره جنوبی تا سال 2017 میلادی به بهره برداری برسد. عربستان بزرگترین اقتصاد جهان عرب نیز طی ماه جاری قرارداد هسته ای را با کره جنوبی به امضا رسانده است.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    21 52
    ایران چه با توافق و چه بی توافق اینده ای درخشان خواهد داشت خدا با ایرانیهاست چونکه پرچم خدا دوستی بلند کردند پس نترسید از چه می شود ترس مال اصلاح طلبان سکولار است بچه هیاتی مثل کره داغ فواره اتش است ترس در اون معنا ندارد ایران این بچه هیاتی ها را نداشت الان حکومت سکولاریستی حاکم بود ایمان انسانها صفر تا صد است درود بر همه جان برکفانی که حافظ دین مردم هستند