«خبرجنوب» نوشت: برخورداری بیماران روانی مزمن از خدمات موثر درمانی و توانبخشی اهمیت به سزایی دارد و در این خصوص نهادها و انجمن های مختلفی فعالیت می کنند اما همچنان قضیه انگ و برچسب زدن به بیماران روانی در جامعه وجود دارد و به همین دلیل برخی افراد در مراحل اولیه بیماری خود را پنهان می کنند به طوری که در مراحل بعدی کنترل مشکلات هزینه و انرژی بسیاری صرف می کند.

توجه به اين مقوله اهميت بسزايي دارد و طي سال هاي اخير نيز فرهنگسازي هاي مطلوبي صورت گرفته اما جامعه همچنان به اهدافي كه بايد دست نيافته است.
رئيس انجمن روانپزشكان فارس در اين خصوص مي گويد: در مورد انگ و برچسب زدن به بيماران رواني اگرچه وضعيت بهتر شده اما هنوز تا ايده آل فاصله بسيار زيادي داريم و دستيابي به اهداف مطلوب در اين زمينه به يك ارتباط سازمان يافته تري نياز دارد.
محمد حسين روشن مي افزايد: هدف ما فرهنگسازي در مورد بيماران رواني است و به همين منظور بايد سطح آگاهي عمومي افزايش يابد.
روانپزشك و موسس مركز جامع درمان و توانبخشي بيماران رواني مهرياران شيراز در حاشيه جشني كه با حضور مددجويان اين مركز برگزار شد مي گويد: مركز مهرياران 15 سال است که راه اندازي شده و در حال حاضر 135 بيمار رواني مزمن در اين مركز بستري هستند.
روشن مي افزايد: 70 نفر از اين بيماران بلاصاحب اند و هميشه در اين مركز زندگي مي كنند اما ساير بيماران به منظور درمان و توانبخشي به صورت طولاني مدت حداقل 3 ماه تا 2 سال در اين مركز به سر ميبرند و افرادي كه بيماري آن ها كنترل گردد به بخش ساماندهي در منزل ارجاع داده مي شوند و پس از آن خدمات را به صورت ويزيت در منزل دريافت مي كنند.
رئيس انجمن روانپزشكان فارس با اشاره به ساماندهي بيماران رواني مزمن مي گويد: تعداد مراكز بيماران رواني پاسخگوي بيماران استان نيست و به طور كلي اين بيماران بايد سطح بندي شده و در خانه هاي نيمه راهي اسكان داده شوند كه اين بخش با وجود پيگيري ها هنوز اجرا نشده است.
روشن، عدم تناسب آيين نامه هاي سازمان بهزيستي با بودجه و امكانات مراكز بيماران رواني را نگران كننده مي داند و مي افزايد: مراكز بيماران رواني مزمن استان تخصصي هستند اما سيستم نظارتي بهزيستي از سطح تخصصي لازم براي اين مراكز برخوردار نيست و برخي از افرادي كه براي نظارت بر اين امر در نظر گرفته شده اند صلاحيت تخصصي لازم را ندارند.
كارشناس مسئول توانبخشي بهزيستي شيراز نيز مي گويد: تعداد بيماران رواني شيراز كه تحت پوشش بهزيستي هستند 2 هزار نفر است كه از اين تعداد 300 نفر كه در كنار خانواده ها زندگي مي كنند مستمري بگير هستند.
الهه رستگاري مي افزايد: بيش از 8 مركز بيماران رواني مزمن در شيراز تحت عنوان هاي مراكز روزانه، شبانه، ويزيت در منزل و كارگاههاي حمايت شده فعال هستند كه به طور كلي به 683 بيمار رواني خدمات ارائه مي دهند.
وي وضعيت رسيدگي به دارو و درمان بيماران رواني را از جمله چالشهاي موجود مي داند و مي گويد: اگر چه بهزيستي بودجه هايي را به اين امر اختصاص مي دهد اما اعتبارات موجود جوابگو نيست.
گفتني است، 130 نفر از بيماران رواني كه از مركز جامع درمان و توانبخشي بيماران رواني مهرياران شيراز خدمت مي گيرند شب گذشته به همراه خانواده هايشان و تعدادي از مسئولين در مراسم جشني واقع در همين مركز شركت كردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =