تصویر واقعی‌تری از جامعه در جشن تصویر سال/ آغداشلو به جشن می آید

ایسنا نوشت:

دبیر دوازدهمین جشن تصویر سال تأکید کرد: دوازدهمین دوره‌ی این رویداد هنری با هدف نمایش تصویر واقعی‌تری از جامعه در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کار خود را آغاز می‌کند.

سیف‌الله صمدیان - دبیر دوازدهمین دوره جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر - با اشاره به حضور گسترده‌ی جوانان در این دوره و ارسال بیش از 40 هزار فریم عکس به دبیرخانه، گفت: ما امسال چند اتفاق جدید داریم؛ پس از گذشت 11 سال از برگزاری جشن تصویر سال، این جشن امسال به معنای اصلی خود نزدیک‌تر می‌شود و در پایان سال، تصویر واقعی‌تری را به مخاطبان نشان خواهیم داد. البته در عرصه عکاسی (در پنج شاخه) در تمام دوره‌ها، به‌جز سال 88، سعی کردیم این تصویر، واقعی و منعکس‌کننده بخشی مهمی از واقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه باشد.

او ادامه داد: امسال بخش تازه‌ای در هنرهای تجسمی داریم که در آن، برجسته‌ترین اتفاقات هنری سال گذشته جمع‌بندی و تقدیر می‌شود. این اتفاقات شامل چند اتفاق ویژه در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی است؛ چاپ دو کتاب عکس «انقلاب 57» که عکس‌های مریم زندی از دوره انقلاب است و «زمان سخت» که شامل عکس‌های محسن راستانی از بوسنی است، یکی از این اتفاقات بود که مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. همچنین ما در جشنواره فیلم فجر، رونمایی از 40 سال طراحی پوسترهای سینمایی توسط ابراهیم حقیقی را داشتیم که در جشن تصویر سال نیز مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

دبیر دوازدهمین جشن تصویر سال گفت: آیدین آغداشلو که امسال پس از 40 سال نمایشگاه انفرادی آثارش برگزار کرد، از چهره‌های هنری امسال به‌شمار می‌رود. قرار است آثار نمایشگاه ایشان جمع‌بندی تصویری شود و به‌نمایش درآید. همچنین گزیده‌ای از عکس‌های محمد فرنود و احمد معینی جم از جام جهانی فوتبال 2014 به‌نمایش گذاشته می‌شود. چاپ و نمایش تعدادی از کاریکاتورهای کامبیز درم‌بخش نیز بخشی از اتفاقات تازه این دوره از جشن تصویر سال است.

صمدیان همچنین بیان کرد: ما امسال از شش چهره برجسته هنرهای تجسمی و همچنین از اکبر عالمی به پاس خدماتش در حوزه‌ی تصویر تقدیر خواهیم کرد.

او به اضافه شدن بخش تازه‌ای با عنوان «رأی‌گیری مردمی» به این دوره از جشن تصویر سال اشاره کرد و گفت: برای اولین‌بار، بازدیدکنندگان از دو بخش ویژه «عکاسی موبایل» و «ایران ما» می‌توانند با استفاده از پیامک، رأی خود را درباره آثار برگزیده اعلام کنند که بخشی از جوایز این بخش توسط «دایا سیستم» اهدا می‌شود. همچنین در این زمینه، با سه اپراتور اصلی تلفن همراه در حال مذاکره هستیم تا در نهایت، یکی از آن‌ها عهده‌دار این کار شود. این رأی‌گیری به مدت یک هفته انجام خواهد شد.

صمدیان در ادامه به معرفی اعضای هیئت داوری این دوره از جشنواره پرداخت: کامبیز درم‌بخش، فیروزه مظفری و آروین (هیئت داوران بخش کاریکاتور)، بهروز متین‌صفت، کوروش پارسانژاد و فرهاد فزونی (هیئت داوران بخش گرافیک)، پیروز کلانتری، ساعد نیک‌ذات و نیما عباس‌پور (هیئت انتخاب بخش فیلم) و رخشان بنی‌اعتماد، محمود کلاری و اکبر عالمی (هیئت داوری بخش فیلم) در این دوره از جشنواره ما را همراهی می‌کنند.

او درباره‌ی تعداد آثار رسیده به این دوره از جشن تصویر سال، گفت: 111 فیلم در بخش آزاد، 59 فیلم در بخش مسابقه (جوانان زیر 25 سال)، 17 فیلم در بخش موبایلی، در بخش گرافیک 25 کار در بخش جوان، 8 کار در بخش جوان و 33 هنرمند در بخش مهمان، در بخش کاریکاتور 11 کار در بخش جوان، 7 کار در بخش آزاد و 19 هنرمند مهمان و در بخش عکس 513 اثر در اندازه‌ی 50‍‍*70 سانتی‌متر و 86 عکس در اندازه 60*90 سانتی‌متر (به‌جز بخش موبایلی و ایران ما) در جشنواره تصویر سال به‌نمایش گذاشته می‌شوند.

صمدیان در این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره‌ی حضور مداومش به‌عنوان «دبیر» در جشن تصویر سال گفت: من 47 سال کار عکاسی‌ کرده‌ام و همیشه در مسیر رفت و برگشتم به هر جایی، با دوربینی که در جیبم هست، عکس می‌گیرم. همچنین 35 سال روی موضوع انسان معاصر کار کرده‌ام. همه این‌ها باعث شده که اعتمادی از طرف حرفه‌ای‌های حوزه‌ی عکس و فیلم نسبت به من به‌وجود آید و جشن تصویر سال دوازدهمین دوره خود را برگزار کند؛ اما اگر روزی بدانم که حضور جوان‌های مستعد نیز می‌تواند این اعتماد را نگه دارد، حتما کار را به آن‌ها می‌سپارم. البته من در هیچ بخش این جشنواره به‌جز بخش عکس، هیچ دخالتی ندارم.

دبیر جشن تصویر سال که امروز (چهارشنبه، 29 بهمن‌ماه) در یک نشست در خانه‌ی هنرمندان ایران سخن می‌گفت همچنین گفت: دوست دارم کاری که ما انجام می‌دهیم، مسوولان و مدیران دولتی را در مقابل خودشان قرار دهد و بدانند که چطور یک رویداد هنری، بدون دریافت هیچ کمکی از دولت می‌تواند 12 سال متوالی تداوم داشته باشد. با این حال هنوز هم رویدادهایی مانند دو سالانه‌ها هستند که برخلاف قانون، در دست دولت هستند، در حالی که دولت باید حامی و ناظر باشد. ما هنوز برای هدایت‌های فرهنگی و آینده هنر در کشور که چشم‌انداز روشنی برای آن متصور نیستم، راه و چاه درستی پیدا نکرده‌ایم.

در پایان این نشست از آخرین شماره‌ی نشریه‌ی هنرهای تصویری «تصویر سال» رونمایی شد که شامل سه‌هزار اثر برگزیده از هنرمندان عکاس، گرافیست، کاریکاتوریست و فیلم‌ساز شرکت‌کننده در دهمین جشن تصویر سال و جشنواره‌ی فیلم تصویر است. طرح روی جلد این مجله، یکی از نقاشی‌های آیدین آغداشلو است.

دوازدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در بخش‌های عکاسی، گرافیک،‌ کاریکاتور و فیلم از اول تا 20 اسفندماه در همه گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =