العالم نوشت:

تحلیل گران عرب انتشار مطالب و مقاله هایی در انتقاد از سیاست های عربستان سعودی و تاکید بر لزوم برقراری روابط با ایران در نشریات مصری را به عنوان چراغ سبز قاهره برای برقراری روابط با تهران ارزیابی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، برخی مطبوعات مصر با اشاره به دستیابی ایران و گروه 5+1 به توافق اخیر هسته ای تاکید کردند که برقراری روابط مصر با ایران بسیاری ضروری به نظر می رسد.

در تازه ترین مطالب ازاین دست ، هفته نامه " روزالیوسف " که از آن به عنوان نشریه ای دولتی یاد می شود ، درمقاله ای به قلم احمد شوقی العطار زیر عنوان " عربستان ، مصر را فروخت" بر اهمیت ازسرگیری روابط مصرو ایران تاکید کرد و آن را بیش از پیش ضروری دانست.

به دنبال انتشار این مقاله بسیاری از رسانه های عرب زبان و شبکه های اجتماعی ابراز عقیده کردند که مجله روز الیوسف مقاله مرتبط با روابط با ایران و به خصوص انتقاد از عربستان را پس از کسب اجازه از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی مصر منتشر کرده است، زیرا این هفته نامه سیاستهای خبری خود را از این دستگاه ها دریافت می کند و اگر بدون کسب اجازه چنین مطالبی را منتشر می کرد ، فوراً توقیف می شد.

کارشناسان عرب مطالب روز الیوسف را غیرمنتظره توصیف کردند زیرا پس از گذشت فقط 2 روز از دیدار وزرای امور خارجه مصر و عربستان در ریاض منتشر شد و این در حالیست که وزرای خارجه مصر و عربستان در دیدار خود خبر تیرگی روابط ریاض و قاهره و تأثیر دیدار ملک سلمان و خالد مشعل در روابط مصر و عربستان را رد کردند.

کارشناسان معتقدند که سران کودتا در مصر مصمم به ازسرگیری روابط با ایران هستند و درانتظار فرصت مناسب برای اعلام ازسرگیری این روابط به سر می برند زیرا پس از توقف حمایت های مالی کشورهای حاشیه خلیج (فارس) چشم طمع به حمایت مالی ایران دوخته اند و (عبدالفتاح) السیسی (رئیس جمهوری مصر) طبق افشاگری شبکه تلویزیونی " مکملین " در زمان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری به حمایت مالی کشورهای حاشیه خلیج (فارس) از نظامش اشاره کرده بود.
مقاله نشریه روز الیوسف از نظر تحلیل گران عرب از بعد دیگری نیز اهمیت پیدا کرده است، زیرا بعد از آن منتشر شد که محمد حسنین هیکل نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب و محمد عبدالهادی علام سردبیر روزنامه الاهرام طی مقاله های جداگانه ای به انتقاد از سیاست های عربستان سعودی پرداخته بودند.

محمد حسنین هیکل نظام حاکم عربستان را غیرقابل بقا دانست که به شیوه ای واپس گرا و حاشیه ای رفتار می کند و از شخص سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی انتقاد کرد و گفت که او به اندازه کافی حضور ندارد.
سردبیر الاهرام نیز به سیاست عربستان حمله کرد و آن را باعث تقویت گروه اخوان المسلمین و شاخه بین المللی آن و ترویج سیاست ائتلاف با این گروه دانست.

وی این مطلب را در اشاره به ملاقات اخیر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با شاه سعودی در ریاض بیان داشت.
این نویسنده با حمله به جنبش حماس مدعی شد: "حماس مصر را به خاطر سوریه و ایران فروخت و سپس ایران و سوریه را به خاطر محافظت از طرح خودش و حمایت آمریکایی - صهیونیستی از پروژه هرج و مرج منطقه ای فروخت".
تحلیل گران عرب اینگونه نوشته ها ومقالات را حملاتی هدفمند و مداوم علیه عربستان سعودی از جانب مصر ارزیابی می کنند.
احمد شوقی العطار نویسنده مقاله جنجالی " عربستان مصر را فروخت ..." در روز الیوسف، ابتدا این سوالات را مطرح کرد که "چه مانعی دارد تا بدنبال آن چیزی باشیم که منافع مصر را تامین می کند؟ چه مانعی برای ذوب کردن یخ انباشته شده از چندین سال بین مصر و ایران وجود دارد؟ چرا روابط مصر و ایران را همچنان خط قرمز به شمار می آوریم که نمی توان به آن ورود کرد؟ از سرگیری روابط بین قاهره و ایران چه ضرری دارد؟"

شوقی افزود: بعد از توافق تاریخی آمریکا و پنج قدرت دیگر با ایران درباره برنامه هسته ای، دولت مصر می تواند درحاشیه این توافق استفاده زیادی ببرد وهیچ توجیهی برای نبود تبادل کامل دیپلماتیک بین دو کشور وجود ندارد.
به نوشته العطار، از سرگیری روابط مصر و ایران به هیچ وجه به معنای ائتلاف با تهران علیه کشورهای عرب حوزه خیلج فارس نیست.
این نویسنده تصریح کرد: (از سرگیری) روابط مصر و ایران یک ضروت در آینده نزدیک به منظور تامین منافع بیشتر مصر به شمار می رود و روابط با ایران به مصر به عنوان بزرگترین و مهمترین کشور جهان عرب اجازه خواهد داد تا به وضعیت برخورد مداوم بین ایران و برخی کشورهای منطقه پایان دهد و فرصت را از دست همه کسانی که برای شعله ور کردن جن طائفه ای بین شیعه و سنی برای از بین بردن کل منطقه نقشه می کشند، بگیرد.

العطار ابراز امیدواری کرد که دولت مصر در اسرع وقت به این نیاز پاسخ دهد.

وی تاکید کرد: از اکنون به بعد، جای هیچ تردیدی نیست و همه بدنبال تامین منافع خود هستند و منافع کشور بالاتر از همه است و مصر همان بزرگترین و مهمترین کشور است و همچنان باقی خواهد ماند.
هفته نامه روز الیوسف نوشت: دیدار ملک سلمان (پادشاه عربستان) با (خالد) مشعل (رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین " حماس") و ایجاد ارتباط با اخوان المسلمین یمن اتحاد دو کشور (عربستان و مصر ) را متزلزل می کند. رسانه های عربستان نیز شروع به انتقاد از مصر کرده اند به نحوی که (تظاهرات) روز 30 ژوئن ( تظاهرات 2013 ضد محمد مرسی رئیس جمهوری معزول مصر) را کودتا توصیف می کنند.
روز الیوسف دلایلی را برای اثبات کمرنگ شدن روابط قاهره و ریاض برشمرد که یکی از دلایل اینست که عربستان برای ریشه کن کردن گروه حوثی تلاش می کند و پس از توافق هسته ای ایران و آمریکا و لغو تحریم اقتصادی نظام تهران درپی تشکیل ائتلاف سُنی بزرگ برای مقابله با نفوذ ایران در کشورهای عربی است و در همین راستا ملک سلمان با خالد مشعل دیدار کرد.
این هفته نامه افزود: دلایل دیگری نیز برای تیرگی روابط مصر و عربستان وجود دارد که برای نمونه می توان به نگاه متفاوت مقامات عربستانی و مصری به بحران های سوریه و لیبی اشاره کرد.
هفته نامه مصری ادامه داد : عربستان از ابتدا از مخالفان سوری که شامل اخوان المسلمین ، سلفی ها، جبهه النصره و دیگران می شوند ، حمایت می کند و معتقد است که کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و مهمترین متحد ایران در منطقه تنها راه حل بحران سوریه است ولی مصر معتقد است که امکان دست یابی به توافقنامه صلح در سوریه ممکن است به نحوی که بشار اسد در دوره انتقالی سمتی را به عهده داشته باشد و اصلی ترین خطرِ موجود در سوریه بشار اسد نیست بلکه گروه های جهادی هستند.
روز الیوسف نوشت: نزدیکی روابط مصر و روسیه نیز دلخواه عربستان نیست و نزدیکی روابط عربستان و ترکیه باعث نگرانی نظام مصر شده است زیرا (رجب طیب) اردوغان(رئیس جمهوری ترکیه) انقلاب 30 ژوئن را محکوم می کند و از اخوان المسلمین ضد نظام حاکم مصر حمایت می کند.
نویسنده نشریه عرب زبان مصر به مطالب منتشره در رسانه های عربستان درباره مصر خصوصاً مطالب " جمال خاشقجی " که بلندگوی دربار عربستان نامیده می شود ، اشاره کرده و می نویسد : " زیاد الدریس " روز چهارشنبه هفته گذشته مقاله ای را با عنوان " کشور و ملت بزرگ مصر " در روزنامه الحیات منتشر کرد و در این مقاله وقایع روز 30 ژوئن 2013 را به صورت غیرمستقیم و تلویحی " کودتا " توصیف کرد و این در حالیست که الدریس نماینده عربستان در سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) است.
روز الیوسف افزود : عربستان معتقد است که اخوان المسلمین متحدی احتمالی در امر مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه است و مصر اگر همچون اخوان المسلمین ، قطر و ترکیه با سیاست های عربستان هسو نشود ، باید فاتحه روابطش را بخواند.
نویسنده مقاله خاطرنشان کرد: نباید عربستان را به علت تغییر دیدگاهش در قبال نظام مصر سرزنش کرد زیرا سیاست فقط زبان منافع را می فهمد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    37 1
    سگ السیسی شرف دارد به افرادی مثل خالدمشعل خائن نمک نشناس .
    • بی نام RO ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
      17 0
      من از سلفی ها متنفرم چه مشعل باشد چه مرسی.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    1 0
    مصر سگ كي باشه تا اروپا وكشورهاي ديگه هست