سایت ساعت 24 نوشت:

چيني‌ها به مرور مي‌فهمند كه پيوند با اقتصادهاي بزرگ مثل امريكا استفاده هميشگي ندارد و روزهايي مي‌رسد كه بازار سهام چين به تحولات نرخ بهره‌ در امريكا واكنش نشان مي‌دهد و سقوط مي‌كند.
كارشناسان تداوم ركود اقتصادي در چين و بي‌اعتمادي سهامداران نسبت به تلاش‌هاي دولت براي نجات بازار را از مهم‌ترين علل سقوط بازار بورس شانگهاي عنوان كرده‌اند.
به گزارش رويترز، بازارهاي سهام چين دوشنبه بدترين روز خود را از سال ۲۰۰۷ تاكنون تجربه كردند به طوري كه بازار سهام شانگهاي حدود ۱۰درصد از ارزش خود را تنها طي روز دوشنبه از دست داد. بر همين اساس شاخص سهام شانگهاي با كاهش ۳۴۵واحدي روبه‌رو شد كه از فوريه سال ۲۰۰۷ميلادي بيشترين سقوط ارزش اين شاخص محسوب مي‌شود. از روز پنج‌شنبه اين شاخص تاكنون ۱۰درصد سقوط كرده است.
نكته قابل توجه اين است كه هيچ بخشي از اقتصاد چين نتوانست از اين سقوط در امان بماند به گونه‌يي سهام بخش‌هاي انرژي، صنعت، مواد، بهداشت، فناوري و ارتباطات بيش از ۸درصد افت ارزش داشته‌اند. به عنوان مثال سهام ۵۰ SSE اين كشور كه متشكل از ۵۰ شركت بزرگ چيني است بيش از ۹درصد افت ارزش را تجربه كرده است. از سوي ديگر سهام CSI۳۰۰ نيز كه شامل ۳۰۰شركت عرضه شده در بازار شانگهاي مي‌شود نيز با سقوط روبه‌رو شده است.
دستكاري آمارهاي رسمي
هانگ‌ هاي، استراتژيست اقتصادي در اين باره به رويترز مي‌گويد: «سقوط اخير بازار سهام سريع و شديد بوده بنابراين به يك اصلاح تكنيكي كارآمد نياز دارد.» به‌گفته وي، جرقه اين ريزش سهام وقتي زده شد كه انتظارات نسبت به افزايش نرخ بهره امريكا توسط فدرال رزرو در سه ماهه چهارم تقويت شد. اين مساله به همراه افزايش بهاي برخي اقلام مصرفي، نگراني‌ها نسبت به توانايي دولت در ادامه سياست‌هاي پولي را به ‌شدت افزايش داده است. بنا بر اين گزارش، مقام‌هاي چيني با در پيش گرفتن برخي سياست‌هاي پولي ازجمله كاهش نرخ بهره تلاش كرده‌اند تا ثبات اقتصادي را حفظ كنند كه به‌ نظر مي‌رسد، موفق نبوده است. سرمايه‌گذاران پيش از اين با مشاهده نواسانات جدي در بازار سهام چين كه از اواخر ژوئن و اوايل جولاي شروع شد نسبت به شرايط اقتصادي چين هشدار دادند، هشدارهايي كه در نهايت به كاهش قيمت نفت، طلا و مس (پيش از ريزش فعلي بورس) منتهي شده بود. رشد اقتصادي چين به پايين‌ترين سطح خود از سال ۲۰۰۹ تاكنون رسيده و سرمايه‌گذاران معتقدند واقعيت موجود در اقتصاد چين از آمارهاي اعلامي وخيم‌تر است؛ زيرا دولت چين آمارهاي رسمي را دستكاري مي‌كند.
سي‌ان‌ان پيش‌تر با اشاره به افزايش بدهي‌هاي چين گزارش داده كه كندي رشد اقتصادي، نگراني‌ها نسبت به بدهي‌هاي چين را افزايش داده تا حدي كه برخي اين شرايط را با اتفاقات ۲۰۰۸ و بحران بزرگ اقتصادي امريكا مقايسه مي‌كنند. در آن سال عدم كنترل دقيق در اعطاي وام‌هاي مسكن و به‌ دنبال آن انتشار بي‌رويه اوراق بهادار مبتني بر آن همچنين داد و ستد اين اوراق شرايط را به نوعي براي انتقال نكول اين وام‌ها به طيف وسيعي از معامله‌گران مهيا كرد. با تركيدن حباب به وجود آمده در بازار مسكن، قيمت مسكن به‌ شدت كاهش يافت به طوري كه بسياري از دريافت‌كنندگان وام‌هاي مسكن در بازپرداخت آن دچار مشكل شدند و اين امر در نهايت منجر به بدهكاري مردم به سيستم بانكي شد. لذا سودآوري اوراق بهادار متكي بر اين وام‌ها به سرعت كاهش يافت و بسياري از بانك‌ها و موسسات مالي كه اقدام به خريد اين اوراق كرده بودند ورشكست شده يا به مرز ورشكستگي رسيدند و با مشكل كمبود نقدينگي روبه‌رو شدند. درنهايت بحران در بانك‌ها و موسسات ورشكسته به سرعت به ساير نهادهاي مالي سرايت كرد و با توجه به وابستگي بازارهاي مالي به يكديگر توانست از امريكا به ساير كشورهاي جهان به ‌ويژه كشورهاي صنعتي سرايت كند.
اخبار ضد و نقيض و رضايت ۹۰ درصدي
شاخص سهام بازار بورس چين در روز دوشنبه در شرايطي سقوط كرده كه نظرسنجي يك موسسه امريكايي از رضايت ۹۰درصدي شهروندان چيني از وضعيت كنوني و آينده اقتصاد كشورشان خبر داده است. به گزارش خبرگزاري شينهوا، مركز تحقيقاتي «پيو» اعلام كرده كه نتايج نظرسنجي اين موسسه نشان مي‌دهد حدود ۹۰درصد شهروندان چيني از عملكرد اقتصادي اين كشور رضايت داشته و وضعيت آن را خوب توصيف مي‌كنند.
نتايج اين نظرسنجي همچنين نشان داده حدود ۸۸درصد از مردم چين، آينده پر رونق و شكوفايي را براي كشور خود پيش‌بيني مي‌كنند. اين درحالي است كه رشد اقتصادي چين در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي با وجود پيش‌بيني‌ها به هفت درصد رسيده كه كمترين رقم توسعه اقتصادي از سال ۲۰۰۹ به اين سو است. موسسه «پيو» همچنين گزارش داده، اغلب شهروندان كشورهاي اروپايي، امريكاي لاتين و خاورميانه از وضعيت اقتصادي كشورهاي خود رضايت ندارند. اين موسسه ميزان اين افراد را ۷۰درصد در اروپا، ۶۷درصد در خاورميانه و ۶۳درصد در امريكاي لاتين عنوان كرد. اين درحالي است كه بيش از نيمي از جمعيت مردم كشورهاي شرق آسيا به اقتصاد كشورهاي خود نمره مثبت مي‌دهند. موسسه پيو همچنين درباره ميزان رضايت از اقتصاد اول دنيا يعني امريكا گزارش داد حدود ۵۶درصد از مردم اين كشور معتقدند، وضعيت كنوني نا به‌سامان بوده و دولتمردان به خوبي عمل نكرده‌اند. بنا بر اين گزارش حدود ۶۰درصد از مردم امريكا بر اين باورند آينده اقتصادي كشورشان شرايط مطلوبي نخواهد داشت.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =