خبرگزاری ایسنا نوشت:

تشکیل جلسه شورای عالی مدیریت بحران به ریاست روحانی یا جهانگیری در آینده‌ای نزدیک، انتقاد از ساخت و سازها و کارگاه‌های دایر شده در مسیر سیلاب، تخمین خسارات ناشی از سیلاب تهران و البرز، استفاده از ظرفیت بسیج در حوزه پیشگیری و مقابله با بحران از جمله مهم‌ترین اظهارات وزیر کشور در جلسه شورای عالی مدیریت بحران است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه جلسه شورای عالی مدیریت بحران که صبح روز سه‌شنبه به منظور بررسی ابعاد و خسارات ناشی از سیل دو استان تهران و البرز با حضور وزیر ارتباطات، استاندار تهران، رییس سازمان مدیریت بحران، رییس سازمان امداد و نجات و نمایندگانی از سپاه، وزارت نیرو و... برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ستاد بحران در رابطه با حادثه اخیر تشکیل شده و جلسه امروز نیز به منظور بررسی و جمع ‌بندی اقدامات دستگاه‌های مختلف در این حادثه بود.

وی درباره اینکه جلسات ستاد بحران به چه شکل تشکیل می‌شود، اظهار کرد: جلسات ستاد بحران مرتبا تشکیل می‌شده و دستگاه‌های 14گانه نیز در آن عضو هستند. یکی از اهداف جلسه‌ای که امروز تشکیل شد نیز بررسی اقدامات همین دستگاه‌ها بود.

رییس جمهور به شورای عالی مدیریت بحران می‌آید
وزیر کشور در ادامه از برگزاری شورای عالی مدیریت بحران به ریاست رییس جمهور یا معاون اول وی خبر داد و گفت: این جلسه طی هفته‌های آینده برگزار خواهد شد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به مصوبات و اهداف جلسه مذکور خاطرنشان کرد: در این جلسه درخصوص خرید تجهیزات برای سازمان هواشناسی و ارائه آموزش‌های لازم نیز بحث و تبادل نظر شد. همچنین مصوب شد تا خسارات این حادثه به اولویت تعیین خسارات وارده به زیرساخت‌ها بررسی شده و وزارت نیرو نیز موظف شد که طرح آمایش و ساماندهی رودخانه‌ها را ارائه دهد.


جلسه مدیریت بحران
وی ادامه داد: یکی از دلایل بروز سیلاب، ساخت و سازهای حاشیه رودخانه، کارگاه‌ها، پل‌ها و حتی درختانی بود که در جای مناسب رشد نکرده بودند که وزارت نیرو در این خصوص وظایفی را عهده‌دار شد.

وزیر کشور با بیان اینکه بنا شد در این خصوص شهرداری تهران نیز با وزارت نیرو همکاری تنگاتنگی داشته باشد، اظهار کرد: یکی دیگر از مصوبات جلسه، بحث آموزش همگانی بود که بنا شد در این خصوص از ظرفیت پایگاه‌های بسیج استفاده لازم انجام شود.

سرشاخه رودخانه‌ها باید کنترل شود
رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سرشاخه رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: لازم است به منظور پیشگیری از وقوع سیل، سرشاخه رودخانه‌ها را کنترل کنیم و اولویت ما نیز کنترل سرشاخه‌هاست.

وی افزود: می‌بایست امکاناتی که بتواند سیل را در سرشاخه‌ها کنترل کرده، تامین کنیم و بتوانیم با استفاده از آنها از جاری شدن سیلاب در ادامه مسیر رود جلوگیری به عمل آوردیم.

وزیر کشور در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا سیل و طوفان اخیر باعث غافلگیری شد یا خیر، اظهار کرد: بحث غافلگیری از چند منظر قابل بررسی است. نخست اینکه آیا پیش‌بینی شده بود که چنین شرایط جوی رخ خواهد داد که هواشناسی آن را پیش‌بینی کرده بود، اما آیا اینکه آیا پیش‌بینی نقطه‌ای وجود داشت آنطور که هواشناسی گفته است، ما قدرت پیش‌بینی نداشتیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: موضوع بعدی این است که آیا با میزان بارش، می‌توان میزان سیل را بررسی کرد؟ که وزارت نیرو و سازمان هواشناسی معتقدند در بررسی میزان سیل یکسری موانع وجود دارد.

وی به ایسنا گفت: کمک‌رسانی انجام شده قابل قبول بود و با توجه به اینکه جاده نیز یک طرفه شده بود، عوامل پلیس راهوربا همکاری خوبی که داشتند، امدادرسانی را تسریع کردند.

امدادرسانی به موقع و قابل قبول بود
وزیر کشورامداد رسانی را به موقع و قابل قبول دانست و گفت: اما باید توجه داشته باشیم که کل اتفاق در عرض 7 دقیقه رخ داد و با توجه به موانع و ساخت و سازهایی که در مسیر رودخانه وجود داشت، سیلاب در برخی نقاط تشدید شد.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی درباره سوله‌های مدیریت بحران تهران و تغییر کاربری آن و همچنین توان مدیریت بحران تهران نیز گفت: ما درخصوص تهران نیازمند طرح جامع و قوی هستیم. مجموعه امکانات در زمان بحران شهر تهران تنها پاسخگوی 20 درصد جمعیت این شهر است.وی افزود: همچنین ساخت و سازهایی که در تهران انجام شده، می‌تواند تشدیدکننده باشد. درباره سوله‌های مدیریت بحران نیز باید بگویم که این سوله‌ها چند منظوره است و اگر هم مشکلی در آنها وجود داشته باشد باید بررسی و حل شود.

وزیر کشور درباره اینکه برخی مصوبات پیگیری نمی‌شود گفت: مصوبات حتما پیگیری و انجام می‌شود.رحمانی‌فضلی همچنین با کنایه به سازمان صداوسیما به خبرنگار این سازمان گفت: مسوول اطلاع‌رسانی و هشدار درخصوص بحران، سازمان صداوسیماست و ما درخواست داریم که بررسی شود که آیا صداوسیما این اقدام را انجام داده است یا خیر؟

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    اولین بحران محمود را جلوشو بگیرید این طرف ان طرف داره راه میره .سفر های استانی .سفر های دست پاک ها اولین بحران .اگر بخواهید حرف گوش کنید اگه بازیه که نه