پرونده بیمه تامین اجتماعی 1.6 میلیون نفر کارگر روی میز هیات دولت

مهر نوشت:

وزیرکار می گوید تاکنون۸۰۰هزار کارگر ساختمانی بیمه شده اند و با رفع مشکلات تامین اعتبار در دولت، کار تشکیل پرونده های جدید از سال آینده آغاز می شود و انتظار می رود ۱.۶میلیون نفر در این مرحله بیمه شوند.

طبق آخرین آمارهای ارائه شده تاکنون ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و طبق روالی که از سال های گذشته در این زمینه پیش بینی شده بود قرار بود سالیانه ۲۰۰ هزارنفر از شاغلان در این بخش بتوانند از پوشش بیمه برخوردار شوند.

در عین حال، لازم بود تا از طریق تدابیری منابعی برای اجرای این کار پیش بینی شود و به تازگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرده است با وجود تنگناهای مالی و محدودیت هایی که در این بخش وجود دارد، اما تامین اجتماعی با استفاده از منابع دیگر تلاش کرده تا بیمه کارگران ساختمانی قطع نشود.

در این نوع از پوشش بیمه ای، کارگر شاغل در بخش ساختمان تنها حق بیمه سهم خود را می پردازد و مابقی آن از طریق دولت باید تامین و پرداخت شود که بخشی از آن نیز از طریق منابعی است که برای صدور پروانه های ساختمانی توسط شهرداری ها تامین می شود.

علی ربیعی؛ وزیر کار در روزهای اخیر اعلام کرد: با مطرح شدن موضوع بیمه کارگران ساختمانی در هیئت وزیران، پوشش های جدید بیمه ای نیز برای شاغلان در این بخش از سال آینده فعال خواهد شد. وی برآورد کرد تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارنفر در این بخش شاغل دیگر علاوه بر ۸۰۰ هزارنفر بیمه شده از قبل نیز وجود داشته باشند که هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند و با رفع مسائل مربوط به آن، از ابتدای سال آینده کار بیمه کارگران ساختمانی از سر گرفته می شود.

پیش از این مقامات کارگری اعلام کرده بودند که به دلیل تصمیمات مجلس درباره نحوه تامین منابع مورد نیاز اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی، عملا اجرای این پروژه متوقف شده بود به نحوی که در سال جاری پرونده بیمه جدیدی برای کارگران ساختمانی تشکیل نشده است.

طبق گزارش هایی که از سوی وزارت کار درباره حوادث ناشی از کار در کارگاه ها منتشر شده است، بیشترین میزان خسارت و مرگ و میر در حین کار مربوط به شاغلان در بخش مسکن است. متاسفانه ۴۲ درصد از کل حوادثی که در این بخش اتفاق می افتد منجر به فوت کارگر می شود.

با وجود خطرات فراوانی که اشتغال در بخش ساختمان می تواند برای نیروی کار کشور به همراه داشته باشد، تا همین چند سال گذشته هیچگونه پوشش بیمه ای برای حمایت از شاغلان در حوزه ساختمان صورت نگرفته بود، اما روند اجرای این کار نیز در سال جاری متوقف شد که به گفته وزیر کار قرار است از اول سال آینده، کار ایجاد پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی از سر گرفته شود.

ناآشنایی به چگونگی انجام کارهای ساختمانی، عدم رعایت اصول ایمنی از سوی کارفرمایان و خود کارگران شاغل در بخش ساختمان، سهل انگاری و نادیده گرفتن هشدارهای ایمنی مورد نیاز در این بخش و انجام کارهای پرمخاطره با وجود ناآشنایی با آن در کنار عدم استفاده از ابزارها و ماشین آلات مورد نیاز؛ از مهم ترین دلایل بالا بودن حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان است.

سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی، زیر آوار ماندن و مسائلی از این دست جزو مسائلی است که بیشترین مخاطرات را برای کارگران ساختمانی کشور ایجاد می کند. برای افزایش ضریب ایمنی و امنیت انجام کار در بخش ساختمان، سازمان فنی و حرفه ای از اجرای برخی دوره های آموزشی برای کارگران شاغل در بخش ساختمان خبر داده است.

گفته می شود در این زمینه یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی دارای گواهینامه مهارت انجام کار در بخش ساختمان هستند که تاکنون از این تعداد ۸۰۰ هزارنفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و وزیر کار وعده داده است در سال آینده اتفاقات خوبی در زمینه ایجاد بیمه کارگران ساختمانی صورت گیرد.

هادی ابوی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدید اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی، وابسته کردن منابع مورد نیاز بیمه به منابع احتمالی صدور پروانه های ساختمانی است گفت: در مصوبه مجلس پیش بینی شده که شهرداری ها منابعی از محل صدور پروانه های جدید ساختمانی را به تامین اجتماعی اختصاص دهند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: اولا اینکه شهرداری ها عملا به تامین اجتماعی پاسخگو نخواهند بود و دوما اینکه شهرداری ها می گویند بخشی از هزینه های دریافتی برای صدور پروانه ساختمان، مربوط به اصل پروانه نیست و مواردی مانند درخواست های جانبی سازندگان را شامل می شود.

ابوی با اشاره به اینکه به صورت کلی، اینگونه تامین منابع مورد نیاز برای اجرای بیمه کارگران ساختمانی نمی تواند عملیاتی باشد گفت: از آنسو تامین اجتماعی نیز اعلام می کند اگر بتوانند پولی از محل صدور پروانه های ساختمانی بگیرند می توانند کارگران ساختمانی را بیمه کنند.

این مقام مسئول کارگری کشور گفت: اینکه وزیر کار اعلام کرده مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل می شود، باید شفاف سازی شود ولی احتمالا دولت در نظر دارد تا تغییراتی را در نحوه تامین اعتبار مورد نیاز اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی ایجاد کند.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =