با ورود برخی بیماریهای دامی در شمال غرب کشور، کشاورزان و دامداران نیز شاکی اند چرا سازمانهای مربوطه کاری نمی کنند. مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفته تب برفکی را در این استان کنترل کرده.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی از دامداران شمال غرب کشور در سرویس مشکلات مردم کامنت گذاشته اند و می گویند بیماری دامی، باعث کشتار در احشام آنها شده.
علی یکی از این دامداران است که برای سرویس مشکلات مردم نوشته: سلام در بخش موران شهرستان گرمی در استان اردبیل یه نوع بیماری دامی اومده که هر روز شاهد تلف شدن 200 تا 300 راس گاو و گوسفند شده که دره و تپه روستاها پر از لاشه حیوانات اهالی روستاها شده هیچ خبری از کمک رسانی نیست خواهشا به گوش مسولین برسانید زندگی مردم بستگی به این دامها داره.

در این رابطه مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت:بیماری تب برفکی در استان تحت کنترل است.

دکتر صادق صالحی از مهار بیماری تب برفکی و کنترل آن در سطح استان خبر داد و گفت: با تلاش ها و پیگیریهای صورت گرفته امیدواریم مشکل تأمین واکسن این بیماری در چند روز آینده به طور کامل رفع شود.

او با بیان اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای بومی ایران است که تقریباً همیشه می توان نشانه هایی از آن را به صورت اندمیک در دامها مشاهده کرد، گفت: مهمترین عامل شیوع اخیر بیماری، عدم همکاری برخی از دامداران در واکسیناسیون طرحهای ضربتی بر علیه بیماری، ورود سویه های جدید ویروس بیماری به منطقه، کمبود واکسن در سطح کشور و از همه مهمتر افزایش خرید و فروش و نقل و انتقال بی ضابطه دام و عدم رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه ای عنوان کرد.

این مقام مسئول دامپزشکی با اشاره به کاهش کانونهای بیماری تب برفکی در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تعداد کانونهای درگیر بیماری را جمعاً 53 کانون عنوان کرد و از اقدام به موقع اداره کل از اعزام تیم بررسی به تمامی کانونهای گزارش شده بیماری و انجام نمونه برداری خبر داد و گفت: علیرغم وجود مشکل در تأمین به موقع واکسن، با هماهنگی های انجام شده برنامه واکسیناسیون هدفمند در واحدهای پرخطر و متراکم آن از نظر جمعیت دامی انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان حجم عملیات مایه کوبی بر علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دامی گوسفند و بز را بیش از یک میلیون و 770 هزار رأس عنوان کرد و گفت سال گذشته همچنین بیش از 318 هزار رأس گاو و گوساله تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت.

دکتر صالحی گفت: این بیماری یک بیماری ویروسی و سریع الانتشار است و تزریق واکسن در دامهای مبتلا موجب تشدید بیماری می شود بنابراین در کانونهای بیماری کار واکسیناسون انجام نمی شود چرا که دامهای آلوده در صورت تزریق واکسن تلف می شوند لذا سیاست کاری دامپزشکی اولویت دادن و مایه کوبی واحدهای واقع در شعاع قرنطینه ای کانونهای بیماری متمرکز است.

او با اشاره به اینکه تمام تلاش ها کاهش و مهار بیماری در منطقه است و روز به روز شاهد کاهش بیماری در منطقه خواهیم بود ابراز امیدواری کرد با تجاربی که از مهار برخی از بیماریهای دامی منطقه در سالهای قبل داریم مطمئناً شاهد کاهش این بیماری خواهیم بود و ایجاد نگرانی روانی در دامداران منطقه و بحرانی نشان دادن شرایط هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: کنترل و محدود کردن بیماری جزء با حمایت و مشارکت دامداران و عشایر امکان پذیر نیست و انجام برنامه های بهداشتی و امنیت زیستی و قرنطینه ای از عوامل مؤثر در برنامه های کنترل و پیشگیرانه بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان عدم گزارش بیماری در واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی حساس و با اهمیت نظیر کشت و صنعت و دامپروری مغان و مجتمع دامپروری پارس و سایر واحدهای نیمه صنعتی استان را از موفقیت های این اداره کل در کنترل بیماری دانست.

او در عین حال از اجرای طرح فاز بهاری واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی استان با توجه به نزدیک بودن آغاز کوچ بهاری عشایر در چند روز آینده در منطقه خبر داد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =