جزییات برنامه ششم توسعه/تدوین برنامه ششم براساس سه مدل اقتصادی

به گفته معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،برنامه ششم توسعه از سه مدل اقتصادی اقتباس گرفته شده است.

دبیر ستاد تدوین برنامه ششم توسعه می گوید:برنامه هفت ساله تمام دستگاهها بر مبنای اقتصاد مقاومتی در شورای اقتصاد به تصویب رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ سید حمید پورمحمدی با بیان اینکه پنج سال دوره اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی، مقارن با پنج سال برنامه ششم خواهد بود،گفت: تلاقی این دو برنامه از این حیث کمک فراوانی به تدوین مبانی برنامه ششم کرده است؛ این برنامه ها در 34 جلسه در شورای اقتصاد بررسی و در نهایت تصویب رسید.

وی افزود: در این جلسات چارچوب کلی و نظام تهیه برنامه ششم بر مبنای آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای،نقش بهره وری در برنامه ششم،پیش بینی جمعیت در برنامه ششم، جایگاه سازمان های توسعه ای مثل ایدور، ایمیدرو، پتروشیمی، شهرک های صنعتی و صنایع کوچک، نقش اقتصاد دانش بنیان در تحقق اهداف برنامه، جایگاه صندوق توسعه ملی، نقش مالیات ها، مشکلات صندوق های بازنشستگی و تجهیز منابع مالی مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه در تدوین این برنامه از همفکری بسیاری از نخبگان در بخش های مختلف بهره گرفته شده است،یادآورشد:براین اساس سه مدل اقتصادی برای محاسبات کلان برنامه طراحی شده است.

وی ادامه داد: این سیاست ها به دو دسته تقسیم شد؛ اول سیاست هایی که آسیب پذیری اقتصاد را کاهش می دهند و دوم سیاست هایی که به توسعه پایدار منجر می شوند.البته بعضی سیاست ها مانند محیط زیست و عدالت در این سیاست ها نیامده بود، اما چون در سیاستهای کلی ابلاغی قبلی بود ،به این بخش ها اضافه شد.

پورمحمدی با بیان اینکه دولت برای ساماندهی این موضوعات دو کار مهم انجام داد،گفت: در مرحله اول آقای رییس جمهور ساماندهی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را بر حسب اهمیت به شخص معاون اول رییس جمهور تفویض کرد و ایشان مسئول اجرای این سیاست ها در دولت شد. دوم براساس نقشه راهی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه شد،معاون اول رییس جمهور تکلیف دستگاهها را روشن کرده و 15 کارگروه برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تشکیل داد.

تدوین 24 بند براساس اقتصاد مقاومتی

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خاطرنشان کرد:برای اینکه برنامه ها از نظم مشخصی برخوردار باشند،سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف شد، قالب مناسبی برای برنامه ها تنظیم کند که این کار انجام شده و در شورای اقتصاد تصویب شده است.

دبیر ستاد تدوین برنامه ششم توسعه گفت: برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، رییس جمهور و در غیاب ایشان معاون اول رییس جمهور و دبیر این شورا یعنی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مسئولیت دارند؛ همچنین دستگاهها براساس نقشه راه و ابلاغیه معاون اول رییس جمهور عمل می کنند.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی 23 برنامه در حوزه توازن منطقه ای تدوین شده است،گفت: در حوزه بهره وری 28 برنامه،در حوزه انضباط مالی 29 برنامه و سایر دستگاهها نیز برنامه های خود را تهیه وبه تصویب شورای اقتصاد رسانده اند.

پورمحمدی گفت: 24 بند از برنامه ششم توسعه بر مبنای اقتصاد مقاومتی تدوین شده  که این بندها بر مبنای 96 هدف طراحی شده است.

او درباره برنامه عملیاتی این سیاست ها توضیح داد:مجموعه برنامه عملیاتی دستگاهها در قالب 18 کتابچه تهیه و به منظور اقزایش دقت در انجام امر نیز سامانه هوشمندی طراحی شده است که می تواند کنترل های خاص و نظارت لازم را برحسن اجرای کار انجام انجام دهد .

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه دولت برای اینکه  بتواند چشم انداز توسعه استان ها را تدوین کند،لازم بود که چشم انداز توسعه مناطق را تدوین کند،گفت: برای این کار نقشه های قابلیت آمایش سرزمین آماده شده و از این پس هر فعال اقتصادی می داند بهترین موقعیت سرمایه گذاری  کشور کجاست.

وی افزود: با این تقسیم کار ملی از این پس به راحتی می دانیم هر استانی برای چه نوع فعالیت و چه نوع سرمایه گذاری مناسب است و به ویژه بخش خصوصی می تواند سرمایه گذاری های خود را با چشم انداز توسعه استانها هماهنگ کند.

 مکران و دو اولویت دیگر

دبیر ستاد تدوین برنامه ششم توسعه با اشاره به اینکه نقشه نابرابری ها و برخورداری های سرزمین در مدل های مبتنی بر آمایش سرزمین تهیه شده است،گفت:نتایج این مطالعات نشان می دهد که کشور از لحاظ توسعه سرزمینی از توازن و تعادل برخوراری ها بهره مند نیست، در عین حال هر توسعه ای دارای قیودی است و باید مناطق ممنوعه در کشور مشخص شود تا توسعه کشور باعث ویرانی محیط زیست منابع طبیعی و مناطق ممنوعه نشود.

وی ادامه داد: براین اساس اولویت اول سواحل مکران و خلیج فارس، اولویت دوم مطقه زاگرس مرکزی و سوم در محور شرق قرار گرفت.

پورمحمدی یادآور شد: اگر بخواهیم به سمت افزایش بهره وری حرکت کنیم، باید بدانیم که در مرکز کشور آب کم است و باید به سمت سواحل برویم و یا صنایع انرژی بر باید در کنار منابع انرژی قرار بگیرند.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در سه بخش خاص آمایش سرزمین، تصریح کرد: در بخش اول معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد، پتروشیمی، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، میادین مشترک نفت و گاز، حمل و نقل ریلی قرار دارد؛ بخش دوم که به حوزه موضوعات خاص فرابخشی مثل بهبود فضای کسب و کار و اشتغال اختصاص دارد و بخش سوم در موضوعات خاص شامل بحران های احتمالی آینده در حوزه  آب ، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی دسته بندی شده است.

پورمحمدی همچنین گفت: :نظام تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه براساس مصوبات ستاد تدوین برنامه تهیه و در 30 شهریور سال گذشته به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.این نظام نامه در بردارنده اصول حاکم بر تدوین برنامه ششم توسعه ،ویژگی های برنامه ششم،محتوای برنامه ششم و فرایند تدوین برنامه بود.

وی افزود: در این برنامه  ضوابط ملی آمایش سرزمین،تعیین چشم انداز توسعه مناطق مختلف کشور،تهیه چشم انداز توسعه برپایه نظریه پایه توسعه استانها و تهیه مبانی تعیین موضوعات خاص مکان محور از جمله این اقدامات بوده است.

دبیر ستاد تدوین برنامه ششم توسعه  که با نشریه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت وگو کرده به تدوین برنامه ششم توسعه برمبنای 23  عنوان گزارش اشاره کرد و گفت: این گزارش ها شامل آسیب شناسی برنامه های توسعه بعد از انقلاب،گزارش سند چشم انداز حوزه اقتصادی در سال 84 تا 91 و الزامات باقیمانده ،مبانی نظری رشداقتصادی، تحولات بازار ارز ، تحولات بازار کار، اشتغال، اصل 44 ، خصوصی سازی و سرمایه گذاری خارجی است که مبنای کارشوراهای برنامه ریزی در طول اجرای تدوین برنامه ششم قرار گرفته است.

 

3535

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =