جدیدترین گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت نشان می دهد که اقدامات موثر برای حفاظت از طبیعت موفقیت آمیز بوده است و در حالی که جمعیت گونه هایی افزایش داشته اما گونه هایی دیگر نیز با خطر رو به رشد انقراض روبه رو هستند.

طهورا شهبازی: فهرست قرمزگونه‌های در معرض خطر اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به روز شد. فهرستی که با طول و دراز شدن آن زنگ هشدار انقراض گونه های گیاهی و جانوری بیشتر به صدا در می آید. جدیدترین گزارش این اتحادیه نشان می دهد که اقدامات موثر برای حفاظت از طبیعت موفقیت آمیز بوده است و جمعیت «وشق‌ایبری» و «فوک خزپوش گوادالوپه» را افزایش داده اما در عین حال گونه‌هایی چون شیرها، گربه طلایی آفریقایی و شیردریایی نیوزیلندی با خطر انقراض روبه‌رو هستند.

همچنین 99 درصد گونه گیاهی Asian Slipper orchid استوایی که یکی از بهترین گیاهان تزئینی است در معرض خطر انقراض قرار دارد. آخرین گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت حاکی از آن است که جمع‌آوری بیش از حد و تخریب زیستگاه فشار مضاعفی را بر بسیاری از گیاهان دارویی وارد کرده است.

بنای لیست قرمز گونه‌های در معرض تهدید اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت در سال 1964 گذاشته شد و لقب مفهومی‌ترین لیست گونه‌های بیولوژیک جهان از نظر حفاظتی را گرفت. علاوه بر آن مهمترین مقام بین‌المللی در زمینه وضعیت حفاظت گونه‌های مختلف است.

لیست قرمز که با توجه به معیارهای دقیق تنظیم شده و خطر انقراض هزاران گونه و زیرگونه جانوران و گیاهان کره زمین را ارزیابی می‌کند، هدف از تنظیم آن بیان فوریت اقدامات حفاظتی به افکار عمومی و سیاستگذاران و نیز کمک به جامعه بین‌الملل برای کوشش در جهت کاهش انقراض گونه‌ها عنوان شده است.

اکنون فهرست قرمز شامل 77 هزار و 340 گونه بررسی شده است که 22 هزار و 784 مورد از آنها در معرض انقراض قرار دارند. از دست رفتن زیستگاه ها اصلی ترن تهدید 85 درصد از تمامی گونه‌هایی است که در فهرست IUCN جای گرفته‌اند. تجارت غیرقانونی و وجود گونه‌های مهاجم نیز از تهدیدهای اصلی کاهش جمعیت این گونه هاست.

1140 گونه جانوری در ایران

اما در ایران وضعیت گونه های جانوری چگونه است؟ براساس آخرین بررسی‌ها که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده است، 1140 گونه جانوری اعم از پستاندار، پرنده، خزنده، دوزیست و ماهیان آب‌های داخلی در اکوسیستم‌های خشکی و آب‌های داخلی ایران شناسایی شده، به علاوه حدود 650 گونه ماهی که در آب‌‌های دریایی شناسایی شده است.

پستانداران با 197 گونه شناسایی شده، طیف وسیعی از جانوران را از نظر جثه در بر می‌گیرد؛ از پستاندار بسیار کوچکی که حشره خوار کوتوله نامیده می‌شود و فقط در حدود 2 گرم وزن دارد تا نهنگ‌های بزرگ آب‌های دریای جنوب با طول بیش از سی متر و وزن 130 تن را می‌توان در این رده مشاهده کرد.

در میان مهره‌داران 535 گونه پرنده شناسایی و گزارش شده که این تعداد گونه‌ معادل کل گونه‌های پرنده گزارش شده در قاره اروپا و دو سوم پرندگان خاورمیانه است. پرندگان به سبب برخورداری از قدرت پرواز ، صاحب وسیع ترین محیط بلامعارض در گیتی یعنی هوا هستند. هم اکنون پرندگانی نظیر درنای سیبری، اردک سرسفید، اردک مرمری، میش مرغ، هوبره، پرندگان شکاری و تعدادی دیگر از گونه ها در کشور در معرض تهدید و انقراض است.

از رده خزندگان نیز تاکنون227 گونه مورد شناسایی قرار گرفته، اما اطلاعات مفید و قابل دسترس در مورد اغلب این گونه ها بسیار اندک است .کمبود مطالعات جامع در مورد بیولوژی و وضعیت حفاظتی این گونه ها از یک طرف و جمعیت رو به زوال با توجه به عوامل متعدد تهدید کننده به ویژه تخریب زیستگاههای آنها در سال های اخیر موجب نگرانی زیادی در مورد تعدادی از گونه های ارزشمند خزنده کشورمان شده است.

از رده دوزیستان نیز در 21 گونه تاکنون گزارش شده و در بین آنها سمندرها از نظر وضعیت حفاظتی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار هستند و اطلاعات بسیار کم و جزئی از بیولوژی و اکولوژی آنها در دست است. گونه هایی نظیر سمندر لرستانی، سمندر کردستانی، سمندرغارزی ایرانی و سمندر آذربایجانی در وضعیت بحرانی یا در معرض خطر انقراض قرار دارند.

ماهیان آب‌های داخلی ایران شامل 160 گونه بوده که در 25 خانواده جای گرفته‌اند. متاسفانه به دلیل عدم توجه لازم به حفظ و مدیریت آبزیان آب های داخلی طی سال های اخیر مطالعات جامعی برای شناخت ماهیان در اکوسیستم های آبی مختلف صورت نگرفته و از فراوانی و پراکنش بسیاری از گونه ها اطلاعات و آمار دقیقی در دسترس نیست و یا جمعیت برخی گونه ها نظیر ماهی کورغار در معرض تهدید است.

یوزپلنگ ایرانی، خرس سیاه و ... در خطر نابودی

با وجود غنای گونه ای قابل ملاحظه، متاسفانه حدود 76 گونه از رده‌های جانوری کشورمان در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) قرار دارد و از گونه‌هایی همچون شیر ایرانی و ببر مازندران امروز جز نامی باقی نمانده و در کمتر از یک قرن گذشته منقرض شده اند و اگر برای حفاظت گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض مثل گور ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، خرس سیاه، گوزن زرد و... اقدامات موثر انجام نشود باید نام آنها را در لیست منقرض شده ها جست و جو کرد.

در این میان 19 گونه از پستانداران، 25 گونه از پرندگان، 16 گونه از خزندگان، 4 گونه از دوزیستان و 10 گونه از ماهیان آب های داخلی کشور در سال 2014 میلادی به عنوان گونه های مهره دار در معرض تهدید در لیست سرخIUCN قرار دارند.

از عواملی که به مرور زمان بر جمعیت حیات وحش ایران تاثیر گذاشته و آنها را در خطر انقراض و نابودی قرار می دهد می توان به جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها و جمعیت گونه‌ها، وجود سلاح‌های غیر مجاز، حضور دام بیش از ظرفیت در زیستگاه‌ها، تجارت غیر قانونی گونه‌های جانوری و اجزای آنها، خشکسالی ها و شیوع بیماری ها اشاره کرد.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    21 55
    این انقراض شامل داعش هم میشه
    • بی نام RO ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      93 0
      آقا محمد حیوانات یکسری موجودات بیگناه اند که خود قربانی زیاده خواهی ما انسانها از استفاده بی رو ما از منابع تا شکار ورشد بالای جمعیت شدند شما چطور این بیگناهان را با داعش مقایسه می کنیدلطفا همانطور که نظر اقا محمد را چاپ کردید جواب مرا هم چاپ کنید
    • یزدان A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      9 4
      متاسفانه نسل انسااااااااااااااااان ها داره هم زمان با حیوانات منقرض میشه
    • علیرضا IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      19 1
      بلا نسبت حیوونا مگه حیوونا با آدما چیکار دارن که اونارو باید با داعش مقایسه کنیم
    • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      3 2
      اقای بینام همه حیوانات بیگناه هستند نه فقط اونهایی که نمی خوریم
  • ع.ک A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    66 2
    اوضاع گونه های جانوری در ایران خیلی خرابتر از این گزارشه، بچه که بودم کلاغها که پرواز میکردند آسمون تیره میشد ولی الان در خیلی از جاها کلاغ و گنجشک هم دیده نمیشه در صورتیکه هیچکدوم از این دو گونه در معرض تهدید قلمداد نمیشن، چه برسد به گونه های بسیار کمیابتر
    • بدون نام ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      12 1
      دقيقاً!
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    69 3
    مسکن مهر؛ کافیه الان برید شهرک پردیس. شبا کل و قوچ بین ساختمونا می گرده. تو فیروزکوه هم همینطور. ما ادما محل زندگی حیوونا رو می گیریم. غیر از اینکه طمعکاریم و همه چیزو می خوایم بخوریم
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    30 10
    خوبه تو ایران جمعیتی نداریم، وگرنه مجبور می شدیم عین چینیا همه چیز بخوریم. با این وضع آب،‌ملخ ها هم منقرض می شدن
    • بی نام RO ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      4 3
      چ
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    9 50
    خوب یعنی چی مردم جهان سالانه 60 میلیارد گوسفند و گاو و مرغ رو برای غذا می کشند حالا دلتون به حال گونه های کمیاب سوخته ؟
    • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      3 9
      من نمیدونم کی به این نظر منفی داده خوب اگر همه حیوانات خوردنی بودند باید همشون رو می خوردیم و منقرض می کردیم ؟ شما متوجه نیستید هرکاری کنید نمی توانید اینها رو نجات بدهید مگر اینکه دست از رشد اقتصادی بردارید نابودی حیوانات الان یک مشکل جهانی هست و بخاطر صنایع مختلف تغییرات اب و هوایی و غیره ایجاد شده اگر انسانها می خواهند اینها رو نجات بدهند باید دست از زاد و ولد و زندگی شهری بردارند برگردند به زندگی چند هزار سال پیش
    • بدون نام ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      12 4
      يعنى سوادت منو كشته! اونا رو مخصوص پرورش مى دن!
    • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      1 4
      یعنی اون جوجه مرغ که ما پرورشش دادیم حق حیات نداره ؟ حیوان نیست ؟ فرض کن یک نفر تو رو پرورش بده و بعدش بگه چون پول ندارم باید بکشمت از شرت خلاص بشوم ؟ چرا کشتن شیر و کفتار وحشی پایان انسانیت حساب میشه کشتن مرغ بی ازار پایان انسانیت نیست ؟ اگر انسان گوشت نخوره میمیره ؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    16 31
    مردم دارن می میرن، حیوون که جای خود داره
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 39
    میشه با علم ژنتیک دوباره ساخت
    • بدون نام ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      4 2
      يكم زود نيست؟!
  • بی نام RO ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    30 5
    واقعا آدم ها با رشد بی رویه جمعیت واستفاده بی رویه تر از منابع چه کردند، بعد از حیوانات نوبت خودشان است.امیدوارم چاپ کنی
    • بدون نام ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      4 7
      شك نكن! روبات ها جامون رو مى گيرن
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    9 2
    در رابطه با این تیتر که زدین : جهان بدون حیوان در راه است؟ ظاهرا آدما دارن جای حسوانات درنده رو میگیرن اما این حیوانات بیچاره که به دست آدما نابود میشن فقط وقتی احساس گرسنگی و خطر کنند میرن دنبال شکار ولی آدما متاسفانه برای زیاده خواهی ها همدیگر را از بین میبرند
  • روحانی تنهانیست IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 35
    کاش به جای اینهانسل گرگهامنقرض میشدبلای جان مادامداران
    • بی نام RO ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      22 2
      گرگها هم جزیی از طبیعتند وقتی ما تمام مراتع را بی رویه به اشغال خود در آوردیم آن ها به حیوانات حمله می کنند
    • بدون نام ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      13 2
      بيچاره روحانى كه تو طرفدارشى!
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 28
    منقرض بشن،چه دردی رو برای ما بر طرف می کنن؟
  • سیدغریب IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    4 9
    اونفدر حیوان دو پا .....عجیب الخلقه در ایران داریم که هیچ وفت کم نمی اوریم. خیال تان ‌
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    16 2
    تو منطقه ما یه زمان آهو از وسط جاده رد می شد. الان سوسک هم دیگه رد نمیشه
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    33 2
    تو سمیرم خرس شکار می کنن برای درمان ناباروری، فکر کن
    • بدون نام ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      20 2
      حماقت بشر حدى ندارد
  • الکس IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    13 6
    کاشکی به جای حیوانات نسل انسان ها که شدند پست تر از حیوانات منقرض می شد...البته انسان هم یک نوع حیوانه
    • بدون نام ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      8 2
      به موقعش مى شه
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    3 4
    همین چند روز پیش بود که خبر گذاشتین طاعون اومده تو حیوونا. ۱۰۰ کل و بز وحشی کشته شدن؟ طبیعت هم خودش داره کم می کنه جمعیتش. جا نیست. آب نیست.
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    13 3
    تجارت یه سری از مرردم تو سیستان و بلوچستان شده پرنده. عربا میان برای شکار پرنده.
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    7 1
    واقعا؟ با علم ژنتیک؟ ببر مازندران می خواستن احیا کنن، مشمشه گرفت، مرد. دلت خوشه داداش.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    13 3
    تبریک میگم به جماعت بساز بفروشان و زمین خواران و حیوان ازارهای روانپریش . بالاخره دارید به اهداف پلیدتون میرسید.یا ادامه این وضع کلا ایران خالی ازسکنه خواهدشد
  • بدون نام ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    8 2
    بساز بفروشا بدون مجوز كه كار نمى كنن! مشكل اونيه كه مجوز مى ده
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    4 6
    ایران هنوزحیوون زیاد داره نترسین منقرض نمیشن
    • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      1 2
      بهتره درباره کبوتر مسافر در آمریکا مطالعه کنید که با جمعیت میلیونی در بسرعت منقرض شد. هرچند که جمعیت های حیات وحش در ایران بشدت کم شده اند.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    4 0
    از آدم بودن خودم یه لحظه بدم اومد...چه نسل بی مصرفی شدیم..فقط تخریب می کنیم و تخریب..
  • بى نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    2 0
    واى خدا