نقش قوه قضائیه در لغو کنسرت‌ها به روایت سخنگوی وزیر ارشاد

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اهالی رسانه اعلام کرد طی توافق صورت گرفته با نیروی انتظامی انتظار می‌رود بعد از ماه مبارک رمضان مشکلات لغو کنسرت‌ها برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حواشی لغو کنسرت‌ها در ماه‌های اخیر به یکی از مسائل جدی حوزه فرهنگ تبدیل شده است. اظهارات رئیس قوه قضائیه ابعاد تازه‌ای از ماجرای لغو کنسرت‌ها را نمایان کرده است. حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود که روز سه‌شنبه هشتم تیرماه برگزار شد در مورد لغو کنسرت‌ها صحبت کرد.

او براساس گزارشی که در «ایسنا» منتشر شده، در پاسخ به چند سوال درباره وضعیت کنسرت‌های موسیقی و اظهارنظرهایی که اخیرا از سوی مقامات قوه قضاییه و وزارت کشور صورت گرفته گفت: «پس از لغو اجرای چند کنسرت در شهرستان‌ها انتقاداتی مطرح شد که مسولان ذی ربط و دخیل در لغو آنها پاسخ دادند. اما خوشبختانه از آنجا که تعداد کنسرت‌های لغو شده با کنسرت‌های برگزار شده قابل مقایسه نیست نمی‌خواهیم بزرگ‌نمایی کنیم.»

نوش‌آبادی ادامه داد: «آنچه اتفاق افتاد یک ناهماهنگی و اتفاق غیرقابل پیش‌بینی بود و البته خوشحالیم که موضوع هنر و موسیقی آنقدر مهم تلقی شده که روسای قوا به بحث موسیقی عنایت پیدا و به تبعات اجرای یک برنامه این چنینی توجه کردند. البته موضع گیری رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه اظهارات معارضی نیست و هر کدام از منظری به موضوع پرداختند.»

او ادامه داد: «در حال حاضر در راستای تفاهم با نیروی انتظامی مذاکراتی داشتیم که به یک پیش‌نویس اولیه برای تفاهم‌نامه اجرایی تبدیل شده و امیدواریم این تفاهم‌نامه به امضای مقامات دو نهاد برسد و پس از ماه رمضان دیگر شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم.»

او درباره اینکه چطور قوه قضاییه درباره جرمی که هنوز به وقوع نپیوسته اقدام می‌کند و در جریان لغو کنسرت‌ها به این موضوع استناد می‌کند‌، اظهار کرد: «آنها وظیفه پیشگیری از وقوع جرم‌، حفظ نظم و امنیت و نظارت بر اماکن را دارند اما حرف ما این است که مسئولان ذی ربط قبل از صدور مجوز باید نظرات خود را ارائه کنند‌ و پس از آن در اجرای برنامه همکاری و هماهنگی صورت گیرد. در حال حاضر مشکل ما در اجرا است چون برای صدور مجوز از تمام دستگاه‌هایی که نقش دارند استعلام گرفته می‌شود.»

او همچنین درباره ورود قوه قضاییه به این ماجرا توضیح داد: «درباره اینکه دادستانی یا قوه قضاییه تا چه حد حق ورود دارند‌، ممکن است نظرات مختلفی وجود داشته باشد اما آنها ادله‌ای دارند و ما نیز ادله‌های خود را داریم که نباید برخی از تصمیمات گرفته می‌شد. آنها مدعی هستند که قوه قضاییه هم حق برخورد با جرایم مشهود را دارد و هم باید از وقوع جرم احتمالی پیشگیری کند که با استناد به همین قانون این اختیار به نیروی انتظامی و قوه قضاییه داده می‌شود که تصمیماتی را بگیرند. اما باید راه حلی برای این موضوع پیدا شود.»

نوش‌آبادی همچنین اظهار کرد: «در سال 93 و سه ماه ابتدایی 94 ، سه هزار و 946 مجوز برای اجرای صحنه‌ای موسیقی اعم از سنتی‌، پاپ‌، نواحی و مقامی داده شده که بسیاری از آنها ممکن است اجرا نشده باشند آن هم به دلیل آنکه خود متقاضیان اقدام به اجرای کنسرت نکردند.»

این مسوول با اشاره به آمار اعلام شده از سوی وزیر کشور و اینکه کنسرت‌های مهمی بودند که لغو شدند گفت: «مجوزهای صادر شده از سال قبل تعداد زیادی را در بر می‌گیرند و آن چند کنسرتی که به دلایلی لغو شده بحران تلقی نمی‌شوند که البته همین هم نباید اتفاق بیفتد به ویژه کنسرت‌های موسیقی سنتی که تبعات جرم خیز ندارد.»

او در بخش پایانی توضیحات خود درباره کنسرت‌های موسیقی تاکید کرد: «اگر همه در حوزه وظایف خود به قانون التزام داشته باشند مشکلی پیش نمی‌آید صدور مجوز کتاب ،‌ مطبوعات‌، پروانه کانون تبلیغاتی‌، قرآنی نشر‌، چاپ‌، موسیقی‌، تئاتر و سینما برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و طبیعی است که ما متولی اصلی هستیم و بقیه نهادها مسئولیت هماهنگی و همراهی را دارند.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    5 1
    به فرض دغدغه ها ي اقايان لغو كننده درست حق و حقوق تضييع شده خريداران بليط چه مي شود مگر حق الناس نيست