علف، قارچ، اشک، تسبیح و حالا گل. اگر سری در دنیای روانگردان ها نداشته باشید و گوشتان با اسامی مواد مخدر آشنا نباشد، ردیف شدن این نام ها کنار هم شاید برایتان بی معنی باشد. برای معتادان اما این نام ها با نشئگی و سرخوشی یا خماری و بدن درد و بیقراری تداعی می شود.

آرزو رستم‌زاد: هر روز 9نفر از ایرانی ها به خاطر مصرف مواد مخدر می میرند. جماعتی که به گواه آمارهای جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، از 10سالگی دست به سیگار می شوند و از 17سالگی مواد مخدر را تجربه می کنند. در این میان، گروهی هم هستند که از 12 سالگی به بعد پای مخدرهای صنعتی به زندگی شان باز می شود و روزگارشان را با شیشه، حشیش، کروکودیل و ماریجوانا سیاه می کنند؛ مخدرهایی که یک جمله مشترک که درباره بیشتر آنها تکرار می شود: «این اعتیاد آور نیست.» این جمله، امروز بیشتر از همه درباره «گل» به گوش می رسد.

ماده مخدر گل، همان اندازه که اسم خوشایندی که دارد، یکی از خطرناک ترین مواد مخدری است که این روزها در دست جوان ها می چرخد و به اسم یک روانگردان طبیعی خرید و فروش می شود. مخدری که ضربان قلب را بالا می برد، احساس بی قراری می دهد، باعث توهم می شود و با یک بار مصرف، طوری عملکرد مغز را مختل می کند که زندگی بدون آن غیرممکن می شود.

 

روانگردان ها از کجا می آیند؟

اولین بار، در دهه 1970 تا 1980 میلادی بود که امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی روی مواد شیمیایی ای کار کردند که عموما با هدف نظامی تولید می شدند. این مواد، در واقع فرمول های جدیدی بودند که خواص روانگردان داشتند و در آزمایش های کنترل فکر، با هدف حقیقت یابی از جاسوسان مورد استفاده قرار می گرفتند. این ترکیبات خواصی شبیه حشیش و ماریجوانا داشتند با این تفاوت که می توانستند چندین برابر آن تاثیرگذار باشند.

سال ها بعد، گیاه شاهدانه ای که به آن «کوش افغان» هم گفته می شد، از افغانستان به امریکا برده شد و این شروع پیدایش «گل» بود. گیاهی که از تولیدش زمان زیادی نمی گذرد اما به خاطر تاثیرات درمانی اش در پزشکی جای خود را باز کرد.

دکتر محمدرضا یزدان نیاز، پژوهشگر و متخصص ترک اعتیاد دراین به خبرآنلاین می گوید: «با استفاده از کوش افغان، ماریجوانای جدیدی کشت شد که خواصی متفاوت از ماریجوانای سنتی داشت و به آن «مدیکال ماریجوانا» گفته می شد. ماری جوانا گیاهی است که هم نوع نر آن وجود دارد و هم نوع ماده. نوع نر 3درصد و نوع ماده 8درصد مخدر دارد. اتفاقا اعتیاد به ماریجوانا بسیار دیر ایجاد می شود و خیلی راحت هم قابل ترک است. اما گیاه جدیدی که با تغییرات ژنتیکی تولید شد، دو جنسیتی بود و برخلاف ماریجوانای طبیعی که گل های کمی دارد، بسیار پر گل است. در این گل ها 7برابر بیشتر از ماریجوانا ماده مخدر وجود دارد. آنقدر که اگر از کنار آن عبور کنید یا شب بالای سرتان باشد، دچار توهم می شوید.»

ماریجوانایی که این روزها در دست جوان ها می چرخد، گل همین ماریجوانای تغییر ژنتیکی یافته است که حتی دست و دل پزشکان هم برای تجویز آن می لرزد و فقط در شرایط خاصی، برای بیماران خاص آن را توصیه می کنند؛ به مدت محدود و دوز بسیار پایین.

دکتر یزدان نیاز می گوید: «بیمار می تواند حداکثر یک ماه با دوز خیلی پایین از ماریجوانای طبی استفاده کند. آن هم در بیماری های عصبی شدید، یا بیمارانی که در مراحل پایانی عمرشان قرار دارند و پزشک می خواهد روزهای پایانی زندگی شان بدون درد بگذرد.»


«گلی» که آرتا کاشت

مخدر گل اگرچه در دنیا به چشم دارو نگاه می شود اما از 8-9 سال قبل توسط فردی با نام مستعار آرتا به ایران آورده شد و حالا در شیراز کشت می شود. گل که در باور عمومی حتی کم خطرتر از حشیش و ماریجوانا و علف معرفی شده است، می تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، برای همیشه باعث اعتیاد شود. چون به طور مستقیم بخش های مسئول آرامش بخشی را در مغز فلج کرده و خودش جایگزین آن می شود. بنابراین با مصرف نکردن گل، فرد دچار اظطراب شدید، بیقراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و... می شود.

اعتیادی که دکتر یزدان نیاز آن را غیرقابل ترک می داند. او می گوید: «متاسفانه گل در ایران آنقدر بازار پررونقی دارد که سال قبل در یکی از روستاهای استان فارس دیدم خرید و فروش آن خیلی راحت و انبوه انجام می شود. مردم سراغ قاچاقچی می رفتند، مخدرشان را می گرفتند و کارت می کشیدند و بیرون می آمدند.»

از سال 2013 مصرف ماریجوانا در 20 ایالت امریکا آزاد شد که البته اهداف اقتصادی پشت آن بود. از آنجایی هم که تاثیر اعتیادآوری برگ ماریجوانا خیلی کم است دولت امریکا حساسیت زیادی برای مقابله با آن نشان نداد. همین آزادسازی ماریجوانا در امریکا و گیاهی بودن این مخدر باعث شد خیلی ها در ایران تصور کنند که مخدر گل ضرری ندارد و خیلی راحت می توان آن را ترک کرد.

دکتر یزدان نیاز می گوید: «گل خطرناک ترین مخدر امروز است و با یک بار استفاده، ممکن است فرد به مدت 6ماه تا یک سال دچار توهم عصرگاهی شود. ما هنوز اثرات این مخدر را به طور کامل نمی دانیم اما عوارض گسترده ای از آن مشاهده شدهاست. جالب این که مخدر گل روی گروه های خونی +A و +O اثر توهم زایی بیشتری دارد.»

 

درمان، بی درمان

ناشناخته بودن اثرات استفاده از گل در مدت طولانی و با دوز بالا، در کنار کمبود تحقیقات جهانی باعث شده است که اعتیاد به گل جزو اعتیادهای بدون درمان شناخته شود. بیشتر روش های ترک که در ایران به کار گرفته می شود، متکی به تحقیقات و شیوه های درمانی در خارج از کشور است و این در حالی است که در خارج از ایران، مخدر گل یا همان مدیکال ماریجوانا برای مصارف دارویی بیماران خاص استفاده می شود و استفاده تفننی ندارد. بنابراین، روش موثری هم برای ترک آن معرفی نشده است.

دکتر یزدان نیاز، صحبت هایش را با یک هشدار جدی پایان می دهد: «سن مصرف گل به دبیرستان ها رسیده است. خانواده ها اطلاع دقیقی درباره این مخدر ندارند و جوان ها تصور می کنند گیاهی طبیعی و بی ضرر است. در واقع ضعف اطلاع رسانی درباره این مخدر باعث شده که خیلی از جوانان تصور کنند می توانند خیلی راحت مصرف گل را کنار بگذارند. تصوری که به هیچ وجه درست نیست.»

در جدول زیر می توانید اطلاعاتی را درباره چند نمونه از معروف ترین روانگردان های جدید و نوظهور ببینید:

نام مخدر

ترکیب

شیوه مصرف

تاثیر

شکل ظاهری

کروکودیل (نمک حمام)

 

بنزین، تینر نقاشی، جوهر نمک، کدئین و فسفر قرمز

تزریق، مصرف خوراکی

سبزی رنگ کل بدن، تضعیف سیستم ایمنی، ایجاد زخم و قانقاریا در پوست، مرگ در کمتر از یک سال

قرص بلور شکل

ماشروم

 

برگرفته از یک نوع قارچ سمی است. 

استعمال به صورت کشیدنی، مخلوط شده با توتون، دم کردنی و خشک شده

توهم زایی بسیار شدید و طولانی، کاهش تنفس، افزایش ضربان قلب و فشار خون، گشادی مردمک چشم، گُر گرفتگی، اختلال در عملکرد کلیه ها، سفت شدن عضلات بدن، بالا رفتن دمای بدن، حالت گیجی و خواب آلودگی، درد شکم، اسهال، تهوع و مرگ.

برگه هایی شبیه کاغذ شامل قطعات کوچک مکعب که مواد مخدر روی آنها قرار داده شده.

نورجیزک و تمجیزک

 

نورفين (برگرفته از خشخاش)

تزریق وریدی

چاقي كاذب، تجمع چربي پشت گردن، فشار خون و تضعيف سيستم ايمني بدن، اختلالات كبدي، عفونت شدید و آسیب بافتی

قرص، پودر (عموما به عنوان یک داروی ترک اعتیاد معرفی می شود)

گل

(نام های دیگر: شهرزاد، AK47، AK48) 

ماری جوانا

استعمال در کاغذ سیگار

اضطراب، حملات همراه با وحشت‌زدگی، خنده‌های بی‌مورد، خشکی دهان، ضربان قلب بالا، فراموشکاری، سندروم بی‌انگیزگی و اشتهای سیری ناپذیر، توهم شدید

پودر سبز رنگ

اسید

 

دارویی است که از قارچی انگلیسی به نام ارگوت که بر روی گیاه چاودار زندگی می‌کند، به دست می‌آید.

جاسازی روی ورقه هایی رنگی شبیه به عکس برگردان یا تمبر و قرار دادن آن در دهان.

گشاد شدن مردمک چشم ها، بالا رفتن دمای بدن و ضربان قلب و فشارخون، عرق کردن، لرز، رعشه، سرگیجه، گرگرفتگی، تاری دید، تهوع، بی خوابی، بی اشتهایی، توهم، ناهنجار های تنفسی، کما

قرص، کپسول، کاغذ

اشک

 

هروئین غلیظ و فشرده به همراه  داروهای آرام بخش و کورتن

استنشاق

لذت و سرخوشی، کج خلقی و افسردگی، احساس بی ارزش بودن و ولع فراوان برای مصرف مجدد، تیره شدن پوست، اضطراب و بی قراری، وابستگی شدید، کاهش سطح هوشیاری، عدم تعادل، بی حوصلگی، کاهش میل و توانایی جنسی، کاهش وزن، چرت زدن دائمی، بی توجهی به وضعیت بهداشتی و سلامتی

پودر کرم مایل به قهوه ای. عرضه به صورت کپسول یا در ورق آلومینیومی

تسبیح

 

آمفتامین، آیس

خوراکی، استنشاق

سکته‌ مغزی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، فراموشی، ضعف بینایی

دانه‌های گرد به صورت رشته‌هایی از جنس آمفتامین

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    اطلاعات بسیار ناقص و مملو از اشکال است.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      حالا اگه مطلب گفته بود این مواد خوبن همه میومدن نظر مثبت میدادن . ولی متاسفانه جوون های ایرانی علاقه شدیدی به نشئه جات و دود و دم دارن.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      50 88
      منفی ها به نظر بینام دوم آمار خوانندگان این صفحه که اهل مواد مخدرن رو نشون میده. ماشالا به این جامعه
  • علی IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    اولا ماریجوانا همون گله ، دوما که گیاه نرش اصلا گل نمیده ، سوما که این گیاه قرن هاست در جاهای مختلف دنیا مصرف میشه نه 4050 سال ، چهارما این ماریجوانا یا گلی که میگین تو ایران مصرف میشه در مقابل ماریجوانای کشورهای دیگه بسیار ضعیفتره و علف مدیکالی که پزشکان در دنیا مصرف میکنند از نوع ایندیکاست خالص است که سرتاسر ایران رو بگردین پیدا نمیکنید .
    • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      69 61
      نمی دونم چه اصراریه بگید گل بی ضرره. نوشته که گیاه جدیدی که با تغییرات ژنتیکی تولید شد، دو جنسیتی بود و برخلاف ماریجوانای طبیعی که گل های کمی دارد، بسیار پر گل است. در این گل ها 7برابر بیشتر از ماریجوانا ماده مخدر وجود دارد. درباره ماریجوانای طبیعی صحبت نمی شه. حرف درباره ماریجوانای تغییر ژنتیکی داده شده ست. اونی هم که تو بازار دست مردم می دن همینه. نه ماریجوانای طبیعی.
    • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      46 12
      علی جان مرسی بابت اطلاعات بهترت البته کاملتر هم میتونستی بزاری ولی همینم در مقابل اطلاعات جسته گریخته و یه چیزی از دیگران شنیده تو این گزارش خیلی بهتره.
    • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      76 25
      یعنی حالا بکشیم گلو خوبه؟؟؟؟
    • عباس IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      20 4
      چه حرفه ای :
    • ساسان A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      42 8
      در آینده نچندان دور بسیاری از مواد مخدر در دنیا آزاد میشه همین حالا خرید و فروش و مصرف ماریجوانا در تعدادی از کشور ها آزاده در امریکا هم ایالت های مختلف آزاد شده و قرار بر این است که در همین دو سه ساله بیشتر ایالت های این کشور مصرف و مبادله ماریجوانا را آزاد کنند.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      18 1
      واردیا
    • فرهاد IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      32 22
      حتما بزن داداش خیلی خوبه همین کوته فکری که ما انقد عقب مونده ایم بجای توجه به اصل موضوع تازه اومد داره تشریح میکنه که بگه خوبه از خبر آنلاین بعید چنین نظری رو انتقال میده که چی یعنی الان میخواهین بگین خیلی آزادی داریم ؟
    • علی IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      82 8
      کسی نگفت خوبه ... من میگم این متن اشکال داره .درستش اینه : اسم علمی گیاه : کانابیس تقسیم میشه به 3 زیر مجموعه : 1 : ردلاریس گلش خاصیت نعشه کننده ندارد 2 : ایندیکا : برای درمان بی خوابی ، اضطراب ، درد مفاصل و عضلانی استفاده میشود . 3 : ساتیوا : انرژی آور است و اکثرا توسط خواننده ها و نقاش ها استفاده میشود زیرا در طی نعشگی تمرکز را به شدت بالا میبرد . میزان سنگینی علف با توجه به میزان تی اچ سی گردهای سفید موجود بر روی برگ و گل گیاه که پس از 2 هفته از زمان گل دادن بر روی آن ظاهر میشود موجود در آن سنجیده میشود . وابستگی فیزیکی به این ماده 3 روز پس خودداری از بدن خارج میشود و مشکل اصلی وابستگی روانی است .
    • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      46 11
      میزان گلی هم که گیاه میده هیچ ربطی به تغییرات ژنتیکی نداره . گیاهان ایندور که کوتاه تر هستن و عمده زیرمجموعه ایندیکا را تشکیل میدهند و اصولا گل خانه ای هستن میزان گل کمتری میدن و گیاهان اوتدور که دارای برگ های سوزنی و کشیده با ارتفاع زیاد هستن و عمده زیرمجموعه ساتیوا را تشکیل میدهند بیشتر گل میدن .یه سری چیزاشم به دما و میزان آب و نور و میزان دی اکسیدکربن و صد البته نژادش ربط داره.
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    خبرجان بسيار مطلب آموزنده اي بود : دستت درد نكنه
    • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      48 27
      مگه مجبورین اطلاعات غلط به مردم بدین اگه منظورتون گراس هست که سالهاست تو دنیا استفاده میشه و ماده اولیه حشیشه و عوارضش هم به این بزرگی که نوشتین نیست شما میخاین مردمو بترسونین طرف مخدر نرن درست ولی فکر اون بابایی رو بکنین که بچش گرفتار میشه چرا مردمو میترسونین اینم بدونین تو دنیا مخدری نبوده که قابل ترک نباشه فقط باید معتادو از محیط خارج کرد قویترین مخدر توهم زا هم ال اس دی هست که خوشبختانه به علت گرونی تو ایران نیست و تو ارو÷ا استفاده میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    45 8
    ماشروم كي ميگه مرگ داره اندونزي ازاده براي فروش به گردشگران و منبع در امد از توريستها بالي
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    61 9
    پس چرا ماریجوانا رو دارن تو کشوراشون آزاد میکنن ؟ حتما علم اونها از ما کمتره
  • بهنام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    41 7
    گل همون گرس یا علف یا ماری جواناست ... این رو دیگه هر کسی می دونه بعد شما اینجا به عنوان ماده مخدر جدید ازش نام بردید
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    55 13
    خواهشن مردم رو به اشتباه ندازید "گل" کلا ماجراش از بقیه این مواد مخدر صنعتی جداست اگه شما میبینید این مواد تا به الان توی کشور هایی مثل آمریکا به عنوان مواد مخدر شناخته میشه بخاطر حجم زیادی از پولی هست که توی بازار سیاه برای خرید و فروش این ماده جابه جا میشه این ماده اگه درست مصرف بشه خیلی هم میتونه مفید باشه ،ولی این نکته درست هست که خیلی از کسایی که گل مصرف میکنن در نهایت به مواد مخدر صنعتی دیگه نهایتا کشیده میشین درسته چون خرید و فروش این ماده به شکل قانونی نیست وشما مجبورید اون رو از فروشنده های هارد کور دراگ تهیه کنید ،شما یادتون باشه توی همین مملکت سیگار و قلیون آزاده و این دوتا ضررشون چندین برابره "گل" هستش ،راستی هم وطن این روزا چیزی پیدا میشه که به ضرر بدن انسان نباشه؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    تا وقتی معنی معتاد یعنی مریض همین وضعه . معتاد فقط باید اعدام بشه . و حتی ی روز نباید زندان بره . مردم پولشون رو از سر راه نیوردن که بدن بابت معتاد . در ضمن دولت صد در صد مقصره . هم به خاطر اعدام نکردن معتادها هم به خاطر اینکه بابت معتادها داره ماهی 200 300 هزار تومن میده بهزیستی و مراکز ترک اعتیاد .
    • ایرانی ES ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      66 4
      خدایی نکرده بچه یا همسرت یا دوستت ناخواسته معتاد بشه ببینم بازم این حرفو میزنی اگر این حرف رو بزنی باید بدونی که جمعیت معتاد ایران میلیونیه
  • احمد ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    30 7
    تحقيقات در زمينه مواد روانگردان به سال هاي جنگ جهاني دوم و مصرف آن ها از هزاران سال در بين اقوام بومي آمريكا و ماياها در مراسم مذهبي رواج داشته. يك ذره با مطالعه مطلب بنويسيد بد نيست.
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    30 32
    عالی عالی عالی. خدا خیرتون بده. این چیزا رو بیشتر منتشر کنید جوونا هدایت شن. بازم ممنون.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    22 42
    با یک بار مصرف، طوری عملکرد مغز را مختل می کند که زندگی بدون آن غیرممکن می شود
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    12 10
    يكي بگه لازمه شناختن اين مخدرها چيست . . . ؟
  • وحید A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    18 13
    مرجانماری جوونا اصن اعتیاد نداره و پیدایشش در شرق بوده و برای افسردگی و آلزایمر استفاده میشه در پزشکی...در هلند پشت ویترین ها هست اما کمترین میزان مصرف رو دارهچرا؟چرا آزاده اما کمترین میزان مصرف رو داره؟آزاد بودنش باعث میشه جلو قاچاقچی و مافیای زیرزمینی و انواع فساد دیگه رو بگیره...نمیخوام بگم خوبه
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    58 3
    اونجاییش که گفته بالا سرت بزاری نعشه میشی خیلی بامزش :
  • رضا A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    78 21
    توی خبر گفتید با یک باز مصرف گل زندگی بدون اون غیرممکن میشه پس من که چندین بار مصرف کردم چرا زندگیم غیرممکنه نشده و الان سر و موره گنده در خدمت شمام ؟
    • سحر A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
      13 28
      تو ک سر و مورو گنده ای به معتادی ک بی مواد نمیتونی زندگی کنی،خودتونو همینجوری بد بخت می کنید دیگه.حالا هی دفاع الکی کنید.چند سال دیگه هم خدا کنه نظرت همین باشه،
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    31 4
    لطفا به این قبیل مطالب بیشتر بپردازین،متاسفانه افرادی که استفاده می کنن،نااگاه طوری از این مواد تعریف می کنن که ...اوباما هم می کشه،تو اروپا ازاده،باید جنبه داشته باشی،تفریحیه،...
  • سینا A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    34 10
    در ارتباط با مطلب فوق اگز یک رفرنس رفرنس نشان دادید بنده به عنوان دانشجوی ترم آخر داروسازی از درس خود انصراف میدم. علف یا .... به هیچ وجه خوب نیست عوارضی در طولانی مدت برگشت نا پذیر دارد ولی چرا مضرات آن اینچنین بی دلیل و منبع بیان شده نمیدانم؟ ما در دنیایی اینترنت زندگی میکنیم که آدم ها به راحتی هر حرفی باور نمیکنند بهترین راه برای دور کردن این افراد از این مواد اطلاع رسانی و جلب اعتماد جوان ها است نه اطلاع رسانی برای ترس آدم ها اسم دکتر محمدرضا یزدان نیاز را اینترنت سرچ کردم حقیقتاً کتالب یا مقاله ای از ایشان ندیدم .
    • محمد سعید A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      26 5
      من استاد روش تحقیق و متدلوژی از آمریکا هستم. بی تردید ذکر منبع در کار علمی لازم است. کارهای علمی دو دسته اند. علمی آکادمیک و علمی عمومی یا پاپولار ساینس به انگلیسی. دومی غیر علمی نیست، اما جمعیت هدف و ترمینولوژی متفاوتی دارد. ذکر رفرانس هم ضرورتی ندارد. فراوان دانشمندانی که با اولی مطرح شده اند. خدمت این آنها "خانگی" کردن علم است. در تلویزیون بی شمار پزشکانی را میبینیم که بدون ذکر منبع بیماری ها را به زبان ساده توضیح میدهند. یزدان نیاز یک آسیب اجتماعی "پیچیده" را به زبان ساده مطرح میکند. چرا "آسیب پیچیده"؟ چون اعتیاد با بیوشیمی، سیستم عصبی، ژنتیک و سیاست درگیر است. فردی که بتواند این فیلدهای علمی را به زبان ساده هم ارتباط دهد یک دانشمند عمومی است.
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    24 5
    توی مشخصاتت فقط ستون آدرس کم داشت
  • رضا IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    46 2
    ماشالاه همه هم کارشناسن :
  • محراب A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    12 14
    ممنون از اطلاع رسانی فوق العاده تون باباجون ملت نزده میرقصن، بعد شما اومدی مواد اولیه و... توضیح میدی البته جا داره قدردانی کنم از عزیزانی که خودشون این کاره هستن و اطلاعات جامع و کاملی از این جور چیز میزا دارن
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    43 4
    از گرد نخود هم بگید لدفا
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    25 14
    من چند سال پیش ماریجوانا کشیدم سه بار کلا نمومنه هاش فرق داره بعضیاش واقعا سنگینه کلا یه حس عجیبی پیدا میکنید بهتره بیشتر از پنج شش تا پوک به چیزی که نمیدونید غلظتش چقدره نزنید در مورد اثراتش سرچ کدم مشکل خاضی نداره ولی این گل رو نمیوم چیه در امریکا ماری جوانا ازاد شده بنابراین فکر نکنم چی مشکل داری باشه من یه سری مشکلات فکری داشتم که یه کم بهم انرژی داد حلشون کردم ولی دیگه ازش استفاده نکردم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    47 7
    در گلستانه چه بوی "علفی"می آید...
  • سایه IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    36 3
    خوب کشیدن یه پک سیگار هم مضره این موضوع ثابت شده میباشد. اما چرا در این متن از مواد بسیار مضر و نابود کننده ایی مثل کراک و یا شیشه اسمی برده نشده اگر منظورتان اطلاع رسانی بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    79 25
    دانه های "شاه دانه" به عنوان آجیل استفاده میشه . حالا برگ هاشو هم دود کنیم چی میشه مگه
  • رهام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    26 12
    والا من آدم میشناسم 3 ساله میکشه نه معتاد شده نه هیچی ب شخصه دیدم ک 1 ماهم نکشیده اینقد گندش نکنید این داستانا ک گفتی واسه شیشه ام صدق نمیکنه چ رسد ب گل
  • metal boy A1 ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    29 4
    آی اون اقایی که میگی معتادارو باید اعدام کرد اونطوری کسی تو ایران میمونه؟ همه رو از دم باید بکشن دیگه هـــــــــــــــه
  • pppp IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    40 2
    غلامه اونجاشم ک میگه بالاسرت باشه نعشه میشی
  • بی نام A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    19 6
    من چندباری گل کشیدم میشه بگید واقعا اعتیاد اوره یا نه چون من هنوز واکنشی دربدنم یا ذهنم ندیدم ک نشون دهنده تحریک ب کشیدن گل باشه راهنمایی کنید لطفا
    • سید A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
      31 11
      بکش اقا بکش
    • علی A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      9 6
      نه من 3 ساله گل میکشم نه مدام ولی هیچ وقت برنامه ریزی نکردم یا نسخش نموندم
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    27 38
    شعر نگید وقتی میگن بده حتما بده بعدشم چه لزومی داره که بکشی
  • f IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    30 4
    این هایی ک میگن بکش اکثرا خودشون کاسب هستن ومیخلن کارشون رونق بگیره.ولی خدا به همه عقل داده:من خودم نزدیک یک ساله میکشم والان قصد ندارم ی مدت طولانی سراغش برم.چون باعث میشه شما به مرور دچار مشکلات روانی بشین و...اونایی ک کشیدن میدونن چی میگم.خلاصه اگ نکشیدی ک سعی کن سمتش نرو اگرم میکشی حواست باشه.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    14 9
    هرکسی ک دنبال گل میره فکر میکنه اگه اینکارای مسخره رو دنبال کنه مشکلاتش حل میشه ..در حالیکه نمیدونه و خبر نداره. خودشو چطوری بدبخت میکنه مگه مشکلات آدم با کشیدن گل یا زهر مار دیگه حل میشه ..هرکسی ک قانع باشه توقعاتش از زندگی و خانواده زیاد نباشه دنبال اینکار نمیره،لطفا بدوستانتون اعتماد نکنید دوست یعنی دشمن ..خیلیها میگن دوسم منو معتاد کرد یا روم نشد به دستم بگم ن نمیکشم ..آقا جم کنین اینکارارو مگه آدم زندگی و آینده خودشو با این حرفا بیاد میده تورو خدا عاقل باشین هرکی گل بکشه آخرت عاقبتش میشه شیشه ای،وقتی طرف ی مدت گل بکشه بعدا میگه:برم دنبال ی چیزی ک بهتر ازین باشه من عینا دیدم ..خاهش میکنم اگه دیدین جوونتون چه دختر چینی پسر حرکات غیر عادی دارن ببرین دکتر حتی بزرگ ک شده ببرین
  • مهد A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    23 5
    من یکبار کشیدم فکم قفل شد دهانم خشک شد ضربان قلبم رفت بالا وحشت زده شدم وتوهم مرگ ومردن رو زدم که به دادم رسیدن و آدم حرف ای این کارو آوردن بالا سرم که بهم کره دادن و رب که وقتی خوردم یه کم نفسم باز شد بعدشم یه یکساعتی الکی میخندیدم برای من که خطرناک بود دیگه امتحانش نکردم اصلا باهاش حال نکردم کلا مغزو ریست میکنه ریست مغز هم حافظه رو مختل حالا خود دانی دوست دارین بزنین بفرما.
  • معتاد A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    10 5
    ماری جوانا یه روانگردان به تمام معناست. هرکی تجربه نکرده بیخود هوچی گری نکنه
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    9 5
    ایا گل ماری جوانا اعتیاد اور است؟؟
  • مهدی A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    13 5
    آقا نکشید، عزیز نکشید آدم با این مزخرفات بزرگ نمیشه و فقط خودشو هی تحقیر میکنه اون دوستی که دعوتت میکنه به کشیدن شک نکن میخواد سرتو زیر آب کنه فرار کن ازش تا بد زمین نخوردی
  • مینا A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    2 2
    من قراره بکشم ولی بااین نظراتی ک دیدم موندم تو دوراهی لطفا راهنمایی کنین
  • بی نام RO ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
    3 0
    من هر روز جلوی چشمم کسی رو که گل میکشه میبینم که از کجا به کجا رسیده و حالا معنی چت مغز رو فهمیدم، متاسفانه مصرف گل بیشتر جوونای ما رو تبدیل به احمق های بی مغزی کرده که سیاست گذاری شده تا نتونن از شعور و هوش و علم شون استفاده کنن