ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهور مصر در سخنانی عنوان داشت: آنچه که در یمن رخ می‌دهد نتیجه برخی اشتباهات در زمینه برآورد ماهیت رخدادهاست نه تحولات منطقه از جمله رخدادهای سوریه.

 عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در بخش سوم مصاحبه خود با روزنامه عربستانی عکاظ عنوان داشت: دو مساله است که باید بر آنها تاکید کرد، نخست اینکه هر چقدر هم اعمال فشارها شدید باشد و مداخلات خارجی از یک گروهی که می‌خواهد واقعیت جدیدی را در یمن تحمیل کند، قوی باشد اما بیشتر یمن تغییر هویت فرهنگی خود را نپذیرفته و نخواهند پذیرفت.

وی افزود: مساله دوم این است که نه مصر و نه عربستان و نه دیگر کشورهای جهان که خواهان برقراری صلح هستند، آماده نخواهند بود تا هرگونه تهدیدی که علیه منافع همگان صورت بگیرد را بپذیرند. حال این تهدیدها از هر نوع و از طرفی که می‌خواهد باشد.

رئیس‌جمهوری مصر تصریح کرد: مصر، عربستان، امارات و دیگر کشورها حامی اراده مردم یمن هستند که آشوب‌ها را نمی‌پذیرند و نمی‌خواهند یمن به سمت تجزیه و تقسم پیش برود و این مساله به هیچ‌وجه مورد قبول نخواهد بود که یمن به عرصه مناسبی برای درگیری‌های داخلی تبدیل شود و تروریست‌ها بر آن چیره شوند.

وی افزود: ما در وهله نخست باید با جدیت هرچه تمام‌تر مانع از این شویم که این اوضاع به کشورهای همسایه سرایت پیدا کند و یا اینکه به منافع کشورهای منطقه و جهان با هر توجیهی لطمه وارد شود.

رئیس‌جمهوری مصر همچنین عنوان داشت: قاهره می‌خواهد سوریه قوی باقی بماند و اراده مردم سوریه در اولویت قرار بگیرد و مصر می‌خواهد در کنار سوریه قوی بماند تا آینده بهتری برای این کشور رقم بخورد.

وی افزود: اگر مردم سوریه خواهان تغییر هستند بهتر این است که این تغییر از طریق راه‌حل سیاسی دارای توازن حاصل شود و مخالفان سوری به توافق‌هایی با نظام این کشور دست یابند و این تغییر براساس اراده آحاد ملت حاصل شود.

وی افزود:‌ مشکل در حال حاضر فقط در خصوص سوریه نیست بلکه درخصوص عراق نیز هست و شرایط به شدت به هم گره خورده است و هیچ راهی جز حصول توافق میان طرف‌های درگیر برای حل و فصل مشکلات وجود ندارد.

سیسی گفت: آنچه که در عراق رخ داده و می‌دهد نتیجه طبیعی فروپاشی دولتی است که در گذشته چه در صحنه داخلی و چه در سطح منطقه قدرتمند بود.

وی افزود: من به شخصه تمایل نداشتم که اوضاع این‌گونه شود و ساختمار نظام عراق فرو بپاشد و تروریست‌هایی به دلیل این شرایط در عراق لانه‌گزاری و هدف تخریب تمام منطقه را دنبال کنند.

وی افزود: چندین دلیل وجود دارد که به این مساله انجامیده است. دولت‌های منطقه باید با همکاری و هماهنگی اوضاع را رو به راه می‌کردند اما عکس این مساله رخ داد و آفت اختلافات در تمام منطقه شیوع پیدا کرد و همگان مسوولیت آنچه که در حال حاضر در منطقه رخ می‌دهد، بر عهده دارند و ما باید دیگر به گذشته توجه نکنیم و با مسوولیت برای اعتمادسازی میان خود عمل کنیم و به امور کشورها و منافع ملت‌های خود توجه داشته باشیم و اجازه ندهیم دستاوردهای ما از بین بروند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =