آیت الله شبیری زنجانی با انتقاد از شیوه آموزشی حوزه گفت: با این روش درس خواندن دیگر حوزه نمی تواند افرادی مانند شیخ طوسی را تربیت کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی، این مرجع تقلید همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه ها در جمع تعدادی از شاگردان خود مدرک گرایی و اجرای سیستم آموزشی دانشگاه در حوزه را آفت های حوزه امروز دانست.

ایشان در این باره گفت: الان یک طلبه را وادار می کنند در سال چندین درس متعدد مثل تفسیر و فلسفه و فقه و اصول بخوانند. این کار اشتباه است. انسان باید اهم و مهم کند. چیزی که برای یک طلبه لازم است فقه و اصول است. باید به طلبه گفت همه وقتت را روی فقه و اصول بگذار تا ملا شوی.

آیت الله شبیری زنجانی با اشاره به خاطره ای از امام خمینی (ره)، اجرای شیوه کنونی در حوزها را مغایر با خواست ایشان دانسته و افزود: یک روز برای گرفتن کتاب فلسفه به آقای خمینی مراجعه کردم. ایشان به من گفتند شما همین فقه و اصول را جدی بگیرید چون برای طلبه لازم است. اما در شیوه ای که الان اجرا می شود تمرکز طلبه در چندین درس باید تقسیم شود و دیگر طلبه خوب نمی تواند به فقه و اصول بپردازد.

مرجع تقلید شیعیان با انتقاد از سیستم زمان محور برای دروس حوزه گفت: ما با این شیوه که این کتاب را حتما تا فلان مدت بخوانید مخالفیم. درس محدودیت بردار نیست. گاهی باید روی یک عبارت مدت ها مطالعه و تفکر داشت. من یک روزی درس می دادم. به من گفتند این درس را تا پایان سال تمام کن گفتم با این شیوه درس نمی گویم.

آیت الله شبیری زنجانی افزود: حوزه اداره نیست که درس زود یا دیر تمام شود. با این شیوه دیگر نمی توان انتظار داشت امثال شیخ طوسی و شیخ مرتضی انصاری از حوزه بیرون بیایند. الان برخی از طلبه ها می گویند ما یک محدوده را تمام نکرده سال بعد به محدوده دیگر می رویم. خب این کار درست نیست.

وی مدرک گرایی را آفت دیگر حوزه ها دانست و گفت: مدرک گرایی سقوط علمی می آورد. وقتی که پای مدرک به میان می آید دیگر علم ملاک نیست همه به دنبال این هستند که برای خودشان مدرکی دست و پا کنند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    22 2
    احسنت خدا خیرتان دهد
  • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    8 1
    احسن به اين بزرگوارشايدبه عقل ناقص من آفت ديگرافتادن بعضي هادردام ماديگري باشد.
  • احمد یاداور A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    2 0
    ..... من یک روزی درس می دادم. به من گفتند این درس را تا پایان سال تمام کن گفتم با این شیوه درس نمی گویم. شاید بهمین دلیل هم بوده که حضرت جوادی املی از خواندن نماز جمعه کناره گیری کرده باشد . که یکعده بیان به همچین مقامات علمی ایی بگویند چی بگو چی نگو