روحانی: برنامه همکاری باآمریکا در مبارزه با داعش نداریم/لباس نقد را از تن تخریب گران در می آوریم/3

روحانی می گوید برنامه ای برای همکاری با آمریکا در مبارزه با داعش و گروهک های تروریستی نداریم.

به گزارش خبرآنلاین در ادامه نشست خبری رییس جمهور در هفته دولت، در پاسخ به سوالی در خصوص آینده مذاکرات هسته ای گفت: در جمع 5+1 آن کشوری که خیلی تردید است که آیا حسن نیت کافی برای توافق نهایی دارد یا نه، آمریکا است، بقیه کشورهای این گروه رفتاری نشان ندادند که بیانگر آن باشد نمی خواهند مذاکرات به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه فضای کلی در 7 کشور این است که به دنبال حل و فصل این مساله هستند، افزود: به این دلیل که راه قبلی راه غلطی بوده است. راه تحریم جواب نداده و به ضرر همه بوده است. راه گذشته بخت - باخت بوده است و امروز به دبنال راه برد - برد هستیم. مذاکرات سخت است، آسان نیست و حداقل 3 تا 4 مساله پیچیده وجود دارد که ساعت ها مذاکره شده و باز هم روی آنها مذاکره خواهد شد.

روحانی ادامه داد: ما مذاکره را برای به نتیجه رسیدن ادامه می‌دهیم و امیدواریم که اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد به توافق برسیم. تحریم‌هایی که دیروز انجام گرفته و به تعبیر آنها تحریم جدید نیست و مربوط به گذشته است به نظر ما کار درستی نبوده اما به اصل مذاکرات ما ضربه نمی زد. ولی باید این را در نظر داشته باشند که اصل و پایه مذاکرات صداقت است و این اقدامات به صداقت و اعتماد در مذاکرات آسیب می زند. امیداوریم در فرصت باقیمانده به توافق برسیم اگر به توافق نرسیم هم مثل گذشته ممکن است تمدید شود.

رییس دولت تصریح کرد: ولی آنچه تاکید داریم این است که بازگشت شرایط به یک سال گذشته امکان ناپذیر است و اگر به توافق نرسیم به معنای آن نیست که سازمان تحریم باقی می ماند، دیوار تحریم در هم شکسته شده و باقی هم نخواهد ماند. مسیر مسیری است که ما برای شکستن تحریم ها ادامه می دهیم. در مذاکرات جدی هستیم و با حسن نیت جلو می رویم.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون روابط با کشورهای منطقه خصوصا عربستان نیز اظهار داشت: ایران روابط خوبی با

همسایکان از جمله عربستان را در دستور کار دارد، اختلاف نظرهایی که بین ما و عربستان است نسبت به روابط دوجانبه ما نیست این اختلافات نسبت به منطقه است. از شمال آفریقا تا خاورمیانه. اختلاف نظرهایی که داریم هنوز هم وجود دارد ممکن است بعد هم باشد.

روحانی با بیان اینکه ما معتقدیم راه حل این اختلاف نظرها مذاکره و راه حل پیدا کردن است نه فاصله گرفتن، خاطرنشان کرد: همیشه آماده مذاکره بودیم و الان هم هستیم. امروز شرایط منطقه متفاوت شده است اسرائیل در غزه شکست خورده، تروریست ها شکست سخنتی در سوریه و لبنان و عراق داشتند، اوضاع افغانستان و پاکستان ایده ال نیست که همه این مسائل در نگاه ما به منطقه تاثیرمی گذارد با این وجود ما آماده گفتگو و به تفاهم رسیدن با عربستان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف دیدگاه وجود دارد و ممکن است همه آن حل نشود. ما با ترکیه هم روابط صمیمانه ای داریم ولی نظر مشابهی درباره سوریه نداریم. با عربستان هم می توانیم روابط خوبی داشته باشیم ولی گاهی نظرات متفاوتی هم داشته باشیم.

وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال همکاری با آمریکا در مبارزه با داعش گفت: قبلا اشاره کردم که ما با هر کشوری که بخواهد با تروریست مبارزه کند آماده کمک هستیم، همه آنهایی که در برابر قدرت های تروریستی مبارزه می کنند را کمک خواهیم کرد. اما ندیدیم که آمریکایی ها اراده جدی در این خصوص داشته بااشند. طالبان و القاعده و بقیه گروهک های تروریستی چطور بوجود آمده اند؟ همین ها در سوریه سه سال مردم را می شکتند و آمریکایی ها هیچی نگفتند و کاری نکردند در عراق به کشتار مردم پرداختند و تازه که می خواهد مبارزه کند می گویند می خواهیم از سفارت خانه و کنسولگری های خودمان حفاظت کنیم.

وی گفت: اینکه مبارزه با تروریسم نیست و معنای خیلی بدی دارد و آمریکایی ها باید از این لحن بیان شرمنده باشند. همه دنیا باید در برابر ترور بایستند و از همه توانش استفاده کند. اگر کشوری در دنیا با ترور مبارزه کند خوب است و مورد استقبال ما است ولی هیچ برنامه ای برای همکاری با آمریکا در این زمینه نداریم.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره برنامه مشخص و مدون براي استفاده از فرصت سفر به نيويورک براي توافق هسته اي گفت: سفر من به نيويورک معلوم نيست. البته امسل يک اجلاس هم براي محيط زيست هست. البته اگر من هم نروم وزير خارجه اين سفر را انحام خواهد داشت و در نيويورک وزراي خارجه با هم ديدار مي کنند و قبل از نيويورک هم  يک نشست کارشناسي انجام خواهد شد. اميدوارم از فرصت سازمان ملل استفاده بکنيم. 

رئيس جمهور همچنين درباره انجمن صنفي روزنامه نگاران نيز گفت: دولت در فکر تهيه لايحه اي در اين زمينه است که اين راه گشوده بشود. دولت در بعضي از زمينه ها بايد با قواي ديگر همکار يبکند .اينگونه نيست که دولت يک تصميم بگيرد و قوه ديگر تصميم ديگري بگيرد. دولت اين کار را دنبال خواهد کرد. فقط بگويم که قول هايي که داده ايم را فراموش نکرده ايم.

روحاني درباره سوالي درباره تغيير وجهه ايران در خارج و اينکه برخي عليه شما ايستاده اند ، گفت: اما ممکن است نظرات هم در کشور واحد نباشد. کسانی باشند حامی دولت باشند به جد. کسانی باشند هم از دولت حمایت کنند و هم منتقد دولت باشد و هم کسانی باشند که مخالف باشند. اشکالی ندارد. در کشور ما این مسائل پذیرفته است. این دولت راهی را ادامه میدهد درصدی حامی هستند و افرادی هم ممکن است نظرات دیگری داشته باشند. آنچه از نظر ما قابل قبول نیست تخریب است. تخریب دولت یا سنگ پیش پای مجریان گذاشتن قابل قبول نیست و مردم نمی پذیرند و اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد را به تن کند و عمل تخریب انجام دهد آن لباس را زود از تنش درآورده و به مردم معرفی کرده و می گوییم لباس تقلبی است. نقد مورد استقبال دولت است حتی اگر لحنش تند باشد.
وي افزود: من در طول این یکسال بسیار باحوصله بودم نسبت به منتقدین اما نشان دادم نسبت به تخریب بسیار قاطع خواهم بود. چون تخریب یعنی علیه ملت قدم برداشتن و این قابل قبول نیست. اقلیت حق نقد دارد و حق سخن گفتن دارد اما حق تخریب ندارد. اگر خواست تخریب کند در برابرش دولت و اکثریت می ایستند. تا اینجای کار مشکلی در مسیر راهمان آنچنان که شما در سوالتان بود من نمی بینم. دولت به راه خود ادامه میدهد احساس ما این است که اکثریت قاطع مردم حامی دولت هستند و نظرسنجی ها همین را نشان میدهد. در برنامه هایمان، در حد یکسال خود را موفق می دانیم. البته هر دستگاه اجرایی مشکلاتی دارد که باید تحمل کند.

ادامه دارد...

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    62 3
    آقای روحانی عزیز..اکثریت مردم ایران خواهان رفع تحریمها و با ثمر رسیدن مذاکره با 51هستند......دعای مردم بدرقه راه شما.. عدم موفقیت شما مطمیننا تاثیر منفی روی روح و روان ملت داره......اوناییکه جنگ میخوان و میخوان شهید شن رو بفرستینشون لب مرز نگهبانی بدن و با تروریستای جیشالعدل روبرو شن..
  • بی نام EU ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    5 74
    گر منتقدی باش ولیکن به جهنم ما جمله همه منتقدانیم ولیکن به جهنم
    • بی نام EU ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      34 2
      ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      20 0
      انتقادتان روی چشم. دکتر عزیز نسخه ای برای "لرزیدن" تان داد.
    • بی نام EU ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      7 0
      برو یه جای گرم لرزان عزیز
    • حمید A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      6 0
      ما لیاس نقد را از تن تخریب گران در می آوریم
  • امیرحسین IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    8 0
    وي افزود: من در طول این یکسال بسیار باحوصله بودم نسبت به منتقدین اما نشان دادم نسبت به تخریب بسیار قاطع خواهم بود. چون تخریب یعنی علیه ملت قدم برداشتن و این قابل قبول نیست با این جمله خیلی حال کردم.رییس جمهور باید در مقابل تندروها و علین منافع ملی قاطع باشه.مرسی روحانی عزیز و دوست داشتنی
  • مجتبي A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    1 0
    روحاني دوستت داريم خوشم مياد جلوي تندروها كم نمياري