روحانی: هیچ گروهی حق ندارد کار خودسر در زمینه فرهنگ کند/مبنای ما ادامه مذاکرات هسته ای است/1

کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در محل نهاد ریاست جمهوری آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاين رئيس جمهور در آغاز چهارمين کنفرانس خبري خود ضمن تبريک ولادت حضرت معصومه و گراميداشت هفته دولت گفت: دولت در سالي گه گذشت در زمينه هاي مختلف قدم هايي که برداشته است در مقاطع مختلف براي مردم تشريح و توضيخ داده است و امروز هم که آخرين روز هفته دولت و در واقع وارد دومين سال کاري شده ايم نکات مهم را مي گويم. در زمينه مسايا اقتصثادي دولت موفق شده است که تورم را در طول يک سال گذشته مهار بکند و به وعده اي که به مردم داده بود که تورم را به 25 درصد برساند امروز آمار ما مي گويد تورم امروز 23.2 است. پس وعده اي که به مردم داده شده بهتر از آن محقق خواهد شد. البته تصميم دولت بر اين است که کاهش تورم را در سال هاي بعد هم ادامه بدهد. يعني در سال 95 تورم يک رقمي بشود. اميدوارم خداوند و مردم کمک کنند که به اين هدف دست پيدا کنيم. اگر اين عملياتي بشود پس از 40 سال محقق خواهد شد. مسئله دوم بحث رکود است که مهمترين مسئله اقتصادي است. تلاش بر اين بود که در سال 92 از رشد منفي کاسته شود. در سال 91 رشد منفي منهاي 6.7 بوده و در سال 92 منفي 1.1 بوده است. بنابر اين ماتا حدي رشد منفي را کاهش داديم . البته اين آمارهايي که مي گويم مربوط به مرکز آمار بوده است.

اهم اظهارات رئيس جمهور در ادامه مي آيد:

*در سال 93 تمام تلاش ما اين است که ما از رکود خارج بشويم و رشد ما مثبت باشد. پيش بيني ها بر اين مبناست و انشاالله از رکود خارج خواهيم شد. در اين زمينه دولت برنامه هاي مفصلي داشته است. بسته خروج از رکود 177 بند دارد که سي بند آن که نياز به قانون دارد تقديم مجلس شده است و ما بقي هم دستور العمل اجرايي صادر شده است. اميدواريم از رکود عبور کنيم. طبيعتا اگر رشد توليد داشنته باشيم معضل اشتغال حل خواهد شد. بيکاري يک مشکل اساسي در سراسر کشور است. ما امسال اميدواريم ، پيش بيني هايي که داريم را برسيم. در حال برنامه ريزي است. برخي مربوط به مصوبات مجلس است، برخي هم مربوط به روابطي است که به کشورهاي ديگر داريم. انشالله تا پايان سال خرکت خوبي در اشتغال خواهيم داشت.

*در زمينه در آمد مي دانيد که ما بودجه را اصلاح کرديم. بودجه 150 هزار ميلياردي را تقديم کرديم. در پايان سال رقمي که تحقق پيدا کرد نزديک آن چيزي بود که اعلام کرديم. تا پايان سال بعيد است که همه بودجه را محقق کنيم اما همه تلاش ما اين است که بودجه عمراني را حتي الامکان عملياتي بکنيم. در 5 ماهه اول امسال رقم بودجه عمراني که تخصيص داديم نسبت به پارسال 3.2 برابر است. اما بودجه استاني 13 برابر بودجه سال گذشته است. بنابر اين يک تحرک خوبي در بودجه استاني داشته ايم. در زمينه مسايل اقتصادي نکات فراواني وجود دارد. در زمينه وضع آب، وضع لوله کشي ها و زهکشي ها ، مهار آب ، بهروي درست در زمينه کشاورزي دولت قدم هاي بسيار مهمي برداشته است.

*ما در سال جاري 10 ميليارد دلار در زمينه آب اختصاص داده ايم. البته 2 ميليارد آن امسال تخصيص داده مي شود و ما بقي در سال هاي آينده. تحول عمده اي در اين زمينه به وجود خواهد آمد. دو مار بايد انجحام شود، يکي مهار آب هاي مرزي و بالابردن بهروه وري در زمينه کشاوري است. ما اگر بتوانيم در کشاورزي صرفه جويي کنيم مي توانيم کمک بزرگي در جل معضل آب کشور داشته باشيم. در اين زمينه در استان هاي غربي ، خوزستان و سيستان  بلوچستان طرح هاي بزرگي داريم. ما در سفر استاني مبناي ما بر اين است که پروژه هايي که اعلام مي شود امسال يا نيمه اول 94 به اتمام مي رسد و طرح هايي که اعلام مي شود که ظرف دولت يازدهم  اجرايي بشود يا بخش اعظم آن ظرف سه سال آينده اجرايي شود.

*در زمينه بحث انرژي دولت تلاش زيادي کرده است که نفت و ميعانات گازي را به اندازه نياز کشور بفروشد. آن مقداري که جز برنامه ريزي ما بوده است عملياتي شده است. ظرفيت توليد نفت و گاز را بالا برده ايم. انشا الله امسال 100 ميليارد متر مکعب به توليد گاز افزوده خواهد شد. همچنين در طرح هاي مشترک با همسايه است. در زمينهه کشاورزي وضع ما از سال گذشته بهتر است. مثلا در توليد گندم امسال بالاي 7 ميليون تن تا کنون خريداري شده استو نسبت به پارسال خيلي متفاوت است. بقيه محصولات هم خوب بوده است. برنامه ريزي که وزارت جهادکشاورزي داشته است نشان مي دهد که در سال هاي آينده کشاورزي ما متحول خواهد شد.

*در زمينه محيط زيست که مسئله بسيار پيچيده و مشکل ما بوده است ، قدم هايي را برداشته ايم. در شهر هاي بزرگ وضع هوا نسبت به گذشته است. بعضي ها نوشته بودند که ما مرهون باد هستيم. اما آن روزي که باد نيست از سال پيش بهتر است. در اين شهرهايي که بنزين يورو 4 توزيع مي شود تاثيرگذار بوده است. مشکلات زيادي داريم که در حال برنامه ريزي هستيم. برخي کشورهاي همسايه بايد ياري و کمک کنند . در زمينه سلامت نياز ندارد که من توضيح بدهم. در بخش سلامت کار بزرگي را دولت شروع کرده است که در تاريخ ايران بي سابقه بوده است. اميدوارم بتوانيم بار مردم در بخش درمان را کاهش دهيم. در شهرهاي هرکس که بستري مي شود 10 درصد و در روستاها 5 درصد پرداخت مي کند.

*در زمينه مسايل داخلي و سياسي، همه تلاش ما اين است که به برخي ها بفهمانيم که شکاف ها رو به کاهش است. ما شکاف ها را کم  مي کنيم. ما مي خواهيم ملت و امت واحده باشيم. بدون وحدت و هماهنگي عبور از اين پيچ تاريخي مد نظر رهبري امکان پذير نيست. البته جناح ها واحزاب همه فعاليت خود را انجام مي دهند. جامعه نبايد دو قطبي شود. همه احزاب در چهارچوب قانون اساسي بايد فعاليت کنند. دولت شکاف بين اقوام و مذاهب را مصمم است که بردارد. ممکن است برخي ها خوشحال نباشند. اين کار را ضروري مي دانيم. تمام اقوام و مذاهب و اديان زير يک چتر واحد به نام ايران و زير يک پرچم به نام جمهوري اسلامي  خواهند بود. کشور ما يک دولت بيشتر ندارد. در مسايل اجرايي، تصميم گيري با دولت است و دولت تصميمات خود را عمل خواهد کرد. در چهارچوب وعده هايي که رئيس جمهور به مردم داده ايم. از هيچ وعده اي که داده ايم عقب نشيني نخواهيم کرد. اگر ما را مجبور کنند که به راست يا چپ بپيچيم به مردم اعلام خواهيم کرد. اما مسير ما نه يمين و نه شمال است. اکثر مردم ما خواهان اعتدال هستند. جامعه ما جامعه اعتدال خواه است و از افراط و تفريط خيري نبرده است. اگر گروه کوچيکي هستند که مي خواهند مسير افراط و تفريط را بروند مي خواهيم به مسير اعتدال بيايند. مسير خير ، مسير اعتدال و عدل است.

*در زمينه مسايل فرهنگي ما معتقديم که فرهنگ جامعه ما پرچمش بايد بر دوش صاحبان فرهنگ باشد و آن ها با تجربه و دانشي که دارند اين کار را خواهند کرد. معيار ما قانون است. هيچ گروه و جمعيتي حق ندارد کار خودسر در زمينه فرهنگ کند.

*مبناي ما در سياست خارجي اين است که چهره واقعي ايران و انقلاب اسلامي به جهانيان معرفي بشود. اسلام رحماني براي جهانيان تفهيم بشود، مردم ايران اهل ادبند و اخلاق و فرهنگند و مي خواهند با ملت هاي ديگر زندگي مسالمت آميز داشته باشند. در طول 100 و 200 سال گذشته مي بينيد که ايران به کشور ديگري تجاوز نداشته است. ما مي خواهيم با کشورهاي منطقه و همسايگانمان روابط خوب و ونزديکي داشته باشيم. بسياري از سران کشورهاي همسايه به ايران سفر کرده اند. برنامه ما اين است که با همسايگان و منطقه با وحدت و برادري زندگي کنيم و براي مشکلات به کمک مظلوم بشتابيم. هرکجا باشد ما با ترور و خشونت مخالفيم و هر کشور و ملتي که کمک بخواهد ما کمک مي کنيم. در اين زمينه کمک هاي ما به کشورهاي عراق و سوريه و فلسطين

*در زمينه هسته اي مبناي ما ادامه مذاکرات با 1+5 است. اگر زياده خواهي نباشد، ما در فرصت باقيمانده مي توانيم به توافق و تفاهم نهايي برسيم. البته مسير پيچيده است اما پيشرفت کرديم و موفقيت به دست آورديم و اميدواريم در ادامه هم به توافقات مناسب دست پيدا کنيم.

ادامه دارد...

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 3
    اونم چه مذاکراتی....