روحانی:تحریم‌های جدید آمریکا با توافق ژنو سازگار نیست/بر اساس توهمات عمل نمی کنیم /2

روحانی گفت برنامه ای برای سفر به عربستان ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی رییس جمهوری در نشست خبری خود با خبرنگاران و رسانه های داخلی و خارجی به مناسبت هفته دولت، در پاسخ به سوالی پیرامون هدف گذاری دولت در بحث تورم امسال و دو سال پیش رو، گفت: من نگفتم در پایان امسال تورم 20 درصد خواهد بود گفتم زیر 20 درصد، که می‌تواند هر رقمی باشد. ما رقم نهایی را چند ماه دیگر اعلام خواهیم کرد که دقیقا پیش بینی ما از تورم در اسفند چه مقدار است.

وی تصریح کرد: سال قبل برنامه ریزی ما این بود که در پایان سال 92 تورم به 35 و در 93 به 25 برسیم. در سال گذشته به 34 درصد رسیدیم، امسال هم برنامه 25 درصد بود و بحث های زیادی در جمع اقتصادی ما مطرح بود که اگر هدف این باشد با چه مشکلاتی در سال بعد روبرو می شویم لذا عدد را به زیر 25 درصد انتقال دادیم.

رییس دولت با تاکید براینکه ما دو هدف را دنبال می کنیم، خاطرنشان کرد: یکی اینکه می خواهیم مهار تورم را ادامه دهیم و سال 94 این نرخ پایین تر بیاید لذا باید ببینیم تورم امسال و سال 93 چه مقدار باید باشد که با این هدف سازگار باشد. لذا تورم باید حتما زیر 20 درصد باشد تا سال بعد هم تداوم داشته باشد. ولی عدد آن را در دو سه ماه آینده اعلام می کنیم.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص مبارزه با تروریسم منطقه ای، گفت: همانطور که سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کردم مبنای ما این است که همه کشورهای جهان علیه خشونت و افراطی گری دست به دست هم دهند تا جهانی عاری از خشونت داشته باشیم. پیش بینی کرده بودم که اگر دنیای در این زمینه اقدامات جدی انجام ندهد گرفتار خشونت و افراطی گری خواهد شد که نه تنها خاورمیانه بلکه بسیاری از کشورهای دیگر را مبتلا کند و امروز می بینیم که تروریسم در منطقه ما چه می کند و متاسفانه هم گروهک های تروریستی مشغولند هم رژیم صهونیستی.

وی ادامه داد: اینکه چگونه باید با ترور مبارزه کرد مهم این است که کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریزم را دارند در ادعای خود جدی باشند و با اعمال آنها هم سازگار باشد. همین گروهک های تروریستی پارسال در سوریه بودند و ما بارها گفتیم اینها خطرناک هستند ولی باور نمی کردند، مان گروه امروز در عراق مشغول جنایت هستند. اینکه یک آمریکایی کشته شود یا مردم عراق از نظر ما جنایت است، جنایت جنایت است و ما آن را محکوم می کنیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه موضوع ترور و خشونت موضوعی جهانی و انسانی است، افزود: هر انسان بی گناهی در دنیا کشته شود بشریت ذبح شده و قربانی شده است. بنابراین تصمیم ما بر مبارزه با ترور است و هرکه تلاش کند ما هم استقبال می کنیم. ما در مطنقه خودمان برای مبارزه با این امر نیاز به همکاری و ائتلاف بین کشورهای منطقه داریم.

روحانی در خصوص سفر به عربستان نیز گفت: فعلا تصمیمی برای زیارت خانه خدا ندارم هرچند همیشه مشتاق زیارت حرم پیغمبر هستیم ولی فعلا برنامه ای نداریم.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به جدیدترین تحریم های آمریکا، اظهار داشت: تحریم غیرقانونی تجاوز به حقوق ملت ایران است و باید با همه توان و قدرتی که داریم در برابر این تجاوز باستیم. بهانه آنها این است که ما جاهایی را تحریم کردیم که تحریم را دور زدند.

روحانی با تاکید براینکه ما تحریم را دور می زنیم، خاطرنشان کرد: با افتخار هم دور می زنیم چون آن را غیرقانونی می دانیم حتی برخی تحریم ها را جنایبت علیه بشریت می دانیم. بنابراین ما حتما در برابر هر تحریم ایستادگی می کنیم و راه حل های خودش را پیدا می کنیم ما دست روی دست نمی گذاریم.

روحانی گفت: این اقدام جدید آمریکا هم کار زشتی بوده است و با روح توافقات سازگار نیست آنهم در شرایطی که در حال مذاکره برای توافق نهایی هستیم این اعمال با سیاست حل معضلات جهانی از طریق مذاکره سازگار نیست و با مسیر اعتماد سازی منطبق نیست. ملت ایران با آمریکایی ها اعتماد ندارند و خوب بود آمریکایی با رفتارشان زمینه را فراهم می کردند که حداقل این اعتماد درست شود ولی این رفتارها این بی اعتمادی ها را عمیق تر می کند. ما این اقدام را برخلاف روح توافق ژنو می دانیم.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره توصيه هاي رهبري به دولت گفت: همه نکاتي که مقام معظم رهبري در ديدار با دو لت فرمودند دولت برنامه ريزي و اجراي و عملياتي خواهد کرد. مسايلي هم که مربوط به سال هاي گذشته است ما در چهارچوب قانون عمل خواهيم کرد. اگر قوه قضائيه فردي را محکوم کرده است و دادگاه فردي را از حقوق اجتماعي محروم کرده است ما عمل مي کنم. اما توهم اينکه آقايي در يک عکسي بوده است ما اين را نمي پذيريم که کسي بخواهد بر مبناي توهمات محکوم بکند ويا بگويد که اين فرد محروم از حقوق اجتماعي است. هر فردي که طبق حکم دادگاه محروم بشود ما اجرا مي کند. معيار ما قانون است. البته آنچه که مقام معظم رهبري که خطاب به وزرا بود حتما وزرا به فرمايشات ايشان عمل مي کنند .

روحاني همچنين در پاسخ به سوالي درباره تحريم هاي جديد و سفر احتمالي به نيويورک و ملاقات با اوباما هم گفت: بخش اول را پاسخ دادم. آن ها مدعي هستند که تحريم جديد نکرديم و چون تحريم دور زده شده ما دوباره اجرايي مي کنيم. اگر اين حرف درست هم باشد با روح توافق ژنو منافات دارد. اصل تحريم ها هم غير قانوني است. درباره سفر به نيويورک هم هنوز من تصميم نگرفتم و برنامه اي هم براي ملاقات با اوباما ندارم.

وي در پاسخ به سوالي درباره اينترنت پرسرعت هم گفت: مسئله پيشرفت علم بسيار اهميت دارد و يکي از اعداف دولت است و مقام معظم رهبري همواره روي اين مسئله تاکيد دارند و دولت هم همواره تاکيد مي کند که پيشرفت هاي علمي بيش از اين باشد. من آمار شرکت هاي دانش بينيان ما و ... حتي بر مبناي مقالات ، ما پيشرفت قابل ملاحظه اي کرده است. چند ماه ما از 17 به 15 رسيده است. برخي فکر مي کنند مثل نمره دبيرستان است. يکي از راه هاي پيشرفت علمي اينترنت پرسرعت است. اگر شما بخواهيد يک مقاله اي را دانلود بکنيد گاهي آدم خوابش مي برد. مبناي اين دولت اضافه کردن پهناي باند است. اين تصميم دولت است. اين تصميم در شوراي عالي فضاي مجازي اتخاذ خواهد گرفت. يکي از تصميمات اين دولت ايجاد شبکه هاي ملي اطلاعات است. دولت اين کار را خواهد کرد. در آن شبکه ملي سرعت خيلي بيشتري را شاهد خواهيد بود. 

ادامه دارد....

29/220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    47 28
    مرگ بر آمریکای دروغگووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو