۰ نفر
۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱

واحد مرکزی خبر نوشت:

نخست وزیر ترکیه در آخرین روز نخست وزیری خود در کنگره فوق العاده حزب حاکم عدالت و توسعه که برای انتخاب رهبر جدید حزب برگزار شده است ، خداحافظی کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا ، رجب طیب اردوغان سخنان خود را با تشکر از اعضا و هواداران حزب حاکم عدالت توسعه، همه کسانیکه در رشد ترکیه سهمی داشته اند و 75 میلیون مردم ترکیه آغاز کرد.
اردوغان با اشاره به اینکه وی اولین رییس جمهور منتخب مردم است از کسانیکه در این راه از وی حمایت کردند تشکر کرد و گفت : این حمایت نشان دهنده آنست که ترکیه تا چه حد به رشد دمکراتیک رسیده و از نوگرایی هراسی ندارد.
وی با اشاره به 13 سالی که رهبری حزب عدالت و توسعه را عهده دار بوده است ، گفت : این وظیفه امروز به پایان می رسد و فردا پس از سوگند در مجلس وظیفه خود را به عنوان دوازدهمین رییس جمهور ترکیه آغاز خواهد کرد و این شروعی خواهد بود برای ترکیه نوین.
وی افزود : آنچه که امروز تغییر خواهد یافت ، افراد هستند و هیچ تغییری در خطی که آغاز کرده و ادامه داده ایم ، بوجود نخواهد آمد.
اردوغان با اشاره به اینکه هرچند که حزب عدالت و توسعه 13 سال پیش تاسیس شده است اما این حزب ادامه حرکتی است که قرن ها پیش آغاز شده است و طی آن ، هزاران نفر جان خود را در این راه فداکرده اند.
وی با یادآوری روزهای نخستی که حزب عدالت توسعه زمام امور را در دست گرفت گفت : در آن روزها ترکیه زیر بار بدهی های جاری فلج شده بود و دولت برای پرداخت بدهی های خارجی، مقروض کارمندان و کارگران خود می شد و سازمانهای مالی جهانی با سوء استفاده از این ضعف، اجازه دخالت در سیاست های داخلی ترکیه را هم به راحتی به خود می دادند. اما حزب حاکم عدالت و توسعه این روند را تغییر داد و اوضاع تا به حدی بهبود پیدا کرد که علاوه بر باز پرداخت تمام بدهی ها ، درآمد سرانه ملی طی این مدت از 3500 دلار به 11 هزار دلار رسید.
اردوغان با ابراز امیدواری از اینکه احمد داوداغلو به خوبی از عهده وظیفه رهبری حزب و نخست وزیری ترکیه برخواهد آمد گفت : هر جدایی یک وصال است و من در زمان ریاست جمهوری هم در کنار مردم خواهم بود و برای رساندن ترکیه به اهدافی که برای سال 2023 یعنی یکصدمین سال اعلام جمهوریت تعیین کرده ایم ، تلاش خواهم کرد.
وی در پایان گفت : پنجشنبه شب پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری ، احمد داود اوغلو را به عنوان رهبر بزرگترین حزب مجلس مامور تشکیل دولت خواهد کرد.
در کنگره انتخاباتی حزب عدالت و توسعه که برای انتخاب رهبر جدید حزب برگزار شده (و همچنان ادامه دارد) احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان تنها نامزد انتخاباتی شرکت دارد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    از شش سال پیش ترکیه بودم و از نزدیک نحوه تحقیر گروههایی از مردم این کشور را شاهد بودم که چطور دختران باحجاب با اکراه روسری خود را در درب ورودی دانشگاه برمیداشتند یا چطور نام "کرد" با "ترور" هم قافیه بود... اردوغان مردی بود که جرات ایستادن در برابر ظلم های یک سیستم وابسته به کودتای نظامیان ضد دین و فاشیست را داشت و برای آشتی گروههای مختلف جامعه اعم از دیندار و لاییک، کرد و ترک تلاش کرد. نامش بدون شک در تاریخ تلاش ترکیه برای رسیدن به یک دموکراسی کامل جاوید خواهد ماند.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      6 9
      فعلاً که داره از داعش حمایت میکنه.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      2 7
      تا حرف می زنید راجب کشور داری می روید سراغ دختر ها . منطق تون اشکال داره .اردوغان از اوضاع ایران استفاده کرد تحریمها ومسافران ایرانی .بی خودی جو نگیرتت .راستشو بگو
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    9 6
    مرد بزرگ