۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰

میراث دانشنامه حج و حرمین شریفین یکی از کتاب‌های مهم در زمینه حج است که به تازگی 5 جلد اول آن از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، میراث دانشنامه حج و حرمین شریفین یکی از کتاب‌های مهم در زمینه حج و حرمین شریفین است که به تازگی از سوی موسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.

هر سال تعداد زیادی زائر برای انجام مناسک حج تمتع و عمره به سرزمین وحی مشرف می‌شوند و با انبوهی از مسائل روبرو هستند. پژوهشکده حج و زیارت بر همین مبنا دانشنامه حج و حرمین شریفین را پی‌ریزی کرده که تا کنون ۵ جلد آن منتشر شده است. این دانشنامه، می‌کوشد با تولید مقالات متقن و تحقیقی، بنایی باشد برای رفع سؤالات و شناسایی فرهنگ حج و حرمین شریفین.

طرح اولیه این دانشنامه در سال ۱۳۸۷ تصویب شده و پس از طی مراحل مختلف، اکنون ۵ جلد اول آن منتشر شده و پیشبینی می‌شود به ۲۰ جلد برسد.

در مقدمه کتاب آمده است:
حج و حرمین با بسیاری از علوم دینی و انسانی گره خورده‌اند و ابعاد گوناگون آن‌ها در فقه، کلام، تفسیر، حدیث، تاریخ، جغرافیا، هیئت و جامعه‌شناسی کاویده می‌شوند. حوزه مطالعات و پژوهش‌های حج­محور، گستره شگفتی دارد؛ در این حوزه گسترده و مبارک، شماری از محورها، اهمیت بیشتری دارند؛ از جمله مکه و مدینه‌پژوهی، تبیین فقهی و اجتهادی مناسک، تشریح آداب و اسرار حج و سفرنامه‌نویسی. در محور مناسک‌پژوهی، هر یک از مذاهب بزرگ اسلامی، آثاری گرانقدر پدید آورده‌اند؛ همچنین در حوزه مطالعات تاریخی و جغرافیایی، دور از واقع نیست اگر بگوییم هیچ شهری به‌اندازه مکه و مدینه در کانون توجه تاریخنگاران و جغرافیدانان نبوده است. هیچ رخداد یا مکانی در این دو شهر مقدس، از نظر پژوهشگران مسلمان پنهان نمانده است. حتی تحولات سیاسی معاصر در جهان اسلام، آن‌گاه که به مکه و مدینه پیوند می‌خورند، اهمیتی ویژه می‌یابند. در سده‌های پیشین نیز آثار فراوانی اخبار مکه یا اخبار مدینه را پژوهیده‌اند.

سفرنامه‌ها نیز فصلی درخشان در گستره مطالعات حج‌پژوهی‌اند. بسا اطلاعاتی نادر و نایاب و دانستنی‌هایی ارجمند و ارزشمند از اوضاع سرزمین‌های اسلامی که از افق سفرنامه‌های حج برآمده‌اند و در جایی دیگر، طلوعی ندارند. پاره‌ای از این آثار، چنان ارزشمند و گرانمایه‌اند که کمتر محصول فرهنگی دیگری را می‌توان با آن‌ها سنجید، زیرا عینی‌‌ترین اطلاعات تجربی را به مخاطبان خود ارزانی می‌دارند و با دقتی در خور تحسین، تصویرهایی که از رخدادها و اشیا و جای‌ها برگرفته‌اند، می‌نمایانند.

اهداف این دانشنامه نیز چنین بیان شده است:

دانشنامه حج و حرمین شریفین، در سمت و سوی کلی خود، نگرشی علمی و تقریبی دارد و در ساختار مقالات خود، استانداردهای فنی دانشنامه‌نگاری را رعایت کرده است و محتوا و ساختار کلی مقالات، به‌گونه‌ای است که همه مخاطبان خاص و عام را منظور کرده است. اهداف کلی دانشنامه حج و حرمین شریفین بدین شرح‌اند:
۱. ارائه مرجعی علمی برای حج‌پژوهان و پژوهشگران آثار اسلامی حرمین.
۲. اطلاع‌رسانی آسان و جامع برای روحانیان حج.
۳. تقریب اندیشه‌ها و نگرش‌های مذاهب اسلامی در زمینه حج و حرمین.
۴. افق‌گشایی در تحقیقات حج و حرمین.
۵. گرد‌آوری و گزارشگری مستند از مواریث علمی حج‌گزاران و حج‌پژوهان.

موضوعاتی که این دانشنامه به آن پرداخته عبارتند از: فقه، تاریخ و اعلام، کتاب‌شناسی، جغرافیا، ادیان و مطالعات اجتماعی.

پنج جلد منتشرشده این مدخل‌ها را در بر گرفته است:
جلد اول: آبار علی احصار و صد
جلد دوم: احکام و خصائص الحرمین افادة الانام
جلد سوم: افاضه بدر بن حسنویه
جلد چهارم: بدرقه بین الحرمین
جلد پنجم: پاکستان جزیرة العرب

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =