ربیعی: از دریافت یارانه انصراف دهیم تا برای نگهداری کودکان کار و تحصیل آنها صرف شود

دومین نشست شورای ساماندهی کودکان خیابانی در دولت تدبیر و امید به ریاست علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی وزیر کار در دومین جلسه شورای ساماندهی کودکان خیابانی گفت: درآمد ناشی از انصراف مردم از یارانه‌ها به 5 بخش سلامت، بیمه و درمان، اشتغال، محیط زیست، حمل و نقل و امنیت غذایی اختصاص می‌یابد.
او با بیان این که مباحث مربوط به کودکان خیابانی از نظر روانی مسایلی را مطرح می کند ، تاکید کرد: تمایل دارم با استخراج نتایج خوبی از این جلسه، آن را برای دولت ارسال کنیم و می خواهم سیاست‌های آن را با جدیت پیگیری کنم . چون این موضوع پدیده‌ای است که می‌توان آن را محدود کرد و ما موظفیم در این زمینه نظارت کنیم .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به خروجی کار گفت: بسته سیاستی دولت در مورد کودکان خیابانی باید استخراج شود و خروجی های آن برای دستگاه‌های ذیربط ارسال خواهد شد و در جلسه آتی بسته سیاستی را تصویب و در مورد تحلیل آماری و دیدگاه‌ها بحث خواهیم کرد.
ربیعی ادامه داد: در جلسه آینده نظرات دستگاههای مختلف نظیر قوه قضاییه، آموزش و پرورش، کمیته امداد و ... را مورد بررسی قرار خواهیم داد و پیرامون راهبردهای آموزشی، قضایی و بهداشتی و سلامتی بحث خواهیم کرد .


یارانه و کودکان کار

او در ادامه به ورود خیرین برای حمایت این کودکان تاکید کرد و گفت:‌ حتما افرادی در جامعه هستند که روح خیر جمعی در نهاد آنها دمیده شده است و در این امور مشارکت می‌کنند.
ربیعی ادامه داد: در همین راستا می‌توانیم از دریافت یارانه انصراف دهیم و یا به عبارتی آن را هدیه کنیم تا صرفه جویی ناشی از آن برای نگهداری کودکان و تحصیل آنها اختصاص یابد. ما باید فرایند اهدا یارانه را تحت عنوان فرهنگ اهدا ترویج کنیم.
وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی افزود: در حال حاضر درآمد ناشی از انصراف مردم از یارانه‌ها به 5 بخش سلامت، بیمه و درمان، اشتغال، محیط زیست، حمل و نقل و امنیت غذایی اختصاص می‌یابد.
او در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان یارانه را به طور مشخص برای یکی از این بخش‌ها هدیه کرد؟ گفت:‌ شاید بعد از ثبت نام اولیه عده‌ای بتوانند با عنوان مشخص مثلا برای محیط زیست یا برای سلامت یارانه خود را اهدا و از دریافت آن انصراف دهند که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.


آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی

او گفت: آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی که در سال 84 تصویب شد باید اصلاح و مورد بازنگری قرار گیرد و در دفتر امور آسیب ها باید سایتی راه اندازی شود تا مجموعه اطلاعات را بتوان به خوبی رصد کرد .
او با بیان اینکه کودکان کار یک واقعیت اجتماعی هستند و نمی خواهیم در این زمینه سیاه نمایی کنیم و بحث راهکارهاست گفت: اگر جلسات شورا شورای کار در این 8 سال تشکیل می‌شد الان وضعیت به این گونه نبود و می خواهم همه نمایندگان بدون خستگی وقت بگذارند و تصمیمات مهمی را برای جلسات بعد بگیرند تا به جمع بندی برسیم.
ربیعی با بیان اینکه بخش کودکان کار و خیابان دو دسته هستند، گفت:‌ گروه اول کودکانی هستند که به علت شرایط اقتصادی نابسامان خانواده‌هایشان ناچار می‌شوند کار کنند، اما گروه دوم مورد سواستفاده برخی افراد سودجو قرار می‌گیرند که در این خصوص برنامه‌هایی داریم برای شناسایی این افراد و برخورد نیروی انتظامی با آنها تا کودکان آسیب دیده را به سرعت تحت حمایت قرار دهیم.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه باید کرد تا این کودکان مجددا به چرخه کار در خیابان بازنگردند؟ گفت: باید منشا کودکان خیابانی را پیدا کنیم و برروی اصلاح ساختار خانواده‌های آنها تمرکز کنیم. عده‌ای از کودکان کار هستند که صبح‌ها در خیابان به سر می‌برند و شب‌ها به خانه می‌روند. برای این گروه حمایت از خانواده‌ها در اولویت است، اما گروه دیگری هستند که البته تعدادشان کم است و در خیابان زندگی می‌کنند و خانه‌ای ندارد. ما آنها را در مراکز خود نگهداری خواهیم کرد.همچنین ترجیح ما این است که کودکان فراری از خانه هایشان را نیز به کانون خانواده بازگردانیم و تفکر خانواده را اصلاح کنیم.


آمار کودکان کار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه درباره آمار مربوط به کودکان کار و خیابان در ایران گفت:‌ آمارهای مختلف و بعضا غلوآمیزی در این خصوص بیان می‌شود. به عنوان مثال یک آمار بین المللی آمده بود که نیمی از جمعیت فعال کاری ایران را کودکان کار و خیابان تشکیل می‌دهند در حالی که این یک سیاه نمایی است و واقعیت ندارد.
او در ادامه با اشاره به واقعی نبودن آمار کودکان کار در خیابان گفت: ما باید بتوانیم به سمت واقعی کردن آمارها حرکت کنیم و ما تا آمار واقعی نداشته باشیم نمی دانیم که هدفمان چه چیز است .
ربیعی با بیان اینکه مشکل نخست ما برای ساماندهی کودکان کار و خیابان در دست نداشتن اطلاعات آماری دقیق است، گفت:‌ تشکیل شورای عالی کودکان کار و خیابان مصوبه هیأت وزیران را در سال 84 دریافت کرده بود اما در 8 سال گذشته جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نشد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    47 2
    متاسفانه با عرض پوزش نمیتوان حرف شما را باور کرد
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    46 4
    خوب شد این یارانه ها رو احمدی نژاد درست کرد تا الان به عنوان راه حل هر مشکلی بتوان از آن استفاده کرد
  • ناشناس DE ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 30
    متاسفانه ما نتوانستیم از خانواده جدا شده و از یارانه انصراف دهیم انشاء الله در اردیبهشت اینکار را می کنیم
  • هموطن IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    28 1
    من که می دانم شما این نظر را هم مثل نظرات قبلی نمایش نمی دهید. اما حداقل خودتان نظر بنده را بشنوید که بهتر است مردم خیر و خیرخواه ما اگر می خواهند به کودکان کار کمک کنند یارانه شان را بگیرند و با روش مطمئن تر و مستقیما به کودکان کار کمک کنند که خدای ناکرده پول نگرفته شان از جای دیگری سر در نیاورد متوجه هستید که انشاءالله
    • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      8 1
      از دریافت یارانه انصراف دهیم تا برای فوتبال احمقانه این مملکت صرف شود ...
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    26 1
    من انصراف نمیدم تمام
  • میرمحـــــــــمدی IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    37 1
    تمام مشکلات اقتصادی منوط شده به عدم دریافت یارانه مگر دریافت نکردن یارانه 45000 تومانی در هر ماه از هر ایرانی چه مبلغی میشه که میخواهیم بهداشت و سلامت، وضعیت کودکان کار و... رو سرو سامان بدیم؟
  • بی نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    37 0
    چرا جلوی دزدی ها را نمیگیرد. دزدی های چندهزار میلیاردی و ریخت وپاش های میلیاردی. در همه جای دنیا دولت کمک هایی را به خانواده ها می کند که این همه هم دنگ وفنگ ندارد.
  • محمد A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    21 0
    ميلياردها مشكل و يك يارانه زماني كه يارانه نميدادند اين مشكلات نبود انشا الله
  • bi nam DE ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    25 1
    اگر در کشور تضمینی باشد که با فساد مالی بدون استثنا مبارزه بشه حتی کسانی‌ که احتیاج به گرفتن یارانه دارند از گرفتن آن صرفنظر می‌کنند
  • ناشناس DE ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    29 0
    این آقای ربیعی عادت کرده یک حرفی بزند. اخه کودکان خیابانی را از خیابان نباید جمع کرد بلکه باید در جامعه رفت و محل تولید این فاجعه را یافت .
  • s.gh A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    78 0
    در عجبم شما كه نمي تونيد بچه هاي كار رو تامين كنيد چرا مردم اجبار مي كنيد جمعيت اضافه كنند چرا به فكر مردم نيستيد نمي دونم دولت اين نيروي انساني رو براي چي مي خواد
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    7 0
    مشکلی هم باقی مونده که به انصراف ما از یارانه مربوط نشه؟
  • بی نام A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 5
    یه پیشنهاد برای هر یک از ایرانیانی که نیازمند یارانه نیستند اما ثبت نام کرده اند این امکان فراهم شود که از یارانه انصراف بدهند با این شرط که گیرنده یارانه شان را خودشان تعیین کنند.بالاخره هر کدام از ما کسی رو میشناسیم که واقعا نیازمنده.
  • سعیده IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    5 0
    هر وقت فوتبالیستها از دریافت پولای میلیاردی از بیت المال انصراف دادن ، ما ام از یارانه گرفتن انصراف میدیم
  • شمس الدین متقی زاده IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 7
    آقای ربیعی با اینکه یک کارمند دون پایه هستم فقط با این امید ،که در اولویت اول فراهم کردن ادامه تحصیل برای کودکان کار را فراهم سازداز دریافت یارانه انصراف دادم خدا پشت و پناهتان
  • بی نام FR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    5 4
    لطفاً مجلسیان اجازه دهند چند نفر از این یارانه بگیر های غیرنیازمند در دادگاه علنی محاکمه ودر تلوزیون پخش شود بعداً خواهید دید ۹۹٪ مردم در دو روزانصراف خواهند داد.
  • مهدی IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    10 0
    بنده یارانه را ثبت نام کردم.. چون هیچ کدوم از حرف های شما رو باور نمی کنم...
  • درگز IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    8 0
    من هم ثبت نام کردم...موقعی انصراف میدم که امنیت شغلی ومالی داشته باشم..
  • عزيزي دايي IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    3 0
    دولت جلويي پولهاي ميلياردي را كه از جيب بيت المال داره به تيم هاي باشگاهي و بازيكنانش خرج مفتكي ميكنه جمع كنه نه اينكه بياد چش به يارنه بدبخت بجايي دادن 2 ميليارد خرده اي به يه بازيكن .... هيچي ولش دلمون پر خونه ، ولي كو گوش شنوا
  • بی نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 0
    روز به روز ارزش ریالی حقوق من کم میشه شما میدونید کی باید جوابگوی کاهش سطح معیشتی من باشه