علی آبان، سخنگوی هشتمین دوره از جشنواره شعر فجر روند داوری این دوره را متفاوت و با حضور تمام شاعران عنوان کرد.

 علی آبان سخنگوی هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره، در رابطه با شیوه داوری این دور از جشنواره شعر فجر گفت: «امسال داوری در دو مرحله صورت می گیرد. مرحله اولیه و مرحله نهایی که مرحله حساس‌تری است به داوران سپرده می‌شود.»

او افزود: «داوری اولیه برای به نتیجه رسیدن سریع‌تر آثار در نظر گرفته شده است. ممکن است در بین شعرها شاعرانی باشند یا آثاری باشد که صرفا به نیت شرکت در جشنواره شعر فرستاده شده‌اند و صاحب مولفه‌های اصلی در سطح یک جشنواره نباشد. بنابراین در مرحله اول شاعرانی که نتوانند به مرحله بعدی صعود کنند، مشخص شده تا در تسریع داوری قدمی برداشته شود و ان شاالله به نتیجه مطلوب‌تری برسیم.»

دکتر آبان از تفاوت های داوری این دوره از جشنواره چنین متذکر شد: «داوری امسال نسبت به سال های قبل از آنجایی متفاوت است که به تعبیر آقای کاکایی گویی در یک اتاق شیشه ای انجام می شود. نقطه تمایز دواری آنجاست که شرکت‌کنندگان در جشنوراه که آثار خود را ارسال کرده‌اند می‌توانند از طریق سایت جشنواره در جریان مسیر داوری قرار گیرند.»

سخنگوی جشنو.اره شعر فجر ادامه داد: «شاعران می‌توانند با ورود و عضویت در سایت از امتیازات و نظرات ارائه شده مطلع شده و از نظر داوران در رابطه با آثار خود و حتی نسبت به شعرهای دیگر آگاه شوند. نکته قابل توجه این سری از داوری‌ها این است که به منظور گسترش داروان و حضور صاحب‌نظرانی است که در سطح استان‌ها اقدام به برگزاری کارگاه‌ها کرده‌اند که کارشناسی آنها از جمله ملاک‌های دخیل در نتایج نهایی داوری است.»

او در ادامه گفت:‌«بنابراین به نظر می‌رسد که بحث اعتراض و یا با تجدیدنظر برای شرکت‌کنندگان مطرح نخواهند شد. آنها گام به گام از نتایج داوری مطلع  هستند. علاوه بر این کاربران سایت که خود شاعران هستند می‌توانند نظر خود را نسبت به آثار دیگر اعلام کنند.«
 همچنین سخنگوی هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر در خصوص آخرین تصمیمات کمیته علمی گفت: «ما بر این باور هستیم که وقتی پنج نفر در سطح بالاتری قرار می‌گیرند، واقعا آن پنج نفر شاعر هستند و پنج نفرشان قطعا صاحب پتانسیل و اعتبار شعری و ادبی هستند که به اینجا رسیده‌اند. بنابراین رتبه بندی کردن شاید چندان منطقی و اصولی نباشد. با توجه به اینکه گفته‌اند شعر یک هنر تعریف‌ناپذیر است، بخاطر بحث زیبایی‌شناسی که در شعر مطرح است و تفاوت نظر در تعریف شعر هم هست تصمیم بر کمیته عملی بر این شد که اعلام برگزیدگان جایگزین رتبه بندی آثار مورد تایید داوران شود.»

آبان در خصوص امتیازاتی که به برگزیدگان این دور از جشنواره تعلق می‌گیرد گفت: «یکی از انتقاداتی که برگزیدگان سال های قبل به جشنواره داشتند این بود که وقتی شاعرانی برگزیده می‌شوند، چرا به حال خودشان رها می‌شوند؟ بعد از جشنواره دیگر سراغی از آنها گرفته نمی‌شود. یکی از امتیازاتی که در این جشنواره خواهد بود، این است که برگزیده‌های امسال بعد از جشنواره همچنان پیگیری شود کارهایشان و برای آثارشان نقد گذاشته شود که معرفی بیشتر شوند و حتی امتیازات برون مرزی هم بشوند برای آنها درنظر گرفته شود که این روند ان شاالله ادامه پیدا کند.»

علی آبان در رابطه با ویژگی‌های رقابتی بخش کتاب جشنواره این گونه توضیح داد: «داوری در بخش کتاب از منظر شعریت کلام بالا بوده، زبانی قابل اعتنا داشته باشد و ویژگی‌های دیگری چون نوگویی، ارتباط با مخاطب، خلاقیت‌های فردی شاعر و تفاوت ها و تمایزهایی است که کتاب نسبت به سایر کتاب‌ها دارد.»

سخنگوی هشتمین جشنوار بین المللی شعر فجر از شاخص های این دور از جشنواره چنین گفت: «از مهم‌ترین توجهات این دوره از رقابت ادبی، چند صدایی بودن است که از کمیته علمی جشنواره گرفته تا شورای سیاست‌گذاری، دعوت شاعران به عنوان شعرخوان تا ارسال آثار به جشنواره و همچنین برگزاری کارگاه‌ها با شاعران گوناگون کشور این اتفاق افتاد. مهم ترین دستاورد و خروجی جشنواره که تا اینجای جشنواره به آن رسیده‌ایم.»

وی افزود: «نکته بعدی حل مشکل مجوز کتاب در ارشاد مجوز نگرفته بودند که توسط کمیته علمی به ارشاد پیشنهاد داده شد و ارشاد نیز بسیار استقبال کرد که کتاب ها سریع تر بازنگری و بررسی شود. نمونه بارز آن کتاب‌های آقای حافظ موسوی بود که اجازه چاپ نداشت و اعطای اجازه چاپ توسط وزارت ارشاد به این شاعر است.» 

همچنین آبان در پایان گفت: «زمان برگزاری جشنواره از سه روز به پنج روز افزایش پیدا کرد، کارگاه‌های ادبی در سطح کشور اجرایی شد و مهلت ارسال آثار نیز به مدت 5 روز تمدید شد و در مجموع دست اندرکاران جشنواره تلاش دارند این دوره به نحو احسن برگزار شود.»

57۲۴۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =