ایسنا نوشت:

شهردار تهران گفت: اگر مساعدت‌های دولت محقق شود متعهد می‌شوم که در ظرف ۴ سال آینده ظرفیت مترو تهران را به بیش از سه برابر برسانیم و حمل و نقل ریلی از مرز ۱۰ میلیون سفر در روز بگذرد.

محمدباقر قالیباف در نشست امضای تفاهم‌نامه میان وزرای نفت و کشور در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: حمل ونقل عمومی خصوصا در کلانشهرها و مراکز استان‌ها موضوع مهمی است که اگر توجه جدی به این مساله شود وارد یک بازی برد - برد می‌شویم.

وی با بیان این که امروز مهمترین چالش استان‌ها و کلان‌شهرها آلودگی هواست، گفت: آلودگی هوا بیش از هر چیزی تحت تاثیر مصرف سوخت است که بخش اعظم مصرف آن را حمل و نقل عمومی تشکیل می‌دهد.

شهردار تهران با اشاره به این که در تمام کشورهای دنیا حمل و نقل ارزان ارائه می‌شود، افزود: اگر بناست یارانه‌ای اختصاص پیدا کند باید به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص یابد چرا که در اکثر کشورهای بزرگ دنیا در حوزه حمل‌ونقل عمومی چه در بخش زیرساخت و چه در بخش قیمت‌گذاری بیش‌ترین یارانه‌ها اختصاص می‌یابد.

وی مصرف انرژی در کشور را چند برابر استانداردهای جهانی عنوان کرد و گفت: انرژی یک سرمایه ملی است که بدترین شکل ممکن استفاده می‌شود. قطعا کلانشهرها از این مساعدت‌های دولت استقبال می‌کنند.

قالیباف با بیان این‌که اگر دولت مساعدت‌های خود را در حمل و نقل عمومی انجام دهد شهرداران کلانشهرها از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنند، گفت: در بحث ریلی که اقتصادی ترین و پاکترین بخش مربوط به حمل و نقل است متعهد می‌شوم که در ظرف ۴ سال آینده ظرفیت مترو تهران به بیش ۳ برابر افزایش پیدا کند. در این مساله هیچ مشکل فنی، اجرایی و ساختاری وجود ندارد و تنها مشکلمان بحث نقدینگی است.

شهردار تهران با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در بحث حمل و نقل عمومی گفت: در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها در دولت گذشته قول دادیم که در آغاز کار در بخش حمل و نقل عمومی هیچ مشکلی پیش نیاید و دولت بعد از ۲ تا ۳ ماه مساعدت کند. شهرداری در مرحله اول تمام ظرفیت‌های خود را به کار برد اما دولت نه تنها در میانه کار نیامد بلکه هیچ کمکی در این مساله نکرد و حتی همان کمک‌هایی که طبق روال سنتی نیز بیش از چهل تا پنجاه سال سابقه داشت را تعطیل کرد!

وی افزود: وظیفه داریم به مردم خدمت کنیم و مطمئنم که دولت این اراده را دارد و شهرداری نیز تعهد خواهد داد اگر این مساعدت‌ها عملی شود نگذاریم فشاری به مردم بیاید.

قالیباف پس از سخنان وزیر نفت، خطاب به زنگنه گفت: از آنجایی که من مدت‌ها در این حوزه فعالیت کرده‌ام اگر اول شهرداری خدمت را ارایه دهد و بعد دولت ما به ازای آن را پرداخت کند این کار نشدنی خواهد بود. ما در حال حاضر حداقل‌هایی که بتوانیم واگن‌های خریداری شده خود را منتقل کنیم نداریم.

وی با بیان این که من حتی قسط اول این تفاهم‌نامه را نیز نمی‌خواهم، افزود: به شرط آنکه دولت طلب‌های قبلی که تعهد کرده بوده را بپردازد. اگر بخواهیم وارد این مساله شویم که دولت بگوید شهرداری کار کند بعد ما پول بپردازیم و شهرداری نیز بگوید اول پول دریافت شود بعد کار کنیم، هیچ کاری از پیش نخواهد رفت.

پس از سخنان قالیباف، خندان‌دل،- معاون عمرانی وزارت کشور، خطاب به قالیباف گفت: تمام این مسایل در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده و با انجام راه‌حل‌های قانونی هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشید IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    33 3
    فقط 4 ساله می خواین مترو خط 3 تهران رو راه بندازین
    • بی نام US ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      7 4
      آقای قالیباف، مشکل پارکینگ رو حل نکردی. پس چی شد جهاد پارکینگ سازی که میگفتید.
  • تهراني A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    9 1
    ايكاش يكي جلوي اين شهرداري رو بگيره. از هواي آلوده تهران هم از مردم عوارض ميگيره با پول هر كاري در شهرداري ميشود كرد. يك دايره كشيده مركز شهر هر كسب خواهد وارد شود پول ميگيره بعنوان طرح ترافيك تازه امسال فهميده فروش روز انه ٢٤ هزار تؤمان خيلي بهتر از فروش ساليانه است لذا در اقدامي به نفع مردم؟ ظرفيت ساليانه را ٣٠ درصد كاهش و فروش روز انه را افزايش داده اند مثل فروش تراكم كه هر سال افزايش ميابد و يا عوارض نوسازي و ..... و البته پروژه هاي كلان شهري و .....
  • بی نام A1 ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    11 4
    لطفا زياد وعده جديد ندهيد. كافيست همان طرحهاي سابق را تمام كنيد.
  • پویا IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    10 0
    معظل ترافیک و آلودگی تهران و شهرهای بزرگ تنها با گسترش مترو قابل کنترل است چرا به این راه حل اساسی بودجه کافی نمیدید . مدتهاست که منتظر گشایش خطوط مترو در تهران هستیم ولی توسعه خیلی کند پیش میره
  • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    4 0
    چرا مترو شهر پرند مرتب به تغویق می افتد ؟