ایسنا نوشت: اگر بتوانیم برای رسیدن به اهداف کمترین هزینه را داشته و به اصول و ارزش‌های سیاست خارجی که قانون اساسی هم آن را پیگیری می‎کند، دست یابیم به دیپلماسی خارجی دست پیدا کرده‌ایم.

 سفیر ایران در روسیه آشنایی با فناوری‌های نوین و توسعه خدمات را یک نوع سرمایه‌گذاری دانست و گفت: اگر بتوانیم برای رسیدن به اهداف کمترین هزینه را داشته و به اصول و ارزش‌های سیاست خارجی که قانون اساسی هم آن را پیگیری می‎کند، دست یابیم به دیپلماسی خارجی دست پیدا کرده‌ایم.

مهدی سنایی شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: به شکل‌گیری رویکرد جدیدی که تأمین اهداف در کنار اصول انقلابی از ویژگی عمده آن بوده و در نهایت به سود همه‌جانبه ختم می‌شود، دیپلماسی گفته می‌شود.

سنایی با بیان اینکه باید شرایط را به سمت اهداف خود سوق داد، عنوان کرد: شاید یکی از ویژگی‌های خاص دولت‌ها در سیاست خارجه این است که بتوانند در عرصه‌های مختلف با دشمن خود گفت‌وگو کرده و برای رسیدن به اهداف خود در حوزهای سیاسی دشمن تلاش کنند.

وی بازی برد _ برد را از مسائل مهم در عرصه سیاسی دانست و گفت: در بازی برد _ برد توجه به اصول و اهداف در رأس قرار داشته و امروز هم اصل برد _ برد حاکم است تا دولت ایران بتواند با این هم‌افزایی به هدف نهایی خود برسد همچنین جریان توافقات هسته‌ای سنگین‌ترین گفت‌وگو بود که ضمن آن هر دوطرف به هدف خود رسیدند.

وی تصریح کرد: در توافقات هسته‌ای، طرف مذاکره‌کننده با قرار گرفتن در بازی دوطرف برد متوجه شد که هیچ بمب اتمی وجود ندارد و کشور ایران هم از ایران‌هراسی خارج شده و تحریم‌ها نیز روند معکوس پیدا کرده است.

سنایی خاطرنشان کرد: سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ایران باعث گسترش روابط بین دو کشور شد و آنقدر که این حضور از اهمیت برخوردار بود متن توافقات آن مورد توجه مردم قرار نگرفت.

وی روابط دولت ایران با روسیه را یک رابطه همه‌جانبه و سودآور برشمرد و گفت: رئیس‌جمهور ایران به همراه وزیر امور خارجه عمق سیاست را بهتر شناخته و در روابط بین‌الملل خود فقط به ایجاد رابطه با غرب فکر نمی‌کنند.

سنایی افزود: رئیس‌جمهور ایران از ابتدای گسترش روابط خود به ایجاد رابطه‌ای ویژه با روسیه نگاه می‌کرد ضمن اینکه اولویت سیاست خارجه در گسترش رابطه با چین، هند و روسیه است.

وی تعمیق رابطه ایران با کشورهای دیگر را در چارچوب منافع ملی برشمرد و تصریح کرد: ارتباط با استان‌ها یکی از سیاست‌های کلی روسیه بوده که در این سیاست‌گذاری‌ها همدان را با شهر سوردلوفسک در ارتباط دانسته‌اند همچنین لازم به ذکر است که این شهر با چهار میلیون جمعیت بیش از دو میلیون نیروی کاری در کارخانه‌ها دارد و از شهرهای با سابقه تاریخی و فرهنگی است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 800 میلیارد دلار صادرات خارجی انجام می‌شود، عنوان کرد: در کشور روسیه بیش از 86 منطقه فدرال وجود دارد که این مناطق به صورت مختار در گسترش صادرات و جذب منابع اقتصادی فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: در ایجاد ارتباط استانی با شهرهای روسیه نیازمند پیگیری‌های بیشتر از سوی ایران هستیم همچنین استاندار همدان با حضور خود در روسیه چراغ راه را برای بدنه‌های اجرایی استان و اتصال سازمان‌های خصوصی با شهر سوردلوفسک روشن کرده و هم‌اکنون امکان فعالیت بخش‌های مختلف اقتصادی در این شهر مهیا است.

سنایی بالابردن وجهه بین‌الملل استان همدان را یکی از شاخصه‌های ایجاد ارتباط با روسیه دانست و گفت: تبادل اطلاعات و ارتباطات دانشجویان با کشورهای دیگر یکی از پیشنهادهای ما در توسعه روابط بین‌الملل در استان است.

وی با اشاره به نزدیکی انتخابات و آخرین سفر خود تا پایان انتخابات به ایران افزود: امیدواریم با وجود محدودیت‌های بودجه در استان و کشور فعالان بتوانند با استفاده از پتانسیل‌های داخلی روند توسعه را طی کنند.

وی در ادامه با بیان مسأله مبارزه با تروریست در جهان عنوان کرد: در سفر پوتین به ایران و در کنار مسائل دوجانبه، در پی هماهنگی بیشتر در خصوص مبارزه با تروریست بوده و ایران و روسیه در صف مقدم مبارزه با تروریست با رویکرد دستیابی به اهداف خود حرکت می‌کنند.

سفیر ایران در روسیه از امضای توافق‌نامه تسهیل اعطای روادید توسط رئیس‌جمهور روسیه خبر داد و گفت: بر اساس متن این توافق‌نامه، در سفر به روسیه مشکلات کاهش یافته و سرمایه گذاران و همچنین مردم می‌توانند به راحتی برای تحصیل علم و دانش به صورت بلندمدت به روسیه سفر کنند.

سنایی در ادامه قول میزبانی از خبرنگاران همدانی در مسکو را داد و خاطرنشان کرد: کشور روسیه آمادگی لازم برای پذیرایی از اصحاب رسانه و برگزاری دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران به منظور آشنایی با رسانه‌های روسیه را دارد.

وی عنوان کرد: در دنیای امروز نیاز به آموزش بیش از هر چیز دیگری احساس می‌شود و این نکته که سرمایه‌های بزرگ با ذهن‌های باز ساخته می‌شوند، بسیار مشهود است.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در حوزه آی.تی خود را تقویت کنیم، قطعا به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم چراکه امروز دنیا با نرم‌افزار پیشرفت می‌کند و در چرخه‌های اقتصادی موفق است.

وی آشنایی با رفتارهای نوین را مهمترین گام به سوی توسعه خدمات برشمرد و گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری نوین حاکمیت داشته و چرخه‌های اقتصادی از حالت کلاسیک خارج شده که راه ثروتمند کردن استان همدان با توسعه روابط بین‌الملل است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =