قیمت هر برگ چک چند تومان است؟ / چاپخانه 110 ساله ای که اسناد ازدواج را چاپ می کند

قدیمی ترین چاپخانه ایران که در زمان تأسیس خود یعنی سال 1285 هجری شمسی مجهزترین چاپخانه خاورمیانه بوده اکنون در کمال استتار و بدون هیچ تابلو و نشانی حوالی یکی از میدان های معروف شرق تهران مشغول چاپ انواع اوراق بهادار و امنیتی کشور است.

مریم یعقوبی

شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران از حدود 55 سال قبل و با پیگیری های وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی، علی اکبر ناصر، از زمره اموال مجلس شورای ملی خارج شد و تحت مالکیت وزرات اقتصاد درآمد.

فرامرز خاکبازیان مدیرعامل شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره تاریخچه این چاپخانه گفت: « بر اساس اطلاعات استخراج شده از مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، کتابخانه ملی و دیگر مستندات موجود، شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران در سال 1285 هجری شمسی (1906 میلادی) تأسیس شده است و در ابتدا زیر نظر مجلس شورای ملی و تحت عنوان "مطبعه مجلس شورای ملی" اداره می شد. محل اولیه این چاپخانه خیابان ناصری یا همان ناصر خسرو فعلی بود و از تاریخ  17 مرداد 1290 هجری شمسی به یکی از ساختمان های قدیم مجلس شورای ملی در ضلع غربی میدان بهارستان انتقال یافت».

خاکبازیان درباره نخستین مدیران این چاپخانه نیز گفت: «در ابتدا سرپرستی چاپخانه با میرزا سید محمد صادق طباطبایی فرزند شادروان سید محمد طباطبایی از بانیان انقلاب مشروطیّت بود و در اواخر سال 1287 هجری شمسی که ارباب کیخسرو شاهرخ به نمایندگی مجلس و به ریاست کارپردازی و امور تشریفات مجلس انتخاب شد، اداره امور چاپخانه در اختیار او قرارگرفت. »

وی افزود: «ارباب کیخسرو شاهرخ حدود سی سال ( از 1287 تا 1317 هجری شمسی ) یعنی از دوره دوم تا دوازدهم مجلس شورای ملی عهده دار مسئولیت و سرپرستی چاپخانه مجلس بود».

به گفته وی « در آن زمان این چاپخانه یکی از بزرگترین مؤسسات مطبوعاتی ایران و شاید خاورمیانه بشمار می رفت. »

وی ادامه داد:  «در سال 1335 هجری شمسی شخصی به نام دکتر امیر نیرومند  که از نمایندگان و احتمالاً رئیس بهداری مجلس بوده طی نامه ای به رئیس وقت مجلس شورای ملی ضمن تذکر مسأله رشد و توسعه مطبعه مجلس و تبدیل شدن آن به یک بنگاه عظیم و مؤسسه تجاری، برای اولین بار مسأله واگذاری آن را به دولت مطرح می کند. در پی این اقدام در سال 1336 با پیگیری ها و مکاتباتی که وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی یعنی علی اصغر ناصر  با مجلس شورای ملی انجام داد در نهایت اداره امور مطبعه مجلس شورای ملی در سال 1338 هجری شمسی به وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذار و زیر نظر این وزارتخانه اداره شود. به این ترتیب نام آن هم به سازمان مستقل چاپخانه دولتی ایران تغییر یافت. در سال 1345 هجری شمسی محل استقرار چاپخانه از میدان بهارستان به محل کنونی یعنی حوالی میدان امام حسین، تغییر یافت. در اردیبهشت ماه 1352 هجری شمسی اساسنامه چاپخانه تغییر کرد و به استناد ماده یک اساسنامه جدید، چاپخانه از سازمان مستقل چاپخانه دولتی ایران به شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران تغییر نام داد».

خاکبازیان افزود:« چاپخانه دولتی ایران از دوازده سال پیش در فهرست واگذاری ها قرار دارد ولی تاکنون دولت موفق به فروش این مجموعه نشده است. طبق شنیده های من احتمال این وجود دارد که از فهرست واگذاری ها خارج شود».

مدیرعامل چاپخانه دولتی ایران در مورد فعالیت های فعلی این مجموعه گفت:« به غیر از بانک ملی، برگه های چک تمام بانک های دولتی و خصوصی کشور در حال حاضر در چاپخانه دولتی چاپ می شود. به همین خاطر در واقع آمار چک های چاپ شده در اینجا برابر بر کل برگه چک های چاپ شده در کشور است به استثناء بانک ملی».

به گفته خاکبازیان « سال 93 حدود 270 میلیون برگ چک برای بانک های دولتی و خصوصی کشور چاپ شده است. بنا بر آمار چاپخانه دولتی در نیمه اول امسال هم حدود 150  میلیون برگ چک چاپ شده که بر این اساس آمار چک های چاپی در پایان سال جاری هم تفاوت چندانی با سال قبل نخواهد کرد».

بنا بر آمار چاپخانه دولتی ایران، بانک های بزرگ کشور مانند ملت، تجارت، صادرات و سپه ماهانه بین 3 تا 4 میلیون برگه چک سفارش می دهند. بانک ملی هم در سال بین 50 تا 60 میلیون برگه چک مصرف می کند.

محاسبات خاکبازیان نشان می دهد هزینه تمام شده چاپ هر برگ چک با رعایت تمام استانداردهابی امنیتی که شامل کاغذ مخصوص و جوهر و.. می شود حدود 65 تومان است. به این ترتیب یک دسته چک 20 برگی بدون احتساب جلد حدود 1300 تومان هزینه برمی دارد.

چاپخانه دولتی ایران به غیر از چک، اسناد دیگری نیز چاپ می کند. به عنوان مثال تمام سندهای ازدواج کشور در این چاپخانه چاپ می شود.

به گفته مدیرعامل چاپخانه دولتی ایران، سال 93 حدود 1 میلیون و 130 هزار جلد سند ازدواج چاپ شده که حدود 40 درصد بیشتر از سال 92  بوده است.

خاکبازیان در مورد کاغذ مورد استفاده نیز گفت: « ما کاغذ مورد نیازمان را از خارج وارد میکنیم چرا که حتی با احتساب ارز آزاد نیز ارزان تر از کاغذی است که کارخانه کاغذسازی بانک مرکزی در اختیارمان می گذارد. طبق فاکتور آخرین خریدها هر کیلو کاغذ وارداتی برای ما حدود 6 هزار تومان تمام می شود در حالی کاغذسازی بانک مرکزی همان کاغذ را کیلویی 26 هزار تومان می فروشد».

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    8 0
    قابل توجه اقتصاددانان و تیم اقتصادی دولت: بند آخر نوشته دوباره بخوانید. قیمت تمام شده کاغذ مخصوص در ایران بیش از 4 برابر کاغذ خارجی است و حتما کیفیتش هم پایین تر است. این یکی از مشکلات بزرگ در اقتصاد ماست: پایین بودن بهره وری و در نتیجه گران بودن تولید. اگر این مسئله حل بشود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
  • پرویز A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    2 2
    نتیجه اینکه تولیدات این چاپ خانه از امار چاپخانه بانک ملی ایران کمتره