آقای مطهری فرموده اند: آزادی بیان در دولت قبل بیشتر بود و دراین دولت رسانه ها با خود سانسوری مواجهند. سخن درستی است اما ابتر است یعنی به دلایل این وضعیت اشاره ای نشده است، شاید هم شده اما رسانه ها به دلایلی که بر همگان آشکار است از درج آن خودداری کرده اند.

شاید هیچ کس به قدر ما مطبوعاتی هایی که، هم تجربه کار در دولت معجزه هزاره سوم را داریم و هم دردولت تدبیر و امید داریم هم چنان به فعالیت رسانه ای خود ادامه می دهیم برای توصیف وضعیت خودمان مناسب نباشیم. به عنوان یک مطبوعاتی و کسی که هم در آن دولت و هم در این دولت سردبیری کرده ام و طبیعتا با محدودیت ها و موانع کار مطبوعاتی بیشتر سروکار داشته ام باید بگویم آقای مطهری کاملا درست می فرمایند اما باید توجه داشت که آن آزادی نسبی و این خودسانسوری آزاردهنده دلایلی کاملا روشن دارد. اول این که آن هایی که اختیار محدود کردن مطبوعات را داشتند با آقای احمدی نژاد همدلی و همسخنی بیشتری داشتند تا دولت آقای روحانی و به همین دلیل نمی خواستند تصویر نامناسبی از احمدی نژاد در اذهان شکل بگیرد. علاوه بر این آن ها می دانستند آقای احمدی نژاد چندان در جامعه مطبوعاتی و روشنفکری محبوب نیست و به همین دلیل سعی بسیار داشتند این ذهنیت را ترمیم کنند. از همه مهم تر این که بعد ها که اخبار اختلاس های چندهزار میلیاردی به بیرون درز کرد معلوم شد آن آزادی نسبی هم سرپوشی بوده بر کارهای مهم تر. به قول خواجه شیراز:

پرده پوشی من از غایت دینداری نیست

پرده ای بر سر صد عیب نهان می پوشم

سرِ مطبوعاتی جماعت را به دعواهای زرگری مشایی و مکتب ایرانی سرگرم کردند تا بتوانند در پناه آن، کارهای بزرگ تری را پیش ببرند. اما در دولت جدید دست و دل مطبوعاتی ها می لرزد و چرا نلرزد؟ همان هایی که در دولت عدالت گستر و مهرورز چشم بر خیلی چیزها بسته بودند و سخنان بی پروای اطرافیان دست چندم آقای احمدی نژاد را نسبت به دین و آیین و مراجع ناشنیده می گرفتند این روزها همه حواسشان را به این معطوف کرده اند که یک اتفاق کوچک را به فاجعه ای دهشتناک بدل کنند. ماجرای تک خوانی یک خانم را که همین چندوقت پیش اتفاق افتاده بود از یاد برده اید؟ برای چیزی که اصلا وجود خارجی نداشت زمین و زمان را به هم دوختند و نزدیک بود وزیر را به استیضاح بکشانند. خب، در چنین شرایطی شما به جای ما مطبوعاتی ها. چه می کردید؟ بله، رسانه ها خودسانسور شده اند اما آن ها خوب می دانند که: بودن به از نبود شدن خاصه در بهار. به عنوان یک مطبوعاتی شهادت می دهم در دودهه گذشته هیچ وقت فعالیت رسانه ای به این دشواری نبوده اما بازهم به عنوان یک مطبوعاتی خیلی هم ناامید نیستم.کار ما نوشتن است و به قدر وسع خود چراغ خرد و دانایی و حقیقت را روشن نگاه داشتن. اگر چه این چراغ اکنون به خردک شرری نیمه جان بدل شده است اما دعا کنید نسیمی از سر مهر بوزد تا این خردک شرر به شعله ای درخور بدل شود.ایدون باد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    9 8
    دلیلی که مطرح می فرمایید منطقی نیست
  • بى نام A1 ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    4 7
    کاملا درسته
  • سیدمهدی کاظمی A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    8 13
    فقط می تونم بگم بسیار متاسفم برای اونایی که با حمایت از احمدی نژاد و اطرافیانش باعث این همه خسارت به این کشور شدند.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    9 10
    من کاری به نوشته شماندارم فقط یه مورد را عرض میکنم که اگه بقیه اطلاعاتتون هم مثل اینه که متاسفم. نوشته اید:"ماجرای تک خوانی یک خانم را که همین چندوقت پیش اتفاق افتاده بود از یاد برده اید؟ برای چیزی که اصلا وجود خارجی نداشت زمین و زمان را به هم دوختند و نزدیک بود وزیر را به استیضاح بکشانند." وجود خارجی داره و اون خانم مهدیه محمد خانی هست. یه گوگل سرچ کنین و ویدیویش را تماشا کنید تا ببینید وجود خارجی داره یا نه.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    4 3
    بی منطقی در سخنان این سردبیر محترم موج می زند هم در این نوشته هم در نوشته های دیگر ایشان
  • به دنبال انسانیت A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    2 1
    فرظ کنیم این خانم هم تک خوانی کرده باشند.مگر ایشان نمی خواندند مشکلات اقتصادی و غیره حل می شد که این همه به این مسئله می پردازند. حداقل از این دولت خردورزی و عقلانیت بیشتری می بینیم. ستایشگران دولت قبلی یکی از محسنات و دستاوردهای دولت مطبوعتان را بفرماید شاید ما هم با شما هم عقیده شویم.
  • عشق احمدی نژاد A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    5 2
    آدم کینه توزی هستی برادر میدونم مثل همه ی کامتای قبلیم حذف میشه ولی بدون احمدی نژاد تو قلب آدمای آزاده مونده همدان رو ببینی بد نیست البته میبینی و با حرص دنبال دروغی دیگر برای سرپوش گذاشتن به عقده ی حسادت و حقارت خود هستی