مهر نوشت:

یک پژوهشگر در مراسم بزرگداشت نادر ابراهیمی گفت: همه ما می دانیم که «پهلوان پهلوانان» با تصاویر علی اکبر صادقی، نوشته نادر ابراهیمی است. چرا کانون این کتاب را منتشر کرده و اسمی از ابراهیمی نبرده است.

 عصر امروز ۲۵ اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت نادر ابراهیمی در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، شهرام اقبال‌زاده پس از خواندن شعر «لحظه دیدار نزدیک است»، از مهدی اخوان ثالث گفت: بزرگان فرهنگ ما حضورشان مستمر و پایدار است. مگر می توان گفت امروز نادر ابراهیمی با آثار ماندگارش از میان ما رفته. ابراهیمی که بخشی از هنر خود را وقف ادبیات کودکان و نوجوانان کرد و جدای از کم و کیف کارهایی که او برای این گروه سنی انجام داده، هنوز هم بیشترین تعداد کتاب های نظری در این زمینه از آن اوست. نادر ابراهیمی چهار جلد کتاب در حوزه نظری پیرامون ادبیات و تصویرگری کودک و نوجوان نوشته است.

به گفته این منتقد ادبی، نادر ابراهیمی در سه قلمرو نهادسازی، نظریه‌پردازی و کار خلاقه در زمینه ادبیات کودک و نوجوان پیشرو بوده است. او علاوه بر انتشار داستان کودک و نوجوان، به پژوهش در این زمینه پرداخته و با راه‌اندازی بنیاد توسعه سهم مهمی در نهادسازی در زمینه کودک و نوجوان داشته است.

اقبال‌زاده یکی از ویژگی‌های داستان‌های نادر ابراهیمی را نگاه بومی- ایرانی او دانست و افزود: کتاب های نادر ابراهیمی از فرهنگ خودی سخن می گوید و این بومی‌گرایی از ویژگی های بارز نادر ابراهیمی است.

چرا پیران ادبیات ما تخلیه ذهنی نمی‌شوند

محمدرضا یوسفی، نویسنده کودک و نوجوان یکی دیگر از کسانی بود که در مراسم بزرگداشت نادر ابراهیمی سخن گفت. او گفته های خود را با انتقاد از وضعیت سرای اهل قلم آغاز کرد و گفت: من نمی دانم صدای من به شما می رسد، یا نه. احتمالا در این ازدحام باید فریاد بزنم.

این نویسنده کودک و نوجوان، به مرور خاطرات خود با نادر ابراهیمی پرداخت و گفت: آنچه در خاطرم مانده، سه‌شنبه‌های ابراهیمی است. هر سه‌شنبه تصویرگران و نویسندگان کودک و نوجوان به خانه نادر ابراهیمی و همسرش فرزانه منصوری می رفتند، دور هم می‌نشستند و از ادبیات کودک و نوجوان می‌گفتند. آن روزها تعداد محافل ادبی درباره ادبیات کودک بسیار کم بود و امثال من کار در این زمینه را تازه آغاز کرده و بسیار تشنه بودند. از این رو، سری به شورای کتاب کودک و سری به خانه نادر ابراهیمی می زدند.

نویسنده «مجموعه عاشقانه‌های شاهنامه» همچنین بیان کرد: برای سرای ادبیات کودک متاسفم که چرا در تمام این سال‌ها پیران ما تخلیه ذهنی نشده‌اند. نادر ابراهیمی تجربه‌های عملی و علمی بسیار داشت و باید حافظه شفاهی او به صورت مکتوب درمی‌آمد، اما این اتفاق نیفتاد.

یوسفی همچنین «عاشقانه‌ها» ی نادر ابراهیمی را یکی از راه های ارتباط او با بچه ها دانست و گفت: خاطرم هست چندین سال پیش به دبیرستانی در مولوی می رفتم. آن زمان کتاب «عاشقانه‌ها» ی ابراهیمی تازه منتشر شده بود. من تحت تاثیر این مجموعه داستانک هایی را انتخاب کردم و برای بچه ها خواندم. بچه ها از این داستانک ها بسیار استقبال کردند و این استقبال بهانه ای شد تا مجموعه داستانک ها را بنویسم و منتشر کنم.

چرا کارهای نادر ابراهیمی تجدید چاپ نمی‌شود

سعید کیایی، یکی از پژوهشگران جوان در ارتباط با آثار نادر ابراهیمی به نقش این نویسنده اشاره و بیان کرد: من به نوعی جزء کسانی هستم که بیشتر از آنکه با نادر ابراهیمی ارتباط برقرار کنم، کارهای او را خوانده و با آثار او آشنا هستم. خوشحالم که مادرم مرتب می‌گفت من دوست دارم بچه‌هایم شبیه «هامی و کامی» باشند و همین بهانه ای شد تا من به سراغ خالق هامی و کامی بروم، اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که نادر ابراهیمی بیش از ۵۰ کتاب برای کتاب نوشته؛ چند درصد از این کتاب ها تجدید چاپ شده و در دست بچه های امروز قرار گرفته است؟

این پژوهشگر و روزنامه‌نگار ادبی، گفته های خود را با این پرسش ادامه داد: چرا جریان نشر به این سمت رفته که کتاب‌های نادر ابراهیمی را کمتر می بینیم. این از بخت بد بچه های هم نسل من و نسل بعد از ما نیست که کتاب های نادر ابراهیمی کمتر در دسترسشان قرار دارد؟

جمال‌الدین اکرمی، یکی دیگر از سخنران‌های مراسم بزرگداشت نادر ابراهیمی بود و او گفته های خود را با انتقاد کانون پرورش و فکری کودک و نوجوان آغاز کرد و گفت: چرا حق نادر ابراهیمی ادا نشده و نمی شود؟ همه ما می دانیم که «پهلوان پهلوانان» با تصاویر علی‌اکبر صادقی، نوشته نادر ابراهیمی است. چرا کانون پرورش فکری این کتاب را منتشر کرده و اسمی از نادر ابراهیمی نبرده است؟

نویسنده کتاب «پروفسور زالزالک» به نقش ابراهیمی در ساده‌نویسی اشاره و بیان کرد: به تازگی آموزش و پرورش در کتاب های درسی از «ی» میانجی استفاده می کند. این کاری است که نادر ابراهیمی سال ها پیش انجام داده بود.

او پس از این، به بررسی اجمالی کتاب های نادر ابراهیمی از جمله «کلاغ‌ها»، «قصه گل‌های قالی»، «من راه خانه‌ام را بلد نیستم» و «ما بوته گل سرخ را از خواب بیدار می‌کنیم»، پرداخت و گفت: این کتاب ها در زمان خود بسیار یگانه بوده‌اند.

همچنین کتاب نادر ابراهیمی، درباره تصویرگری نخستین کتاب در زمینه نقد تصویرگری بوده است. همچنین من به همه نوجوانان پیشنهاد می کنم تا «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» را بخوانند.

طنز و گفتن از عشق و وطن ویژگی آثار ابراهیمی است

منوچهر اکبرلو، نمایشنامه‌نویس کودک و نوجوان به نقد نمایشنامه‌های نادر ابراهیمی پرداخت و گفت: متاسفانه نادر ابراهیمی را کمتر با عنوان یک نمایشنامه‌نویس می شناسند، اما سبک نگارش او بسیار ویژه است. ابرهیمی در کتاب «اجازه هست آقای برشت» به طنزی عمیق و اندیشمندانه که گم شده تئاتر امروز است، پرداخته. او در نمایشنامه‌های دیگر خود چون داستان‌هایش به خلق فضایی سورئال و اسطوره‌ای روی آورده است. «آرش در قلمرو تردید» نمونه‌ای از این نوع نگارش است.

به گفته این پژوهشگر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، یکی دیگر از ویژگی های نمایشنامه‌های نادر ابراهیمی شکستن فرم خطی زمان است. برای مثال در کتاب «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» ما همزمان، حال، گذشته نزدیک و گذشته دور را داریم.

اکبرلو همچنین بیان کرد: طنز، یکی از ویژگی های برجسته آثار نادر ابراهیمی است. طنز او، طنز موقعیت است و نه طنز کلامی و طنز موقعیت بسیار دشوارتر است. همچنین «عشق و وطن» دو مضمونی هستند که ابراهیمی در آثار خود به آن تکیه می کند و ما باید با کودک و نوجوان امروز از هر دو سخن بگوییم.

فرزانه منصوری، همسر نادر ابراهیمی در پایان با انتقاد از برگزارکنندگان نمایندگان کتاب گفت: این بزرگداشت را برای نادر ابراهیمی برگزار کردید و ما به دل‌های بزرگ مخاطبان نادر ابراهیمی که از بزرگان ادبیات این مرز و بوم بود، احترام گذاشتیم و به این جلسه آمدیم، اما با بزرگان دیگر چنین نکنید.

وی در ادامه بیان کرد: مگر برگزارکنندگان نمایشگاه متوجه نیستند وقتی فضایی را سرای اهل قلم می‌نامند، باید سکوتی حکم‌فرما باشد. ما از صدای شادی بچه ها خوشحالیم، اما فضای سرای اهل قلم کودک و نوجوان باید متفاوت با فضای فعلی باشد.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =