وزیر آموزش و پرورش در آستانه هفته معلم به شرح اقدامات وزارتخانه ای که عهده دار آن است پرداخت و گفت مدارس در سال 93، حدود 40 هزار معلم کمبود داشته اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اصغر فانی شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۴ و در آستانه هفته معلم با حضور در برنامه نگاه یک درباره نحوه پذیرش افراد در دانشگاه فرهنگیان گفت: ما به دو روش در دانشگاه فرهنگیان افراد را پذیرش می کنیم، یکی دیپلمه ها را از طریق کنکور سراسری پذیرش می کنیم و دیگری نیز اعمال ماده 28 قانون تاسیس این دانشگاه است که اجازه می دهد از بین لیسانسیه ها و فوق لیسانسیه های آزاد، آزمون بگیریم. این افراد پس از طی دوره های مختلف، مدرکی دریافت می کنند که می توانند با آن معلم شوند و به تدریس اشتغال یابند.

دکتر علی اصغر فانی گفت: ما 3 سال است روش اول را به کار گرفته ایم و امسال برای اولین بار است که قصد داریم از بین افراد دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو جذب کنیم. یک هفته است که مجوز برگزاری آزمون را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی گرفته ایم.

فانی در ادامه گفت: این آزمون احتمالا تابستان امسال برگزار می شود و در آن، معلمان آموزش و پرورش و فرزندان فرهنگیان در اولویت هستند.

معلمان چطور استخدام می شوند؟

وزیر آموزش درباره جذب فرهنگیان به صورت بومی توضیح داد: کلا به کارگیری نیروی انسانی باید از بوم باشد تا در آینده شاهد کمبود و کاهش نیروی انسانی در یک منطقه و فزونی نیرو در منطقه دیگری نباشیم. ما دو روش بیشتر برای جذب نیروی انسانی نداریم که درباره آن توضیح دادم و جذب تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت می گیرد. و حق التدریسی ها هم باید بیایند از طریق این سیستم وارد شوند.

او درباره نقش و رسالت دانشگاه فرهنگیان توضیح داد: دانشگاه فرهنگیان دو وظیفه عمده بر عهده دارد، یکی تربیت نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش و دیگری "به سازی" نیروی فعلی شاغل در آموزش و پرورش. ما هم اکنون یک میلیون نفر در وزارت آموزش و پرورش داریم و دانشگاه فرهنگیان وظیفه دارد این نیروها را "به سازی" کند.

وزیر همچنین درباره میزان پذیرش دانشجویان در این دانشگاه گفت: در سال اول 25 هزار نفر دانشجو پذیرش کردیم. در سال بعد 17 هزار و سال بعد از آن نیز 12 هزار نفر پذیرش شدند و سال به سال با توجه به بوم، رشته و جنسیت، تعداد پذیرش دانشجویان تنظیم می شود.

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی بی رئیس

در بخش دیگری از این برنامه، وزیر آموزش و پرورش درباره اداره دانشگاه فرهنگیان در 16 ماه گذشته توسط سرپرست توضیح داد و گفت: ما الان منتظریم در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش تعیین رئیس این دانشگاه قرار گیرد. البته خیلی از دانشگاه ها فعلا با سرپرست دارند کار می کنند. امیدوارم در اولین فرصت بحث صلاحیت روسای دانشگاه ها در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهگی قرار گرفته و مورد بررسی قرار گیرد.

فانی درباره اینکه یک بار او درخواست داده تا تعیین رئیس این دانشگاه در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد، گفت: البته یک بار درخواست داشتم و امیدوارم تعیین رئیس در جلسه ای باشد که خودم نیز حضور داشته باشم. ما آمادگی مان را برای نعیین رئیس این دانشگاه اعلام کرده ایم و امیدواریم این مسئله در دستور کار قرار گیرد.

او همچنین درباره مصوباتی که دانشگاه فرهنگی طبق آنها اداره می شود، گفت: مصوبات هیات امنای دانشگاه وجود دارد و تاکنون 2 یا 3 بار این هیات تشکیل جلسه داده است و مصوباتی دارد که همگی قانونی است و شایبه ای ندارد. رئیس هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، رئیس جمهور است و در غیاب ایشان، بنده در خدمت فرهنگیان هستم.

99 برنامه برای اجرای سند طرح تحول

فانی در پاسخ به این سئوال که اهداف طرح تحول بنیادین چه زمانی طراحی و عملیاتی می شود، گفت: در 17 اریبهشت ماه 93 یعنی پارسال، در دیداری که معلمان نمونه سراسر کشور خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، ایشان یکی از مطالیباتش را تدوین نقشه راه سند طرح تحول فرمودند. اکنون نقشه راه اجرای سند تحول با تلاشهای دوستان در وزارتخانه آماده شده و در عین حال که در سال 93 به دنبال تدوین نقشه راه بودیم از 131 راهکار سند طرح تحول به 40 راهکار ورود اجرایی یافتیم.

او در پاسخ به اینکه چطور بدون تصویب راهکارهای اجرای سند طرح تحول، به دنبال اجرای آن رفته اید، گفت: برخی راهکارها نیاز به پیش نیاز نداشته است و لذا برای اینکه فرصت را از دست ندهیم، به 40 راهکار در قالب 99 برنامه طرح تحول را در سال 93 آغاز کردیم. این را در نظر داشته باشید که اصل سند طرح تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 91 تصویب شده و ما مجوز برای اجرا داریم. برخی راهکارها به قدری شفاف و روشن است که برای از دست ندادن فرصت و رسیدن به ایران 1404 از زمان استفاده کردیم و بخشیهایی از سند را اجرایی کردیم. این نقشه راه نیز آماده شده و مراحل بعدی اجرای طرح تحول نیز طی می شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه چه زمانی همه راهکارهای اجرایی سند طرح تحول تصویب می شود، گفت: در یک جلسه فوق العاده در شورای عالی آموزش و پرورش در یک پنجشنبه و جمعه، قبل از آغاز سال تحویل جدید حتما برنامه ها را تصویب می کنیم.

بسته حمایتی دولت نگذاشت کمبود 40 هزار معلم به چشم بیاید

وزیر آموزش و پرورش درباره کمبودهای این وزارتخانه، برنامه هایی را اعلام کرد که تاکنون از جزئیات آنها، خبر نداده بود.

علی اصغر فانی گفت: برای درک بهتر وضعیت آموزش و پرورش بهتر است سال 93 را مرور کنیم. سال 93، 25 هزار همکار فرهنگی ما بازنشسته شدند. همزمان 180 هزار دانش آموز نسبت به سال قبل به دانش آموزان ما اضافه شد. همین 180 هزار دانش آموز حدود 15 هزار نیروی انسانی نیاز داشتند. یعنی 25 هزار نفر بازنشسته شدند و 15 هزار نیروی جدید نیز نیاز است، یعنی ما 40 هزار نیرو کسری داریم. در این شرایط، اولین سری فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیز مهر 95 وارد سیستم می شوند. بالتبع باید چه می کردیم؟ آیا باید صبر می کردیم اول مهر 93 بیاید تا 40 هزار کلاس خالی بدون معلم داشته باشیم؟ نه، قطعی است که باید تدبیر می کردیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره تدبیر دولت در خصوص تامین 40 هزار نیروی آموزشی در این وزارتخانه گفت: ما دو راهکار را در پیش گرفتیم، یکی اینکه بهره وری نیروی انسانی را با ساماندهی بیشتر نیروی انسانی بالا ببریم. یعنی تلاش کردیم بخشی از 40 هزار نفر کسری را با نیروی موجود حل کنیم. جابجایی در حد اختیارات مدیران و برنامه ریزی درست برای حل مشکلات را در این بخش داشتیم. اقدام بعدی اجرای بسته حمایتی بود. در این بسته دو فعالیت عمده را وارد شدیم. یکی اینکه صندلی های خالی مدارس غیردولتی را در اختیار گرفتیم. این حرف نویی بود. در این مدارس غیر دولتی، فردی موسس است که ساختمانی را خریده یا ساخته یا اجاره کرده و کادر آموزشی اعم از مدیر و معلم را استخدام کرده و مثلا 200 نفر ظرفیت دارد ولی تنها 100 دانش آموز دارد و 100 ظرفیت این مدرسه خالی دارد. ما گفتیم این ظرفیت را تا 20 دانش آموز ما بر عهده می گیریم و به شما دانش آموز می دهیم.

وزیر در ادامه گفت: دانش آموزان را در مدارس غیر دولتی که صندلی خالی داشتند، فرستادیم و هزینه هایش را نیز دولت داد. 40 هزار ظرفیت خالی مدارس غیردولتی را با اعزام دانش آموزان و پرداخت شهریه توسط دولت، در اختیار گرفتیم. این ظرفیت ملی در کشور به صورت راکد مطرح بود و در اختیار بخش خصوصی بود. البته در برخی رسانه ها برخی حرفها را زدند که واقعیت نداشت. یک نفر از این 40 هزار دانش آموز ریالی پرداخت نکرده و همه شهریه شان را ما داده ایم و جالب است بدانید این پرداختها به ازای هر دانش آموز، یک سوم هزینه ای است که ما برای هر دانش آموز صرف می کنیم. این گام بسیار موثر و شروع خوبی بود که باعث شد در بودجه سال 94 هم این کار را مجلس محترم اجازه دهد انجام بدهیم و تکرار کنیم.

او درباره اینکه در سال 94 چه تعدادی از ظرفیت های خالی بخش غیر دولتی توسط دانش آموزان بخش دولتی تکمیل می شود، گفت: این البته ممکن است بیشتر یا کمتر از میزان سال 93 باشد. این بسته به نیاز ما است. ممکن است از یک کلاس 40 نفری در بخش دولتی، ما 10 دانش آموز را به مدرسه غیر دولتی بفرستیم تا هم از صندلی خالی آنجا استفاده کنیم و هم کیفیت کلاس درس مدرسه دولتی با خلوت تر شدن، بالا می رود.

فانی درباره اینکه مقام تشخیص دهنده این که چه دانش آموزی به بخش غیردولتی بروند، کیست؟ گفت: بهترین عامل و ملاک تشخیص، محل سکونت دانش آموز است. هر کسی که خانه اش به مدرسه غیردولتی نزدیک تر بود، او می تواند برود.

وزیر درباره راهکار دیگری که برای جبران کسری نیروهای آموزش و پرورش انجام شد، گفت: کار دوم در سال 93 به مشارکت گذاشتن فضاهای آموزشی بود. ما در این سال قریب به 1000 مدرسه ساختمان را با موسسان مدارس غیردولتی به مشارکت گذاشتیم. یعنی گفتیم مدیریت و فضا با ما، موسس هم نیروی انسانی مورد نیاز و معلم را تامین و مدرسه را اداره می کند. به این وسیله 140 هزار دانش آموز را به این مدارس فرستادیم و این دو برنامه ای بود که در قالب بسته حمایتی در سال گذشته به انجام رسید.

شهریه های مدارس غیر دولتی نظارت می شوند

در بخش دیگری از برنامه نگاه یک، موضوع نظارت آموزش و پرورش بر شهریه های دریافتی مطرح شد. مجری از وزیر پرسید چگونه می توانید نظارت کنید که شهریه را پیش از اعلام شورای عالی آموزش و پرورش نمی گیرند یا در مدارسی که قرار نیست وجهی گرفته بود، حتما از اولیای دانش آموزان پول دریافت نمی شود؟

فانی در جواب گفت: ما در هر استان شورای نظارت بر مدارس غیردولتی را داریم که ترکیب مشخصی دارد. شورای مرکزی هم در وزارت آموزش و پرورش داریم که به این کار نظارت می کنند. شوراهای نظارت پرونده موسسینی که تخلف می کنند را بررسی می کنند و حتی مجازات هایی تا مرحله لغو مجوز هم در نظر می گیرند.

600 هزار دانش آموز به اردوهای راهیان نور رفتند

در بخش انتهایی این برنامه، وزیر آموزش و پرورش درباره ارتقای سطح فرهنگی، دینی و اعتقادی دانش آموزان توضیح داد.
فانی در این باره گفت: در معاونت پرورشی فعالیتهای متعدد و متنتوعی در جریان است. در این معاونت دفتری به نام دفتر فعالیتهای فرهنگی و هنری داریم که مجموعه مسابقات دانش آموزی را در زمینه های مختلف مدیریت می کند. بحث مسابقات فرهنگی دانش آموزان در رشته های مختلف را این دفتر عهده دار است. همچنین دفتر قرآن، عترت و نماز هم در این معاونت داریم که به مسایل قرآن، سنت و مسایل نماز دانش آموزان می پردازد. سازمان دانش آموزی هم در معاونت پرورشی استقرار دارد که عهده دار شوراها و مجلس دانش آموزی و پرسش مهر است. امسال آقای رئیس جمهور پرسش مهرشان درباره آب و صرفه جویی در مصرف آب بود که این دوستان پیگیری کردند. دفتر مشاوره های دانش آموزی و مشاوره خانواده نیز داریم. در کل باید گفت بودجه معاونت پرورشی در سال 93 ده برابر بودجه این معاونت در سال 92 بود.

فانی در پایان گفت: امسال 600 هزار دانش آموز به اردوهای راهیان نور رفته اند در حالی که سال گذشته قریب به 300 هزار دانش آموز رفته بودند. بحمدلله امسال دانش آموزان بدون هیچ حادثه ای اعزام شدند و البته بخشی از هزینه ها را هم دادند و مشارکت داشتند.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک معلم IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    7 1
    خبری از مشکل اساسی فرهنگیان نیست
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 16
    با سلام ضمن تشکر از وزیر محترم آموزش و پرورش بنده به عنوان یک معلم معتقدم قدم های بزرگی در جهت حل مشکلات آموزش و پرورش برداشته شده است .
    • بی نام US ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
      5 1
      کنایه بود دیگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • مدیر مدرسه A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
      0 0
      اگه کنایه است که هیچی و ار نباشه بازم هیچ ...
  • معلم خراسانی IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    23 1
    آموزش و پرورش فانی موصوف وصفت یا مضاف و مضاف الیه؟
  • مجتبی A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    کسانی ک بادیپلپم استخدام شده اند وادامه تحصیل داده اند تکلیفشان چیست؟ایامیتوانندمدرک ارایه کنند یاخیر
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    1 0
    چرا باید از مدرک کارشناسی باشه یعنی منی که ۱۳سال به عنوان مربی پیش دبستانی با مدرک کاردانی مشغول به کار هستم باید بلاتکلیف باشم باید این گونه نیروها را جذب کنند بعد ما ادامه تحصیل میدهیم