۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
درد دلهای یک روز کاری در دانشگاه

همه چیز خوب است، گاهی اتفاقات بد هم می افتد. گاهی هم بدشانسی به سراغ آدمی می آید... همه چیز متوسط است، البته همه چیز که نه. گاهی زیر متوسط است. باید ساخت و تلاش کرد.... گفتنش هم دردی را دوا نمی کند... برای یاد در تاریخ که خوب است.

یک روز کاری برای بنده فقط کلاس درس نیست، بلکه تحقیق برای کلاس درس هم هست. روزهای قبل از عید، نگران تعطیلات بودم که یک کاری را شروع و در ایام عید تمام کنم. از همان قبل از عید، به دنبال تصویر یک نسخه سی چهل صفحه ای از یکی کتابخانه معروف کشور بودم. د رجواب گفتند: الان نمی شود و ان شاءالله بعد از عید. این در حالی بود که سه چهار روز به تعطیلات نوروز مانده بود. راستش ایام عید را برای کار کردن روی اون نسخه گذاشته بودم، اما مجبور شدم کار دیگری انجام بدهم.... گذشت و شنبه 15 فروردین شد. باز به دنبال آن نسخه رفتم. گفتند رئیس نیست. یکشنبه همین طور... تا پنجشنبه 19 فروردین. دوباره مراجعه شد. گفتند: رئیس هنوز نیامده و امکان دادن تصویر بدون اذن ایشان نیست. فقط ایشان حق دارد دستور دهد.... یعنی حق استفاده از بیش از چهل هزار نسخه خطی تنها در گرو امضای رئیس است... امروز شنبه 22 فروردین تماس گرفتم. گفتند: هنوز رئیس نیامده اند و کارتابل نامه ها هم نیامده تا ببینیم نامه درخواستی شما امضا شده است یا خیر. شاید فردا..... یک ماه تمام منتظر تصویر یک نسخه..... چه اهمیتی دارد؟


سراغ مقاله ای برای کلاس درس رفتم که آخرش هم نیمه کاره تمامش کردم و گذاشتم در وبلاگ. مقاله ای در باره رود فرات و سرچشمه های آن که آیا از بهشت است یا ....! در روایات آمده که فرات از بهشت است و کوهی از طلا هم زیر آن پنهان شده که آخر الزمان کشف خواهد شد.

رفتم سراغ اینترنت تا در باره حدیث انحسار جبل ذهب از زیر فرات اطلاعاتی بدست آورم. جبل الذهب و نهر الفرات را در محل سرچ زدم. از هر ده گزینه ای که آمد، اقلا پنج تای آن مسدود بود. تلاش بی فایده بود. در دانشگاه نمی شد کاری بیش از این انجام داد، چون امکان نصب وی پی ان وجود ندارد. تازه بارها گفته اند که تمام مکاتبات و ایمیل ها هم ثبت است و ورودی و خروجی همه چیز در سرورهای دانشگاه تحت نظارت.

بالاخره مطالب ناقصی بدست آوردم و نوشتم و از بقیه هم صرف نظر کردم. مگر چاره ای جز این بود؟‌

از شوربختی یا خوشبختی هرچی از اطلاعاتدم دستی می خواهی باید در ویکی پدیا پیدا کنی. یک مشابه فارسی ندارد. چیزهایی هم که هست به هر مدخلی می رسی نوشته در دست نوشتن..... نمی دونی به ویکی اعتماد کنی یا نه.... کسی هم توی این کشور عقلش نرسید یکی از دو کار را بکند. یا توی اون ویکی مشارکت بکند یا خودش یه چیزی شبیه آن درست کنئ. البته گفتم... مملکت متوسط یعنی همین. باز هم هزار بار خدا رو شکر.... که امنیت داریم.
استادی گفت که علیه یکی از استادان دانشکده ایمیلی منتشر شده که مثلا ده مقاله از رساله دکتری اش به عنوان مقالات علمی پژوهشی چاپ کرده است. نمی دانم درست بود یا نه. پرسیدم: شما اون ایمیل را دارید؟‌ گفت:‌ دارم اما جرات نمی کنم برای شما ایمیل کنم چون ممکن است باز ثبت شود و .... مشکلات دیگر.


سراغ کتابی را گرفتم و این که آیا دانلود آن در جایی از سایت ها امکان دارد یا نه. اسم کتاب و دانلود را زدم. چند جا آمد که مثلا دانلود این کتاب هست. وقتی مراجعه کردم، چندین سایت تبلیغی بود که مدام شما را از اینجا به آنجا حوالت می داد و آخر عاقبت چیزی بدستتان نمی آمد.

به یکی از دوستان زنگ زدم. در عرض چند ثانیه از 4shared یا archive برایم دانلود کرد و فرستاد. گفتم باز به سایت های فرنگی که می شود چیزی را در آنها یافت. حالا اگر یک آدم بی عقلی ! می گفت این آثار تمدن آشوری را ببرید جای دیگر تا روزی به دست داعش نیفتد، می گفتند مگر شما عقلتان را از دست داده اید؟ شما خائن به ملتید. خوب همین که در موصل ماند خوب بود و خدمت به ملت، هرچند صاعقه داعش فرود آمد و همه را نابود کرد و رفت پیش بقیه نابود شده ها. حالا مگه چه اتفاقی افتاده؟
این ها حکایت روزانه کار ماست.... شما در چه حالید؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408610

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    64 1
    جانا سخن از زبان ما میگویی.....
    • بی نام A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      13 5
      امسال شماها وضعیت رو به این شکل درآوردید. حالا نگاه منتقدانه هم به خودشون گرفتند
    • منم IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      6 6
      آقا دانشجوها هستن چرا شما به خودتون زحمت می دین.اونا باید ماه ها زحمت بکشن بعد راحت به اسم شما استادا تموم بشه.
  • بی نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    30 4
    چه موضوع مهمی واسه تحقیق پیدا کردی استاد
  • هنر بدون مرز IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    25 2
    سلام عالی عالی عالی بود... دست مریزاد... ما هم برای ثبت در تاریخ و خوانش بیشتر با ذکر منبع بازنشرش کردیم... http://honarbedunemarz.blogfa.com/
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    33 0
    خدا به شما توفیق بدهد که این وضعیت اسفناک اینترنت گازوئیلی را گزارش کردید امضا رییس کتابخانه هم موضوع جالب توجه ای است
  • بی نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    3 0
    لطفا به وضعیت کارمندان وزارت علوم هم رسیدگی کنید. هرگز ارتقای شغلی نداریم چون رئیس هر بخش باید هیات علمی باشد. منزل سازمانی برای هیات علمی هاست و حقوق ما هم بسیار پایین است اما یک هیات علمی چند صد برابر ما حقوق می گیرد
  • بی نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    10 1
    به جای علمی جلوه دادن خرافات، علم را بجویید و علمتان را گسترده تر کنید
  • مرتضی GB ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    12 9
    واقعیت دردناکی‌ست اما من تعجب می کنم که انسان فرهیخته‎ای مثل استاد جعفریان چرا متون ویراستاری نشده را می‎فرستند و نمی‎دانم چرا خبرآنلاین این متون را با همین وضع منتشر می‎کند؟ نصف متن به زبان رسمی نوشته شده، نصف دیگر به زبان محاوره‎ای. به طور مکرر از سه نقطه در جایی که نیاز نیست استفاده شده و قس علی هذا. در شان استاد و همچنین خبرآنلاین نیست که متونی ویراستاری نشده‎ای مثل متون وبلاگی بچه‎های دبیرستانی را منتشر کنند.
    • بی نام A1 ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      16 7
      فکر نمی کنم لازم باشه همه به سبک شما بنویسند. یا همیشه یک جور بنویسند. حالا وسط عبارت سه نقطه گذاشتن می شه اشکال؟ یک وقت آدم ادبی می نویسی یک وقت محاوره ای که روشی برای درد دل کردنه و برقراری تماس. علیکم بالمتون لا بالحواشی.
  • مهدی A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    8 1
    استاد من پیگیر تمامی مطالب منتشر شده در خبر انلاین هستم واز شما بابت بیان مشکلات به نوبه خود تشکر می کنم وقت یک سوال همیشه در ذهن دارم مگر ادعا نمی کنیم شیعه هستیم مگر ادعای ما تا کوه دماوند بالا نرفته که عاشق اهل بیت هستیم پس چرا اینقدر دروغ و تهمت و رسوایی در جامعه افزایش یافته است
  • بی نام A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    9 0
    مدینه گفتی و کردی کبابم ...
  • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    4 0
    خب البته به فال نیک میگیریم که به عوض هرچی راه دررو و سرهم بندی و زیرآبی و اینها هست رو به لطف این سیستم آموزش یاد گرفتیم که غربی ها تا آخر عمر هم به فکرشون خطور نمیکنه و میتونیم به این به اصطلاح زرنگ بودن خودمون بنازیم... البته به استحضار برسونم که این حرف من نیست بلکه به طور غیرمستقیم اساتید ما چنین اعتقادی دارند که سختی های آموزش در ایران دانشجو رو آبدیده میکنه که تاویل و تفسیرش همون مطالبیه که عرض شد
  • بی نام ES ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    8 9
    خدا حفظتون کند آبروی شیعه در تاریخ اسلام هستید .... واقعا کم نظیرید ...
    • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      3 0
      یا خدا .....................
  • محمد A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    7 1
    ههههه اینقدر مینویسی مینویسیم مینویسند چه فائده ؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    5 0
    سال آقای دکتر : امسال بعد از سالها تحقیق در تاریخ و سیاست و جامعه درس انقلاب اسلامی را تدریس میکنم. تمامی دغدغه های شما برای بنده رخ داده : دنبال نسخه هایی هم رفته ام در مر.ع.ش.ی و غیره . کتابهایی را هم خواسته ام ندادند ولی در اینترنت یافتم. آقای دکتر : اول از هر چیز تکنیک های چستجوی پیشرفته و دقیق در گوگل را یاد بگیرید : اینکه چطور در گوگل فقط از داخل سایت فورشرد سرچ کیند : چون گوگل برای دانلود کتاب به سایت آرشیو و فورشرد و تمامی سایت های دانلود لینک نمیده ناقض کپی رایته: و سایت های اصلی دانلود کتاب را مانند کتابپدیا وقفیه الوکه و سائرهم را بشناسید . سایت های بی خود و در حاشیه را هم راهی هست که بشود دور زد . موفق باشید.
  • بی نام A1 ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    6 0
    دنبال گنج هستيد جنابعالي
  • بی نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    10 0
    مملکت الان دو ماهه که تعطیل شده امداد خودرو هم از اول اسفند ما را به بعد از تعطیلات حواله داده و هنوز هم انگار بعد از تعطیلات نیامده
    • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      7 0
      مملکت کلا تعطیله دوست عزیز.
  • احمد غ IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    7 2
    جناب استاد بسیار مختصر مفید بود. خدمت دوست عزیزی که نوشته این همه می نویسید چه فایده ؟ به نظرم تغییر فرهنگ کاری تدریجی،آرام ، زمان بر ولی دقیق است و با همین نوشته ها هم ان شاالله شکل میگیرد.این دست مطالب مختصر که بیانگر تلاش فراوانتان است، خیلی اثرگذار است . لا اقل برای بنده
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    5 2
    شما تازه اینها رو متوجه می شی. سالیان سال ما تو دانشگاه اینها رو دیدیم و گفتیم شما باور نکردید.
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    10 1
    همه زیر یک سقفیم جناب جعفریان عزیز. اینترنت دانشگاه مادر در حد لاپشت نت هم نیست. ببین شما که روحانی هستی چقدر محدودی و می ترسی. حالا وضع ما را تصور کن که آدم عادی هم قبولمان ندارند.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    7 1
    امیدوارم رئیس کتابخانه مورد نظر این دلنوشته را ببیند شاید در روش های مدیریتی اش اصلاحی رخ دهد
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    3 0
    استاد گزارش یک ماهه نه ی روز
  • امیر پرویز US ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    3 0
    من هم در سفر نوروزی امسال به کشور همچنین تجربه ای داشتم. بعد از سیزده سفری رفتم قم چون من هم به بک کتاب خطی که در این کتابخانه هست برای کار تزم احتیاج مبرم داشتم. مسئول کار گفت حاج آقا نیستند ایشون باید دستور بدهند. سؤال کردم چه وقت تشریف میآورند گفت تا چند روز دیگر. بعد از یک ارباب رجوع دیگر شنیدم که اینها با همین «چند روز دیگر» مردم را یک ماه سر میدوانند. میگفت سی سال است برنامه کتابخانه این است که از اواخر اسفند تا آخر فروردین حاج آقا سفر زیارتی به لندن تشریف میبرند و هیچ کس را هم جای خودشان نمیگذارند. ارباب رجوع هم باید یک ماه صبر کنند تا حاج آقا برگردند. فکر می کنید اگر این مطلب در کشورهای متمدن اتفاق میافتاد با این کتابخانه و مسئولش چه میکردند؟
  • فتحی زاد A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    10 0
    جناب استاد پیشنهاد میکنم شما و سایر دوستانی که دغدغه های این چنینی دارند، خود با سایتهایی که کتابهای عربی و اسلامی را به رایگان در اختیار میگذارند آشنا شوید تا کمتر زیر بار منت این جور افراد برید، مثلا از کتاب لینک http://ketablink.com/ برای جستجوی کتابها استفاده کنید و از کتاب پدیا http://www.ketabpedia.com/ که حدود 100 هزار جلد کتاب عربی دارد برای تحقیقاتتون استفاده کنید.