چاقی ،تغذیه نامناسب و حجیم، استرس و عدم تحرک و مصرف دخانیات از عوامل اصلی مرگ در مردان ایرانی به شمار می رود.

هادی معیری نژاد-بنا به آمارهای متفاوت ایرانی ها البته به سردمداری مردان ایرانی در رده 10 کشور اول در استفاده از مواد غذایی حجیم هستند.

به زبان ساده پرخوری از عادات مرسوم مخصوصا در بین مردان ایرانی است و این شاخص در مورد زنان به دلیل مد شدن لاغری و رژیم و استرس و فوبیای خود چاق بینی کمتر است.

در ایران همیشه خوراک زیاد و هیکل چاق و درشت برای مردان یک امتیاز اجتماعی ویژه به شمار می رفته و همواره با ماشالله گفتن اطرافیان مورد تایید ارزشی قرار می گیرد لذا در بدترین اوضاع اقتصادی نیز ایرانیان به خود بد نمی گذرانند و در کنار آن مصرف بالاتر از استاندارد روغن، نمک و نوشابه گازدار باعث شده است که بیماری های عدیده ای از خلال این ارزش اجتماعی نمایان شود.

ده کشور زیرمعمولا به عنوان پر خوراک ترین کشورهای جهان شناخته می شوند که به همراه شاخص توده بدنی مردان و زنان در جدول زیر آورده شده است؛

ردیف کشور شاخص توده بدنی مردان  شاخص زنان
1 آمریکا 31.1 31.2
2 روسیه 18.6 24
3 مصر 22.5 46.5
4 مکزیک 27.3 32.8
5 آلمان 23.1 19.2
6 برزیل 16.5 22
7 انگلیس 26 24.9
8 آرژانتین 29.4 31
9 ترکیه 21.7 29.4
10 ایران 24.9 26.9


در حال حاضر، چاقی و اضافه وزن در بین مردان ایرانی 42.8 درصد و در بین زنان 57 درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2015 در مردان به 54 و در زنان به 74 درصد افزایش یابند.

گرچه چاقی در بین زنان شایع تر از مردان است اما احتیاط کمتر مصرف سیگار بیشتر استرس و خاصیت های ژنتیکی جنس مذکر در خطرناک تر بودن چاقی مخصوصا چاقی شکمی در مردان موثر است.

چاقی فشار خون وسپس سکته

چاقی و استعمال دخانیات از عوامل اصلی سکته در مردان نیز به حساب می آید. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر ساله بیش از 15 میلیون نفر در جهان دچار سکته قلبی می شوند که حدودا 5 تا 6 میلیون نفر آنها می میرند.

فشار خون بالا عامل 12.5 میلیون سکته در جهان است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در اروپا در سال 650 هزار نفر در اروپا بر اثر سکته می میرند.

بر اساس پیش بینی های این سازمان تا سال 2020 در کشورهای در حال توسعه که در حال تغییر دادن شیوه زندگی خود هستند سکته قلبی به یک مشکل همه گیر تبدیل خواهد شد. استرس و تغذیه نامناسب و فست فودها که باعث افزایش فشار خون و تصلب شرایین است از مهمترین مشکلات این کشورها محسوب می شود.

طبق آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماریهای قلبی - عروقی در کشور به عنوان اولین عامل مرگ ایرانیان البته بعد از تصادفات شناخته شده‌ و سالانه بیش از 300 هزار ایرانی را به کام مرگ می‌کشانند.

نخستین عامل مرگ و میر مردان حوادث جاده‌ای است و پس از آن، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج، اعتیاد و ایدز که این روزها نگران کننده شده است مقام‌های بعدی علت مرگ و میر مردان را به خود اختصاص داده است.

گزارش های وزارت بهداشت و همچنین اظهارات دست اندرکاران حوزه سلامت به ویژه متخصصین قلب و عروق کشورمان نشان می دهد، شیوع بیماریهای قلبی و عروقی در ایران رو به افزایش است و این می تواند زنگ خطری برای سلامت جامعه باشد.

در ایران 43.7 درصد کل مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است و میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران در مردها 59 سال و در زن‌ها 65 سال است که این واقعیات اهمیت پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها را گوشزد می‌کند.

سکته مغزی مردان 1.5 برابر زنان

سکته مغزی پس از بیماری های قلبی و عروقی، دومین علت شایع مرگ و میر در دنیا است. در انسداد عروق مغزی یا تصلب شراین، معمولاً برخی رسوبات به تدریج در رگ‌ها ایجاد شده و موجب تنگی تدریجی پیش رونده عروق خون‌رسان به مغز می شود و در نهایت، به نقطه ای می رسد که انسداد رگ ها رخ می دهد.

کنده شدن این لخته از قلب و فرستاده شدن آن به عروق مغزی، موجب انسداد ناگهانی عروق مغزی می شود، به گونه ای که بافت مغز، تغذیه خونی خود را از دست می دهد و دچار مرگ سلولی می گردد.

پزشکان متخصص زمینه های ژنتیکی، افزایش سن و جنس مذکر بودن را از عوامل غیر قابل تعدیل دخیل در سکته های مغزی می دانند. چاقی، دیابت، چربی و فشار خون بالا و مصرف سیگار از جمله عوامل قابل تعدیل مؤثر در بروز سکته مغزی می باشند.

احتمال سکته مغزی در مردان تقریباً یک و نیم برابر بیش از زنان است در مردان زمینه تصلب شراین سریعتر و شدیدتر می باشد و علاوه بر آن، زمینه ژنتیکی یا احتمال مصرف دخانیات نیز در افزایش احتمال سکته مغزی در این جنس مؤثرتر می باشد

در همین زمینه معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 44 درصد از مرگ و میرها در کشور به دلیل بیماری قلبی و عروقی اتفاق می افتد که در راس آنها سکته قلبی با 24 درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

دکتر«محمد حاجی آقاجانی»  در مراسم چهارمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران  گفت:از قلب دو سوم بیماران مرگ مغزی در کشور استفاده نمی شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:در حال حاضر یک میلیون نفر در ایران مبتلا به نارسایی قلبی هستند که این وضعیت بار مالی سنگینی را به لحاظ اقتصادی و اجتماعی بر دوش دولت و جامعه تحمیل می کند.

او گفت :طبق بررسی ها و مطالعات انجام شده در  سالهای اخیر در کشور شیوع عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی افزایش داشته است به طوری که این آمار نشان می دهد فشار خون با 17 درصد، چاقی 15 درصد، اضافه وزن 28 درصد، کم تحرکی 41 درصد، استعمال دخانیات 8 درصد، قند خون بالا 10 درصد، کلسترول بالا 33 درصد، تری گلیسیریدبالا 19 درصد بوده است.

آقاجانی گفت:درحال حاضر باید از بروز چاقی، دیابت، فشار خون بالا، تغذیه نادرست به عنوان عوامل خطرزا نام برد که باعث بروز نارسایی قلبی در کشور می شود.

به گفته وی، در سال 93 به حوزه سلامت توجه ویژه ای شده است بطوری که در ماه های اخیر سیاست های کلان حوزه سلامت ابلاغ شده است.

او همچنین گفت:حمایت دولت در حوزه سلامت در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها برجسته تر شده است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در حوزه سلامت اقدامات بسیار موثری را انجام داده است.

آقاجانی گفت:در حال حاضر به جز اعتبارات اختصاص یافته در حوزه سلامت حدود 10 هزار میلیارد تومان نیز به حوزه سلامت اختصاص یافته است که از این میزان سه هزار میلیارد تومان ارزش افزوده و هفت هزار میلیارد تومان یارانه سلامت است.

در حال حاضر که در هفته سلامت مردان هستیم این نکته شایان ذکر است که کاهش آمار بیماری و مرگ و میر در مردان ایرانی نه با دستور وزارت بهداشت بلکه با توجه مردان به سلامت خود میسر می شود.

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 0
    يكى از دلايل چاقى، استرس هستش چون وقتى كه استرس دارى روى غذا خوردن تمركز ندارى و همين عامل باعث ميشه كه زياد غذا بخورى وبقيه مضرات استرس از جمله سكته قلبى ومغزى و..... كه ديگه كاملا برا همه مشخصه و در جامعه ما تنها چيزى كه فراوونه استرسه
  • احسان IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 0
    به ما نگید ، منظورم مردمه ، به گوش مسئولین برسونید
  • شلا A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    شما فکر کنید مثلا بهداشت غذایی رو رعایت کنیم روغن ، غذای اضافه ، قند اضافی مصرف نکنیم،وبه جای ان از سبزیجات ومیوه وغذاهای ساده مثل لبنیات استفاده کنیم ،،،الودگی میوه وسبزیجات با سموم وابهای الوده، وکارخانه های کثیف وغیر بهداشتی لبنیات و روغن های پالم سرطان زا را چکار کنیم؟