صبح امروز نشست روز ملی سلامت مردان با حضور دبیر و عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی، رییس انجمن اورولوژی آسیا و همچنین معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی از افزوده شدن سالانه 3500 مورد ابتلا به سرطان پروستات در کشور خبر داد و گفت: سرطان پروستات و بیضه شایع‌ترین بیماری‌های مردان به شمار می‌رود.

محمدرضا نوروزی، متخصص مجاری ادراری و عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی در نشست خبری روز ملی سلامت مردان گفت: پیشگیری و تشخیص زودرس نقش مهمی در جامعه برای سلامتی مردان ایفا می‌کند.

او سلامت مردان را موضوعی مغفول مانده عنوان کرد و گفت: زمانی که زنان و مردان برای سرطان به پزشک مراجعه می‌کنند بیماری مردان در مراحل پیشرفته‌تری قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد که مردان به سلامت خود بی‌توجه هستند.

عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی تعداد مبتلایان جدید به سرطان پروستات را سالانه 3 هزار و 500 نفر عنوان کرد و گفت: 5 تا 10 درصد این افراد سرطان پیشرفته دارند در حالی که این مقدار در دنیا 3 درصد است. این موضوع محصول غفلت مردان از سلامت خود است. مردان علایم بیماری را جدی نمی‌گیرند و با فشار خانواده به پزشک مراجعه می‌کنند.

به گفته نوروزی 2 بیماری شایع در مردان، بیماری‌های پروستات و بیضه هستند: یکی از شایع‌ترین سرطان‌هایی که بین 15 تا 35 سالگی خود را نشان می‌دهد سرطان بیضه است. این سرطان هیچگونه و نشانه‌ای ندارد جز بزرگ شدن بیضه‌ها.

او با ابراز تأسف از عدم آگاهی جوانان از علایم سرطان پروستات گفت: ما باید آموزش‌های مربوط به پیشگری را خود مراقبتی را در بین جوانان از طریق فضای مجازی بیشتر کنیم تا آنها نسبت به بیماری‌های مخصوص مردان آگاهی داشته باشند.

نوروزی به نقش اقلیم در ابتلا به سرطان پروستات اشاره کرد و گفت: در مناطق مرکزی ایران در هر 100 هزار نفر 12.5 نفر در مرکز کشور، 6 نفر در غرب کشور و 10 نفر در جنوب کشور دچار سرطان پروستات می‌شوند. تشخیص زودهنگام پروستات به درمان قعطی این بیماری می‌انجامد اما اگر این موضوع تبدیل به یک سرطان پیشرفته شود کار درمان آن دشوار می‌شود.

مردان 2.5 برابر بیشتر از زنان به بیماری سنگ کلیه مبتلا می شوند

دبیر انجمن اورولوژی ایران با تاکید بر ضرورت افزایش خود مراقبتی در جامعه گفت:مردان 2.5 برابر بیشتر از زنان به بیماری سنگ کلیه مبتلا می شوند.

عباس بصیری در نشست خبری روز ملی سلامت مردان گفت: هر چند در کشورهای صنعتی که زنان به فعالیت های صنعتی مشغول هستند درصد ابتلای آنها به سنگ کلیه به مردان نزدیک شده اما همچنان ابتلا به این بیماری در مردان بیشتر است.

او با اشاره به اینکه ابتلای مران به سرطان مثانه نیز 2.5 تا 3 برابر بیشتر از زنان است، اظهار کرد: سرطان پیشرفته ای که منجر به برداشتن مثانه می شود نیز در مردان حدود 4.5 برابر بیشتر از زنان است. این درصدها نشان می دهد مردان در مراحل وخیم تر بیماری به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

امیری با اشاره به اینکه 10 درصد جوانان مبتلا به عفونت و التهاب پروستات می شوند، افزود: زیاد شدن ادرار، تکرر ادرار و سوزش آن و همچنین درد زیر شکم از جمله عوارض این بیماری بوده که زندگی مطلوب را از فرد بیمار می گیرد.

او بر لزوم افزایش خود مراقبتی در جامعه تاکید کرد و گفت: افزایش آگاهی موجب ارتقای سلامت مردم شده و در روز سلامتی مردان به دنبال آگاه سازی مردم از طریق اطلاع رسانی به موقع و صحیح هستیم.

دبیر انجمن اورولوژی ایران گفت: در تمامی دنیا امید به زندگی زنان بیشتر از آقایان است، امید به زندگی زنان ایرانی نیز 3 سال بیشتر از مردان است. مردان بیشتر از زنان در معرض آسیب های اجتماعی، شغلی و صنعتی قرار دارند، براساس مطالعات انجام شده تحمل درد در زنان بیشتر بوده و در آقایان استقبال از حوداث بیشتر می باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقش حیاتی پروستات در تولید مثل اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد بخصوص جوانان به دلیل رفتار ناشایست جنسی و رعایت نکردن بهداشت فردی دچار بیماری های مختلف می شوند.

بصیری با اشاره به اینکه شناسایی سرطان پروستات تا مراحل پیشرفته قدری مشکل و سخت است، از مردان تقاضا کرد با خود مراقبتی از بروز اینگونه بیماری ها جلوگیری کنند.

مردان خود مراقبتی را جدی بگیرند

در این نشست رییس انجمن اورولوژی آسیا از مردان خواست، خودمراقبتی را جدی بگیرند: حفظ سلامتی و کاهش بیماری از مهمترین اهداف روز سلامتی مردان است و متولیان این حوزه با تمام توان درصدد این کار مهم هستند.

سیدجلیل حسینی گفت: وزن مطلوب،فعالیت بدنی منظم، کنترل چربی و فشار خون، جلوگیری از بیماری ها مانند پروستات و مصرف نکردن دخانیات از جمله موضوعاتی است که مردان برای رسیدن به سلامتی باید انجام دهند.

او گفت: در برنامه های روز ملی سلامت مردان به بیماری پروستات توجه جدی شده است، در صدد هستیم با اطلاع رسانی به موقع زمینه آشنایی مردان نسبت به این بیماری را فراهم آوریم.

این عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی از معاینه رایگان مردان در مورد بیماری پروستات خبر داد و گفت: انجمن اورولوژی با همکاری وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها از جمله شهرداری تهران برنامه متنوعی را در روز ملی سلامت مردان به اجر درمی آورند.

روز ملی سلامت مردان

در ادامه این نشست مهدی امیری، معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز از همکاری شهرداری برای برگزاری روز سلامت مردان خبر داد.

او گفت: متأسفانه 90 درصد مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی شهرداری تهران را خانم‌ها تشکیل می‌دهد و هر سال 10 درصدی مراجعه آقایان است که بیشتر آنها مردان سالمند هستند.

معاون اداره کل سلامت شهرداری با بیان اینکه در 374 محله شهر تهران تعداد 500 کلاس آموزشی ویژه سلامت مردان برگزار می‌شود گفت: در این دوره‌ها ضمن آموزش به مردان خانم‌ها را نیز برای مراقبت از مردان خود حساس می‌کنیم.

به گفته او در روز پنجشنبه که روز ملی سلامت مردان است تیمی از پزشکان متخصص در محله دروازه غار مستقر شده و به ارایه خدمت به مردان می‌پردازند همچنین یک تیم پزشکی نیز به یکی از مدارس کودکان کار در منطقه 12 مراجعه کرده و به آنها آموزش‌های لازم را می‌دهد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    4 0
    مردان با این همه مشکلات و گرانی خرج روزمره خود و خانواده را نمی توانند دربیاورند چگونه می توانند به خودشان برسند